APO Ledverlichting

Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Berichten
1,049
Heeft iemand ervaring met onderstaande ledverlichting van Aquaplantsonline?

tropical led en

freswater

Hoor het graag.
 
De informatie over deze balken is zeer beperkt en dat is vaak geen goed teken. Het wattage hoeft niks te zeggen over de lichtopbrengst, er zijn led's in omloop die minder zuinig zijn dan gewone T5 verlichting.

De kleurtemperatuur van de balken lijkt mij ook wat aan de hoge kant al is dit ook deels persoonlijke smaak.
 
Heeft iemand ervaring met onderstaande ledverlichting van Aquaplantsonline?

tropical led en

freswater

Hoor het graag.
Gezien de omschrijving en de niet aangegeven lichtwaarden zou ik dit gewoon laten liggen. Mijn advies is altijd ga voor degelijk materiaal!
 
Nope zou het ook links laten liggen, lijkt gewoon Chinese meuk die word doorverkocht
 
Dank voor de reacties. Zat gisteravond te googelen op verlichting en kwam deze tegen. Heb zelf de indruk dat het Arcadia lampen zijn. Weet niet waar dit merk vandaan komt.
Heb nu tl buizen en deze zitten er ongeveer 3 of 4 jaar in, dus ben naar wat anders aan het zoeken.
 
Dank voor de reacties. Zat gisteravond te googelen op verlichting en kwam deze tegen. Heb zelf de indruk dat het Arcadia lampen zijn. Weet niet waar dit merk vandaan komt.
Heb nu tl buizen en deze zitten er ongeveer 3 of 4 jaar in, dus ben naar wat anders aan het zoeken.
Zou dan in de schappen van de lokale bouwmarkt zoeken naar tl buizen, niet op internet naar retrofit lampen
 
Zou dan in de schappen van de lokale bouwmarkt zoeken naar tl buizen, niet op internet naar retrofit lampen

Nu zitten er een jbl nature en color in. Bij de bouwmarkt weleens een 840 en 865 gehad. De planten deden het er goed op, maar vind dat gelige licht niet mooi. Vandaar het rondkijken.
 
Ga je voor gewone TL buizen dan is Philips gewoon de beste.

De 840 (4000 kelvin) is gelig
De 830 (3000 Kelvin) nog veel meer geel.
De 865/965 is gewoon wit daglicht (6500 kelvin).

Dus wanneer je de 840 te geel vind zou ik lekker voor de 965 gaan.

Al die dure zogenaamde planten lampen zoals JBL voegen echt niks toe.

Note: voor de plantengroei is het wel goed wanneer er een 840 boven hangt, dan doe je gewoon 3 maal 965 en 1 maal 840, dan valt het geel wel mee.
 
Nog even het verschil tussen Philips 865 en 965:

ze geven beide 6500 Kelvin dus dezelfde kleur wit.

Maar de kleurechtheid van de 965 is beter dan die van de 865.

Vissen met blauw en rood komen op de 965 veel mooier over dan onder de 865.
Dit heeft te maken met de 'ra'.
Die is 100 bij de 965 en maar 89 bij de 865.
Dat gaat wel ten koste van de hoeveelheid licht: Lumen die is bij de 865 iets hoger dan bij de 965.

Toch adviseer ik de 965.
 
Nog even het verschil tussen Philips 865 en 965:

ze geven beide 6500 Kelvin dus dezelfde kleur wit.

Maar de kleurechtheid van de 965 is beter dan die van de 865.

Vissen met blauw en rood komen op de 965 veel mooier over dan onder de 865.
Dit heeft te maken met de 'ra'.
Die is 100 bij de 965 en maar 89 bij de 865.
Dat gaat wel ten koste van de hoeveelheid licht: Lumen die is bij de 865 iets hoger dan bij de 965.

Toch adviseer ik de 965.
Moet je wel in de gaten houden dat je voldoende licht blijft houden.
965 heeft een lagere output dan 865, CRI gaat ten kosten van efficiënte namelijk
 
Terug
Bovenaan