Wat is er nieuw

Aqualantis Biobox 2 hacken of een externe filter op een dressoir

• Onderwerp starter Onderwerp starter BertD
  • Startdatum Startdatum
B

BertD

Guest
Beste Allen,

Ik heb een auqlantis fusion 80 besteld.
Deze wordt geleverd met een Biobox 2, alleen als ik lees wat dat gaat kosten met die plastic cartridge wordt ik niet zo blij wekelijks 4.90 voor alleen het witte sponsje. (208 euro op jaarbasis).

Nu wordt het aquarium geplaatst op een dressoir waar geen ruimte in zit om een buitenfilter in te plaatsen, de planken zijn niet verstelbaar en eigenlijk wil ik geen gaten boren in mijn dressoir, dus wil ik hem er eigenlijk naast zetten.

Of is er een mogelijkheid om de biobox te hacken door er gewone watten en dergelijke in te plaatsen?

image1.JPG

Zelf zat ik te kijken naar een Einheim Experience 2424 de Eheim Professionel 4+ 250 2271 is gewoon te groot.

Wat raden jullie aan? (nee ik heb geen ruimte voor een aquariumkast)

Natuurlijk kun je die biobox ook tweaken. Die doosjess hoef je niet kopen. Je koopt gewoon watten en knipt dat op maat.

Blauwe spons idem. Je kunt het doosje met hydrokorrels ook vullen met siporax of substrate pro.

Maar als vraagt wat is mooier. Dan zou ik een externe filter nemen.

Waarom zou je de witte spons elke week vernieuwen? Spoel deze gewoon uit zodat ze niet verstopt dat is meer als genoeg!

Ik had, voordat ik overstapte op een extern filter, ook een biobox 2. Het bakje van de witte watten had ik het deksel vanaf gebroken, zodat ik de watten kon vervangen.

Omdat ik op forums had gelezen dat ze niet goed schoonwerden.
En inderdaad had ik al gelezen dat je de bodem van de boxen er uit kon snijden.

Een externe filter trekt mij omdat hij langer mee kan dan de biofilter.
Alleen ik kan hem niet inbouwen waardoor het misschien toch lelijk gaat lijken alle slangen over het dressoir laat staan als het gaat lekken.

Iemand nog idee�n?

Als je het dressoir 2 cm van de muur afzet. Kunnen de slangen gewoon achter langs het dressoir. Je kunt de filtr naast het dressoir zetten. Als je handig bent maak je van hout een soort ombouw om het filter. Zie je er niets meer van.
Voor de ombouw kun je een klein krukje of planten tafel gebruiken. Hoef je alleen de voorkant en een zijkant dicht te maken.
Geeft het een leuke kleurtje. Kun je het zo over de filter heen zetten.

Edit: Mijn schoonmoeder zou zeggen: Leg er een kleedje overheen, niemand die het ziet.

Marcel,

Welke filter zal je aanraden?

Groeten,
Bert

Ik wil je wel even zeggen dat ik nogal Eheim minded ben. Dus ik raad alleen maar Eheim aan.
Anderen zijn ook positief over JBL en Fluval

Zelf heb ik ongeveer 10 jaar een Juwel vision 180 gehad. Netto 150 liter.
Hierop had ik deze filter:
Eheim 250T

Dit is een filter met ingebouwde verwarming. Heb je gelijk een mooie bak, zonder zichtbare techniek.

Je kunt ook deze nemen:
Eheim 4+ 350T

Voordeel is dat deze wat extra capaciteit heeft. En een prefilter. Hierdoor blijft de rest van de filter langer schoon.

Mocht die met verwarming boven je budget zijn. Dan zou ik een van deze kiezen:
Eheim 4+ 350
Eheim 350

Marcel,

De fusion 80 heeft een literinhoud van 143 liter met de bodem en een achterwand zou er waarschijnlijk 135 liter overblijven.
Dan zal een einheim 250T toch genoeg over capaciteit hebben?

Groeten,
Bert

Bert,

Dat ligt eraan. Meestal stoppen wij net iets meer vissen in de bak, dan eigenlijk de bedoeling is.

Dus ik vond dat ik de 250 wel vaak schoon moest maken. Daarom mijn advies voor een 350.

Maar met veel planten en niet teveel vis, zou een 250 ook zeker volstaan.

Ik heb een Rio 125 en daar draait een eheim experience 250 op. Dat gaat perfect.
Maar ik heb niet heel veel grote vissen.

Ik zag dat de experince 250 ook een Thermo uitvoering heeft.

Ja klopt alleen die is ongeveer 100 euro duurder en dat geld had ik op dat moment niet 😉

Heb er 1 op MP gekocht,2028 met verwarming, voor spotprijs.

Sanneke, ik ben het met je eens het kost een hoop geld, je koopt er een aquarium voor bijna.
Maar als het onderhoud goedkoper is verdiend hijger geld terug.
2 jaar de biobox 2 met alleen de nieuwe watten box ben je 400 euro kwijt.

Daarom dat ik vraag aan mensen met ervaring wat verstandig is.
Je kan het geld namelijk maar eenmaal uitgeven en dat doe ik liever goed.

Zoals ik al heb gezegd. Ik heb de experience 250T 10 jaar gehad op een juwel vison 180.
De pomp staat nu op zolder. Eigenlijk omdat ik hem niet weg wil doen.
Ik heb er 1 keer een nieuwe rubber ring in moeten doen.
Voor de rest een prima pomp.
De verwarming is net als in een water koker. Gewoon een dikke spiraal.

Mensen zeggen wel eens, ja als die verwarming stuk gaat......
Nou het is wel een stuk degelijker dan een staaf verwarmer. Dus ik denk dat het wel meevalt.

Die filter is mij zo goed bevallen, dat ik nu een pro 3e 600T heb gekocht.
Ook een prima pomp.
Ik wil eigenlijk het liefste geen techniek in het aquarium.

BertD zei:
Sanneke, ik ben het met je eens het kost een hoop geld, je koopt er een aquarium voor bijna.

Daar ben je geen 400 euro aan kwijt ,hoor.
25 euro komt meer in de buurt.

De watten gooi je niet weg,die spoel je om. voor hergebruik.

Tot hij op is, dan neem je nieuwe.

Bertus, dat klopt alleen voor de biobox2 gaat dat niet op omdat je niet al het vuil er makkelijk kan uit spoelen.
Je moet dan een gat maken in de bodem, hopen dat het bakje niet breekt anders met een nieuw bakje proberen en dan kan je gewoon je aquarium watten vervangen en uitspoelen.

Doe je dat niet dan moet je de cartridge vervangen iedere week en deze kosten 4,90 euro x 104 weken = 509,60 euro.

BertD zei:

Ik snap echt niet wat je bedoeld.

Ik geef aan dat een eheim filter met verwarming 100 euro duurder is dan hetzelfde filter zonder verwarming.

En jij begint over hoe duur jouw filtermateriaal is.

Daar heeft die 100 euro extra voor de verwarming toch niets mee te maken?

Of zie ik het verkeerd 😉

of je zoekt een binnenfilter van een goed merk.

Sanneke,

Wat het filtermateriaal anders kost kan een duurdere filter er uit, de filters van een buitenfilter zijn stukken goedkoper.
En wat mee genomen is ik hoef ze dan niet iedere week schoon te maken.

@Ben ik neem aan dat Aqualantis geen slechte filters maakt, ze hebben alleen voor een dure oplossing voor de afnemer bedacht

BertD zei:
Sanneke,

@Ben ik neem aan dat Aqualantis geen slechte filters maakt, ze hebben alleen voor een dure oplossing voor de afnemer bedacht

Dat is niet alleen bij Aquatlantis zo bedacht. Ook juwel heeft zo'n systeem. Als je het volgens hun boekje doet, ben je ook een vermogen kwijt. Echter bij juwel zijn het geen cartridges, maar sponzen. En die kun je makkelijker vervangen door iets anders.

zit me dan 1 ding af te vragen heb je bewust met intern-filter gekocht of dit je dit door de verkoper opgedrongen
aangezien je al aangeeft voor een buiten filter te kijken
de fusion 80 wordt in 2 uitvoeringen geleverd 1 met filter 1 zonder filter
met filter bestelnummer 10359 kleur 25 (wit)
zonder filter bestelnummer 10293 kleur 25 (wit)
voor ander kleuren zie http://www.aquatlantis.com/downloads/file298_gb.pdf

groet

jaap

ik ken die atlantis filters niet,juwel heeft ook van die cassettes,ik verving die voor los filtermateriaal,in een zakje met rits,ik weet niet of dat bij atlantis ook kan!

atlantis verkoopt bakken inclusief binnen filter,,,,bij de laatste nieuwe atlantis(nog niet in nederland) zit standaard een koeling voor de led verlichting,en geen binnen filter.

flipper34 zei:
zit me dan 1 ding af te vragen heb je bewust met intern-filter gekocht of dit je dit door de verkoper opgedrongen

groet

jaap

Toen ik mijn aquarium kocht was die keuze er volgens mij niet. Althans niet opgevallen. Maar heb het ding voor mooie prijs verkocht op MP. :c

flipper34 zei:

groet

jaap

Jaap nee ik heb er in eerste instantie zelf voor gekozen.
Omdat ik geen mogelijkheid heb om een buitenfilter in te bouwen.

Nu ik een beetje aan het Googlen ben omdat er weinig te vinden is over de biobox kwam ik er achter dat je deze iedere week moet vervangen, of uitwassen door een gat te maken in het plastic bakje..

Daarna ben ik gaan kijken wat kosten zijn van die bakjes en wat een buitenfilter en dat materiaal kost en dat is goedkoper.

Dan slaat de twijfel in, zou ik een buitenfilter er gewoon naast gaan zetten en er iets voor.

Als ik naar de prijs kijk heb ik 19 euro meer betaald voor met filter, dus dat doet geen pijn. Deze prijs heb ik vergeleken met aquariaveldhuis

Klopt het dat dit jouw filter is?

665152sanneke80_0_85_2016_aquari.jpg

Kun je de filterpatronen dan niet gewoon vervangen door de sponzen van Juwel, of de sponzen zelf op maat te knippen uit een grote mat?

Sponzen gaan jaren mee!

Ander idee, kun je de sponzen niet gewoon uit hun bestaande boxjes halen en zonder boxen terug plaatsen en het losse materiaal een wasmachine netje oid plaatsen?

Is misschien een domme opmerking hoor, maar ik probeer ook maar met je mee te denken.

Sanneke,

Klopt maar heb toch besloten voor een buitenfilter te gaan een t250 met daar tussen een verwarmingstoestellen dat was op advies van de winkel...

BertD zei:
Sanneke,

Klopt maar heb toch besloten voor een buitenfilter te gaan een t250 met daar tussen een verwarmingstoestellen dat was op advies van de winkel...

Een Eheim 250T heeft toch al een verwarming? Moet er dan nog 1 extra ertussen?

Sorry een 250 komt er met een hydor ETH er tussen, dan heb ik niks in de bak

Waarom dan niet gelijk met verwarming in de pomp?

Ik zou ook voor een buitenfilter zijn gegaan. Vind die box er namelijk niet echt mooi uit zien 😉

Wat bedoel je eigenlijk met dat je een filter hebt met een verwarming er TUSSEN?

Bedoel je dan gewoon dat je de verwarming los in de bak hangt?
Zo heb ik het ook.

De reden dat ik ging voor de 250 en niet de 250T, is de prijs geweest.
Op dat moment had ik even geen 100 euro voor die uitvoering. 😉

hydor ETH Zet je of tussen de in-uitvoerslang.
Dus Buiten de bak en de pomp.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan