appelslak doet raar ..:(


C

Chewie

Guest
Eerstgister heeft onze slak de hele dag op de intake buis vd pomp gezeten. Gister middag na mijn werk vond ik hem op zijn zij minden in het zand. Heb hem er toen uitgehaald, maar hij hield zijn klepje goed vast. Sinds dien ligt hij roerloos stil (al dan niet helemaal dicht of zijn klep op half 7). Tot nu toe met eruit halen trekt hij zicht verder terug, maar zelfs het blaadje sla naast hem doet niks...

Gaat hij de pijp uit of is hij gewoon lui?
 
Komt vaker voor dat slakken een tijdje niet actief zijn maar kan ook iets loos met de waterwaarden zijn bv...
 
Water is goed tot zover ik het weet

ph 7/7.5
kh 7
gh 9
ammonia 0
nitriet 0

Andere vissen doen nog steeds hun ding, maar "ome gerrit" is zich zelf niet. Hij is normaal echt aktief!
 
Komt wel vaker voor idd. Ik zou de slak niet steeds pesten door hem uit de bak te halen. Als de slak echt uit z'n huisje hangt wel even checken..... en gelijk verwijderen als hij wel dood is. Maar mijn slakken bleven ook wel eens een paar dagen liggen of drijven.....
 
Toevallig geen Anentome helena's in de bak?
 
Nee...tot zo ver ik weet niet ;)
 
Denk het niet dan maar voor de zekerheid nog even vertellen wat het zijn voor het geval dat je dat niet weet ;)
Zijn slaketende slakken,geel met bruin van kleur een puntig huisje en een slurfje.
 
Dat weet ik...de andere slakjes zijn met plantjes meegekomen en max 0.5 cm nog groot. Dus neem aan dat er geen helena's mee zijn gegaan.
 
Heb de slak vanochtend definitief uit zijn lijden verlost. Hing vanochtend uit zijn schulp te drijven. Geen reactie bij het aanraken. Toen eerst de tuin in geslingerd. "As tot as" zeg maar....na 1.5 u wezen kijken...toen zat hij weer helemaal in zijn schulp. Hmmz toen een steen gepakt en nu is hij zeker niet meer. Kwam een behoorlijke stank uit hem toen ik hem dood maakte...
 
:O arm beestje.....
Gecondoleerd Chewie!
 
Dank...vond het lastig...dan geen reactie, dan toch weer terug getrokken, dan weer geen reactie, dan weer een reflex. Ben nog steeds niet 100% overtuigd of ik goed heb gehandeld :(
 
Tja, dat zul je nooit weten.
Blijft triest.
Waarom heb je niet langer gewacht?
 
Omdat hij geen teken van leven vertoonde en ik geen zin had in een stinkende vervuilende dode slak in de bak...
 
Ik vraag het omdat Goldie het volgende zei:

Goldie83 zei:
Komt wel vaker voor idd. Ik zou de slak niet steeds pesten door hem uit de bak te halen. Als de slak echt uit z'n huisje hangt wel even checken..... en gelijk verwijderen als hij wel dood is. Maar mijn slakken bleven ook wel eens een paar dagen liggen of drijven.....

Maar ik heb begrip voor je twijfel. Je wil niet dat de rest van je bestand onnodig schade oploopt....
 
als de slak echt uit z'n huis hangt zonder reactie is hij echt dood of bijna dood. Dan is het idd goed om te verwijderen aangezien een dode appelslak flink vervuilt.

Als de slak al erg stonk was hij al dood.

Blijft soms lastig om te beoordelen, dus je hebt wel goed gehandeld hoor! :)
 
Hij stonk pas bij het doodslaan en ik kreeg vanochtend dus geen reactie en deed niks bij het oppakken en aanraken. Buiten zat hij wel weer in zijn schulp en klepje soort van vast/ dicht...
 

Terug
Bovenaan