Wat is er nieuw

Aponogeton ulvaceus en echinodorus ozelot red

• Onderwerp starter Onderwerp starter lekstok
  • Startdatum Startdatum
L

lekstok

Guest
hoi ,

vanmorgen 2 plantjes opgehaald Aponogeton ulvaceus en echinodorus ozelot red

vond deze mooie planten iemand ervaring met deze ?
op wat te letten enz.

mvg

kleibolletje met lateriet in de bodem bij de wortels steken.

Het zijn moerasplanten en die hebben graag een kleibol zoals bertus al aangeeft.

heb kleibolletjes besteld via aquariumbemesting.nl
ze zijn al kant en klaar
nog alleen water bijvoegen natuurlijk

Ja dat is dan een zakje poeder en met wat water erbij kun je de bolletjes draaien. Moet maar erg weinig water bij hoor want anders is het snel te dun. Op een bord kun je ze gewoon laten drogen verder.

De Aponegeton ulvaceus is een echte solitaire plant. Zet hem neer op een plaats in het Aquarium waar hij veel licht kan krijgen en mooi kan uitgroeien. Heeft de plant een knol dan moet de maximaal 33% in de bodem gedrukt worden anders rot hij weg. Een ulvaceus die het goed doet wordt zo groot dat hij net in een draagtas past. Grote tere golvende bladeren.
De plant die ik had werd 70 cm hoog. De oudste bladeren zitten aan de buitenkant van de plant. Vlak boven de bodem kan je ze gemakkelijk verwijderen. Af en toe komt er een lange dunne steel naar het wateroppervlak. Het begin van de witte bloem die boven water bloeit. Als je er met een kwastje langsstrijkt heb je kans dat er zich zaden vormen die later op de bodem zullen ontkiemen.

Hobbygroet,
Jos Hut

De Echinodorus ocelot red is een cultivar oftewel een kweekvorm. Dit is vaak het geval bij Echinodorussen waardoor het soms erg lastig is om de precieze naam vast te stellen. Ze zijn in veel aquaria te vinden en worden vaak boven water gekweekt. Als dit het geval is zullen deze bladeren verrotten en zullen er nieuwe onderwaterbladeren komen. Soms hebben die een andere vorm dan de bovenwater bladeren. Echinodorussen komen uit Zuid Amerika.
De Echinodorus is een plant die niet te donker moet staan. Rode planten hebben namelijk altijd veel licht nodig anders worden ze groen. De oudste bladeren worden na enige tijd lelijk of verslijmen. Ze kunnen dan gemakkelijk net boven de bodem verwijderd worden. De plant is een moerasplanten en kan dus ook emers groeien inplaats van submers. Ze willen graag een voedselrijke bodem waarin ze zich vastzetten met lange witte wortels. Als je dat niet hebt kan je wat klei toevoegen in de bodem. Deze planten moet je niet te vaak verzetten, je krijgt dan namelijk een terugslag in de groei.
Uit de plant groeien naast de bladeren af en toe lange stengels die , als ze boven water komen, enkele bescheiden bloemetjes laten zien. Na de bloei vormen zich op deze stengels jonge plantjes, zogenaamde adventief plantjes. Als deze ook worteltjes krijgen kan je ze losmaken van de stengel en in de aquariumbodem planten.

Hobbygroet,
Jos Hut

Als dit geen uitgebreide informatie is , top !

Bedankt ! Gisteren de ulvaceus er nog wat slapjes bij maar staat nu mooi sierlijk en begon al zuurstof af te geven en idd ddeze heeft een knol zal deze morgen dan herplanten want zit volledig in substraat

Aponegeton ulvaceus heb ik ook gehad.
Mooie grote plant, bij mij wel wat gevoelig voor de stroming: door de grote van de bladeren werden die makkelijk door de stroming meegeduwd. Het was voor mij even zoeken tot hij op een goed plekje stond.
Ook verschillende bloemen gehad. Wat mij opviel was dat het bloeien alle krachten van de plant leek weg te nemen waardoor die in een soort van "winterrust?" ging. Als ik de bloemen tijdig afknipte ging de plant veel langer mee.
Twee maal gehad dat de plant "op" leek (winterrust?), de knol gespaard en later terug mooie plant uit gekregen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan