Wat is er nieuw

Apistogramma Viejita/Macmasteri

• Onderwerp starter Onderwerp starter Apisto matthijs
  • Startdatum Startdatum
A

Apisto matthijs

Guest
Hallo,

Twee weken geleden heb ik een koppel Apistogramma's aangeschaft in een dierenspeciaalzaak. Ze werden verkocht als Apistogramma Viejita, maar naar enig onderzoek kwam ik erachter dat dit onwaarschijnlijk is en het eerder Macmasteri's zijn. Kan iemand mij vertellen welke Apistogramma's het daadwerkelijk zijn?

De man
apistogramma_man.jpg

De vrouw, witte puntjes zijn cyclops
apistogramma_vrouw.jpg

Dat is de Apistogramma macmasteri. De A. viejita wordt niet aangeboden in de handel, omdat het leefgebied van deze vis in handen is van de FARC, ze worden dus niet gevangen en ge�mporteerd. Ik vind het een erg mooi mannetje trouwens!

Bedankt voor de info!
Ik ben ook erg blij met de vissen!

Ze zijn als het goed is ook niet ge�mporteerd. De dierspeciaalzaak heeft een leverancier voor dwergcichliden uit Tsjechi� waar ze werden gekweekt, werd me verteld. Maar als ik het goed begrijp maakt dit niet heel veel uit en zijn het Macmasteri 😛

Markvk zei:
Dat is de Apistogramma macmasteri. De A. viejita wordt niet aangeboden in de handel, omdat het leefgebied van deze vis in handen is van de FARC, ze worden dus niet gevangen en ge�mporteerd. Ik vind het een erg mooi mannetje trouwens!

Niet helemaal correct, worden zelden ge�mporteerd. Er zijn op moment zowel in NL,DE en England enkele koppels en jongen te koop.

aan TS erg mooie Macmasteri man

mss zei:
Markvk zei:

Niet helemaal correct, worden zelden ge�mporteerd. Er zijn op moment zowel in NL,DE en England enkele koppels en jongen te koop.

aan TS erg mooie Macmasteri man
Dat is nieuw voor me, heb je daar ook een linkje van toevallig? Ik ben er wel benieuwd naar. Ze zullen ook flink wat kosten neem ik aan.

Markvk zei:

zie Erik op hetncf.nl en Ernst van Genne van de NVC 😉
http://www.hetncf.nl/forum/viewtopic.ph ... jita#p4698

Ook waren ze te zien bij aquahortus bij de NVC dwergenbak 😉 zie het aquahortus topic daarvoor 😉

hoezo zegt hij in zijn eerste post dat ze uitgestorven waren??
dit is toch nooit ergens ter sprake geweest de verklaring die hier word gegeven is de verklaring die je altijd hoort
(er waren dacht ik 3 locaties bekent waar de viejita voorkomt en nu is er of een van deze plekken weer (veilige) bereikbaar of een nieuwe vangst locatie gevonden)

Kan natuurlijk best dat 'men' dacht dat hij was uitgstorven, maar de vraag is dan: wie dacht(en) dat, wanneer werd dat gedacht en waarom werd dat gedacht.
De hier wel vaker ter sprake gekomen uitleg is er niet zomaar eentje, maar komt ook van een Apistogramma kenner. Dat zegt meer dan dat het een uitleg is die je altijd hoort.

ik heb toch van de grote apistogramma kenners nooit iets over gehoord dat qua uit gestorven.
en ook sites als apisto.site.no heb ik het nooit gelezen de in 2014 geimporteerde vissen waar op deze site over geschreven word zou zijn gevangen op locatie waar het holotype beschreven is.
dus geen nieuwe vangst locatie 🙂

Begrijp niet wat je bedoeld met laatste bericht Dravik,

Ik weet dat ze in 2014 of begin 2015 geimporteerd zijn en dat er een aantal in Nederland zitten. Kan er nu zelf aan komen en ben nog aan kijken hoe en wat.

wat ik bedoel is dat er niet een nieuwe vangstlocatie is gevonden maar dat de vissen gewoon uit de bekende vangst locatie komen (dat is wat erik zij dat er een nieuwe vangstlocatie was gevonden)
en verder dat ik nooit van de kenners heb gehoord dat deze soort uitgestorven zou zijn.
was niet echt een beste zin qua opbouw maar zon onbegrijpelijk was het nou toch ook weer niet 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan