Apistogramma met ingevallen buik en gerafelde vin


colisa lalia

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2009
Berichten
778
Leeftijd
27
Locatie
Brecht, België
Nadat ik reeds iets te voorbarig was geweest om te zeggen dat deze vis geïnfecteerd zou zijn door parasitaire intestinale nematoden of bacteriën en op die manier de vraag te stellen of iemand nog wat over had van een bestrijdingsmiddel hiertegen, wil ik de vraag weer opengooien.

Ik heb dus reeds een tijd een Apistogramma gibbiceps man in een van mijn aquaria zwemmen. Echter na de introductie van 2 wildvang vrouwelijke soortgenoten, wordt de man steeds magerder.
Vaak als hij eet, eet hij erg "gulzig" en komt het eten er ook weer uit via zijn kieuwdeksels(opercula).
Zijn buik is dan ook erg ingevallen en een van zijn buikvinnen is een beetje gerafeld en heeft een zwarte rand.
Elke twee dagen krijgen ze diepvriesvoer (vnl. witte, zwarte en rode muggenlaren momenteel)

Aangezien hij toch nog duidelijk bovenaan de rangorde staat, dacht ik aan een mogelijke inwedige intestinale infectie.

Dus aangezien ik misschien wat te hard van stapel loop, vraag ik het nog eens na bij jullie. Misschien dat een an jullie wel meer expertise heeft op dit gebied.



Een foto van de vis:
30889524723_1aac25c8f5_b.png
DSC_0109+ by Philip AG Shaw, on Flickr


Ook is er een nieuwe Biotoecus opercularis van de vier die ik heb, die ook een enorm ingevallen buik heeft:
31699558465_98c0b374fc_b.png
DSC_0137 by Philip AG Shaw, on Flickr


Ten opzichte van de dominante vrouwelijke Biotoecus:
-NXcRE-LHIuRIY2z9MgklFYwkrqRy-Wl.jpegDSC_0018+ by Philip AG Shaw, on Flickr
 
Ok, ik zou zeggen begin idd eens met een wormenkuur :D Zeker met wildvangdieren niet onverstandig.
 
Haha ja, dan zal ik het toch maar eens doen.
Maar toen ik je post las in het vorige topic, dacht ik toch dat ik even te voorbarig was geweest.
Dus dacht ik: Misschien eerst een algemener topic opstarten.
 
Nee dat antwoord was meer omdat je zei waarschijnlijk en je camallanus meestal snel uit de anus ziet steken. Maar begin idd maar eerst met een goede wormenkuur ;)
 
WV best kuren idd.
Welke middeltjes gebruikte jij weer, Meksjoef?
 
Zou je later nog een update van het verloop kunnen posten? Ben wel benieuwd naar je actieplan en de gevolgen daarvan.
Bij voorbaat dank,
 
Ik heb zelf eens Levamisole10% gebruikt en dat beviel prima. Verkrijgbaar via de dierenarts in de regel.
 
Aangezien er vraag is naar het verdere verloop, zal ik even kort posten hoe ik het heb aangepakt. (behandeling van Apistogramma gibbiceps)

Wegens drukte ben ik nog maar pas met de kuur begonnen. Ik weet dat dit laat is, maar liever gecontroleerd dan snel even tussendoor.
3 dagen geleden heb ik 0,30mL Levamisole 10% toegediend op 15L water(quarantaine). Ik kocht dit via een connectie van de dierenarts (de dierenarts zei dat hij zelf me het niet kon meegeven) Aangezien ik toch echt wel wormen uit de aars zag komen, leek dit me toch een eerste redelijke optie.
Ook schakelde ik het luchtfilter uit en ging ik over op een luchtsteentje.

Vandaag (3 dagen later) ga ik 50% verversen. Ik zag twee hoopjes liggen op de bodem, dus dat zouden wel eens dode wormen kunnen zijn.
Het visje is nog steeds redelijk mager, maar na het eten blijft de buik toch al iets langer gevuld.
Hiermee bedoel ik dat de vis erg veel leken te eten (tijdens het geïnfecteerde stadium), maar 24u later alweer erg mager was. Dit effect lijkt nu dus af te zwakken.


Echter is het nog wat voorbarig om nu conclusies te nemen. Dus ik wacht af en voer het visje goed, om het visje zo sterk mogelijk te maken/houden.
Als dit niet blijkt te werken, zal ik een zoutbad proberen. Daarna kan ik dan overschakelen op een intestinale wormenkuur of een kuur voor schadelijke intestale bacteriën.


Bedankt voor alle hulp en het meedenken. Verdere updates zullen ook in dit topic geplaatst worden.
 

Terug
Bovenaan