Aqualantis Fusion 120x50 of Juwel Rio 120x50 of Eheim Proxima 325


jeevandewee

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 juni 2020
Berichten
156
Leeftijd
58
Hallo,

Ik heb een Juwel 240 en wil deze vervangen door een diepere bak zonder meubel t.b.v. het scapen (hoeft niet perse breder (mag wel iets breder)).
Wil wel weer naar een bak met deksel omdat hij in mijn garage komt waar ook veel gereedschap staat en ik niet teveel waterdamp wil.

Ik twijfel nu tussen de Juwel Rio 350, de Aqualantis Fusion 120x50 en de Eheim Proxima 325

Ik zal de standaard leds sowieso gaan vervangen voor betere verlichting.

Zijn er mensen met ervaringen met deze types en zo ja, welke raden jullie aan?
 
Volgens mij allemaal puike bakken. Ik heb de Fusion en die is erg goed.
 
Is rimless dan niets voor je.
als ik zo eens kijk naar de video's van prof scapers zie dat heel veel voor bijkomen
 
Als je een hoge bak wilt is de Rio350 een goede. Heb ook even die Fusion opgezocht, ben ik niet zo bekend mee die is zelfs nog 4cm hoger. De Eheim is daarentegen weer 10 cm breder. Diepte is allemaal rond de 50. Dus ligt een beetje aan je scape of je de hoogte in wilt of de breedte. Prijs technisch heb je ook nog keuze dan is de Juwel standaard het voordeligst, let wel dat als je bijvoorbeeld voor de Helialux verlichting gaat er nog zo 200 tot 300 euro bovenop komt dus dan zal het wellicht ook niet veel schelen, tenzij je bij de andere bakken ook de verlichting gaat vervangen zoals je al aangaf.

Dan heb je ook nog accessoires. Bij de Juwel en de Fusion (zoals ik zag) krijg je er ook flitering e.d. bij in tegenstelling tot de Eheim. Juwel is intern filter (willen de meeste niet) bij de Fusion een extern (aangaande welke ik op internet vond). Kortom Eheim is wel echt high end om het maar zo te noemen (wel erg mooi), maar de vraag is hoeveel je er voor wilt uitgeven. Dan kom je qua prijs denk ik bij de Juwel en de Fusion het beste uit.

Aqualantis heeft overigens ook een nieuwe lijn, zag ik laatst in de LFS. Wellicht dat dit ook een interessante optie is, zeker qua licht wat je zelf kan instellen. -> https://www.aquatlantis.com/en/products/volga-350.html#product_specs

Succes.

Gr
Stefan
 
Volgens mij allemaal puike bakken. Ik heb de Fusion en die is erg goed.
Ik zag dat de Fusion met deksel 70cm hoog is. Hoe hoog is de maximale waterlijn? En gebruik je de standaard led of heb je die vervangen door andere leds (zo ja welke als ik vragen mag)?
 
Is rimless dan niets voor je.
als ik zo eens kijk naar de video's van prof scapers zie dat heel veel voor bijkomen

Hoewel ik rimless erg mooi vind zoek ik voor deze bak toch een deksel.
 
Als je een hoge bak wilt is de Rio350 een goede. Heb ook even die Fusion opgezocht, ben ik niet zo bekend mee die is zelfs nog 4cm hoger. De Eheim is daarentegen weer 10 cm breder. Diepte is allemaal rond de 50. Dus ligt een beetje aan je scape of je de hoogte in wilt of de breedte. Prijs technisch heb je ook nog keuze dan is de Juwel standaard het voordeligst, let wel dat als je bijvoorbeeld voor de Helialux verlichting gaat er nog zo 200 tot 300 euro bovenop komt dus dan zal het wellicht ook niet veel schelen, tenzij je bij de andere bakken ook de verlichting gaat vervangen zoals je al aangaf.

Dan heb je ook nog accessoires. Bij de Juwel en de Fusion (zoals ik zag) krijg je er ook flitering e.d. bij in tegenstelling tot de Eheim. Juwel is intern filter (willen de meeste niet) bij de Fusion een extern (aangaande welke ik op internet vond). Kortom Eheim is wel echt high end om het maar zo te noemen (wel erg mooi), maar de vraag is hoeveel je er voor wilt uitgeven. Dan kom je qua prijs denk ik bij de Juwel en de Fusion het beste uit.

Aqualantis heeft overigens ook een nieuwe lijn, zag ik laatst in de LFS. Wellicht dat dit ook een interessante optie is, zeker qua licht wat je zelf kan instellen. -> https://www.aquatlantis.com/en/products/volga-350.html#product_specs

Succes.

Gr
Stefan
Ik heb al een Eheim Proxima 250 en die bevalt erg goed. Die is 100x50x50 en 10mm dik. De bovenrand is los en afneembaar waardoor je hem ook als rimless kan gebruiken (doe ik echter niet). Maar hij is wel duurder dan een vergelijkbare 1m van Juwel of Aqualantis en de standaard leds zijn niet sterk genoeg voor een een plantenbak. Heb er evengoed 250,- voor vervangende ledverlichting tegenaan moeten gooien.
Als ik dan toch goede ledverlichting erbij moet kopen neig ik nu naar een iets goedkopere bak met deksel.
Ik ga die Volga eens goed bekijken, die ziet er ook goed uit en de Led 2.0 ook.
Bedankt voor de reactie.
 
Ik zag dat de Fusion met deksel 70cm hoog is. Hoe hoog is de maximale waterlijn? En gebruik je de standaard led of heb je die vervangen door andere leds (zo ja welke als ik vragen mag)?
Ik heb de standaard led van 2x 52W. De waterlijn is hier zo n 58cm vanaf de glasbodem.
 
@Stefan Akerboom @jessicapilon Ik heb uiteindelijk de Volga 350 besteld (ik krijg hem begin mei ivm verbouwing van mijn garage).
De Fusion is een nettere/luxure uitvoering (deksel en meubel), maar ik vind de prijs / uitvoering van de Volga in combi met de Led's 2.0 een mooie deal.
Ik heb van de LFS (en importeur die er naast stond) begrepen dat er geen verschil in kwaliteit van glas en kitnaden zit.

Hij komt ter vervanging van mijn huidige Juwel 240:

20210117_182142.jpg


Bedankt voor jullie advies!

Groet, Joachim
 
Lijkt me een prima keus toe en je bak staat er erg mooi bij.
 
Graag gedaan. Wens je heel veel plezier en succes met je nieuwe aanwinst, kan de voorpret beginnen (als die niet al begonnen was šŸ˜ ). Je oude bak ziet er inderdaad keurig uit. Roodneuzen ben ik ook altijd fan van, ga binnenkort ze ook weer nemen.

Gr
Stefan
 
De voorpret is inderdaad al begonnen! Bedankt allemaal!
 

Terug
Bovenaan