Apistogramma sp. Rio mamore


MsFelix

Well-known member
Lid geworden
4 november 2009
Berichten
4,219
Locatie
Rotterdam
https://www.google.nl/search?q=apistogr ... 02&bih=963

Heeft er iemand ervaring met dit soortje?

Wat ik er tot nu toe van weet, is het volgende:

4 a 5 cm lang.
Vredelievend, niet zo temperamentvol als de cacatouides
temp rond de 24 tot 27 graden
bewezen koppel of harem
word soms verward met andere soorten

Mijn visbestand is momenteel:

15 paracheirodon innesi
8 Corydoras panda 1 pygmaeus
4 trichopsis pumila
1 Sewellia
8 japonica
x vuurgarnaal
1 appelslak

Ik weet het zelf al, mijn bak is vol. En eigenlijk was ik eindelijk tevreden met de bak zoals die nu is... word ik toch ineens verliefd op die apistogramma...
Wat voor aanpassingen zou ik moeten doen in mijn bak om dese soort erbij te doen? Alleen panda's eruit, zou dat voldoende zijn?
 
Holletjes erbij, minimaal 2 per vrouw, als het kan een beetje afwisseling qua formaat.
Apisto's = schoon water. Ik weet niet of je er veel plantenvoeding in kiepert? EasyCarbo?

~ Ivo
 
Eens per week doe ik profito erin en 2x p week easy carbo...

Bedoel je dat ze nog bij mijn huidige bestand erbij kunnen Ivo of eerst de corydoras eruit?
 
Is inderdaad al best vol.Maar als je aanpassingen wilt maken dan zou ik de Corydoras en Trichopsis pumila er wel uithalen.
Ik betwijfel het namelijk of Trichopsis en Corydoras zich kunnen weren tegen de eventuele agressie van de Apistogramma's.In een bak van 80 cm is er gewoon minder vluchtruimte.

Misschien zijn ze minder fel dan bijvoorbeeld de cacatuoides, maar toch blijven het wel territoriale vissen.Het zou kunnen dat het ook goed gaat, maar ik heb er zelf nooit zo'n goed gevoel bij.Vind het altijd zo triest als een vis zich niet kan verweren.

En ik zou deze Apistogramma's wel in zuur en zacht water zetten. Weet niet of je Trichopsis en Corydoiras dat zou leuk vinden.

Uiteindelijk moet jij de beslissing maken, dit is alleen hoe ik er over denk.;)
 
Trichopsis komen ook uit zachtere, zuurdere wateren.
En ik denk zelf dat een Apisto geen enkele reden ziet om een Trichopsis aan te gaan vallen. Een beetje wegjagen als ze te dicht komen vast wel, maar de pure agressie zoals bijvoorbeeld naar rivaliserende mannen zie ik niet gebeuren.

~ Ivo
 
Over de Trichopsis maak ik mij het minst druk.
Ik maak mij meer zorgen over de panda....

Ivo, vind jij wel dat de panda er wel uit moeten dan?
 
Ik zou altijd Corydoras eruit halen in 80cm, ook de rustige types. Daarnaast zijn panda's zijn enorm druk.
 
Ja dat is ook zo....
Ze zijn zo druk.

Wat denk jij over de combinatie met de vuurgarnalen? Hou ik daar nog wat van over....
 
Ik ga even verder denken en zoeken (o.a. in mij grot dwergjes boek I en II), maar eerst:

Zou dit je eerste Apisto worden?
 
Als je Ramirezi niet meerekent...
Ja.
 
Je had toch ook borelli's gehad?
 
Oja....
heel kort.

Die waren erg snel dood helaas...
 
Mocht je meer info zoeken, dan zou je eens verder kunnen kijken onder de nieuwe naam: Apistogramma erythrura.

Voor in een 80cm bak, zou ik zeker de Corydoras panda wegdoen. Buiten de broedperiode zou het goed kunnen gaan, maar zodra er eitjes of jongen zijn, dan is het een ander verhaal.

Ook zou ik de Sewellia eruit halen, dit is een vissoort die normaliter leeft in zeer snelstromend en zeer zuurstofhoudend wateren. Apistogramma's houden juist weer van minder snel stromend wateren. Je garnalen kun je er prima bij houden. Je moet alleen niet raar opkijken als ze van de vuurgarnalen wat gaan snoepen, en dan voornamelijk de kleinere exemplaren. Maar vuurgarnalen zullen snel kweken en houden zich wel in stand. Mocht je toch wat meervallen erbij willen houden, dan zijn soorten zoals Loricaria's, Hypoptopoma's en Otocinclussen prima (wel lettend op het watertemperatuur).

Als de bak goed ingericht is, veel hout, bladeren en de kijklijnen goed zijn doorbroken, dan zou je voor een harem kunnen gaan van 1m 2v. Anders zou ik het eerst houden op 1m 1v. Wel zorgen dat je zacht en wat zuurder water hebt. Temperatuur hoeft niet echt hoog te liggen, maar zou het rond de 25/26 graden Celsius laten liggen.

Hier nog wat meer info:
http://apisto.sites.no/fish.aspx?fishIn ... gruppeID=1

http://www.senckenberg.de/files/content ... staeck.pdf
 
De Sewellia doet het erg goed bij zowel wat meer als wat minder stroming.
Ik ga die er niet uit halen.

Ook ga ik de temperatuur niet zo ver omhoog gooien, want ik heb toch besloten Om voor de Borelli te gaan en niet voor de mamore...
De neontetra willen immers ook niet zo heel warm zitten. Bak staat op iets van 22 graden..
 
Borelli is ook erg mooi,al vind ik de erythrura die ik tot nu toe gezien heb ook erg mooie visjes. Maar past inderdaad qua temperatuur minder goed bij je huidige bestand. Ook met borrelli zou ik de pandas er uit halen. 20 graden lijkt me warm zat. warmt in de zomer nog wel wat op.
 
Gert, bedankt voor de links.
Jeetje het blijft een erg mooi visje. Maar ik zie er vanwege de temperatuur en prijs toch vanaf....
De Borelli is net zo mooi...

Jelle, de panda's gaan er sowieso uit als ik dit ga doen.
Of ik neem een grotere bak maar daar moet nog over onderhandeld worden.... :D
 
Qua temperatuur voor de Cheirodon innesi hoeft je niet echt laag te gaan zitten. Als je rond de 24/25 zit dan is dat prima te doen. Maar als je voor de Apistogramma borellii gaat, dan maakt de temperatuur niwt uit als je die lager hebt.
Wat ook kan, als je ervan houd, is gaan voor een koppel Laetacara doesigera. Ik heb die zelf nu in mijn 80cm bak zwemmen. Maar daar heb ik dan alleen een koppel Copella arnoldi bij en 1 overgebleven Otocinclus vittatus.

Maar gewoon rustig kijken welke combinatie je wilt. De Cheirodon innesi kan een redelijk breed gebied aan qua temperatuur.
 
Bedankt voor de tips..

Als er een grotere bak komt, dan behoud ik het huidige visbestand plus de Apistogramma.
Komt die bak er niet, dan wordt het:

15 paracheirodon innesi (maar uiteindelijk toch weer terug naar simulans)
4 Trichopsis pumila
1 Sewellia
1 Appelslak
8 Japonica garnalen
x vuurgarnalen
harem 1 man 2 vrouw Apistogramma borelli of rio mamore
 
Waar vind je die Rio Mamore, schitterend visje ;)
 
Utaka heeft een heel mooi collectietje aan dwergcichliden zitten momenteel. .....
 
:D

mijn vriend heeft geen NEE gezegd op het voorstel van een grotere bak.
We hebben echter wel een stappenplan.

Mijn huurwoning heb ik nog aangehouden, die moet eerst leeg en weg. Scheelt 600 eu p maand.
Daarnaast hebben we grote speakers in huis. Deze moeten eerst opgehangen worden in de hoeken. Anders is er geen ruimte voor een grotere bak.
Maar als dat allemaal geregeld is, dan gaat er toch een grotere bak komen. Ik zit te denken aan een Rio 180.
En dan in de kleur wit...
Ja een meter is nog steeds niet heel groot maar een veel grotere bak moet je ook weer helemaal vullen met planten, hout en stenen. Een 120 bak is buiten aanschaf ook heel duur om te vullen.

Maar goed, de vraag blijft of een meterbak groot genoeg is om aan mijn bestaande bestand, dus incl de panda's, een koppel dwergcichliden toe te voegen.

Roept u maar..
 
Voor die combinatie zou ik toch een slagje groter gaan (120 cm). Als ik het verschil qua oppervlak tussen mijn meterbak en Rio 300 zie maakt dat wel gigantisch veel uit. Respectievelijk 4000 en 6000 cm2.
 
Ik zit al volop te zoeken naar een 120 bak. Het scheelt ook maar 70 euro met een meterbak.
Maar goed, het word een toekomstplan....
Eerst wat zaken op orde brengen.
 
Utaka heeft de goedkoopste Juwel bakken. Mijn (witte) Rio 180 kwam er vandaan en mijn (weer witte) Rio 240 ook. Fijne zaak.
 
Ja ik zie het...
Maar ze zitten wel helemaal in Amersfoort.
Daar naar toe rijden en weer terug maakt het ook niet goedkoper....
 
Als ik een Rio 240 neem en ik doe de corydoras eruit, dan kan ik wel een groep apistogramma erin doen denk ik..
Of is dat te gewaagd?

Ik denk dan aan een dergelijk bestand:
25 paracheirodon simulans
4 trichopsis pumila
1 sewellia
groep van 8 apistogramma, borelli of rio mamore. 3 man, de rest vrouwen
de garnalen, slak en wellicht nog wat otocinclus erbij....

* edit
8 is een beetje te enthousiast.
2 mannen en 4 vrouwen zou meer in de richting komen.
Of zijn 2 mannen op 120 toch ook al teveel?
 
2 Mannen en 4 vrouwen of 3 mannen en 5 vrouwen moet lukken zonder Corydorassen.

Belangrijk is wel dat je flink veel schuilplaatsen hebt. Liever ook meer dan 2 mannen, met 2 heb je sneller dat 1 man de ander overheerst. 4 - 5 mannen zou ideaal zijn, maar dat is teveel voor een 1,20 bak.

Maar: simulans - borellii is geen goeie combinatie. De simulans zijn erg warmte behoeftig, bij mij deden ze het 23/24 graden niet goed (erg schuw en sloom). Op 26+ graden zijn ze juist erg actief en nieuwsgierig.
De borellii kun je beter onverwarmd houden, of jaarrond op � 23 graden.
 
Dank je wel voor de input.
Het zou dan de keuze worden tussen de bak warmer zetten, Rio mamore kiezen samen met de simulans.
Of de neontetra houden en dit met de Borelli combineren...

Mascha&Ivo, dank je..
Delft is nog vlakbij ook ;-)
 
Wil je geen tweedehands bak?
 
Ja mag ook maar ik heb eisen...
Hij moet wit zijn en er moet een wit meubel bij zitten. En geen krassen erop. Binnenfilter moet er nog in zitten...
Ik wil absoluut geen buitenfilter.

dus ja, met zoveel eisen word het lastig.
 
Dat wordt een flinke opgave ja.

Maar, de 'sp. Rio Mamore' plannen zijn voor die 1m20 bak? En die bak gaat nog een tijdje duren?
Dan zou ik gewoon lekker niet te veel focussen op precies die Apisto. Er komen genoeg mooie soortjes voorbij.

~ Ivo
 
Ben nog aan het twijfelen.
De bak kan nog wel een hele tijd gaan duren voordat die er is...

Er moet eerst ruimte komen in huis want kan het nu niet kwijt. Huis moet wel leefbaar blijven dus de bak ergens midden in de kamer is geen optie.
Heb hier een hele lieve man die wel instemd met een grotere bak maar dan wel op een normale plek.
Mijn lieverd deelt de liefde voor aquaria helaas verder niet...
 
Nog niet!!
Hahaha gave plannen hoor!
En inderdaad mooie apisto is dat!
 

Terug
Bovenaan