Aqualantis Led Verlichting

M

Martijn16

Guest
Hoi,

Ik heb een vraag voor gene met Aqualantis Easy Led.
Ik zit te overwegen om deze aan te schaffen voor mijn Juwel Rio 180.
Op dit moment heb ik er 2 T5 lampen (895 mm) in zitten: Juwel High- lite Day.

Dus nu mijn vraag: Ik heb het nergens zo gauw kunnen vinden, maar
is het verstandig om dan 2 led balken te kopen of 1 en dan in de andere niks te hebben?
Ik heb nog niet het meeste verstand van de licht kwesties in het aquarium en misschien is led wel helemaal niet nodig.

Ik hoor graag jullie reactie,
 
Als je dan toch naar led wil overstappen zijn er betere oplossingen.
Moet de eerste bak nog zien waar planten top staan met easyled.
 
JurgenD zei:
Als je dan toch naar led wil overstappen zijn er betere oplossingen.
Moet de eerste bak nog zien waar planten top staan met easyled.

Ik weet niet wat je definitie van 'top' is.
Maar mijn planten doen het goed.
 
@JurgenD Niet helemaal mijn vraag, maar waarom zouden ze niet 'top' staan met easyled verlichting?
Ik lees toch vaak positieve reacties hierover.
 
Top in de zuiverste zin van het woord.
Dus geen standaard groei.

Jammer dat ze ook heel geheimzinnig doen over de lichtopbrengst van hun leds.
Ze claimen dat ze evenwaardig zijn aan 2x T5. Je zal al blij moeten zijn met 2xT8 op het zicht. Volgens mijn objectieve kijk in de lfs zelfs nog minder.

Vroeger hadden ze in mijn lfs drie bakken in demo waar de planten echt top stonden. Was weinig of niets op aan te merken.
Sinds ze met easyled ingericht zijn is het soms meer alg dan plant. Ze richten ze wel heel vaak opnieuw met nieuwe planten(wat ze vroeger niet moesten doen), maar het verschil is heel goed zichtbaar.
Ook bij mensen die ze hebben ben ik nog niet overtuigd geweest van de kwaliteit.
Planten groeien wel, maar 'standaard'

Je zou al veel kunnen opvangen mochten de kleuren onderling te regelen zijn. Maar alles gaat samen aan/uit. Bovendien komen ze heel warm. In een gesloten kap zou ik ze zeker niet aan raden.

De balken die jij hebt zitten anders in elkaar qua koeling. Daar kan je een pomp op plaatsen om ze te koelen. Maar moeders mooiste is het niet...

Als je toch per se naar led wil zijn er betere oplossingen.
Maar besparen tegenover tl zal je niet doen als je niet wil inboeten op kwantiteit.
 
Martijn16 zei:
@JurgenD Niet helemaal mijn vraag, maar waarom zouden ze niet 'top' staan met easyled verlichting?
Ik lees toch vaak positieve reacties hierover.

Waarom, geen idee. Ik stel enkel vast.
overal waar ze starten met deze leds krijgen ze algen of zweefalg. zelfs als dat onder de knie is blijft de groei maar zo en zo.

Over data kan ik niet spreken gezien aquatlantis zwijgt als vermoord over de gegevens ervan.
Kan je op zich al vreemd vinden want als je niets te verbergen hebt en ze daadwerkelijk dubbel zoveel licht geven als t5 je toch wel de data zou vrij geven zeker?
 
Okee dankje voor de uitleg!

Ik zit nu ook wat verder te kijken.
En kom ik uit op de JMB aqua light

Die hebben verschillende led balken met witte leds en blauw/rood.
Je kan ze zelf samenstellen maar je hebt ook pakketen zoals de 'community' led balk. Deze heeft leds tussen de 4.500 en 8.000K 4 wit / (1 blauw of rood).
Hier staat dan ook meer informatie bij over de lichtsterkte en lumen.

Dus misschien kan ik dan beter deze nemen als ik overstap van TL naar Led
 
Met jmb zit je met veredelde smd stripjes.

Ken wel iemand die ze��r tevreden is met deze leds: klik

En zijn bak staat niet bepaald lelijk.

tbO8lUoeCJVURZmEl4g_YFNkkBZ4IjhF.jpeg
 
Wauw dat ziet er erg mooi uit! Het is wel lastig om de perfecte led balk te nemen er zijn veel verschillende mogelijkheden. Ik ga het even uitzoeken

Bedankt voor je hulp Jurgen! :)
 
Tsja, die bak die je nu laat zien dat deze aquariaan heel precies weet waar hij mee bezig is, qua licht, plantenvoeding, temperatuur, waterwaardes etc. Hij heeft een prima afstemming gevonden.
Er zullen zat aquarianen zijn die met diezelfde leds met totaal onvergelijkbare bakken zitten...lees alg, niet goed groeiende planten..

Maw. zegt me niets over die leds alleen.
 
klopt wat je zegt hoor.
Maar heb nog geen bakken tegen gekomen met easyled die hetzelfde kunnen tonen. :)
 
Ik ook niet ;)

Zou ook geen easyled als hoofdverlichting gebruiken.

De TS heeft toch al t5 lampen. Lijkt mij genoeg.
 
peterdenhaag53 zei:
De TS heeft toch al t5 lampen. Lijkt mij genoeg.

Ben ik mee eens.
Maar als mensen per se toch naar led willen kunnen ze beter goeie kopen.
Of ze ooit terugverdiend gaan worden is een andere vraag.
 
Maar even afwachten wat Martijn met deze info gaat doen en of hij nog verder vragen heeft.
Ben zelf benieuwd of hij een echte plantenbak wil of "gewoon" een leuke gezelschapsbak oid.
 
Vision 450 met 2 x 120 cm leds van JMB (2 x 36 W), foto genomen met tablet.

p33V117ExBU0Zn5qN0iN8PpPdXWPkA3a.jpeg
 
Aquael 150x50x50
Verlicht met 2 JMB balken Amazone 120 cm en 1Superfish color retroledbuis van 115 cm.

20160227_120254_zpssalajduy.gif
 
Ik zie hier mijn stelling enkel bevestigd blijkbaar?
 
JurgenD zei:
Ik zie hier mijn stelling enkel bevestigd blijkbaar?

Haha...lol ..

Ligt eraan wat je voor ogen hebt Jurgen.
Een hollandse plantenbak welke door de keurmeesters beoordeeld gaat worden of een fijne bak voor je visjes en planten. Mijn plantensoorten zijn oa afgestemd op de hoeveelheid licht. Ja en ik weet wat jij van de Lotus vindt ;)
 
Hoch, begrijp me niet verkeerd hoor.
Jullie bakjes staan er absoluut niet slecht bij. :)
En mijn bak is zeker ook verre van perfect.

Maar als ik een referentie voorgeschoteld krijg om te zien wat je uit die verlichting kan halen wat plantengroei betreft ben ik niet speciaal onder de indruk in vergelijking met wat ik met tl zie voorbij komen.
Want daar gaat het om.
Enkel die clusterleds hebben me al kunnen overtuigen wat plantengroei betreft.
Dit heeft dan ook niets te maken met eventuele besparings discussies. :)

Licht is belangrijk wat plantengroei betreft en zelf zou ik liefst vermijden dat het licht de bottleneck wordt wat plantengroei betreft. Vandaar mijn kritisch oog. :)
 
Ik liet hem ook juist zien om duidelijk te maken wat de beperking juist is!
Geschikt als verlichting voor een leuke bak en ongeschikt voor een hollandse plantenbak.
 
Mijn bak 140*55*65(waterhoogte) verlicht met 2 easyled van aqualantis doet het prima.
Geen algen en zelfs op de bodem voldoende licht,helaas geen foto.

zeer tevreden en lang niet zo heet dan de 4* t5 lampen.

grt hans.
 
Bedankt voor de reacties.

Op dit moment ben ik mijn bak aan het veranderen ik heb nieuwe planten besteld die zometeen binnen komen. Het zijn planten uit de regio midden/zuid Amerika. Het zal geen volle plantenbak worden.
Verder blijft het toch een beetje een welles nietus discussie over leds, merk ik en welke er nou beter zijn. Ik hoef ook niet per se led lampen te hebben maar de planten en vissen komen daar natuurlijk wel beter in uit (en eventueel een betere plantengroei).

Bij die planten heb ik ook een co2 set gekocht van Dennerle de 300 quantum.

Uiteindelijk als ik alles goed heb beplant en de waardes zijn goed zal de groei eigenlijk goed moeten gaan ongeacht of je nou t5 lampen heb of led verlichting.

Mijn eerste instantie was ook ik kijk aan hoe het gaat en daarna kan ik altijd overwegen of ik led verlichting neem.
 
Succes en veel plezier, Martijn. Daar draait het voornamelijk om in deze hobby.
Je hebt genoeg stof ter overdenking/overweging.
 
Ja inderdaad dankjewel!
Soms vergeten we nog wel is dat dit toch maar een hobby blijft en iedereen het anders doet en ziet haha.

Ik iedergeval genoeg om te lezen!
 
Martijn16 zei:
Ik hoef ook niet per se led lampen te hebben maar de planten en vissen komen daar natuurlijk wel beter in uit (en eventueel een betere plantengroei).

Net omgekeerd. Een 3000-4000k lamp met een cri van minimum 80 is uitstekend.
Denk aan philips, osram, sylvania 830, 840, 930, 940
Dennerle special plant, Juwel nature, JBL tropic,...

Er zijn leds die dezelfde lichtkwaliteit bieden. Maar de meeste budget leds halen ofwel de CRI niet, ofwel het kleur niet.

Energie besparing? Ga jouw topic daar maar niet mee vervuilen. :)

Maar met tl weet je zeker dat uw licht top is en dat indien er problemen zijn je met zekerheid kan stellen dat het niet aan de verlichting mankeert. :)
 
peterdenhaag53 zei:
Aquael 150x50x50
Verlicht met 2 JMB balken Amazone 120 cm en 1Superfish color retroledbuis van 115 cm.

20160227_120254_zpssalajduy.gif
Waar is de foto naartoe?
 
Terug
Bovenaan