Wat is er nieuw

Apistogramma hongsloi plots dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Froggies
  • Startdatum Startdatum
F

Froggies

Guest
Helaas is mijn apistgramma honsloi dood gegaan, geen idee wat de vis mankeerde. Was een levendige vis had de luxe om 2 vrouwtjes te plezieren, misschien heeft dat zijn leven verkort.
De vis verloor al zijn kleur werd wit, ging zwaarder ademen en vanmorgen was hij dood.l
Jammer was een mooie grote man.
Waterwaarden gecontroleerd alles in orde ook de andere vissen vertonen (nog) geen problemen. Zal de vissen goed in de gaten houden. Voorals nog geen andere problemen en ga ik ervan uit dat de vis zoals elk levend wezen niet het eeuwige leven heeft.
Misschien dat iemand anders iets ziet aan de vis vandaar mijn foto.

AaAq7sjpi0X6XWQfu7ZAC0R9V153mZUv.jpeg

Wat zijn de waterwaarden en hoelang had je deze vis? Heb je wat info over de bak en de medebewoners?

Het blijkt dat mij topic verplaats is naar ziekten? Vreemd er is nog geen ziekte vastgesteld en zou ook kunnen dat ik de bewoners verkeerd heb gekozen of iets anders.
De vis heb ik al zeker 1,5 jaar zwemt in een Eheim Incipria 200, temperatuur van de bak 25C
Daarin zwemmen 2 maanvissen 9 kardinalen 5 bijlzalmen en 5 corydoras panda.
- ph 6,9
- kh 7
- gh 8
- NO2= 0 mg/l
- NO3= 10 mg/l

Er is nog geen ziekte vastgesteld maar als ik de vis zo bekijk dan had die wel iets onder de leden en in deze sectie krijg je hopelijk sneller een gericht antwoord op de toestand van de vis. dat hoop ik althans😉. Ouderdom kan ook een rol hebben gespeeld maar hij ziet er op de foto niet echt florisant uit vind ik.

Hoelang heeft hij er zo uitgezien en kun je bij Bassleer.com in het deel ziekten iets vinden wat erop lijkt? Dat is opzich een goede site als het gaat om ziekten.

John , kopt dank je wel voor je info.
De vis ziet inderdaad niet mooi uit maar s' morgens zwom hij nog rond met de juiste kleuren.
Vanmorgen was hij dood, schubben staken niet uit niet opschwollen ofzo alleen kleur was weg.
Ik zie verder niets vreemds in de bak en misschien is dat ook wel de stille hoop dat dit eenincident is.
De vrouwtjes zien nog steeds prima uit en mooi op kleur.

AGa-KznATebLHQaQwf9pP7v7iDsp0HIm.jpeg

Op bassleer.com gekeken maar niet iets kunnen vinden wat erop lijkt. Mischien andere collega's een andere mening.
De wens is de vader van de gedachte, hou ik het vooralsnog op ouderdom.

Ok, dan is het dus wel snel gegaan al met al. Achteraf is vaak de oorzaak lastig te bepalen maar wellicht dat een ander lid nog iets erover kan zeggen. Ik hoop voor je dat het inderdaad bij deze ene vis blijft.

heb je hem als klein dier gekocht? of was die toen ook al volwassen?

ik weet niet hoe oud hongsloi´s precies kunnen worden maar caca´s worden bijvoorbeeld gemiddeld 3jaar.

Vaak is het ook bij de aanschaf gissen als de vis al redelijk volwassen is. Ik weet zelf vaak al niet meer hoe groot een vis bij aankoop is geweest namelijk.
Leeftijd kan wellicht een rol hebben gespeeld hier.

heb je hem als klein dier gekocht? of was die toen ook al volwassen?

ik weet niet hoe oud hongsloi´s precies kunnen worden maar caca´s worden bijvoorbeeld gemiddeld 3jaar.

Ja dat zit ik mij nu ook af te vragen, het was toen de grootste man die erbij zat, maar ja hoe oud geen idee. Hij was al mooi op kleur dus ik denk wel volwassen.
Maar het blijft gissen. Ik zie tot nu toe geen vreemde dingen gebeuren in de bak, alles zwemt rustig rond en is actief als er gevoerd wordt.

dan zou die zomaar als eens 6+ maand oud geweest kunnen zijn bij aankoop, 1,5 jaar verder is dus al meer dan 2jaren oud.

vind ik het nog wel beetje jong maar wel mogelijk.

Zolang de rest normaal gedrag vertoond zou het bij dit incident kunnen blijven en ik zou dan alles even goed in de gaten blijven houden.

op de foto lijkt dit een behoorlijk forse vis, dus wellicht inderdaad al aardig op leeftijd dan wel flink geleefd.

Klopt, was een flinke vis, ik heb hem niet meer gemeten hij was zeker rond de 7 cm.
Tja elke dag 2 vrouwtjes plezieren zal zeker energie hebben gekost. Het was verder een zeer rustige vis ook naar andere vissen toe.
Jammer was een mooie exemplaar, kijken of ik weer zo' n man kan vinden.

7cm is inderdaad een flinke apisto, ik denk dat het vooral op ouderdom zal aankomen.
Hij heeft wel een ronde buik, had je hem onlangs gevoerd?

De vorm is altijd wel zo geweest met die ronde buik. Ik heb bij hem eruit halen nog naar de buik gekeken of ik daar zwellingen zag, dit was niet echt het geval. Schubben zaten mooi tegen het lichaam aan, nu wil dat natuurlijk ook niet alles zeggen. Ik al mijn andere vissen goed in de gaten houden kijken of daar iets verandert. Tot nu toe zie ik niets vreemds, maar goed dat wil natuurlijk niets zeggen eventjes een tijdje in de gaten houden kijken wat er verder gebeurd.
Vervelende is je kijkt regelmatig naar je vissen en plots valt je iets op en dan is soms moeilijk te achterhalen wanneer precies alles in werking is getreden.
Nogmaals ik hoop dat het ouderdom is en niet iets vervelends maar dat zal de tijd ons leren en ik hou jullie op de hoogte.
bedankt voor de reacties tot nu toe.

Vanmorgen zien de vissen allemaal nog goed uit. De vrouwtjes zijn echt opzoek naar het mannetje zwemmen nu meer rond en komen uit hun territorium.
De andere vissen eten goed en zie geen gekke dingen. Mijn gevoel dat het ouderdom is wordt wel sterker.

Foto van het vrouwtje:

CDR9o7ts7KdEoHbv7DHT1okFsYX9MXbb.jpeg

De man in vol ornaat is fantastisch, boeiend hoe de vrouwrjes naar hem pronken en natuurlijk ook anders om. Het is een erg vriendelijke vis tov andere vissen.
Nu zal hier per hongsloi ook verschil zijn net zoals bij mensen, maar het is een erg leuke boeiende soort.

Maar die aars lijkt me erg rood gekleurd, afgezien van de rode borstkleur van de A. hongsloi.
Misschien dat iets daar de oorzaak kan geweest zijn.

In ieder geval, erg mooi vrouwtje heb je daar.

Kleine update, we zijn nu ruim een week verder en met de resterende vissen is niets meer gebeurd gelukkig.
Ik hou het dood gaan van deze vis op "ouderdom" .
bedankt voor alle informatie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan