Wat is er nieuw

Aquael binnenfilter aanpassen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Maruna
  • Startdatum Startdatum
M

Maruna

Guest
Al een tijdje heb ik mijn aquael aquarium, met standaard binnenfilter. Deze heeft standaard een samenstelling die ik niet al te best vind, dus die heb ik al aangepast. Toch wil ik 'de geleerden' hier graag hun mening vragen

aquael_binnenfilter.jpg

Links is standaard, rechts is aangepast.
Standaard gaat het door de filterspons, door het middenstuk omhoog en daar er uit.
Met aanpassing gaat het door de verschillende lagen en dan boven eruit. Zo is het filter wel iets sneller dichtgeslipt heb ik gemerkt, maar naar mijn idee is er wel meer biologische activiteit mogelijk en filtert het sowieso meer zweefvuil.

2e vraag, het omcirkelde gedeelte beneden, daar stroomt geen water door. Is dat dan eigenlijk een compleet nutteloos deel? Ik heb al zitten twijfelen om het tussenschot deels door te breken om zo het hele filter te gebruiken.

Wat denken jullie?

De eerste vraag mis ik ff maar lijkt mij sterk dat er in het linker deel geen circulatie zal zijn.
Is het tussenschot 1 dicht geheel of zitten er gaatjes in?
Welk filter is het precies van Aquael?

Het is het standaard filter uit een 60x30x30

En ik lees inderdaad vraag 1 is niet duidelijk maar moet eigenlijk zijn
Is deze aanpassing die ik zo heb gedaan een goede/nuttige aanpassing?

En momenteel zitten er overigens geen gaatjes of doorstroming in het tussenschot, dus wat ik inderdaad denk is dat er geen stroming is in het compartiment linksonder, dus dat is eigenlijk bijna stilstaand water, of in ieder geval vrij zuurstofarm.

Zeker weet ik het niet want heb geen ervaring met dit filter maar lijkt me toch wel dat het water wat linksonder in het filter zit ook meegezogen zal worden door het filter.
Zou erg gek zijn dat ze een filter maken waar vanwege de constructie een gedeelte juist het tegenovergestelde doet dan waarvoor een filter bedoeld is maar kan me vergissen natuurlijk.
Toen je het ging aanpassen was het filtermateriaal wat op die plek zat zwart en stonk het?

Seabait zei:
Zeker weet ik het niet want heb geen ervaring met dit filter maar lijkt me toch wel dat het water wat linksonder in het filter zit ook meegezogen zal worden door het filter.
Zou erg gek zijn dat ze een filter maken waar vanwege de constructie een gedeelte juist het tegenovergestelde doet dan waarvoor een filter bedoeld is maar kan me vergissen natuurlijk.
Toen je het ging aanpassen was het filtermateriaal wat op die plek zat zwart en stonk het?
Kan ik me zo niet meer herinneren helaas

Doe er eerst siporax in,dan watten, boven spons.

Water circuleert wel door het filter.

Lijkt mij ook gewoon dat er overal circulatie zal zijn hoor en verder ziet je nieuwe opbouw van filtermateriaal er ook prima uit.
Zou nog wel kunnen zijn aangezien staandaard meegeleverde filters vaak niet genoeg volume/capaciteit hebben om de boel goed in balans te houden trouwens maar dat merk je vanzelf.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan