Wat is er nieuw

Appel slak is overleden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Piet 2.0
  • Startdatum Startdatum
P

Piet 2.0

Guest
Hallo forum leden,

Een van mijn slakken is overleden. Eerst dacht ik hij zit weer gek te doe omdat die af en drijfde. Maar nu bleef ie wel heel lang drijven. Kunnen slakken ziek worden? Of een andere oorzaken?

En ten 2e kan ik hem op zetten door te laten drogen? Hij heeft namelijk een hele mooie schelp (paars).

Ik gok kop ouderdom.
Een appelslak kan een jaar of vier worden.
Bij hoge temperaturen wordt dit zelfs korter (de details heb ik niet paraat).

Als je de schelp wilt bewaren dan moet je even de slak koken zodat je het vlees in zijn geheel eruit kan halen.
Dit is belangrijk ter voorkoming van ongewenste bacteriecultuur van bedorven vlees.
De schelp blijft ook mooi zijn structuur houden.

Bij tropische temperaturen worden ze niet zo oud. 1-2 jaar ofzo. Op latere leeftijd willen ze nog wel eens een paar dagen niets doen. En dan kunnen ze zo maar een paar dagen ronddrijven, dus pas op met snelle conclusies. Inderdaad kun je het beste even ruiken. Als ie dood is stinkt dat behoorlijk. Je kunt ook kijken naar het klepje. Als deze beweegt als je slak heen en weer beweegt, dan is ie dood.

Als je de slak wilt bewaren; een paar dagen in een glas water buiten zetten (als het niet vriest). dan schud je hem met 1 beweging van de arm uit zijn huisje. Het beste buiten vanwege de geur, en het is goed voor de plantjes 😉

Als je het huisje voor de volgende generatie wilt bewaren dan kun je hem olien; dat kan gewoon met baby-olie. Dat zorgt ervoor dat zuren het huisje niet aantasten. kan ook met blanke nagellak, maar dan verlies je ook een beetje structuur, dus doe dat alleen als het je puur om de kleur gaat.

Ok� bedankt voor de reacties.
Aan de geur te ruiken was de slak indd dood. Hij viel ook in een keer uit zijn huisje. En de slak was ong. 1,5 jaar en best groot dus misschien was hij zelfs ouder.

Het huisje staat buiten uit te waaien en gaat binnen kort in een glazen dood waar nog meer van dit soort dingen liggen. Zoals je scharen van mijn blauwe Florida kreeft. (Van het vervellen)

Bedankt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan