Wat is er nieuw

AquaInfo updates

Toeval wil @AquaInfo dat die plant bij mij nu ook in de bak staat tijdens het opstarten. Verder nog niks aan gedaan.
Mooi plantje om te houden 🙂 Slaat hij al een beetje aan?

We willen even een update delen over de Aquainfo database en waar we momenteel tegenaan lopen.

Ongeveer 10 jaar geleden hebben we ervoor gekozen om alle vissoorten in een e-commerce structuur (WooCommerce) te plaatsen. Dat was destijds een logische keuze om overzicht en structuur aan te brengen. Inmiddels merken we echter dat deze opzet het backend behoorlijk traag maakt en het werken in de database steeds minder efficiënt wordt.

Daarom zijn we achter de schermen bezig met een nieuwe aanpak. We denken een oplossing te hebben gevonden die beter past bij hoe Aquainfo nu wordt gebruikt, maar dit betekent wel dat we een flinke migratie moeten gaan doen.

We zijn begonnen met het ontwerpen van nieuwe soortpagina’s. Een voorbeeld van hoe dat eruit gaat zien:
aquainfo.nl/vissoorten/betta-unimaculata/

Ter vergelijking, dit is de huidige (oude) pagina:
aquainfo.nl/artikel/betta-unimaculata/

Zoals je ziet zit daar al een duidelijk verschil in structuur en opbouw.

De volgende stap wordt technisch een stuk uitdagender: we willen proberen om met behulp van AI een plugin te bouwen die alle soortbeschrijvingen én vertalingen automatisch kan overzetten naar de nieuwe structuur. Dat gaat waarschijnlijk niet in één keer goed, dus daar zal nog flink wat handwerk en controle in zitten.

We zijn dus nog volop in ontwikkeling, maar delen dit alvast zodat jullie weten waar we mee bezig zijn.

Heb je ideeën, suggesties of dingen waarvan je denkt “dit kan slimmer/beter”? Laat het vooral weten — input is meer dan welkom 👍

Goed bezig!
Hoe wordt het zoekfilter vorm gegeven? Met tags?

Nu zitten alle soortbeschrijvingen in WooCommerce. De combinatie met de vertalingen maakt het geheel nogal zwaar. Daar hebben de bezoekers niet altijd last van door alle caching maar het werken in het backend....dus het maken van soortbeschrijvingen is nogal (heel erg) traag.

Ik maak nu met behulp van CPT UI (Custom Post Types) aparte bericht pagina's voor nu eerst de Vissoorten, met daarachter 3 Taxonomieën: Familie, Geslacht en Ecosysteem. Naast de soortbeschrijvingen zijn dat onderdelen die daadwerkelijk inhoud hebben/krijgen. Dan hebben we nog de velden met andere informatie, die worden door ACF (Advanced Custom Fields) toegevoegd.

Door deze setup worden de Taxonomieën eenvoudig gekoppeld met de juiste soorten binnen een familie, de juiste soorten binnen een geslacht en de juiste soorten binnen een ecosysteem. Daar hoef je dan verder niet meer op te filteren.

Voor het filteren op de overige informatie ben ik nog aan het kijken wat ik daar voor ga gebruiken. Ik wil nu eerst de pagina Vissoorten opzetten, dan Familie, Geslacht en Ecosysteem. Zodra die goed staan wil hetzelfde doen voor: Planten, Ongewervelden, Koralen, Amfibieën etc.

Als er ideeën zijn om zaken te verbeteren, laat maar weten. Ik ben nu de pagina voor de vissoorten aan het finetunen.

Nu zitten alle soortbeschrijvingen in WooCommerce. De combinatie met de vertalingen maakt het geheel nogal zwaar. Daar hebben de bezoekers niet altijd last van door alle caching maar het werken in het backend....dus het maken van soortbeschrijvingen is nogal (heel erg) traag.

Ik maak nu met behulp van CPT UI (Custom Post Types) aparte bericht pagina's voor nu eerst de Vissoorten, met daarachter 3 Taxonomieën: Familie, Geslacht en Ecosysteem. Naast de soortbeschrijvingen zijn dat onderdelen die daadwerkelijk inhoud hebben/krijgen. Dan hebben we nog de velden met andere informatie, die worden door ACF (Advanced Custom Fields) toegevoegd.

Door deze setup worden de Taxonomieën eenvoudig gekoppeld met de juiste soorten binnen een familie, de juiste soorten binnen een geslacht en de juiste soorten binnen een ecosysteem. Daar hoef je dan verder niet meer op te filteren.

Voor het filteren op de overige informatie ben ik nog aan het kijken wat ik daar voor ga gebruiken. Ik wil nu eerst de pagina Vissoorten opzetten, dan Familie, Geslacht en Ecosysteem. Zodra die goed staan wil hetzelfde doen voor: Planten, Ongewervelden, Koralen, Amfibieën etc.

Als er ideeën zijn om zaken te verbeteren, laat maar weten. Ik ben nu de pagina voor de vissoorten aan het finetunen.
Wat een klus! Goed werk, dankjewel daarvoor.

Hallo luitjes, ik heb zelf een chalceus erythrurus (yellowfin chalceus) in een 160x50x50 aquarium en heb wat ervaringen die misschien handig zijn mee te nemen, ik zag dat er niet heel veel extra op de pagina stond.

Mijn ervaring is dat de chalceus buiten het gewone voer (diepvries/pellets/wormen) ook van de planten die boven het aquarium hangen graag hapjes neemt.

Vis tot ongeveer de helft (tot 1/3e) van zn eigen lengte is veilig als deze hoog genoeg is om niet meteen ingeslikt te worden.

De vis is erg schrikkerig, erger dan mijn hujetas gars bijvoorbeeld, dit is met de tijd helaas niet minder geworden zoals wel bij de hujetas het geval is, even wat hout (ver)plaatsen is al snel een erg stressvolle bezigheid voor deze vis.

waar de hujeta rustig weg zoeft naar de andere kant vd bak zal de chalceus wegschieten en mogelijk tegen het raam knallen als er niet genoeg plantjes/hout/stenen/alg op het zijraam zit.

Deze vis is een echte springer die vliegjes en zelfs kamerplanten grijpt die zich op 30cm boven het aquarium bevinden, het uit het aquarium springen heb ik nog niet meegemaakt en ook bij stress heb ik nog geen sprongen gezien.

Met voedertijd is de vis vrij agressief met voedsel pakken, dit kan andere vis afschrikken, mijn hujetas wachten dan ook tot de chalceus iets in de mond heeft en daar druk mee is, anders bestaat de kans dat de chalceus het uit de mond van de andere vis grijpt.

De chalceus lijkt vrij slim maar angstig, lijkt geïrriteerd te raken wanneer zijn voedsel wordt afgepakt of voor zn neus wordt weggekaapt, kan op dat moment een klein hapje naar een vin doen van andere vissen maar meestal zonder enige schade.

Vissen die te stil hangen lijken mij niet geschikt samen te huizen met de chalceus omdat hij deze als voer kan gaan zien. Maar dit kan natuurlijk zijn omdat ik ook bevroren visjes voer.

Endler guppies zijn niet veilig maar een flinke volwassen formaat gup wel.

Naar mijn mening is een 160x50x50 op het randje van voldoende ruimte voor deze vis, een 200x60 of zelfs 250x60 zou vele malen beter zijn om het natuurlijke gedrag te zien en de schrikreactie te verminderen.

Ik moet zeggen ik hou een enkele chalceus in een (roof)gezelschapsbak, zou je ze als schooltje houden dan kan het resultaat natuurlijk heel anders zijn.

Voor nu denk ik er zelf aan te kijken of ik de chalceus kan inruilen op een hujeta gar voor bij de rest, gewoonweg omdat de chalceus soms zo schrikkerig is, maar het blijft een prachtige vis met interessant gedrag. Als ik ooit een 2m of 2,5m bak heb zou ik er graag een schooltje van hebben zwemmen.

Hopelijk heeft u wat aan de informatie en mocht u willen kan ik ook nog wel een stukje over mn ervaring met andere vissen schrijven. Oa: gymnotus mesvis, satanoperca daemon, bloedvlektetra, pimelodus pictus, crenicichla (wallaciia) regani tapajos

AquaInfo vindt eigen foto's ook leuk, als je het ziet zitten om er daar een paar van te maken... Heb je ervaring met voortplantingsgedrag/ kweken?

• Leuk
Waarderingen: M075
AquaInfo vindt eigen foto's ook leuk, als je het ziet zitten om er daar een paar van te maken... Heb je ervaring met voortplantingsgedrag/ kweken?
Ik zal proberen wat foto's te schieten, helaas heb ik met het voortplantings gedrag geen ervaring omdat ik er maar 1 heb, mocht ik ooit een groter aquarium hebben komen er waarschijnlijk wel meerdere en zou het zeker leuk zijn te proberen het paren te triggeren.

Mijn hujeta's vertonen wel regelmatig paring gedrag maar worden vaak gestoord als ze bezig zijn door de nieuwsgierige chalceus.

Naar andere vissen toe is de chalceus ook totaal niet schuw, en op zich als ik rustig voor het aquarium beweeg doet het hem ook niet zoveel, maar steek even een sigaretje op en hij vliegt naar de andere kant van de bak.

Misschien moet ik er toch maar serieus aan denken hem te verkopen om misschien wat hujetas erbij te nemen en die te laten paren, omdat die het gedrag al wel vertonen / pogingen hebben gedaan en de chalceus naar mijn idee het enige is wat hen ervan weerhoudt.. keuzes keuzes..

Fotos zullen waarschijnlijk morgen komen zodat de kleuren beter uit komen, het licht staat nu al gedimd helaas.

Ps ik ben ook rustig aan bezig met het proberen de crenicichla regani tapajos te laten paren, maar ook hier is een medebewoner waarschijnlijk de reden dat dit niet gebeurt, namelijk de gymnotus mesvis.

binnenkort krijgen beide soorten hun eigen 80x40x40cm ipv samen in de 120x45x60cm, vanaf dat moment hoop ik alles beter te kunnen bekijken, de temperatuur wat stabieler houden al schommelt het maar een graad, soms 2 of 3 bij een grote waterwissel.

Maar dat is meer praat voor in mn foto album volgens mij haha, ik zal als ik tijd en zin heb morgen of later vanavond over de hujetas nog wel even wat schrijven hier denk ik

Laatst bewerkt:
De hujetas gar (ctenolucius hujeta), niet te verwarren met de ctenolucius beani.

Deze vis is naar mijn mening goed te houden in een aquarium, uiteraard zijn de mijne nog niet helemaal volgroeid dus kan ik hier nog niet alles over zeggen.

De hujetas hebben de grootte bereikt dat ze paringsdrang krijgen, dit gaat in mijn aquarium gepaard met zeer milde agressie van de mannetjes onderling, de een houdt de ander wat op afstand als ie met het vrouwtje bezig is, tot nu toe zonder verwondingen.

Naar andere vis toe die niet in de mond past is de hujeta gar terughoudend, ook tijdens een poging tot paren, en hij laat zich eerder "wegpesten" dan er wat aan te doen.

Over het algemeen dus een vrij rustige en vredige roofvis die regelmatig graag tegen de stroming van de pomp in zwemt, maar ook lekker rustig kan hangen tussen hout of planten of gewoon aan het water oppervlak.

Snelle bewegingen buiten het aquarium kunnen de vis wel laten schrikken, dit zorgt er bij mij voor dat de hujetas snel naar een hoek van het aquarium bewegen, tot nu toe zonder serieuze botsingen tegen het glas.

Het paargedrag wat ik tot nu toe heb gezien is dat het mannetje en vrouwtje om elkaar heen zwemmen, eerst in een cirkel en daarna over elkaar heen, hierbij zal het mannetje evt andere mannetjes op afstand houden door middel van schijnbewegingen en eventueel happen of botsen.

bij mij thuis gaat dit er nog vrij rustig aan toe maar ik kan me voorstellen dat ze naar mate ze groter worden en als ze evt met meer zijn dit misschien wat agressiever kan zijn.

De hujetas gaan boven op elkaar zwemmen en op dat moment komt mijn yellowfin chalceus er nieuwsgierig bij hangen en verpest daarmee het feestje.

De temperatuur staat op 28° Celsius en de ph is net iets onder de 7.

Deze vis gaat niet goed samen met vis die een hele slanke staart heeft zoals een mesvis en ik kan me voorstellen dat het met een zweep staart meerval ook niet goed komt, vissen die flink dikker zijn als de hujetas zijn wel veilig.

Ik hou ze zelf samen met bloedvlektetra's (zorg dat ze volwassen zijn en mogelijk eindigen ze alsnog als voer), satanoperca daemon, pimelodus pictus en een yellowfin chalceus.

Ook pleco's van formaat dat niet in de mond past zijn veilig geweest hier maar helaas vanwege andere reden overleden.

Zelf ga ik nog flink wat valisnera toevoegen om de hujetas een veiliger gevoel te geven en hopelijk een mooie plek te creëren om de eitjes te droppen wanneer het zover is.

Ik voer ze regenwormen, diepvries blokjes, diepvries visjes en ze pakken wel eens een vliegje aan het wateroppervlak.

Men zegt dat de hujetas nogal springers kunnen zijn maar hier heb ik niks van gemerkt, zeker in vergelijking met de chalceus zijn ze erg kalm zelfs als het voedertijd is.

Ik voer ze soms een diepvries visje uit mn hand door het staartje lichtjes vast te houden met duim en wijsvinger en het visje op het wateroppervlak te bewegen, tot nu toe altijd zonder dat ze mijn vingers pakken maar je weet maar nooit haha.

Mocht je meer willen weten vraag maar raak hoor!

Fotos van de chalceus is nog niet erg gelukt omdat deze volgens mij doorheeft dat de lens op hem focust, hopelijk lukt het binnenkort toch.

Bijlagen

• IMG_20260515_231227_270~2.jpg
    IMG_20260515_231227_270~2.jpg
    576.3 KB · Weergaven: 6
  • IMG_20260428_155754_478.jpg
    IMG_20260428_155754_478.jpg
    2 MB · Weergaven: 6
  • IMG_20260428_155754_478~2.jpg
    IMG_20260428_155754_478~2.jpg
    350.2 KB · Weergaven: 6
  • IMG_20260515_231227_270~2.jpg
    IMG_20260515_231227_270~2.jpg
    576.3 KB · Weergaven: 5
Nog even een kleine toevoeging:

na het Hof maken en tijdens het boven/naast/tegen elkaar aan zwemmen zal (vermoedelijk het mannetje) een schuddende/trillende beweging maken, (ik neem aan) om het vrouwtje te bevruchten.

@M075 Sorry voor de late reactie. Ik zat een weekje in Duitsland en druk bezig met aanpassingen aan de website. Ga de tekst en foto's even rustig doorlezen en bekijken!

• Leuk
@M075 Ik had het gemist maar blijkbaar is het geslacht Chalseus verhuist van de familie Characidae naar zijn eigen familie. Ik ben daarom bovenaan begonnen met de beschrijvingen van de nieuwe familie en het geslacht:

https://aquainfo.nl/c/zoetwater/vissen/wetenschappelijk/chalceidae/
https://aquainfo.nl/c/zoetwater/vissen/wetenschappelijk/chalceidae/chalceus/

Ik ga morgen kijken of ik verder kan gaan met het verbeteren van de beschrijving van Chalceus erythrurus onder andere met behulp van jouw informatie!

• Leuk
Top geen probleem hoor, ik zal binnenkort wel weer wat schrijven wanneer de motivatie er voor is en ik de tijd ervoor heb, vaak is het de een of de ander he haha

@M075 Dank je voor de input! Ik heb je omschrijving van Chalceus erythrurus geprobeerd in te voegen in de soortbeschrijving: https://aquainfo.nl/artikel/chalceus-erythrurus/. Aanvullingen of verbeteringen zijn van harte welkom!

Foto's maken van oppervlaktevissen is echt een uitdaging. Als je ergens in de buurt woont (Noord Holland per ongeluk) kan ik altijd een keertje langskomen of foto's te schieten.

Je ervaringen met Ctenolucius hujeta pak ik hierna op.

• Leuk
Mooi geschreven hoor,

het enige wat ik aan te merken heb is dat het misschien beter is om 200cm als de minimum aan te houden voor deze vis, tot nu toe gaat het prima hier in de 160cm maar de vis is ook nog niet 100% volgroeid.

Binnenkort zal ik de chalceus waarschijnlijk gaan herplaatsen om de hujetas meer kans te geven met paren, dan kan ik mogelijk wel een paar goede duidelijke fotos schieten als hij in een zak of bak zit.

Ik zal het in de tussentijd nogmaals proberen met andere verlichting waardoor het glas hopelijk wat minder spiegelt, en ik zou anders nog wel wat afbeelding uit eigen video beelden kunnen proberen te knippen.

Thanks! Ik heb de tekst aangepast en 200 cm aangehouden als minimum!

• Leuk
@M075 Dank voor je bijdrage voor Ctenolucius hujeta. Ik heb het hele artikel herschreven: https://aquainfo.nl/artikel/ctenolucius-hujeta/.

Vraagje aan jou. Ik zie overal een minimale aquariumgrootte van 150 centimeter voor volwassen vissen van zo'n 30 centimeter? Is 150 centimeter voldoende omdat ze wat rustig rondhangen in afwachting van prooi of is dat eigenlijke te klein?

• Leuk
@M075 Dank voor je bijdrage voor Ctenolucius hujeta. Ik heb het hele artikel herschreven: https://aquainfo.nl/artikel/ctenolucius-hujeta/.

Vraagje aan jou. Ik zie overal een minimale aquariumgrootte van 150 centimeter voor volwassen vissen van zo'n 30 centimeter? Is 150 centimeter voldoende omdat ze wat rustig rondhangen in afwachting van prooi of is dat eigenlijke te klein?
De mijne zijn nu een cm of 15 a 20 en dat gaat prima hier in de 160x50x50, ik heb er 3 op het moment maar er komen nog een paar soortgenoten bij van dezelfde familie.

Ik vermoed dat 150cm prima zou zijn voor volwassen exemplaren, misschien als je veel levende vis voert dat het handiger is een grotere bak te hebben omdat ze dan toch wel aggressief kunnen jagen en soms het glas aantikken, mede om die reden en de veiligheid van medebewoners en de hujetas gars zelf ben ik gestopt met levende vis voeren.

De hujetas hebben naar mijn mening aanzienlijk minder ruimte nodig dan de aktieve chalceus.

De hujeta zwemt wel regelmatig een rondje maar doet dit op zn gemakje of gaat tegen de stroming van de pomp in zwemmen, het grootste deel van de dag wacht hij af of er wat voorbij komt drijven of zwemmen, maar ook vis die klein genoeg is om op te eten en op de bodem zwemt is niet veilig.

Het is niet zozeer de lengte maar ook de hoogte van andere vis die uitmaakt of de hujeta erop wilt jagen, is de vis hoog genoeg en heeft ie geen puntige staart zoals een mesvis bijvoorbeeld is er niks aan de hand.

Top! hartelijk dank voor de aanvulling, ik het het verwerkt in het artikel!

• Leuk
Nieuwe soortbeschrijving: Nothobranchius polli: aquainfo.nl/artikel/nothobranchius-polli/

We hebben een nieuwe soortbeschrijving toegevoegd van Nothobranchius polli, een prachtige eenjarige killivis uit Afrika. Zoals veel soorten uit het geslacht Nothobranchius valt ook deze soort op door de intense kleuren en het bijzondere levensritme dat volledig is aangepast aan tijdelijke poelen die in het droge seizoen verdwijnen.

In het artikel gaan we onder andere in op:
• herkomst en natuurlijke leefomgeving
• gedrag en verzorging
• waterwaarden en inrichting
• voeding en kweek

Voor liefhebbers van killivissen blijft dit een fascinerende groep vissen met een totaal andere levenswijze dan de meeste aquariumsoorten.

Heeft iemand hier ervaring met Nothobranchius soorten? We zijn benieuwd naar jullie ervaringen, kweekresultaten en natuurlijk foto’s

Nieuw artikel: Hyphessobrycon robustulus – Junior Tetra

We hebben een nieuwe soortbeschrijving toegevoegd van de Junior Tetra (Hyphessobrycon robustulus).

Dit is zo’n tetra die niet heel bekend is in de hobby, maar daardoor juist interessant kan zijn voor liefhebbers die eens iets anders willen dan de standaard scholenvisjes. Zoals veel Zuid-Amerikaanse tetra’s voelt deze soort zich het prettigst in een rustige, goed beplante bak met voldoende soortgenoten.

aquainfo.nl/artikel/hyphessobrycon-robustulus-junior-tetra/

In het artikel lees je meer over:
• de natuurlijke leefomgeving
• gedrag en groepsgrootte
• inrichting en waterwaarden
• voeding en verzorging

Heeft iemand hier deze soort ooit gehouden?
Ben benieuwd hoe ze zich gedragen in een aquarium en met welke soorten jullie ze combineren.

Foto’s van jullie tetra-bakken zijn natuurlijk altijd welkom

Volledig herschreven artikel: Pethia cumingii

We hebben het artikel over Pethia cumingii volledig herschreven en bijgewerkt.

Deze kleurrijke barbelen uit Sri Lanka worden niet heel vaak gehouden, maar zijn juist interessant voor liefhebbers van actieve scholenvisjes met natuurlijk gedrag. Vooral in een goed beplante bak en in een grotere groep komen ze mooi tot hun recht.

aquainfo.nl/artikel/pethia-cumingii/

In het vernieuwde artikel vind je onder andere meer informatie over:
• herkomst en natuurlijke leefomgeving
• gedrag en groepsdynamiek
• voeding en verzorging

Zoals bij veel barbelen zie je vaak dat hun gedrag een stuk natuurlijker wordt zodra ze in een grotere school gehouden worden.

Heeft iemand hier ervaring met Pethia cumingii of andere Sri Lankaanse barbelen?
We zijn benieuwd naar jullie ervaringen, combinaties en natuurlijk foto’s van jullie aquarium

Volledig herschreven artikel: Hyphessobrycon bifasciatus. We hebben de soortbeschrijving van Hyphessobrycon bifasciatus volledig herschreven en uitgebreid.

Deze Zuid-Amerikaanse tetra zie je niet heel vaak meer voorbij komen, terwijl het eigenlijk een mooie en rustige scholenvis is die goed past in een natuurlijk ingericht aquarium. Vooral in een grotere groep laten ze mooi sociaal gedrag zien.

aquainfo.nl/artikel/hyphessobrycon-bifasciatus/

In het vernieuwde artikel gaan we onder andere dieper in op:
• de natuurlijke leefomgeving
• gedrag en groepsgrootte
• voeding en verzorging
• combinaties met andere soorten

Zoals bij veel tetra’s komen de kleuren en het gedrag vaak pas echt goed naar voren in een rustige bak met voldoende soortgenoten en wat gedempt licht.

Heeft iemand hier ervaring met Hyphessobrycon bifasciatus? We zijn benieuwd hoe jullie deze soort houden en met welke vissen ze gecombineerd worden.

Foto’s van jullie Zuid-Amerika bakken zijn natuurlijk altijd welkom

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan