Wat is er nieuw

Apistogramma koppel of 2 mannen?

Sophie

New member
Lid geworden
17 november 2025
Leeftijd
42
Hoi allemaal,

Wij hebben vrijdag een koppel apistogramma cacatuoides double red gekocht voor in onze Juwel trigon 190. Eenmaal thuis bleek het aquarium toch groter dan we dachten en hebben we besloten er zaterdag tot nog een vrouwtje (en nog een extra holletje) bij te kopen. Vanaf dat moment ging het eigenlijk helemaal mis. Het mannetje was agressief en terrotoriaal, de Corydoras hebben we niet meer gezien en als ze wel tevoorschijn kwamen werden ze direct opgejaagd en we hebben hem zelfs vinnen van de citroentetra’s zien afbijten. We hebben de winkel gebeld en mochten het mannetje ruilen voor een ander. Maar het kleine mannetje dat zij aanraadde leek erg op het ‘vrouwtje’ dat wij thuis hadden dus raadde ze aan om even een paar weken te wachten en te kijken of dit echt een vrouwtje is of toch een mannetje. Het zou het agressieve gedrag van het teruggebrachte mannetje wel verklaren, als er zaterdag een mannetje bij is gezet.. Maar nu we met deze nieuwe informatie nog even goed naar de 2 apistogramma’s die nog in de bak zitten kijken twijfelen we of het niet toch 2 mannetjes zijn..
Is er iemand die hier verstand van heeft en ons kan helpen?
image0-2.jpegimage1-2.jpegimage3.jpeg

Ik heb nog nooit een apisto vrouw met zoveel kleur gezien, dus mijn gevoel zegt 2 mannen.
Maar met die gekweekte kleurvarianten weet ik het niet zeker.

Dankjewel, daar waren wij ook al bang voor..

Apistogramma en corydora's gaan sowieso niet goed samen en in zo'n kleine bak is het wel een recept voor slachtoffers.

Die op het filmpje naar uit beeld zwemt heeft duidelijk zwarte buikvinnen, dat is een vrouw, de ander zou een sneakermale kunnen zijn, daar zijn de buikvinnen lang niet zo zwart van. Wacht het even af voor je een ander toevoegt. Als het 2 vrouwen zijn kan het geen kwaad de man later toe te voegen, is het twijfelgeval een man, dan zou ik ze met zijn 2en houden. Omdat je ook al corydoras op de bodem hebt.

Dankjewel! we houden ze nu sowieso met zn 2en, dit gaat goed en de overige vissen worden nu met rust gelaten. Maar een man en sneakermale gaan wel goed samen dus?

Sneakermale heeft het dan wel zwaar, Hij doet zich dan voor als vrouw om agressie te beperken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan