Aquael Pat mini perfect instellen


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Sinds gister heb ik de Aquael Pat mini spons filter in mijn Dennerle Nano Cube 30 draaien om uiteindelijk de meegeleverde standaard Dennerle hoekfilter te vervangen.

Nu biedt dit nieuwe filter diverse instellingen. Zo kun je instellen hoe hard de uitstroom is, hoe veel en hoe groot de belletjes zijn die eruit komen, of en welk opzet stukje je gebruikt en welke kant je die op mikt en hoe diep je het filter in de bak hangt.

Hoe ik mijn filter nu heb ingesteld zie je in onderstaande video. Ik ben erg benieuwd wat naar jouw mening de perfecte instelling is voor dit filter in een 30 liter bak met Crystal Red garnalen?

 
Ik gebruik ze in al mijn bakjes zonder dat opzet slangetje.
En zet ze meestal half open.
 
Ik vind het prima zo je filter maar wat een muziek! :eek: ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
Ik heb hem met slangetje in de ene bak en dus met lucht en in de ander zonder. Het ligt eraan wat je dus ook zelf prefereert. Er wordt gezegd dat wat extra lucht goed is voor de garnalen.
 
Dus zonder slangetje geeft hij helemaal geen belletjes?

@Seabait bedankt :) vond het water geluid bij het muziekje wel toepasselijk, haha
 
De uitsroombek zit onder water toch dus dan kan hij geen lucht aanzuigen. Het slangetje sluit je aan op dat stukje wat op de uitstroombek komt. Dat heb je ook zie ik net maar zonder dat slangetje zuigt hij geen lucht aan.
 
die bellen hoeven niet, maar mag wel.

je hebt een lekker flinke oppervlakte beweging dus een goede zuurstof opname. dit komt de garnalen alleen maar ten goede.
hij zou eventueel iets zachter mogen staan, maar als de garnalen geen last hebben van de stroming (weggeblazen worden) lekker zo laten staan.
 
Bedankt @RichD1011 ik ben bang dat die oppervlakte beweging een stuk minder zal zijn als de oude pomp er straks uit is. Ik zal dan nog eens een video maken.

Wat is nu eigenlijk het nu van belletjes in je aquarium?
 
ik heb het altijd zo begrepen.

je hebt zo´n luchtpomp + bruissteen.
de bellen opzich geven geen zuurstof af, maar de oppervlakte beweging die je krijgt door de belletjes levert wel weer zuurstof op dmv een betere gasuitwisseling door het bewegende water.

met die aquaell + slangetje is hetzelfde principe.
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
Is heb het vast elders al eens gezegd maar ik gebruik ook de Pat Mini maar heb daar een dubbel sponsfilter op zitten. en dat bevalt er goed. Misschien ook iets voor jou ? En zonder slangetje trouwens.

 
Ik ken de optie met dubbel sponsfilter zoals getoond in bovenstaand filmpje inderdaad. Ik heb er voor gekozen dit niet te doen omdat het een 30 liter bak betreft. In dat geval is mijn bak meer filter dan aquarium. Volgens mij is de standaard spons meer dan genoeg voor een 30 liter bak, hoop ik althans?

Waarom heb jij hem zonder slangetje @Niwla?
 
Ik ken de optie met dubbel sponsfilter zoals getoond in bovenstaand filmpje inderdaad. Ik heb er voor gekozen dit niet te doen omdat het een 30 liter bak betreft. In dat geval is mijn bak meer filter dan aquarium. Volgens mij is de standaard spons meer dan genoeg voor een 30 liter bak, hoop ik althans?

Waarom heb jij hem zonder slangetje @Niwla?

Ik heb twee 30L bakken draaien op deze manier en die draaien prima! de garnalen vinden het heerlijk op de sponsen te grazen.

Waarom geen slangetje ? Zie er het voordeel niet van en stoor me aan het extra geluid wat het produceert.
 
stoor me aan het extra geluid wat het produceert.
Goed punt, haha. Is inderdaad wel een storend geluid zo in de woonkamer.
Voor nu laat ik hem er nog op dat slangetje. Het is nieuw dus wil het toch even uitgeprobeerd hebben :)

Dubbele spons heb ik wel overwogen. Misschien later. Al zou ik dit dan denk ik eerder doen i.c.m. een extern pompje.
 
Dubbele spons heb ik wel overwogen. Misschien later. Al zou ik dit dan denk ik eerder doen i.c.m. een extern pompje.

Dat is ieder voor zich natuurlijk. Ook daarbij staat het geluid mij tegen :D
 
De Aquael Pat maakt exact hetzelfde geluid. Al weet ik niet of hij dat ook zonder slangetje doet...?

Ik heb zelf al jaaaaaaaren geen luchtpompje gehad (dat bedoel je toch met extern pompje?) dus misschien is mijn mening daarover achterhaald. Bij mij draaien de 2x30L geruisloos.
 
Ik weet niet waarom maar een dubbele spons werkt bij Samzee niet echt lekker maar ja dat zegt niet alles natuurlijk.
 
Ik weet niet waarom maar een dubbele spons werkt bij Samzee niet echt lekker maar ja dat zegt niet alles natuurlijk.

Ik moet wel om de twee á drie weken 1 van de twee sponsen (om en om uiteraard) uitknijpen maar dat heb je volgens mij ook als je een dubbel sponsfilter op lucht hebt toch ?
 
Ik heb de enkele spons en doe dat hooguit eens per maand en dan zit die niet echt vol. Ligt ook aan de belasting en de grootte van de bak natuurlijk. Hier draaien ze op 30 liter bakjes.
 
Samzee heeft ze ook in gebruik met vissen he. Is toch heel wat anders dan met shrimpies.
 
Ik heb zelf al jaaaaaaaren geen luchtpompje gehad (dat bedoel je toch met extern pompje?) dus misschien is mijn mening daarover achterhaald. Bij mij draaien de 2x30L geruisloos.
Bij mij maakt die wel een brommend geluid. Aanzienlijk meer dan de Dennerle hoekfilter. Maar zoals gezegd, misschien komt dit omdat ik er een slangetje op heb zitten en jij niet.

Ik denk dat de luchtfilters inmiddels inderdaad aanzienlijk zijn verbeterd en een stuk stiller zijn geworden dan jaren geleden
 
Samzee heeft ze ook in gebruik met vissen he. Is toch heel wat anders dan met shrimpies.

Iedere dag weer verstopt.
Draait in een 54 liter bak en de sponzen zijn voor een 100 liter bak.

Voorbeeldje:
IMG_20170210_154625.jpg


1x knijpen en dit is hoe een liter water er uit ziet.
IMG_20170211_161332.jpg


De dag er voor uitgeknepen tot het water helder bleef, de dagen er voor 1x geknepen.
Kortom het heeft niet alleen met die paar cory's te maken.
Sterker nog ik had al problemen met verstoppen VOOR er vissen of garnalen inzaten.
 
En heb je dat ook als je de standaard spons gebruikt die er bij zit?
 
Iedere dag weer verstopt.
Draait in een 54 liter bak en de sponzen zijn voor een 100 liter bak.

Voorbeeldje:
Bekijk bijlage 8656

1x knijpen en dit is hoe een liter water er uit ziet.
Bekijk bijlage 8655

De dag er voor uitgeknepen tot het water helder bleef, de dagen er voor 1x geknepen.
Kortom het heeft niet alleen met die paar cory's te maken.
Sterker nog ik had al problemen met verstoppen VOOR er vissen of garnalen inzaten.


oei! Ik heb er gister ook weer twee flink uitgeknepen en zoals altijd is het water in de emmer daarna pikzwart, maar dat is alleen maar een teken dat de sponsen goed werken in mijn ogen. Daarna kunnen de sponsen er bij mij zeker weer 3 tot 4 weken tegenaan. 1 of twee keer heb ik een spons vervangen door een nieuwe omdat hij binnen een week weer dicht zat.

Dus jij bent nu terug op de standaard spons die bij het filter zit ? en dat werkt beter voor jou ?
 
Dus jij bent nu terug op de standaard spons die bij het filter zit ? en dat werkt beter voor jou ?

Ben naar een rio 125 met jbl e901 filter over gegaan.
Pat mini hangt er nu nog even vanwege bacterien.
 
Ben naar een rio 125 met jbl e901 filter over gegaan.
Pat mini hangt er nu nog even vanwege bacterien.
+

knijp m anders is een keer uit net naast je filter inlaat van je e901. krijgt de filterpot een lekkere kickstarter van :)
 
knijp m anders is een keer uit net naast je filter inlaat van je e901. krijgt de filterpot een lekkere kickstarter van :)

Vanwege verstoppingen van de sponzen al een paar keer zo gedaan :thumbs:
 
Tja, zelfs voor 54 l. bak is de eheim 2211. toch 100 x betr.

Sponsfilter leuk, voor 30 l. Zelfs daar kan je een Eheim opzetten.

Gaasje op de instroom. en gaan.
 
Is het mogelijk,om op de luchtslang van de aqauel CO2 aan te sluiten ipv open luchtslang?
 
nee: de Co2 moet eerst opgelost worden, en daar heb je toch minimaal een diffuser voor nodig

Je leest wel meer dat men het via een luchtsteentje doet maar ideaal is dan wel iets anders. Op deze wijze zul je verreweg het meeste verliezen en dat is zonde van je co2.
 
Is het mogelijk,om op de luchtslang van de aqauel CO2 aan te sluiten ipv open luchtslang?

Wij hebben bio-co2 aangesloten op de aansluiting voor lucht op de aquael turbo 500, en dat werkt hier goed.
 
Wij hebben bio-co2 aangesloten op de aansluiting voor lucht op de aquael turbo 500, en dat werkt hier goed.
De co2 die lost ook op als de bellen naar boven gaan maar evt met uitstroompijpje met meerdere gaatjes zou haast moeten kunnen omdat de co2 bellen bovenin die buis hangen tot ze opgelost zijn.
Is het filter voor vissen in een cube 30 geschikt?
 

Terug
Bovenaan