aqua soil amazonia en lavasplit/ada power sand scheiden


M

Melle001

Guest
Ik ga mijn scape op bouwen en veel mensen/ filmpjes op you tube zie je de lavasplit los onder de soil leggen. Ik had het bij uitproberen van mijn scape de split in een netje gedaan, maar er zijn toch steentjes uit gekomen welke nu door de soil liggen. deze er allemaal handmatig eruit filteren is best een klusje. Laat staan als je het helemaal los onder de soil hebt liggen.
Hoe doen al die mensen de soil van de lavasplit scheiden als je iets anders gaat maken? of word alles weggegooid en begint men met nieuwe producten? De lavasplit is toch gewoon herbruikbaar lijkt me.
 
ik volg!
 
Je zou het kunnen gaan zeven met een grof vergiet. Maar dat kan wel een stoffige boel worden.
Of gewoon laten zoals het is en deze mix van soil en split gebruiken voor de opbouw van je scape. Als die dan klaar is af toppen met een laag van een cm 'verse' soil.
 
Ik heb de soil inderdaad gezeefd met een soort vergiet, maar de lavaspit is soms net zo fijn. Ik heb het nu hergebruikt en hier en daar ligt een stukje split bovenop. Wel zo veel mogelijk weggehaald.
Het zal vast goed gaan komen.

Dank je wel voor je antwoord.
 
Niet erg toch dat er her-en-der een stukje split bovenop de soil ligt. Geeft wel een natuurlijk effect :thumbs:
 
Inderdaad, dat gevoel kreeg ik ook.
 
De soil eerst zoveel mogelijk afhevelen scheelt een hoop werk. Er komt misschien wat lavasplit mee, maar ik heb het grootste deel soil op die manier kunnen scheiden.
 
In mij geval was alles nog droog en niet gebruikt. Enkel om te kijken hoe ik de scape neer wilde zetten. De lavasplit zat zelfs in een zakje.
Daarna besloten om toch een nieuwe bak te kopen. Dus alles was nog droog en ongebruikt. Helaas is niet alles in het zakje blijven zitten.
Bedankt voor jullie antwoorden
 
Ik dacht dat mijn reactie van vorige week geplaatst was, maar er ging blijkbaar iets mis. Ik zag een tijd terug een filmpje ergens voorbijkomen van iemand die tijdens het onderhoud met een magneet over haar zand ging en zo de soilkorrels eraf haalde. Vanwege het ijzer in de soil schijnen ze te blijven hangen aan een magneet. Geen idee of het werkt, maar ik dacht, ik geef het door.
 

Terug
Bovenaan