Wat is er nieuw

Apistogramma macmasteri / Apistogramma viejita - Zwartkeel dwergcichlide

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tjeerd
  • Startdatum Startdatum
T

Tjeerd

Guest
Hoi allemaal,

Na een paar jaartjes er tussenuit te zijn geweest (voornamelijk niets op het forum gedaan) en regelmatig in het buitenland te hebben gezeten wil ik de hobby toch maar weer eens goed oppakken.

Mijn gezelschaps bak heeft een grondige opruim (vissen weg naar andere aquaria) en schoonmaak (oude planten eruit en filtering/vervanging van de bodem) beurt gehad.

Omdat ik altijd gecharmeerd ben geweest van cichliden en dan voornamenlijk de dwergvormen dacht ik eraan om de bak weer als een Zuid Amerikaans biotoop voor Apistogramma's in te richten en wel te weten de macmasteri (ook wel veel verkocht als viejita).

De bak zelf is een Juwel Rio 240 met een intern filter Juwel ECCOFLOW 600, 300 Watt heater, 1 keer T5 54 Watt Dennerle Special Plant, 1 keer T5 54 Watt Dennerle Amazon Day, LED nacht verlichting en JBL ProFlora CO2 m602.

Het filter ben ik eigenlijk nooit aan toegekomen om eruit te slopen, maar dat werd me laatst wel weer aangeraden en een extern filter te plaatsen.

Zo'n twee en een halve week geleden is de bak "leeg" gehaald en een deel van het substraat en een deel van de filters vervangen, na een weekje rust zijn er de planten in gekomenen en wel het volgende bestand:

Echinodorus ba rthii
Echinodorus bleheri
Althernanthera rosefolia
Elodea densa
Echinodorus argentinensus
Gymnocoronis spilanthoides
Echinodorus harbich
Cabomba aquatica
Echinodorus tenellus
Eleocharis acicularis
Micranthemum micranthemoides
Heteranthera zosterfolia
Mayaca vandelli
Limnobium laevigatum (drijfplant)

Nu weet ik dat het niet biotoop correct is, maar dat gaat met de vissen waarschijnlijk ook niet helemaal lukken.

Als vissen bestand dacht ik aan het volgende:

- 1 harem, 1 man 2 vrouwen Apistogramma macmasteri,
- 10 stuks Otocinclus vittatus (in plaats van de cory's wat men altijd probeert met dwergjes en ik niet kan bevatten),
- het liefst een schooltje vissen voor de middel / bovenlaag en dan komen de volgende twee (biotoop correct) bij mij op:
Of de Paracheirodon simulans - Groen blauwe neon, niet helemaal mijn eerste keus,
Of een Nannostomus soort en de biotoop correcte zou de Nannostomus anduzei zijn maar die zijn wat lastiger te vinden dan de beckfordi of de marginatus.

Momenteel zit ik nog wel een weekje in het buitenland voor werk en wordt het aquarium twee dagelijks even bekeken op waterbloei of een explosie van alg.

Een grotere bak zal er hoogst waarschijnlijk niet komen aangezien ik nog steeds in een jaren dertig bovenwoning woon en de vloer dit waarschijnlijk niet aan kan.

Maar misschien zijn er nog een aantal van jullie die leuke idee�n hebben.

Tjeerd

leuk dat er weer iemand een ZA bak begint 🙂
persoonlijk zou ik voor 1/3 gaan met de macmasteri de bak is hiervoor groot genoeg
tevens zou ik de otocinclus weg laten aangezien dit eigenlijk altijd wildvang is en ongeveer de helft van de vissen tijdens het vangen en transport al overlijd en ook in de bak overlijden er zo goed als altijd nog een aantal
wel zou je nog kunnen kijken naar een extra dwerg bijvoorbeeld de dicrossus filamentosus of de mikrogeophagus ramirezi (beide biotoop correct en substraat broeders waardoor ze de apisto niet in de weg zitten met broeden)
verder kan ik mij helemaal vinden in het voorstel om de interne filter te gaan vervangen door een externe dit geeft meer ruimte in je bak en persoonlijk vind ik het ook veel mooier
verder nog ff een lijstje met vissen uit de rio orinoco
http://www.fishbase.org/TrophicEco/Fish ... ve_code=53

en nog een link naar een van de mooiste bakken van dit forum (en tevens rio orinoco gericht als ik het mij goed herinner)
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 88&page=14

nog ff een aanvulling op mijn vorige post
een van de visjes viel mij meteen op in de lijst
Axelrodia Riesei hij is momenteel te krijgen en ik persoonlijk vind het een prachtig visje en hij blijft heel klein
verder nog even een paar die ik zo zag
Poecilocharax weitzmani
Hyphessobrycon sweglesi
en natuurlijk de standaard kardinaal
Paracheirodon axelrodi

Dravik2

Bedankt voor je post en inbreng, ik heb "net" een docu mogen bekijken hoe men de Ottotjes vangt en verplaatst, daar wordt je inderdaad niet heel vrolijk van. Ook is er bijna geen documentatie over deze soort in een aquarium te laten broeden en om dus voor de vis welzijn is mijn gedachte deze te houden komen vervallen.

Voor de bijvissen zal ik de expert kennis ven een 6 jarige (mijn neefje) even afwachten.
Zal de foto's laten zien en bij de diverse winkels waar ze mogen zitten langs rijden.
Persoonlijk op de foto's afgaand vind ik de Axelrodia Riesei wel een hele mooie vis, zal eens kijken of die te zien zijn in een aquarium bij mij in de buurt.

Over de Dicrossus filamentosus had ikzelf niet nagedacht dat deze erbij zouden kunnen, maar aangezien de bak over de kop is gegaan is het misschien wel verstandig om mijn harempje terug te halen (heb namenlijk al meer dan twee jaar veel plezier gehad van ze, met nestjes die dan opgegeten werden door de overige bewoners).

Zal verder nadenken over de bak aangezien ik in de Offshore Bussines zit en een willekeurige idioot mijn bak moet kunnen onderhouden, een week of twee eten uit de voerautomaat moet voor de vissen dan ook geen probleem zijn.

Thanks for the inoput.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan