Appelslakken grote vervuilers of niet? Raad gevraagd garnalenbak 70 l


fiekesof

Well-known member
Lid geworden
25 januari 2005
Berichten
133
Locatie
België
Mijn garnalenbak staat sinds begin juni in opstart.
Ik wacht bewust nog tot augustus om er vuurgarnalen in te doen.
Nu zou ik er eerst een drietal appelslakken willen in doen en die enkele weken laten zitten en dan pas als alles voorspoedig verloopt, de vuurtjes erbij. En neen de slakken zijn geen test om te kijken of mijn water goed is, dat is stabiel ;)
Maar nu komt de twijfel: gaan appelslakken mijn klein bakje van 70 l niet teveel vervuilen?
Uiteraard komen er een 15-tal vuurtjes bij in augustus maar ik zou absoluut niet willen dat ik door de appelslakken meer kans maak op een grote nitriet piek ondanks wekelijkse verversing.

Ik heb een 300 liter bak gehad vroeger en 3 appelslakken waren peanuts op zo'n volume.

Wie kan raad geven?
 
Ik denk dat het op 70 liter wel zal meevallen want de meeste standaard 60cm zijn kleiner. Als je een paar slakken toevoegt dan kunnen die wel al mooi meehelpen om de bacteriecultuur wat opgang te brengen.
 
Ondertussen zitten er 3 posthoornslakken in de 70 l bak.
Ik heb 5 appelslak baby's gekregen die nu nog apart zitten in een mini bakje met filter.
2 gaan verhuizen naar de 70 l bak en de andere 3 naar de opstartende garnalenbak.
Ik ga proberen met de appelslakken te kweken.
Nu ik een reservebakje staan heb met filter kan ik de jonkies uitvangen en verplaatsen als het ooit zover komt.
Ik heb paarse en roze appelslakjes ;)
 
Appelslakken kweken vanzelf wel, dan vind je een trosje in je kap op het droge, als deze uitkomen heb je er ongeveer 100 bij waarvan de helft overleven zal, dus berg je maar vast, of je moet adressen hebben waar je ze kwijt kan, zelf heb ik met 10 Appelslakken in de bak 7 trosjes verwijderd in de laatste 14 dagen.
 
Appelslakken kweken vanzelf wel, dan vind je een trosje in je kap op het droge, als deze uitkomen heb je er ongeveer 100 bij waarvan de helft overleven zal, dus berg je maar vast, of je moet adressen hebben waar je ze kwijt kan, zelf heb ik met 10 Appelslakken in de bak 7 trosjes verwijderd in de laatste 14 dagen.
Uiteraard ga ik niet elke kweek houden ;) Het zijn paarse en roze dus zou ze toch graag 1 keertje zien uitkomen. Als je ze gratis weggeeft vind je altijd wel kandidaten
 

Terug
Bovenaan