Wat is er nieuw

Apistogramma Nijsseni, kan dat?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lique
  • Startdatum Startdatum
Ik ga in elk geval deze en volgende maand zorgen dat het oppervlak helemaal gevuld is met drijfplanten/belgisch groen, dat er een extra stuk hout komt en 2 halve kokosnoten achterin. Verder wil ik voorlopig de achterkant dicht laten groeien met cabomba. Dat kan geen kwaad lijkt me.
Als er dan nog geen gekke dingen zijn gebeurd qua enge ziektes enzo dan gaat het grote kiezen na de kerst gebeuren.
Ik weet nu wat ik aan de Sint en de Kerstman vraag en daarna op mijn verjaardag nog eens: Kadobonnen van Holgen.

Voor nu ben ik heel erg aan het twijfelen tussen de cacatuoides en de cleithracara maronii... :juggle:

Welke het ook wordt: ik vind het al erg leuk om te zien dat er weer iemand is die serieus nadenkt over zo'n ondergewaarde soort als de maronii 😀

~ Ivo

Lique zei:
Ik wil niet over 1 nacht ijs gaan en een verkeerde beslissing nemen. Ik wil ook geen zwakke doorgefokte vissen.

Helemaal top! Dat zouden meer mensen moeten doen!

Als je voor de Maronii's gaat, en mooi gefokte exemplaren kan vinden (wat via Holgen wel goed zit volgens mij 😉 ), zal je daar jarenlang plezier van hebben. Want Maronii's zijn over het algemeen hele sterke vissen die zo'n 5 � 6 jaar worden. Mijn vorige groepje is dat ook glansrijk geworden zonder ook maar 1 keer enig ziekteverschijnsel te vertonen. Ik ben nu bezig met mijn tweede groepje groot te brengen, waar ik ook weer wat jaartjes plezier van hoop te hebben.

Veel succes met je keuze. Erg leuk om naar uit te kijken toch?
En welke dwergcichlide het ook wordt, misschien een goed idee om te kijken voor wat bladstrooisel voor op de bodem. Daar doe je de visjes (en jezelf) echt een groot plezier mee. Want dan komt een stukje van hun natuurlijk gedrag naar boven en zie je ze echt slepen met die bladeren om daartussen op zoek te gaan naar voedsel. Erg leuk gezicht.

Offtopic, maar sois!

el-grillo: heb jij ook een foto-topic? Het klinkt namelijk alsof ik daar graag eens een kijke zou nemen! 😀

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Offtopic, maar sois!

el-grillo: heb jij ook een foto-topic? Het klinkt namelijk alsof ik daar graag eens een kijke zou nemen! 😀

~ Ivo

Haha! Ja, daar wordt toevallig aan gewerkt Ivo, maar ik moet eerst nog even goed fotograferen, want aangezien ik niet veel licht boven de bak heb (Z-A sfeertje), krijg ik de foto's niet echt mooi scherp. Maar ik wil er zeker 1 gaan starten. Misschien ook een leuk idee voor Lique?? Dan kunnen we haar vorderingen ook blijven volgen :thumbs:

Dat foto album komt er wel alleen de kwaliteit zal niet best zijn. Mijn ultra oude sony ericcsson telefoon uit 2008 nam betere foto's dan m'n htc van nu.
Heb net gekeken, de drijfplanten zijn zich aan het vermeerderen. Ik ga zo nog even aan de slag met belgisch groen boven de uitstroom hangen.
En ondertussen in mijn hoofd nog steeds een ienemienemutte spel
borelli
maronii
cacatuoides.

jaja.

Wat voor bladstrooisel gebruik je dan eigenlijk? En maak je daar niet al meer visjes blij mee? Denk dat de garnalen en cory's dat ook wel geslaagd vinden.
Gaat het niet rotten en wordt het water er niet iets zuurder van? Niet dat dan die zwaarddragers weer een probleem gaan krijgen.
Ik neem voor het gemak wel aan dat mijn bejaarde platy het nieuwe jaar niet gaat halen. De rest van de vissen moet wel tegen wat zuurder water kunnen. Graag zelfs.

Vooral je garnalen zullen daar ook heel blij mee zijn! 😀
Je kan het beste eiken-, beuken- of amandelboombladeren gebruiken.
In theorie zuren de bladeren het water iets aan, maar in de praktijk merk ik daar eigenlijk niks van.
Ik denk dat je daarvoor hele grote hoeveelheden moet gebruiken.
Verder geven de bladeren ook stoffen af die goed zijn voor vissen.

Na verloop van tijd rotten de bladeren inderdaad weg. Dit zorgt wel voor extra belasting op je water, maar je garnalen eten hier ook van. Je kan ervoor kiezen om ze te verwijderen zodra ze gaan verslijmen. Dit gebeurt na een maand of 2. Soms sneller, soms langzamer. Afhankelijk van de soort en de kwaliteit van het blad.

Kijk anders ook even hier:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 669&page=1

Merk daar weinig van, dat het water zuurder wordt.
Ik gebruik zelf altijd amandelbladeren. Mijn Ramirezi's en Altispinosus leggen hier altijd eieren op.
Sinds kort gebruik ik ook eikenbladeren, vooral ter decoratie en de garnalen schijnen het lekker te vinden. Ja, het vergaat wel, maar de slakken eten het ook op.

Die bladeren is alweer een reden om meer japonica garnalen te willen. Ik vind ze geweldig om te zien, lekker groot en ze zijn fijn actief.

Ben vanmorgen even snel bij Holgen (LFS) geweest. Sleutelgatchiclide valt af. Zodra die groot genoeg wordt zijn mijn otocinclussen niet meer veilig.
Ik :smitten: hou van mijn oto's dus dit gaat niet door.
Nu ben ik aan het twijfelen tussen apistogramma borelli of apistoramma cacatuoides.
Holgen heeft ze allebei zitten en ze zien er goed gezond en levendig uit.
Volgens hen ook niet zo zwak en doorgefokt als de ramirezi.

borellii is subtropisch (internetinfo is helaas vaak falikant fout) en hou je het beste in een onverwarmde bak.
Cacatuoides doet wat warmer het best.

Misschieneven kijken wat het best mathct met de rest.

~ Ivo

@Ivo: Ik baal dat de volgroeide maroni zich kan vergrijpen aan m'n kleine oto's.

Ik realiseer me dat ik de Laetacara dorsigera over het hoofd heb gezien.

Deze is zeker ook interessant en volgens mij ook in mijn LFS aanwezig.

Hoeveel volwassen vissen (harem?) is te houden in mijn bak met de huidige bewoners?
Of is een koppel een beter idee. Ze worden toch ook een cm of 10.

Kan ik me heel goed voorstellen. Is dat wat Holgen vertelde?
Ik had dit zelf niet zo snel zien aankomen. Zeker aangezien Ren� het eerst kwam met de maronii en hij over het algemeen erg scherp is (ontdekte laatst op een foto beginnende witte stip, waar het anderen niet op was gevallen).

~ Ivo

Ja dat vertelden ze bij Holgen. Ben zo blij dat ik daar geen verkooppraatjes hoor. Juist weer stof tot nadenken.
Kijk evt. jongbroed van zwaarddragers dat mogen ze hebben maar niet m'n oto's.

Ja, Holgen is erg professioneel. Echt mensen die je goed helpen en ook eerlijk advies geven. Zo hadden ze afgelopen jaar niet meer genoeg keizertetra's voor een mooi bestand mannetjes/vrouwtjes. Dan zeggen ze ook gewoon dat ze die liever nog niet verkopen, omdat de kans dan groot is dat het mis gaat. 🙂

Ik durf je met zekerheid te zeggen dat een volwassen Maronii zich niet zal vergrijpen aan je Oto's. Dat wordt inderdaad snel gezegd omdat ze wat groter worden en men denkt dan snel dat ze kleinere vissen eventueel als voedsel aan kunnen zien. Maar Maronii's zijn echt een verhaal apart. Ik heb genoeg ervaring met Maronii's en ik heb mijn volwassen exemplaren zelfs succesvol samengehouden met nog erg jonge (en dus kleine) neons. Echt geen vuiltje aan de lucht. Ook verbaasde ik me over het feit dat ze het jongbroed van mijn Nannacara Anomala's al met rust lieten toen ze nog maar net de grootte van 1,5 cm hadden bereikt. Verbazingwekkend! O, ja en ook samen gehad met jonge Cory's van een cm of 2, Wederom geen enkel probleem. Het zijn echt de vriendelijkste cichliden die ik ken. Zolang de visjes niet in 1 keer hun bekkie passen, zullen ze ze niks doen. En geloof me; Oto's van een cm of 3 � 4 passen echt niet hoor! 😉
Ik snap op zich dat ze dat bij je LFS vertellen, want je kan beter het zekere voor het onzekere nemen. Daar is helemaal niks mis mee (sterker nog, dat soort adviezen zouden meerdere LFS's eens moeten geven!)

Maar omdat je nu (in principe onterecht) onzeker bent geworden over de Maronii's, zou ik voor de Laetacara dorsigera gaan. En dan beginnen met een paartje. Je kan deze later altijd nog uitbreiden.

Succes verder met je keuze. Zo goed dat je alles zo goed overweegt. TOP!
Ik blijf het volgen! 😉

borelli valt af vanwege de temperatuur.
maronii's ... ok die staan weer op 'groen' alleen Holgen gaf wel aan die niet vaak te hebben.
Cacatuoides hebben ze altijd wel, die zagen er ook mooi en levendig uit.
Laetacara dorsigera.. beetje twijfelgevalletje. Ik lees hier en daar dat het ook een timide visje is.

Stel dat die koperzalmen van mij er nog zijn (dikke kans dat dat zo is) en dan ook nog de brutale zwaarddragers.
Die niks kwaads in de zin hebben maar ze geven mekaar zo nu en dan eens een porretje.
Om van de panda's maar niet te spreken. Dat is afentoe net een kleuterklas op doorreis (dwars door alles heen dus, en maar dartelen).

Het moet niet zo zijn dat ik dan chicliden in m'n bak heb en dat ik die dan weer assertiviteits training moet geven wegens een klas onopgevoede cory panda's of zo. :S

Even terug naar je aller oorspronkelijkste vraag. Je dacht aan nijsseni. Waarom?
- was het doel een blikvanger?
- moet het Zuid-Amerikaanse sort zijn (wat een groot deel van je bestand is) ?

Als de antwoorden ja/ja zijn weet ik het ook even niet meer. Dorsigera is vrij timide, dat kun je 'oplossen' door een groepje aan te schaffen met in het achterhoofd een koppel over te houden zodra ze volwassen en/of brutaler worden, maar dan nog komt die beschrijving timide wel ergens vandaan. Cacatuoides zal eerder op een 'hou je verdorie eens in' cursus moeten dan op een assertiviteitstraining.

Als de antwoorden ja/nee zijn, dan zie ik ineens wel een optie (op het eerste gezicht). Je hebt namelijk een vrij open bovenlaag nog qua bestand en dan komen labyrinthvissen meteen in gedachte. Ik denk dan aan een trio (of 1M/3V) Betta's. Dan kun je denken aan de in verf gedoopte dieren met vinnen waar zelfs Poetin 'U' tegen zegt, maar als je dat niets vind zijn er nog altijd de wildtypen, een mooie Betta smaragdina bijvoorbeeld.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan