appelslakken bewegen niet


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,933
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Dag allen,

Zoals de titel al omschrijft; mijn appelslakken bewegen niet. Ik heb enkele maanden terug ook 4 gehad en die bewogen in de eerste week wel, daarna niet meer. Zelfde met de 6 die ik nu sinds een week of 3 heb.
Waterwaarden: NO3, NO2, NH4 allemaal 0. Temperatuur 24graden (soms wat hoger door de warme dagen van afgelopen week).
Aquarium is 80x35x40 met een extern filter. Veel Anubias, javavaren en drijfplanten (na 2 weken geen wissel is NO3 nog steeds 0).

De slaken zijn ongeveer zo groot als een M&M.

Enige vis die er in zwemt is een Tetraodon miurus, een kogelvis. Deze kogelvis eet vissen en geen slakken, ik heb hem ook nog nooit in de buurt van de slakken gezien.

Iemand een idee waarom de slakken niet echt lekker lijken te gaan in mijn aquarium? Misschien omdat er te weinig algen door de lage NO3 waarden en daardoor te weinig algen om te eten oid.?

Alvast bedankt!

Groet,
Niels
 
Die kogelvis lust ook wel slakken bij mijn weten, reden dat je 'm nooit achter iets aan ziet gaan is omdat ie zo niet te werk gaat; tis een 'lurker'. NO3 is een macrovoedingsstof voor planten; zonder zou ik juist des te meer algen verwachten.
 
Slakken zijn ook gevoelig aan veranderingen. zeker als ze nog zo'n babies zijn.
 
Ik denk ook dat de kans groot is dat je miurus het "probleem" is (voor de appelslakken dan). Hun aangeraden dieet zou ongeveer uit 40% Thiaminase-vrije vis moeten bestaan en 60% uit insecten, wormen, zoetwater schaaldiertjes. Dit eten ze in de natuur ook. Ik weet niet of je op dit moment alleen vis voert? Dan kan ik me goed voorstellen dat je slakken toch "gepest" worden door je kogel. Of allicht alleen al de dreigende aanwezigheid.

Daarnaast moet ik hier de appelslakken toch ook wel echt bijvoeren, ze eten aardig wat.
 
Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat appelslakken zich zo nu en dan ook graag willen ingraven en als het licht uit is actiever worden.
Ik weet niet of dat bij TS ook het geval is? Of zitten de appelslakken echt 24/7 stil. Dan is er denk wat anders aan de hand
 
Ik denk ook dat de kans groot is dat je miurus het "probleem" is (voor de appelslakken dan). Hun aangeraden dieet zou ongeveer uit 40% Thiaminase-vrije vis moeten bestaan en 60% uit insecten, wormen, zoetwater schaaldiertjes. Dit eten ze in de natuur ook. Ik weet niet of je op dit moment alleen vis voert? Dan kan ik me goed voorstellen dat je slakken toch "gepest" worden door je kogel. Of allicht alleen al de dreigende aanwezigheid.

Daarnaast moet ik hier de appelslakken toch ook wel echt bijvoeren, ze eten aardig wat.
Yess ik zit op in dezelfde Facebook groep als jij ;) leuk de filmpjes en updates van de kleine schoutedeni's! Hij eet momenteel alleen regenwormen want de rest will nog niet echt lukken. Inmiddels associeert hij de tang wel met eten dus ik ben van plan binnenkort weer eens een langere periode te vasten om hem aan de pangasiusfilet, tilapia of kakkerlakken te krijgen.

Hierbij nog een kleine offtopic video voor wie het leuk vindt om Jacques in actie te zien ;P
 
Bedankt voor al jullie reacties! ik denk dat ik maar eens een ander onderkomen voor ze ga zoeken dan!
 

Terug
Bovenaan