Wat is er nieuw

Apistogramma Nijsseni, kan dat?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lique
  • Startdatum Startdatum
L

Lique

Guest
Mijn gezelschapsbak is een meter lang, 50 cm hoog en 40 cm diep.
Heb 3 mooie stukken kienhout (bemost), Cabomba, Belgisch groen, rode crypto en wat drijfplanten. Catappablad is er ook.
2 halve kokosnoten, garnalenflat, legbuisje (cm doorsnee) en een grote garnalenflat rechtop gezet voor de Lnummers.

Een koppel L144 geel met rode ogen
Een groep corydoras panda (plm 12 stuks)
Een groep otocinclus (plm 15)
3 koperzalmen, overgebleven uit grote school, zijn oud, mogen blijven maar er komt niet meer bij.
4 zwaarddragers waarvan 2 vrouw en 2 geslacht onbekend (nog te klein)
1 bejaarde platy
4 grote japonicagarnalen
klein groepje bijgarnaaltjes, worden er steeds minder, ik laat het zo, er komt niet meer bij.
1 prachtige afrikaanse waaierhandgarnaal (atya gabonensis), reeds 5 jaar oud, diep donkerblauw en goed actief.

De temperatuur van het water ligt rond de 24 graden
hardheid rond de 8 dH (hard, ik weet het.. haags water..)
ph 7 tot 7,5

Ik mis een rustige blikvanger in de bak en dacht aan apistogramma nijsseni en dan een harem van 1 man met 2 vrouwen.

Ik denk dat ik schuilplaatsen genoeg heb en ook voldoende vrije zwemruimte in het midden. Ik vind het een mooi visje, de vrouwen zijn ook erg mooi. Het gedrag van chicliden fascineert me.

Zodra de platy en de koperzalmen er niet meer zijn ga ik de bak opnieuw bekijken en beslissen of er een schooltje tetra's bij zou kunnen of dat ik het zo laat omdat de cory's ook hun dolle uurtjes hebben 's avonds.
De koperzalmen heb ik jaren gehad, vind ze prachtig maar ik vind ze ook te druk, zeker met de cory's er ook bij.

Ik hoor graag jullie visie.

De Nijsseni is ��n van de weinige Apisto's die paarvormend is. Dus een paartje is beter.
Hele mooie en leuke visjes! Ik hoop alleen dat ze je cory's heel houden als ze gaan paren, maar ik denk dat dat wel goed gaat als ze voldoende schuilmogelijkheden hebben.

Enne.. 8 dH is toch niet hard? Je hebt hier toch over de GH?

Ik snap je volkomen, wat betreft de cichliden.Hoewel je bak wel een redelijk formaat heeft vind ik dat je toch al redelijk veel bodembewoners in je bak hebt. Ik zou het zelf te druk vinden om er dan nog dwergcichliden bij te doen. Dit is een afweging die je natuurlijk zelf moet maken.

Je ph waarde is nu 7 tot 7,5, lijkt mij wat aan de hoge kant voor de Nijsseni. Een lagere ph waarde lijkt mij voor je zwaarddragers en platy alleen niet zo wenselijk.

Zoals al genoemd: redelijke drukke bodem al.
Otocinclussen zullen ze geen last van hebben, die zijn ook niet zo bodemgericht. De L144 en Corydorassen wel.

Vooral Corydorassen combineer je liefst niet met hele bodemgerichte cichliden, alhoewel het in een grotere bak (150 cm) beter zou kunnen.

Als je dan toch een cichlide wilt, kun je het beste kijken naar een soort die wat minder bodemgericht is. Cleithracara en Laetacara zijn daarvan mooie voorbeelden.

Wil je een cichlide bij je bestand, dan moet je eerst goed kijken naar de temperatuur van het water. 24 gradel Celsius is te koud voor de meeste cichliden. De meeste cichliden vind je in wateren met een temperatuur vn 26a27 graden Celsius. Dus wil je een cichlide erbij die wel op 24 graden kan, dan moet je kijken naar subtropische soorten zoals: Apistogramma borellii, Apistogramma commbrae, Laetacara dorsigera.

Het laatste wat ik wil is natuurlijk een strijd om de bodem. De panda's zijn wel druk maar op gezette tijden. Toen ik nog ramirezi's had en er kwam er eentje te dichtbij, kreeg ie een tikje en bleef de cory wel uit de buurt. De Lnummers tolereren alles. Die zijn zo mellow dat ze gewoon naast de waaierende waaierhand liggen, met een scharrelende cory erbij en een oto op hun rug. Of een garnaal. Ze nemen wel wat belangrijke bodemschuilplekken in, dus dat ik nieuwe moet maken met halve kokosnoten, dat lijkt me logisch. Ook de cory's zitten als ze rusten een halve kokosnoot.

Borelli vind ik heel mooi. Cacatuoides zou misschien ook kunnen?

De temperatuur van het water is in de herfst en winter met verwarming 24 graden. In de zomer is het een ander verhaal. De flat wordt hier dan z� heet dat ik de hele zomer geen TL in de bak heb aangehad, zeker geen verwarming. Het wordt zonder hulp zo'n 28 graden in de bak en 31 graden in huis.
Daar is vrij weinig tegen te doen behalve huis verduisteren. Dus ook daar moet ik rekening mee houden.

Ik vind het wel fijn dat jullie meedenken.

Water koelen kan op verschillende manieren. Je hebt er apparaten voor, maar je kunt ook met ijsblokjes werken (al lijkt me jouw bak daar wat groot voor) of met flessen aquariumwater in de koelkast.

IJsblokjes had ik gedaan maar dat hielp voor geen meter. Bovendien moet er ook gewerkt worden dus kon er niet de hele dag bijzijn.
Dan kom je thuis in een temperatuurtje van 32 graden. Pfft.. En dan ook nog stress om die bak. Had ook veel algen toen, dus heb de hele zomer de verlichting in die bak uitgehad.

Bedoel je aquariumwater in flessen doen, dat in de koelkast bewaren en bij wijze van na 1 dag weer teruggieten?
Doet dat dan niets met je bacterie cultuur?

Lijkt me wel grappig om dat eens te proberen, maar dan met een gieter. Regen simuleren voor de cory's. Wie weet zetten ze dan eens af. Maar goed nou ga ik off topic in mijn eigen topic :sorry:

Ja, ik (maar ik heb op dit moment een kleine bak met garnalen, ook den haag 😀 ) had gewoon een colafles goed omgespoeld. Die vulde ik met aquariumwater, 20/30 minuten in de koelkast, afgekoeld van 28 naar 18 graden, en daarna weer terug. Geen problemen mee gehad. Werd me aangeraden op een garnalenpagina 🙂

Ik zou in geen geval de cacatuoides combineren met corydorassen. Kunnen erg agressief zijn tegen andere vissen. Bij mij 'domineerden' ze de bak al binnen een dag..Van wat ik lees aan ervaringen lijkt mij de borelli wat milder van gedrag. De Laetacara dorsigera lijkt mij een betere kandidaat. Zwemt wat hoger en schijnt ook rustiger te zijn.

@visstisck

Laetacara dorsigera, die hoeft niet in een harem toch?
Volgens http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... igera.html zou het wel kunnen alleen de Ph is bij mij 7 tot 7,5 ..

@Frandalf

Een Haagse tip. Nou die ga ik komende zomer uitproberen. Ik heb wel wat meer flessen in de koelkast nodig met een meterbak maar alles voor de goede zaak toch :thumbs:

Ja, dat lijkt mij voor de meeste dwergcichliden wel aan de hoge kant. Maar een lagere ph gaan je zwaardragers en platy's niet waarderen.

Wat vind je van een Dario dario? Misschien niet een dwergcichlide, maar vind het er wel wat van weg hebben en minstens net zo mooi en leuk. Alleen geen makkelijke eter..

Ja precies, dus ik zoek de gulden middenweg of ik moet het chicliden idee uit mijn hoofd zetten en een andere blikvanger zoeken.
Maar wat. .. . :S

Dario Dario is leuk maar ik wilde wat groots en rustigs.
De koperzalmen en de platy worden nadat ze krak hebben gezegd niet vervangen.

Voor maanvissen is mijn bak niet geschikt anders had ik dat wel gedaan.

Hoeft toch niet altijd een vis te zijn.Weet niet hoe je aquarium er uit ziet, maar wat dacht je van een nieuwe plant of een mooi stuk kienhout als blikvanger? En anders misschien richting de goerami's denken?

Ik zou dus juist zeggen: liever Laetacara dorsigera dan Apistogramma borellii, om twee redenen:
- omdat hij wat hoger zwemt en daarmee minder in aanraking zal komen met de Corydoras en L-nummers.
- omdat het helemaal geen veeleisende vis is. In Cichlid Atlas I (Dr. Uwe Romer) staat iets over 'hardiness' en 'tolarance towards various types of water', terwijl A. borellii in mijn beleving wel degelijk wat kritischer is.

Laetacara dorsigera kun je in deze bakmaat trouwens best houden in een groepje van 5/6 stuks.

~ Ivo

Het is wel een idee om je water in de koelkast af te koelen, maar een kleine garnalenbakje is natuurlijk wel wat anders dan een bak van 200 liter. 1 flesje vullen zal dan niet veel zoden aan de dijk zetten denk ik zo. Dus eerst heel veel cola drinken en dan flink wat flessen vullen! 😉 😛

Maar weer even terug naar de vissen; Cacatouides zou ik ook niet doen. Deze zijn behoorlijk fel. De Nijsseni is wel wat rustiger, maar kan soms ook een behoorlijk ettertje zijn. Als je een wat grotere blikvanger zoekt die ook nog is rustig is, en het liefst een chiclide, kan ik je echt de Cleithracara Maronii aanraden (mijn favoriete chiclide). Een heel rustig en braaf visje. Het watje onder de chiclides. 🙄 Hij is alleen niet zo mooi gekleurd, maar het karakter maakt echt alles goed! Deze zal zijn medebewoners echt geen vlieg kwaad doen. Alleen als ze jongbroed hebben, houden ze de visjes op afstand. Al zijn ze dan meer gefocust op hun eigen soortgenoten (mocht je er meerdere houden) dan op de andere medebewoners. Ik heb ze dan ook succesvol met Cory's samengehouden. Alleen was dat niet in een bak van 1 meter. Bij mij hadden ze wel meer ruimte. Dat is dan ook een twijfelpuntje. Aangezien de mannetjes toch redelijk groot kunnen worden, zeggen sommige sites dat ze pas vanaf 1.20m gehouden kunnen worden. Maar weer anderen zeggen dat het ook vanaf 90 cm kan...

En anders de Laetacara dorsigera/curviceps. Die schijnen ook een vriendelijk karakter te hebben en blijven wat kleiner. Bovendien zijn zowel de Cleithracara als de Laetacara geen veeleisende vissen. Ik ga dus eigenlijk helemaal mee in de mening van Prullenbak en Ivo.

Je kan dus wel degelijk voor een blikvanger in de vorm van een cichlide gaan. 😉 Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Lique zei:
Het laatste wat ik wil is natuurlijk een strijd om de bodem. De panda's zijn wel druk maar op gezette tijden. Toen ik nog ramirezi's had en er kwam er eentje te dichtbij, kreeg ie een tikje en bleef de cory wel uit de buurt. De Lnummers tolereren alles. Die zijn zo mellow dat ze gewoon naast de waaierende waaierhand liggen, met een scharrelende cory erbij en een oto op hun rug. Of een garnaal. Ze nemen wel wat belangrijke bodemschuilplekken in, dus dat ik nieuwe moet maken met halve kokosnoten, dat lijkt me logisch. Ook de cory's zitten als ze rusten een halve kokosnoot.

Borelli vind ik heel mooi. Cacatuoides zou misschien ook kunnen?

De temperatuur van het water is in de herfst en winter met verwarming 24 graden. In de zomer is het een ander verhaal. De flat wordt hier dan z� heet dat ik de hele zomer geen TL in de bak heb aangehad, zeker geen verwarming. Het wordt zonder hulp zo'n 28 graden in de bak en 31 graden in huis.
Daar is vrij weinig tegen te doen behalve huis verduisteren. Dus ook daar moet ik rekening mee houden.

Ik vind het wel fijn dat jullie meedenken.

In de zomer kan het inderdaad wel bloedje heet worden. Maar dit is een relatief korte periode. Daar zou ik me niet zo druk om maken.

Nannacara anomala zou ook nog kunnen (ik blijf wel in de acara-soorten he ;-))
Alleen moet je wel zorgen voor voldoende schuilplaatsen, want zodra ze eitjes hebben, is het vrouwtje enorm fel naar het mannetje toe.

Ik had even gemist dat je ook corydoras had. Sorry. Dan kan je inderdaad beter voor de soort gaan die Ivo voorgesteld.

Ik had zelf ook niet aan de Cleithracara maronii gedacht. Ook zo'n ondergewaardeerde soort. Nu worden die iets forser dan een Laetacara dorsigera dus weet ik niet of een groepje daarvan zou kunnen, maar dat weten anderen vast wel!

~ Ivo

De Maronii's hebben buiten de paartijd wel graag wat soortgenoten om hun heen, maar is geen must. Je kan ze ook paarsgewijs houden. En omdat ze wat groter worden (nog op het randje een dwergcichlide) is ook een paartje in een 1 meter bak een echte blikvanger.

Tijd voor foto's. Ik heb zeker richting goerami's gedacht maar mijn stroming is redelijk ivm de L144 (en voor die 3 overgebleven koperzalmpjes). Bovendien weet ik niet wat de zwaarddragers met de lange sprieten van de goerami's gaan doen.

Jullie info over de chicliden is heel interessant. Leuk om te lezen hoe ieder zijn mening onderbouwt. Strakjes als de kleine op bed ligt zoek ik weer foto's en beschrijvingen bij de namen die jullie me geven en kan ik er (alweer) een nachtje over slapen.

Ik had gisterenavond wat foto's van de bak gemaakt. Zijn met een HTC telefoon genomen dus de kwaliteit laat te wensen over. Maar dan hebben jullie een idee van de bak. Ik ging er eigenlijk voor zitten om de Lnummers en de waaierhand te fotograferen maar die hadden er geen zin an.

De meterbak in z'n geheel
Je ziet, verdeeld over de bak 2 redelijke stukken kienhout en een stuk boomstam onder het belgisch groen. Voor de boomstam ligt een stuk steen, ernaast ook. Onder en achter de boomstam schuilt de waaierhand. Er zitten altijd wel cory's bij, of japonica's en oto's. De L144 liggen er ook graag. Ze tolereren elkaar daar allemaal.

Achter de rode crypto ligt een halve kokosnoot en achter het stuk kienhout bij het belgisch groen ook.

Rechts schuin onder het belgisch groen een kleiner stuk kienhout met daaronder wat javamos. Een stekje cabomba wat nog groeien moet. Rode crypto en meer cabomba links. Voor het cabomba nog een stuk hout dat ook is bemost. Deze leunt tegen een rechtopstaande leghol waar de L144 geregeld hangen. Incidenteel zitten de Lnummers ook onder tegen dat stuk hout aan.

Achter dat stuk hout ook een klein garnalenflatje tussen de plantjes.

Meterbak in zijn geheel 's avonds met het licht aan
845537lique_0_82_20131119_17.jpg

Meterbak overdag met de ochtendzon (daarom waren die regenboogzalmen zo mooi maar ja ...) en de poes erop
593773lique_0_82_20131115_10.jpg

Oto op stuk hout
871581lique_0_82_20131118_21.jpg

Een paar cory's aan de scharrel
764891lique_0_82_20131118_21.jpg

Is al een leuke bak hoor. Wat tips: wat meer planten en/of hout bijvoorbeeld in het midden plaatsen als je dwergcichliden wilt.
Ook wat drijfplanten zouden niet misstaan. Alleen zou persoonlijk voor een zandbodem gaan, ook gezien je corydorassen. Zo te zien is het grind wat aan de grote kant is.

Drijfplanten zitten erin, maar alles hangt in het belgisch groen door de uitstroom. Ik wacht op vermeerdering van de plantjes, dat komt wel goed 🙂
Ik heb me ook bedacht wat belgisch groen achter de uitstroombuis vast te hangen zodat het aan die kant ook bedekt wordt.

De cory's heb ik nu iets meer dan 2 jaar, dezelfde groep. Baardjes en buikjes zitten er nog steeds aan. Als die alleen maar op het hout zouden zitten of wondjes zouden krijgen vanwege het grind (dat echt niet scherp is overigens, daar heb ik wel op gelet) dan had ik een zandbodem genomen of de cory's een ander huis gegeven. Maar ze wroeten letterlijk in de bodem en zijn zeer levendig, dus het zit wel goed.
Ook de Lnummers bewegen vrij over de bodem, ook met hun mond.

Nu weer een vraag over de verschillende door jullie genoemde chiclidensoorten.

Die zijn bij mijn LFS (Holgen) in Den Haag niet of lastig te krijgen. Op dit moment hebben ze alleen ramirezi's en die zijn doorgefokt. En eigenlijk wil ik niet naar Waterweelde. Daar vind ik iets te vaak dode en sterk vermagerde visjes (sorry als ik iemand hiermee beledig)

Zijn er kwekers in Zuid Holland in of nabij Den Haag of Leiden bij jullie bekend?

Ik heb overigens geen bloedspoed. Ik ga eerst rustig de info hierboven verwerken, :book: en de info die hieronder hopelijk nog volgt 😉 en dan beslissen, :idea: vervolgens zien hoe ik eraan kom :S tegen die tijd leven we alweer in 2014. 😀

Verduijn Cichlids (Oud Verlaat) heeft zowel de Nannacara, Laetacara als Cleithracara vast en zeker zitten hoor. Ben je bekend met deze winkel? In het vishuis lijkt het een beetje smoezelig, maar de bakken zijn schoon en de vissen zijn van goede kwaliteit.
Je kan ook even op hun website kijken of ze op voorraad zijn. Of even bellen, want aangezien ze nu midden in een verbouwing zitten, kan deze niet helemaal actueel zijn...

Maar ehhh... naar welke ben je nu precies op zoek? Ben wel een beetje nieuwsgierig ;-))

@Mascha&Ivo dank! Dat gaat me wel helpen!
@el-grillo weet ik nog niet. Eerst me weer inlezen op alle genoemde soorten, plaatjes erbij zoeken. Het geheel een dag of wat laten bezinken en dan eens op ori�ntatietocht.
En dan maakt het me idd niet uit of een winkel smoezelig is, als de dieren er maar goed bij zitten.

Ik wil niet over 1 nacht ijs gaan en een verkeerde beslissing nemen. Ik wil ook geen zwakke doorgefokte vissen.

Dat is helemaal waar! Hoe deden ze dat in het pre-internet tijdperk dan toch 😀

Effe knuppel in hoenderhok gooien 😉
Bodem in haar bak is okee voor de cory's.
Met meer planten en wat hout erbij om schuilplaatsen te maken zou ik het aandurven om daar caca's in te plaatsen.

peterdenhaag53 zei:
Met meer planten en wat hout erbij om schuilplaatsen te maken zou ik het aandurven om daar caca's in te plaatsen.
Gezien eerdere reacties van Lique weet ik dat ze niet zo van risico's houdt 🙂

~ Ivo

@peterdenhaag53 dankje voor de knuppel in het hoenderhok 🙂
Als ik iets niet wil dan is het wel vissen die niet lekker leven voor mijn vermaak. Maar de cory's scharrelen lekker rond en zien er gezond uit en dat heb jij ook gezien.
Ik vind de cacatuoides geweldig maar ik vind de cleithracara maronii (sleutelgatchiclide) ook geweldig. Niet kleurrijk maar wel groot en boeiend gedrag. Al twijfel ik of ik daar niet een klein scholenvisje bij moet plaatsen.
Bij de cacatuoides zou ik dat niet doen.

@Ivo ik ga inderdaad graag op safe maar dat heeft echt te maken met dierenwelzijn en 'past het in de huidige bak' want die gaat nu goed zoals die gaat. Heb nu een algentrauma, een slaketendeslaktrauma �n een regenboogvistrauma achter de rug, zit niet te wachten op nog meer ellende.
Ik ga zelf wel in de achtbaan, als die vissen maar een fijn leven hebben zodat ik daar ontspannen mee bezig kan zijn.

Als er tussen nu en het nieuwe jaar al wat bij komt dan zijn het grote japonica garnalen via marktplaats of chrisgarnalenshop.nl en meer niet. Voorlopig ori�nteer ik me op een nieuwe blikvanger en dan vraag ik wel een kadobon bij Holgen als kerstkado. Mogen zij de gewenste vis aan me leveren.

Maar laat de goede idee�n hier asjeblieft stromen want ik leer en lees en leer 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan