Aquael turbo 500 reinigen


Kommetje

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
550
Leeftijd
36
Ik ben sinds kort met de aquarium hobby gestart en heb in mijn bak een Aquael turbo 500.

De gebruiksaanwijzing is lichtelijk gebrekkig. Maar nu maakt hij sinds gisteren een vreemd ratelgeluidje. Erg irritant.

Zou hij schoongemaakt moeten worden? Draait sinds 25-2. Nog nooit iets aan gedaan.

Nu wil ik dit natuurlijk doen zonder mijn filterbacterien om zeep te helpen. Kan iemand me uitleggen hoe ik dit het beste doe?

Heb er een spons en een filterkamer op met keramische ringen.

Hoop dat iemand me kan uitleggen hoe ik dit doe. Ik denk zelf de filterkamer en spons eraf halen. En in een bakje aquariumwater leggen? En dan het motortje onder de kraan schoonmaken?
 
Help het om hem even 2 tellen uit te zetten en dan weer aan? Als de uitstroom nog goed is dan zal de spons nog niet vuil zijn maar dat moet je ff bekijken maar dat geeft geen ratel denk ik.
Ik ken dit model niet maar misschien kan hij open om even de rotor schoon te maken. Dan even zoals je al zegt de filtermedia in water leggen.
 
Help het om hem even 2 tellen uit te zetten en dan weer aan? Als de uitstroom nog goed is dan zal de spons nog niet vuil zijn maar dat moet je ff bekijken maar dat geeft geen ratel denk ik.
Ik ken dit model niet maar misschien kan hij open om even de rotor schoon te maken. Dan even zoals je al zegt de filtermedia in water leggen.
Het is maar goed dat je het zei van die stekker eruit šŸ™ˆ

Ik trok de stekker eruit en ik dacht huh hoe kan dat nouā€¦ het filter gaat gewoon doorā€¦..

Bleek dat het de tijdsklok is die ik hoorde ratelen waar de lamp in zit šŸ™ˆ
 
Haha, nou dan is het gelukkig weer opgelost en mijn tijdklok kan ik na langere tijd ook iets horen.
 

Ik vroeg me nog iets af mbt dit filter. Er zit een slangetje bij om zuurstof in het water te blazen. Ik heb het er niet op gezet. Maar wanneer doe je dit wel? Wat zijn signalen waar je naar kijkt in het aquarium en dat je denkt ja er moet zuurstof bij nuā€¦ šŸ¤·ā€ā™€ļø
 
Ja ik gebruikte die ook niet bij de mini pat en met warmer weer kan het soms nog handig zijn als de temp oploopt maar met een gemiddeld beplante bak is het vaak geen must.
 

Ik vroeg me nog iets af mbt dit filter. Er zit een slangetje bij om zuurstof in het water te blazen. Ik heb het er niet op gezet. Maar wanneer doe je dit wel? Wat zijn signalen waar je naar kijkt in het aquarium en dat je denkt ja er moet zuurstof bij nuā€¦ šŸ¤·ā€ā™€ļø
Kleine correctie: hij blaast lucht in het aquarium, die lucht haaltie uit de omgeving waar het aquarium staat en daar zit maar 21% zuurstof in
 
Kleine correctie: hij blaast lucht in het aquarium, die lucht haaltie uit de omgeving waar het aquarium staat en daar zit maar 21% zuurstof in
Ja dat begreep ik wel. Maar kan iemand een indicatie geven waaraan ik zou kunnen zien dat het water extra zuurstof kan gebruiken?
 
Daarmee probeerde ik dus te zeggen dat het geen zuurstof zal toevoegen aan het water en dus op dat gebied 0,0 effect heeft
0,0 is wel heel weinig, als het niets doet zou niemand zoā€™n luchtpompje gebruiken of produceren toch?
 
0,0 is wel heel weinig, als het niets doet zou niemand zoā€™n luchtpompje gebruiken of produceren toch?
Omdat niemand nadenkt en de verkoper ze niet wijzer maakt want dan verdienen ze niks, het word heel hardnekkig zuurstofpomp genoemd maar zoals ik al zei het haalt de lucht uit de ruimte waar de pomp staat en er staat dus geen zuurstoffles op aangesloten.
Wil je zuurstof toevoegen aan je water kun je veel beter een oxydator neerzetten.
 

Ik vroeg me nog iets af mbt dit filter. Er zit een slangetje bij om zuurstof in het water te blazen. Ik heb het er niet op gezet. Maar wanneer doe je dit wel? Wat zijn signalen waar je naar kijkt in het aquarium en dat je denkt ja er moet zuurstof bij nuā€¦ šŸ¤·ā€ā™€ļø
Bovenstaande info ben ik eens. Een luchtpompje brengt geen zuurstof in het water maar lucht. Het zorgt voor dat de oppervlakte van het water gaat bewegen en dat zorgt voor meer uitwisseling tussen water en lucht. Je gebruikt dit als je vissen tegen de oppervlakte aanhangen en lucht happen. En inderdaad gebeurt dit niet vaak als je een beplante bak heb met een pomp die al voor circulatie zorgt. Verder kun je zoiets preventief gebruiken bij medicatiegebruik, omdat medicatie soms zuurstof aan het water onttrekt, waarom weet ik niet. Dan gaan je vissen ook lucht happen, omdat ze zuurstof tekort hebben. Verder is een luchtpompje alleen maar verkooppraat en geld in t laatje voor verkopers. Dus soms handig, maar niet zoals wordt gezegd door verkopers.
 

Terug
Bovenaan