Heel in het begin was het voldoende om een boek te schrijven waarin je een beschrijving gaf van een soort. Voor de vorm van de naam waren toen nog geen regels. Linnaeus heeft wat basis regels opgesteld, de zogenaamde binomiale nomenclatuur, vrij vertaald: 2 termen. Je hebt eerst een geslacht, daarna de soortnaam. Het waren dus regels over hoe wordt de naam opgesteld en waar moet deze aan voldoen.
Tegenwoordig mag je een paper schrijven die je moet publiceren. De paper wordt door andere wetenschappers gecontroleerd voordat het wordt gepubliceerd (peer reviewed). Als het paper wordt geaccepteerd is daarmee ook de soortnaam vastgelegd. De regels voor de huidige naamgeving zijn vastgelegd in de International Code of Zoological Nomenclature.
Elke keer dat er een paper over een soort wordt gepubliceerd waarin de naam wijzigt, is de naam automatisch veranderd. Als je dit ongedaan wil maken, zal je dus eerst onderzoek moeten doen, redenen geven waarom jij vindt dat de naamswijziging onterecht is en dat gepubliceerd krijgen. Via deze link kun je zien wat de meest recente naam van een vissoort is:
https://researcharchive.calacademy.org/research/ichthyology/catalog/fishcatmain.asp
Soms blijven wetenschappers jarenlang bakkeleien over de naamgeving. Denk bijvoorbeeld aan Metriaclima vs Maylandia. Daarin hebben we 2 kampen: Ad Konings (en anderen) vind Maylandia ongeldig want niet goed beschreven en andere wetenschappers vinden dat het wel Maylandia moet zijn. Probleem hierin is dat Ad Konings geen paper publiceert om zijn standpunt geldig te maken. Hier in Nederland volgen we tot nu toe nog Metriaclima (Ad Konings is Nederlands al woont hij volgens mij al langer in de VS dan hij in Nederland heeft gewoond). Ik kan me voorstellen dat we op een gegeven moment gewoon overstappen op Maylandia om de rest van de wereld te volgen.