Wat is er nieuw

Appelslak genetica

Mikyboy40

Well-known member
Lid geworden
29 maart 2015
Hallo mensen,

ik heb sinds gisteren 4 appelslakken in mijn aquarium. 1 grote paarse, 1 kleine witte, 1 kleine gele (alle drie met paars lichaampje) en 1 asolene spixi (hier kwam ik achteraf pas achter.)

De asolene doet niet zoveel, en kruipt vooral s nacht over de bodem, de andere drie zijn druk bezig met de hele bak door te kruipen.

Nu had ik echter een vraagje: Als ik een helemaal gele slak ga kopen (dus geel huisje en lichaam) en deze kindertjes krijgt met 1 van de appelslakken die er nu inzitten, hoe gaan die er dan uitzien?

Gele lichamen of paarse? Gele, of andere kleur huisjes? Iemand die zich bezighoudt met appelslakken(-genetica) die dit weet?

Mvg. Mikyboy

Dit heb ik een keer gehad met een gele met licht lichaam en een paarse met donkerlichaam.
De jongen waren licht+geel / licht+paars donker+paars.

Dit is weinig genetisch en wetenschappelijk onderbouwd, maar meer gewoon een eigen ervaring.

Eigen ervaringe heb ik ook veel aan hoor! Hier kan ik al veel mee, dus bedankt voor je reactie 🙂

ik heb wel gemerkt dat als ik slakken kruis uit een nest van ouders met licht en donker lichaam en laat licht en donker bij elkaar zitten dat dat ook weer verschillende word neem je lichte lichamen wordt het merendeel ook lichter en met donkeren lichamen heeft donker de overhand maar 80% blijft een mengelmoes
ik denk (maar zover ben ik nog niet) als je licht op licht door blijft kweken en donker op donker dat je uiteindelijk wel de overhand gaat krijgen dus hoe meer je op kleuren gaat selecteren hoe meer de kans wordt dat de kleur vast blijft

Er spelen meerdere genen mee, dus er is lastig een eenduidig schema dominant/recessief te maken.

Doorgaans zijn de sterkste eigenschappen: Strepen, Gele kleur, Donker lichaam.

Dus een kruising van een gele met een paarse slak levert meer gele dan paarse op. (maar niet alleen geel zoals het geval zou zijn in een zuivere F1 generatie met een dominant gen)
Een kruising van een gestreept en niet gestreepte slak levert meer gestreepte dan dan ongestreepte op. (maar niet alleen gestreept zoals het geval zou zijn in een zuivere F1 generatie met een dominant gen)
Dus een kruising van een donker lichaam met een licht lichaam levert meer donkere dan lichte op. (maar niet alleen donker zoals het geval zou zijn in een zuivere F1 generatie met een dominant gen)

De sterke eigenschappen zijn dus lastig te isoleren. Omdat je niet kunt selecteren op de al dan niet aanweizge zwakke eigenschappen.

Daarentegen kun je juist wel de zwakke eigenschappen uitselecteren.
Dus een kruising van een paarse met een paarse slak levert vrijwel alleen paarse op.
Een kruising van een lichte slak met een lichte slak levert vrijwel alleen lichte op.
Et cetera.

Voor alles geldt dat er in bepaalde gevallen andere resultaten te zien zijn. Dat komt dus omdat er teveel genen een rol spelen. Sommige eigenschappen lijken ook gekoppeld te zijn. Paars zijn vaker gestreept. Doorzichtige/witte huisjes zijn nooit gestreept. En dan is er ook nog bandbreedte hoe blauw/paars/zwart de lichamen zijn.

Concluderend, je zult de meeste kans hebben op veel gele huisjes en iets meerdere donkere dan licht lichaampjes.

Alexej zei:
(maar niet alleen geel zoals het geval zou zijn in een zuivere F1 generatie met een dominant gen)
Deze volg ik niet.

Als geel dominant is, kan de slak dus geen zijn en tegelijk een ander gen hebben, bv. geel+paars.
Als vervolgens twee van zulke dieren nakomelingen krijgen heb je vier uitkomsten:
- geel+geel
- geel+paars
- paars+geel
- paars+paars
In ongeveer gelijke verhoudingen (wet van de grote aantallen) en dan wordt dus een kwart paars. Eenvoudig voorgesteld dan.

Dus, leg uit a.u.b.! 😉

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Alexej zei:
(maar niet alleen geel zoals het geval zou zijn in een zuivere F1 generatie met een dominant gen)
Deze volg ik niet.

Als geel dominant is, kan de slak dus geen zijn en tegelijk een ander gen hebben, bv. geel+paars.
Als vervolgens twee van zulke dieren nakomelingen krijgen heb je vier uitkomsten:
- geel+geel
- geel+paars
- paars+geel
- paars+paars
In ongeveer gelijke verhoudingen (wet van de grote aantallen) en dan wordt dus een kwart paars. Eenvoudig voorgesteld dan.

Dus, leg uit a.u.b.! 😉

~ Ivo
Oeps, je hebt helemaal gelijk! Ik had in mijn hoofd een voorouder zonder zwakke eigenschappen, maar dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Misschien is de kans op een 'gemengde' voorouder zelfs wel groter, maar dat kan ik statistisch even niet onderbouwen.
Voor het gedeelte over de sterke eigenschappen moet alles tussen haakjes aangepast worden naar:

Dus een kruising van een gele met een paarse slak levert meer gele dan paarse op. (maar niet 75% of 100% geel zoals het geval zou zijn in een 'zuivere' dominant/recessief relatie)
Een kruising van een gestreepte en ongestreepte slak levert meer gestreepte dan ongestreepte op. (maar niet 75% of 100% gestreept zoals het geval zou zijn in een 'zuivere' dominant/recessief relatie)
Dus een kruising van een donker lichaam met een licht lichaam levert meer donkere dan lichte op. (maar niet 75% of 100% geel zoals het geval zou zijn in een 'zuivere' dominant/recessief relatie)

Hahaha. Ik dacht het wel eerst te begrijpen en dat het een polyhybride kruising was, maar dit is wel gewoon logischer 🙂 .

Dit is in ieder geval duidelijke en biologisch onderbouwde berekeningen dus erg bedankt hiervoor!

@Mascha, bedankt voor de site ziet er handig uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan