Wat is er nieuw

AquaInfo updates

Spot de unieke Gehoornde koffervis!

Maak kennis met de fascinerende Lactoria cornuta, beter bekend als de Gehoornde koffervis! Deze bijzondere zoutwatervis is een ware blikvanger met zijn kubusvormige, gele lichaam en opvallende witte vlekken. Maar wat hem echt onderscheidt, zijn de puntige "hoorns" op zijn kop en achterlijf – vandaar zijn naam!

Deze vredige bewoner van de tropische koraalriffen in de Rode Zee, Indische en Stille Oceaan beweegt zich langzaam en gracieus door het water. Zijn dikke huid en pantser van beenplaten bieden uitstekende bescherming tegen roofdieren. En mocht dat niet genoeg zijn, dan kan hij bij extreme stress zelfs een gif afscheiden!

De Gehoornde koffervis is een omnivoor en smult van bodemalgen, kleine micro-organismen en ongewervelden. Wist je dat hij zelfs zand opzij blaast met water om zijn prooien te vinden?

Heb jij deze Koffervis wel eens gespot tijdens het snorkelen of in een aquarium? Deel je ervaringen!

https://aquainfo.nl/artikel/lactoria-cornuta-gehoornde-koffervis/

Bryconaethiops boulengeri kan een interessante toevoeging zijn voor gevorderde aquariumhouders. In dit artikel vind je gegevens over de ideale waterwaarden, inrichting en mogelijke medebewoners: https://aquainfo.nl/artikel/bryconaethiops-boulengeri/

Wat denken jullie: zou dit een haalbare soort zijn in een goed ingericht gezelschapsbak?

Op zich zou dat best moeten kunnen als ik dat zo zie, maar als die inderdaad 25 cm wordt, vraag ik me wel af of 200 cm echt voldoende is. Ik krijg de indruk uit de beschrijving dat deze vis in zwemgedrag en activiteit erg lijkt op de torpedobarbeel. Ik stel me dan een torpedobarbeel voor van 25 cm in een 200 cm bak en eerlijk gezegd lijkt me dat niet echt een geweldig idee...

@Lysia Ik heb de tekst nog even terug gelezen. Veel soorten die de 25 centimeter halen, hebben wel genoeg aan een aquarium van 200 centimeter. Dit is natuurlijk wel een scholende vis dus ben het wel met je eens dat 200 centimeter eigenlijk te krap is, daarom aangepast naar 250 centimeter.

Dank voor het meedenken!

De soortbeschrijvingen hadden een tabblad met veel extra informatie. Deze informatie was blijkbaar bij lang niet alle bezoekers bekend... Na nogal wat puzzelwerk is die info nu verplaats naar onder de beschrijvingen. Ik hoop dat dit nu wat beter vindbaar is.

Voorbeeldje:

extra info.jpg

Spot de unieke Gehoornde koffervis!

Maak kennis met de fascinerende Lactoria cornuta, beter bekend als de Gehoornde koffervis! Deze bijzondere zoutwatervis is een ware blikvanger met zijn kubusvormige, gele lichaam en opvallende witte vlekken. Maar wat hem echt onderscheidt, zijn de puntige "hoorns" op zijn kop en achterlijf – vandaar zijn naam!

Deze vredige bewoner van de tropische koraalriffen in de Rode Zee, Indische en Stille Oceaan beweegt zich langzaam en gracieus door het water. Zijn dikke huid en pantser van beenplaten bieden uitstekende bescherming tegen roofdieren. En mocht dat niet genoeg zijn, dan kan hij bij extreme stress zelfs een gif afscheiden!

De Gehoornde koffervis is een omnivoor en smult van bodemalgen, kleine micro-organismen en ongewervelden. Wist je dat hij zelfs zand opzij blaast met water om zijn prooien te vinden?

Heb jij deze Koffervis wel eens gespot tijdens het snorkelen of in een aquarium? Deel je ervaringen!

https://aquainfo.nl/artikel/lactoria-cornuta-gehoornde-koffervis/
Mijn favoriete vis helaas erg slechte zwemmers en eindigen vaak tegen de stromingspomp😞
Diverse formaten geprobeerd maar zonder succes .

Mijn favoriete vis helaas erg slechte zwemmers en eindigen vaak tegen de stromingspomp😞
Jammer! Ze zijn zo leuk om te zien.

Jammer! Ze zijn zo leuk om te zien.
Ja erg aparte verschijning. Misschien als ik ooit nog eens een xl tegenkom dat ik het nog eens ga proberen met de nodige aanpassingen in de bak.

Dank je voor je bijdrage @Ice78! Ik heb een kleine waarschuwing opgenomen in het kopje Aquarium.

Voor de L-nummer fans:

Ken jij de King Tiger Pleco (Hypancistrus seideli) al? Prachtig patroon en ideaal voor wie van rustige bodembewoners houdt.

Dit is een recent beschreven soort en voegt de volgende voormalige L-nummers samen:

L066 - King Tiger Pleco
L236 - Cracked Zebra Pleco
L287 - Collar Zebra Pleco
L333 - Maze Zebra Pleco
L399 - Elegant Zebra Pleco
L400 - Decorated Zebra Pleco

Heb jij deze pleco ooit gehouden? Tips en foto’s zijn welkom!

https://aquainfo.nl/artikel/hypancistrus-seideli/

Een van de soorten die nogal wat verwarring veroorzaakten rondom hun gedrag was Crossocheilus siamensis ofwel de Siamese algeneter. Blijkbaar veroorzaakt door de wetenschappers....ze hebben zich vergist in de beschrijving, de soort bestaat niet maar is afkomstig van verschillende gelijkende soorten: Garra cambodgiensis, Crossocheilus atrilimes, Crossocheilus langei, of een onbeschreven Crossocheilus soort.

Ik heb de soort pagina daarom maar verwijderd omdat ik niet zeker weet bij welke soort de foto's hoorden.

Crossocheilus siamensis.jpg

Goede beslissing, beter geen info dan foute info.

Ontdek het geslacht Buccochromis – Grote Malawicichliden met jachtinstinct

In ons nieuwste artikel op AquaInfo.nl gaan we diep in op het geslacht Buccochromis, krachtige cichliden uit het Malawimeer die zich onderscheiden door hun jachtgedrag, verspreiding langs de zand-rots zones en indrukwekkende grootte.

aquainfo.nl/zoetwater/vissen/wetenschappelijk/cichlidae/buccochromis/

Wat kun je in het artikel verwachten?

• Een overzicht van de verschillende soorten binnen het geslacht, met nadruk op voorkomende varianten en uiterlijke kenmerken.
  • De natuurlijke biotopen: zand-tot-rots overgangen, harde waterwaarden en ruimte voor jachtgedrag.
  • Gedrag in het aquarium: wat vraagt zo’n vis qua ruimte, inrichting en gezelschapsmogelijkheden?
  • Praktische tips voor installatie, voeding en compatibiliteit — denk aan een ruime bak, veel zwemruimte en gepaste medebewoners.
Vraag aan jullie:
Heb jij ervaring met Buccochromis-soorten in jouw aquarium? Welke soort houd je, welke bakkenmaat heb je gekozen en hoe heb jij het jachtgedrag en de inrichting aangepakt? Deel je foto’s, tips of eventuele uitdagingen hier, dan kunnen we samen leren en inspireren.

Laat weten wat jouw insteek is en of je deze soorten overweegt of al houdt. Veel plezier met lezen en delen!

Ik kwam deze tegen bij een search op bodem/ midden. https://aquainfo.nl/artikel/trichopodus-microlepis-zilvergoerami/
Nu kan het een uitzonderlijke goerami zijn die vooral op de bodem en in het midden zwemt, maar zijn nest maakt hij wel (zoals gebruikelijk) aan de oppervlakte. Ik vraag me af of dit allemaal wel met elkaar klopt?

Ik kwam deze tegen bij een search op bodem/ midden. https://aquainfo.nl/artikel/trichopodus-microlepis-zilvergoerami/
Nu kan het een uitzonderlijke goerami zijn die vooral op de bodem en in het midden zwemt, maar zijn nest maakt hij wel (zoals gebruikelijk) aan de oppervlakte. Ik vraag me af of dit allemaal wel met elkaar klopt?
Det zou wel heel uitzonderlijk zijn inderdaad. Ik heb de pagina aangepast, thanks!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan