Wat is er nieuw

Apistogramma indentificatie

Homerno1

Well-known member
Lid geworden
29 maart 2014
Hoi kenners,

even een check... Wat is jullie idee over deze Apistogramma?

apistogramma_homerno1.jpg

Het is in mijn ogen sowieso een dame die druk op onderzoek uit is. Ze werd verkocht als een Caca. In mijn ogen een Agassizi.

Iemand enig idee welke dit precies is?

Ik ben heel benieuwd .....

Intussen herken ik al heel wat Apistogramma-mannen, maar hoe de vrouwen uit elkaar gehouden worden weet ik werkelijk niet. Nou ja, een beetje wel natuurlijk: ze hebben allemaal een wit-gelige grondkleur met een zwarte tekening, en die tekening bepaalt de soort.

Helaas zijn er voor mij te veel tekeningen om uit mijn hoofd te kunnen onthouden.
Is er een overzicht van de tekeningen van de vrouwen van de meest gangbare Apistogramma-soorten?

Ik heb mijn boeken niet bij de hand, dus kan niet alle soorten vergelijken maar dit is zeer zeker geen cacatuoides, en het heeft veel weg van een agassizi. Hij lijkt in elk geval niet op de vrouwen van andere veel verkochte soorten. Een heel mooi visje trouwens, hoe lang heb je haar/hem nu?

Hoe groot is dit exemplaar?
Ik vind de kleuring in de rugvin wel erg typisch: rood, blauw(ig), geel.
Ben er ook (nog) niet van overtuigd dat het hier om een vrouw gaat, mogelijk een jonge nog onderdanige man.

De foto is geflitst? Kun je er ook eens eentje zonder flits maken?

~ Ivo

Hierbij nog 2 foto's. Het is lastig om deze vis op de foto te krijgen (geen van de foto's is geflitst trouwens!). Donkerdere kleur en wat verder verstopt. Heb mijn best gedaan.

imag0368.jpg

imag0374.jpg

Ik heb deze vis nu 1 dag en deze is ongeveer 3 cm lang. Het gedrag komt me enerzijds wat mannelijk over, namelijk wel wat op zoektocht (wel alleen in een hoekje). Zoekt ook geen beschutting in een hol, wat ik wel gewend ben van mijn andere agassizi vrouwtje.
Aan de andere kant zie ik steeds het "over de grond sluipen" wat ik weer absoluut niet terug zie bij mijn agassizi mannetje. Die laat echt wel zien dat hij er is!

Hoe dan ook blijf ik genieten van het leuke en levendige gedrag van deze soort visjes.

Ik ben benieuwd of jullie zo een beter idee hebben. Alvast super bedankt voor het meedenken!

Een hele terechte 'gok' denk ik!
[zijn de aanhalingstekens terecht? ;-)]

Hmmmm... Ga ik eens verder op zoeken... Wat maakt dat jullie dat denken? Welke kenmerken zijn voor jullie dan opvallend?

Is die gok dan "mannetje" of "vrouwtje"...?

Alvast bedankt zover.

Gok is gebasseerd op wat "algemeen" voorkomt in de handel, de bouw/kleuren en dat ik ze vroeger ook eens heb gehad 😉

ik denk dat ik met trifasciata juist ben, maar ben niet 100% heb mij nooit zo verdiept in dwergen 🙂
Het is of een hele jonge man of een vrouw 🙂

Trifasciata zijn prachtig en gelijk ook 1 van de kleinere dwergen 🙂 een aanrader wat mij betreft!

Waarom ik meega met trifasciata:
- lichaamsbouw past bij een trifasicata (of gerelateerde) soort (daaronder valt ook agassizii)
- vorm staartvin past
- tekening en kleuring op lichaam past, kleuring in rugvin zou goed kunnen (zie Meksjoef: zo heb ik trifasciata's wel eens gezien in de handel)
Wat ik mis, zijn de verlengde en 'gekartelde' (Engelsen noemen dat 'serrated') vinstralen vooraan de rugvin maar heel goed mogelijk is dat dit kenmerk zich pas later onwikkelt en als het een vrouw betreft misschien wel helemaal niet.

http://apisto.sites.no/page.aspx?PageId=116

Een soortje dat wat zuidelijker in Zuid-Amerika wordt gevonden. Zeker niet jaarrond warm houden.

~ Ivo

Heel fijn die extra info. Met name die link naar een omschrijving van de soorten! Erg fijn om door te lezen.

Snap ook erg goed jullie uitleg waarom het een trifasciata lijkt te zijn.

Ik zal het voorlopig nog even aan zien. Even bekijken hoe het visje zich ontwikkeld en of het "happy" lijkt in mijn bak. Tot nu toe is het visje erg levendig, lekker aan het rond kijken vanuit een veilig plekje en had het vanavond wat "ruzie" met een garnaal over 1 rode muggenlarf! Leuk om te zien. Eet in ieder geval goed.

Als er nog tips zijn over extra info hoor ik het graag. In de tussentijd zal ik nog eens proberen een betere foto te maken als we een paar dagen verder zijn. Is het visje meer op zijn/haar gemak en komen misschien bepaalde kleuren of lichaamstekenen duidelijker naar voren.

In ieder geval alvast bedankt!

Filmpje van A. trifasciata in het wild:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=pSmLiMcv6BA[/video]

Mooie film :thumbs:

Het valt mij altijd op dat we onze bakken zo "steriel" houden als ik die rommel op de bodem zie liggen.

Superleuk zo'n filmpje!

Een heel groot deel lijkt het visje dat ik hier heb inderdaad een trifasciata is. In het artikel dat je eerder deelde leggen ze echter uit dat de eerste identificatie gedaan kan worden adhv de strepen. Niet alleen op het lichaam, maar ook op de kop. Het valt me op dat de vrouwtjes in de film een streep hebben tussen de mond en het oog. De mijne heeft dat niet. Misschien toch een ander...Lastig zeg, dit. Soort van "hogeschool aquariumen"...LEUK!!

https://www.youtube.com/watch?v=nWkuhP8W1dU

Als je deze video bekijkt, zou het misschien toch een Agassizii vrouw zijn? Hoewel de staart dan weer anders is.
Ik nijg toch steeds meer naar jullie visie...!

Is de exemplaar in het filmpje, degene waar het om gaat? Zoja dan zeg ik een jonge Apistogramma cacatuoides man.
Dit exemplaar heeft geen bouw van een Apistogramma trifasciata maar van een cacatuoides of een soort uit de cacatuoides groep.

Edit:
De soort op de foto's op de eerste pagina lijken mij toch meer op een agassizii.
De trifasciata vrouwen die ik heb gehad en mannen zagen er ander uit en waren kleiner.

Het filmpje is gewoon van youtube.

hierbij nog even 2 foto's van het visje die het nog steeds prima doet en lekker z'n eigen gang gaat. Misschien dat deze 2 foto's het iets duidelijker maken...?

imag0422.jpg

imag0426.jpg

Eens met Gert. Ik heb er nog 2 in mijn bak zitten welke er heeeeel erg veel op lijken.
Daarintegen lijken veel vrouwtjes Apisto's op elkaar. Maar toch ga ik voor agassizii.

Gr Robin

Het zou kunnen, maar ik heb het idee dat de staart van een agassizii meer in een punt loopt (ook bij de vrouwen). Maar ik moet bekennen dat ze erg op elkaar gelijken en dat het zomaar agassizii zou kunnen zijn. Mijn kennis mbt dwergen is te klein om het zeker te zeggen 😉

Heb even bij Ernst een second opinion nagevraagd en hij dacht ook agassizii 😉 waarschijnlijk heb je dus gelijk Gert 🙂

Na veel foto's op Google gezocht te hebben moet ik zeggen dat het toch het meest logisch is dat het een agassizii vrouw is. De streep onder het oog zie je bij bijna alle agassizii vrouwtjes en mannetjes, maar ook bij een aantal trifasciata vrouwtjes. Die laatsten hebben echter zo goed als allemaal ook een streep tussen het oog en de bek, iets wat bijna geen een agassizii vrouwtje of mannetje heeft.
Het artikel waar Ivo naar verwijst geeft aan dat de tekeningen de eerste ID zijn bij de apistogramma's....DUS...

Ik noem haar een agassizii vrouwtje!

Bedankt voor het meedenken...

Geeft het artikel niet ook uitdrukkelijk aan dat het alleen op mannen van toepassing is? Meen me zoiets te herinneren. Niet zeker van.

De trifasciata vrouwtjes hebben volgens mij net als de mannen een wat 'puntige' rugvin. Dit is bij deze vrouw zo op de foto niet te zien.

Ok... ben nog steeds niet geheel overtuigd omdat ik over deze vis in gesprek ben geraakt met iemand die aangaf regelmatig Apistogramma soorten gekweekt te hebben en veel interesse zegt te hebben in deze soort vis. Na het zien van een foto was zijn eerste ingeving een Apistogramma bitaeniata.
De vrouwtjes bitaeniata leken ook wel weer op deze dame. Binnenkort ga ik eens langs, gaan we samen snuffelen in een apistogramma boek.

als ik zo de foto's van de bitaeniata vrouwtjes bekijk is het eerste wat me opvalt is de stip midden op haar lichaam die eigenlijk bij alle vrouwtjes te zien is die zie ik bij jou vrouwtje niet dus ik zeg ook agassizii of mogelijk maar minder waarschijnlijk gephyra

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan