Wat is er nieuw

appelslak in 30 liter?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rakjetakje
  • Startdatum Startdatum
R

Rakjetakje

Guest
Hoi!

Ik ben momenteel mijn 30 liter aquariumpje aan het indraaien. Welke visjes/ garnalen ik erin ga doen weet ik nog niet precies, maar nu heb ik appelslakken aangeboden gekregen.
Aangezien mijn bakje al zo klein is, wil ik er eigenlijk maar eentje. Dan weet ik zeker dat ik geen eitjes krijg, want dan wordt het echt veeel te druk. Is het houden van 1 appelslak zielig?

Appelslakken vinden het wel fijn om met meerdere slakken bij elkaar te zitten en zoeken elkaar vaak op. Misschien zijn renslakken of geweislakken iets voor je?

En 30L is te klein om er vissen in te houden, tenzij je 1 bettaman neemt. Maar deze kunnen weer garnalen op gaan eten en zelfs doodgaan wanneer ze een te grote garnaal door proberen te slikken.

De eitjes van de appelslak zijn heel eenvoudig weg te halen. (trosjes boven de waterrand)
ren- en geweislakken zijn nog vele malen socialer dan appelslakken, en leggen vervelende moeilijk te verwijderen eitjes door de hele bak (die niet uitkomen, overigens)

Ik zou twee appels nemen, en garnalen.

Toen ik het aquarium kocht werd mij gezegd dat ie uitermate geschikt was voor het houden van guppies (wat mijn plan was), maar dat is me hier op het forum al sterk afgeraden, vandaar dat ik nog op zoek ben naar een ander visbestand .

Dit is mijn eerste aquarium, dus helaas is een betta man nog niet voor me weggelegd hoewel ik ze prachtig vind! Ik zit er nu aan te denken om een groepje vuurgarnalen erin te doen.

Dan worden het denk ik toch 2 appelslakken en verwijder ik de eitjes op tijd, mochten het toevallig een mannetje en vrouwtje zijn. Dan weet ik ook zeker dat ik geen hele plaag krijg.

Bedankt voor de tips!

Een Betta is vrij makkelijk hoor op leidingwater. Je bak heeft niet zoveel licht dus bij een normale belichting met wat plantenvoeding zal dat best wel te doen zijn denk ik.
Eventueel neem je 2 slakken met 1 Betta.

Ik ga over twee weken sowieso mijn waterwaardes laten testen bij de Animal Center en dan gaat hij me ook uitleggen waar ik naar moet kijken zodat ik ook iets aan mijn eigen teststrips heb.

Ik heb in mijn bak onder andere waterpest gepland. Valt dit onder plantenvoeding?

Ondertussen begint mijn waterpest het langzaam maar zeker te begeven. Ik las dat dit meer voorkomt tijdens het ibfraaien doordat er nog niet genoeg bacteri�n aanwezig zijn voor een goede cultuur.

Nu dacht ik, appelslakken houden van dat soort voeding (toch?). Is het verstandig om ze er nu al in te doen of overleven zij de nitrietpiek die nog moet komen niet?

Waterpest is een plant en geen voeding.
Waterpest heeft zoals iedere plant wel voeding nodig. Zelf heb ik ook bij het indraaien in de regel wel 1 of 2 slakken in de bak maar daar heeft iedereen zn eigen methode voor.
Je kan ze ook na 4 weken plaatsen en eerst een klein beetje voer verkruimelen voor de opstart.

Misschien is het raadzaam om je eens goed in te lezen hoe je een bak moet indraaien en wat er allemaal bij komt kijken.

Ik heb mijn bak volledig opgestart aan de hand van dat artikel, dus dat zou in principe oke moeten zijn.

Ik las al op een ander forum dat mijn waterpest waarschijnlijk doodgaat omdat ik de 'vijvervariant' meegekregen heb en die zo in mijn bakje gestopt heb waarvan het water waarschijnlijk iets te warm was zo plotseling.

Maar je hebt gelijk John, ik moet nog heel heel erg veel leren.

volgens mij weet een appelslak wel raad met wegrottend plantjes hoor, dus in die zin is het toch voeding! 😀

~ Ivo

Alleen overleeft een (appel)slak die nitrietpiek die nog moet komen?

Of ze het overleven hangt af van de nitrietwaarde en de weerstand van het betreffende exemplaar. Als ze het al overleven zal het ze geen goed doen.

Ik heb mijn appelslak sinds de eerste keer dat ik mijn aquarium had ingedraaid. Nadat alles fout ging ben ik op nieuw begonnen, slak heeft toen c.a. 1,5 week in een emmer gewoond. Toen het aquarium weer ingericht was en weer gevuld was ging slak er meteen weer in. Inmiddels is de indraai periode voorbij en de nitrietpiek dus ook, en hij doet het nog steeds goed. Dat is mijn ervaring, maar dat zal inderdaad wel per slak verschillen.

Oh dat zijn twee verschillende antwoorden haha.
Ik kan er op internet ook helaas maar weinig over vinden en als op internet al staat dat het geen probleem is met dat nitriet dan is het nog maar de vraag of ik dat blind kan geloven..

Er is niet altijd een 'nitrietpiek'. En dan nog blijft de vraag hoe hoog oa de nitrietwaarde dan daadwerkelijk was.
Ga er gemakshalve maar van uit dat een te hoge waarde nitriet (in principe wanneer het meetbaar is) slecht is voor slakken, nog los van of ze het overleven.

Aah op die manier.
Ik heb de tijd, dus dat is verder geen probleem. Van de week eerst maar eens kijken hoe mijn waardes eruit zien dan.

Appelslakken willen wel eens planten eten.

(Afrikaanse) renslakken zijn ook mooi. Die leggen ook geen eitjes in zoet water maar alleen in brak water.

Wat betreft kleine visjes. Rasbora Brigittae en Maculata zijn mooi. Wel vaak wildvang dus niet altijd makkelijk te houden. Epiplatys Annulatus is ook mooi maar een harde stroming willen ze niet. Ze moeten ook voldoende drijfplanten hebben.

aqua1992 zei:

(Afrikaanse) renslakken zijn ook mooi. Die leggen ook geen eitjes in zoet water maar alleen in brak water.

Wat betreft kleine visjes. Rasbora Brigittae en Maculata zijn mooi. Wel vaak wildvang dus niet altijd makkelijk te houden. Epiplatys Annulatus is ook mooi maar een harde stroming willen ze niet. Ze moeten ook voldoende drijfplanten hebben.

En renslakken zijn ook echte opruimers, ze eten veel algen. Was ik ff vergeten te zeggen 😛

Een betta man is goed te doen hoor.
Ook appelslakken kun je wel houden.

Heb zelf de combinatie van betta man en 2 appelslakken.

Ik ben ook per ongeluk in het topic met foto's van Betta's terecht gekomen en ik ben helemaal verliefd. Wat een prachtige beestjes

Ik moet deze week erg veel werken, maar ik ga vrijdag naar de dierenwinkel om mijn waardes te laten meten. Als die goed zijn ga ik de appelslakken ophalen en vanaf dan op zoek naar een mooie Betta. Helaas ben ik bij ons in de buurt nog geen enkele Betta tegen gekomen, dus dat wordt nog een zoektocht.

Worden vrouwtjes trouwens wel vaak met meerderen tegelijk gehouden? Aangezien mij enkel het mannelijke geslacht aangeboden wordt. Of is dit enkel omdat deze een nog mooier uiterlijk hebben met de lange vinnen?

aqua1992 zei:
aqua1992 zei:

En renslakken zijn ook echte opruimers, ze eten veel algen. Was ik ff vergeten te zeggen 😛

Een vriend van me heeft niet opgelet en had na zijn vakantie extreem veel babyslakjes, vandaar dat het sowieso appelslakken worden 🙄

Oow help!

Gisteren m'n waardes laten meten en die waren in orde. Ammoniak en nitriet op 0 en de rest weet ik niet meer precies. Dus ik de appelslakjes langzaam laten over wennen. Eentje doet het heel goed en 'kruipt' de hele bak door, maar die andere is z'n huisje nog bijna niet uitgeweest en heeft ook een witte stip op het huisje die er volgens mij niet hoort (het zijn gele slakken). Kan die slak misschien ziek zijn of moet ie gewoon even wennen?

Ik maakte me inderdaad zorgen om niets, ze doen het prima! 😀

Ik zag aan het begin nog een aantal kleine baby's van ongeveer 1 mm. Die waren denk ik met het knopje waterplant meegekomen. Maar sinds de gupjes erin zitten (niet mijn aankoop maar een cadeautje van m'n vriend die nog niet helemaal op de hoogte was) zie ik de ieniemienie baby'tjes niet meer zitten :S

Helaas is die ene slak vanochtend overleden. Het 'deurtje' lag samen met een stukje slakkenvlees los van het lege huisje. Een behoorlijk akelig gezicht 🙁 Ik heb het er maar snel uitgehaald met mijn schepnetje. De andere maakt het wel goed, maar die zit nu helemaal alleen. Dus maar even marktplaats in de gaten houden of er appelslakjes aangeboden worden in de buurt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan