Wat is er nieuw

Aqualantis splendid ultra 120x50 van Floki

Floki08

Well-known member
Lid geworden
14 april 2026
Leeftijd
49
Goede morgen allen,

Afgelopen vrijdag is het aquarium geleverd dus het feest kan beginnen.🥳
Vrijdagavond het meubel in elkaar gezet samen met mijn man en gisteren het aquarium erop.
Gelijk wat wezen stoeien met de inrichting maar dat werd nog even niks (zag het even niet meer)dus de grote stronken kayika wood voor nu even weer naar buiten in het water.
Verrassing was dat er 2 lampen bij zitten terwijl op internet gezegd word dat de ultra met 1 lamp standaard geleverd wordt.
Dat wordt dimmen, dimmen en nog eens dimmen, want dit is een bak licht op een aquarium zonder co2 systeem😅
Lampen zijn aangesloten en werken probleemloos met de app.
Binnenfilter was gelukkig los geleverd dus dat scheelde sloop werk, groot pluspunt van aqualantis dat ze dit zo doen, top!
De oase biomaster thermo 800 staat klaar om zijn werk te gaan doen.
Zwarte matte folie voor de achterruit 2 weken geleden besteld maar nog niet binnen dus die komt later er nog op.
Hier alvast een begin foto van de zandbak met een stuk spiderwood die die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken maar had geen zin meer gisteren om hem eruit te halen.😅
Tot zover de start van ons avontuur.
Groetjes,
Moniek

Bijlagen

• 20260816_084525.jpg
    20260816_084525.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 26
Verrassing was dat er 2 lampen bij zitten terwijl op internet gezegd word dat de ultra met 1 lamp standaard geleverd wordt.
Alle Aquatlantis modellen met een diepte van 40cm hebben 1 lamp, met een diepte van 50 of 60cm hebben 2 lampen

Alle Aquatlantis modellen met een diepte van 40cm hebben 1 lamp, met een diepte van 50 of 60cm hebben 2 lampen
Lang leve AI die bij de maten 120x50 1 lamp aangaf.
Maar goed heb de laatste tijd wel meer tegenstrijdige info gekregen als je op die manier zoekt voor aquaria info.🙄
Geeft niks ben er blij mee, was alleen verrast erdoor haha.😅

Veel plezier met het inrichten ! 🙂

Een leuk onderdeel van deze hobby, het aquarium inrichten. Succes!

Dank jullie wel.😀
Vallensneria spiralis 10 stuks zijn besteld met een pot wortelvoeding komen dinsdag als het goed is, dan kan de achterwant alvast ingroeien.
Hout staat in het aquarium alles hebben we met stenen en tyrips eraan vastgezet die kunnen verder inwateren, vrees dat dat nog wel wat weken gaat duren daar ik na 2 weken nog 0 resultaat tot zinken zie.😅
Filter draait, geént met wat drap uit 1 van de sponsen van het juwel filter wat ik had opgespaart, baat het niet dan schaad het niet.
Filter is verassend stil en makkelijk in gebruik.🙂
Voorlopig alles maar even zo laten draaien, aanpassingen kunnen later ook nog wel,de basis staat min of meer in iedergeval.

Gave bak en een mooi formaat ook. Ik ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken. Veel plezier met het inrichten en opstarten :DD

Heb zelf de 150 cm versie en zonder dimmers lijkt het echt stadionverlichting zo fel. Heb je ook al een beetje een idee wat voor vissen je erin wilt gaan houden?:DD

Veel plezier met je nieuwe aquarium.

Gave bak en een mooi formaat ook. Ik ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken. Veel plezier met het inrichten en opstarten :DD

Heb zelf de 150 cm versie en zonder dimmers lijkt het echt stadionverlichting zo fel. Heb je ook al een beetje een idee wat voor vissen je erin wilt gaan houden?:DD

Dank jullie wel!😊
Haha ja gisteren met de opstart van de lampen stond ik volgens mij vliegtuigen naar binnen te loodsen🤣, maar goed alles is gelukkig inderdaad dimbaar dus komt wel goed, even weer een tijd proberen om de juiste balans te vinden, heeft geen haast.🙂
De bedoeling is uiteindelijk een harem diamant gouramies, grote groep rasbora espei en een leuke groep corydoras sterbai, dan zijn de 3 lagen gevuld zeg maar.
Als de bak wat meer gerijpt is en alles gaat zoals ik in gedachte heb, dan over een half jaar ofzo waarschijnlijk nog octoclinus (heten ze zo?)😅

Klinkt als een heel leuk visbestand :DD
Otocinclus zijn leuke visjes en ze eten voor hun formaat best veel. Ze eten idd vooral biofilm (aufwuchs met een moeilijk woord) en doen het daarom vaak beter in een gerijpte bak.

Mijn ervaring is dat ze soms ook wel wat anders eten, maar soms ook iets anders weigeren te eten. Heel verstandig om daar nog ff mee te wachten en de bak te laten rijpen👍

Klinkt als een heel leuk visbestand :DD
Otocinclus zijn leuke visjes en ze eten voor hun formaat best veel. Ze eten idd vooral biofilm (aufwuchs met een moeilijk woord) en doen het daarom vaak beter in een gerijpte bak.

Mijn ervaring is dat ze soms ook wel wat anders eten, maar soms ook iets anders weigeren te eten. Heel verstandig om daar nog ff mee te wachten en de bak te laten rijpen👍
Ere wie ere toekomt want het is met hulp van dit forum en de tips die ik gekregen heb dat ik wellicht enigsinds verstandig klink haha.😊
Daarnaast veel oude topics terug gelezen.
Dus ben zeer dankbaar met al jullie gegeven hulp, als ook met de adviezen die jaren terug gegeven zijn, het is allemaal super leerzaam.🥰

Goede morgen.😊
Slapeloze nacht gehad maar de boel is blijven staan met de stenen erop.😅
Heb het spiderwood er toch maar in gedaan om te weken, weet nog niet of ik het ga gebruiken maar dan is er in iedergeval de optie.
Op dit moment vind ik de structuur verschil te groot tussen beide houtsoorten en ik wil echt dat de 3 stronken kayika wood mijn centerpieces worden met aamvullend uiteraard de beplanting.
De stronken staan ook totaal niet naar mijn zin zo dus zodra alles vanzelf onder water blijft gaan we de boel even herschikken.
In de winkel zag het er zo gaaf uit hoe het stond, had ik er maar een foto van gemaakt.🤦‍♀️
Maar komt heus wel goed, alle tijd.🙂
De ronde stenen die we hadden gekocht kreeg ik er ook niet passend bij maar goed ze worden nu dan maar als anker gebruikt.😅
Zo is het rommeltje nu even, met als nieuwe trend de tyrips🤣

Bijlagen

• 20260817_084647.jpg
    20260817_084647.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 34
Tip, gebruik een boterhamzakje of iets dergelijks met grind/zand i.p.v. een steen, als dat omvalt is je ruit stuk....
En ja meerdere houtsoorten daar zou ik ook geen voorstander van zijn.

Inderdaad een zakje of pantykousje vullen met zand om glasbreuk te voorkomen. En dan na het inwateren lekker schuiven met het hout om te kijken hoe het het mooiste uitkomt.

Dank jullie voor de tips.
Het gewicht is aan alle kanten met stenen verdeeld ik durf wel te zeggen dat die nu niet meer gaan omvallen.
Maar jullie hebben zeker gelijk dat dit een risico is hoor.
Met het hout ga ik inderdaad later nog wel lekker rommelen. Ik had gehoopt dat ze na 2 weken inwateren al iets verder zouden zijn met inzinken daar ik nu vakantie heb en de boel lekker kon doen. Maar goed, het is niet anders.😅

Een vraagje, waar doe ik verstandig aan.
Ik heb de bak met kleden afgedekt en in het donker gezet om alg te voorkomen.
Straks komen mijn vallenseria spiralis binnen 10x. Hebben ze voor de opstart genoeg aan gewoon daglicht of zal ik toch 5 uurtjes voorzichtig gaan belichten?

Bij het indraaien gewoon licht aanlaten (hebben planten ook nodig en algen in het begin is normaal).

Voor je hout kun je ook stukken leisteen gebruiken, die kun je zo vastmaken dat ze onder het zand verdwijnen en niet meer verwijderd hoeven te worden. Zou ook niet meer slapen met je hout steen combinatie nu :DD

In het begin snelgroeiers erbij zoals waterpest/hoornblad en evt drijvertjes voorkomt ook een hoop algen. Drijfplantjes voor de gouramies heb je dan alvast.

Mooi aquarium ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt!

Haha, het is geen aanrader hoe het nu staat helemaal eens.🫣
Leisteen dat is wel een goede,thx!!
Drijvers komen er zeker in, heb ze in de juwel zitten en groeit als onkruid, is die amazone kikkerbeet met die lange stengels. Perfect voor gouramies ook lijkt mij.🙂
Zal er een paar indoen zo maar denk dat ze de huidige stroming nog niet zullen waarderen, bak staat niet afgevuld zodat ik er nog in kan werken.
Ik zal voorzichtig gaan belichten, zal wel 1 lamp gedimd doen en niet beide gelijk.🫣
Dank je wel.😊

Goede middag allemaal.
Vallenseria spiralis is gepland gisteren met wat voeding bij de wortels en heb een paar drijfplantjes uit de juwel in de bak gedaan ook en vloeibare plantenvoeding toegevoegd.
Ik gebruik die van plantenbox all in one.
Vandaag voor de gein eerste meting voor waterwaardes gedaan om te zien of de cyclus is gestart met het geénte prut uit de juwel filter, en dat lijkt het geval te zijn.
Meet nu,
NH4 - 0
NO2 - tussen de 0,05 en 0,1
De rest van de waardes vind ik nu niet zo boeiend gezien er toch geen vissen inzitten, lekker met rust laten zo denk ik maar.🙂

Bijlagen

• 20260819_134630.jpg
    20260819_134630.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 6
Zo te zien is de stikstofcyclus idd goed op weg :DD

Nee geen No3 gemeten, dat heeft nu niet zoveel zin met de all in one plantenvoeding vrees ik 😅

Met het hout ga ik inderdaad later nog wel lekker rommelen. Ik had gehoopt dat ze na 2 weken inwateren al iets verder zouden zijn met inzinken daar ik nu vakantie heb en de boel lekker kon doen. Maar goed, het is niet anders.😅
Reken voor inwateren zeker maar op een week of 4 als het niet meer is. Wel afhankelijk van de houtsoort overigens.

Reken voor inwateren zeker maar op een week of 4 als het niet meer is. Wel afhankelijk van de houtsoort overigens.
Denk dat dikke stuk nog wel langer eerlijk gezegd, ik denk zelf een week of 6 als het meezit, het ligt nu allemaal 2.5 week onder water.
Het is jammer had graag deze 2 weken gebruikt om de boel lekker te ordenen op me gemakje, de overige plantjes bestellen e.d zodat de boel kan ingroeien, maar het is wat het is haha.
Heb wel de suggestie van leisteen eraan aan mijn man doorgegeven. Volgende week is hij ook vrij een weekje dus wellicht kunnen we dan toch nog iets.
Het is kayika hout.🙂

Goede middag allemaal,
Het hout maakt na 3 weken nog geen aanstalte om ook maar enigsinds mee te willen gaan werken zoals eigenlijk verwacht, dus we gaan het grovere geschut inzetten.😅
Gisteren winkels afgegaan voor leisteen, nergens te krijgen hier.
Vandaag hebben we in de plaats van leisteen plexiglas platen gekocht (uiteraard gekeken of er geen weekmakers e.d inzit) om aan de onderkant van de stammen te bevesigen als voet zodat daarop de stenen kunnen rusten.
Toen kwam de uitdaging, nergens hier schroeven te krijgen die veilig zijn voor het aquarium...zucht.
Dat werd 45 min rijden naar een hornbach en weer 45 min terug voor een paar schroeven, maar we hebben ze.😅
Morgen project stammen fixeren, ze zullen onder water blijven.😈

Groetjes,
Moniek

Toch het hout nu maar alvast gedaan door mijn man, en het blijft staan.🥳
1 stuk hout weg moeten gooien, was aan het rotten, heel veel zacht hout weggeschraapt wat vreselijk stonk maar het ging zo diep dat we het niet aandurven dit weer terug te plaatsen.
Zonde want hout is niet goedkoop en het is al een prijzige hobby.😪
Nu dus nog 2 stronken, morgen alles goed en netjes zetten onder het zand en de stenen goed plaatsen.
Door het rotte hout zit er een lucht in de bak dus ga het water eruit halen. Dan maar even opnieuw starten, kunnen we gelijk de zwarte achterwand folie erop doen.

Bijlagen

• 20260822_163220.jpg
    20260822_163220.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 18
Mooi hoor! Jammer van het hout wel. Kan je ermee terug naar de winkel?

Mooi hoor! Jammer van het hout wel. Kan je ermee terug naar de winkel?
Ik zou het niet weten, maar mijn man geeft ook aan dat ze dit echt niet hadden kunnen zien.
Het komt ook van winkel die niet onbekend is dus ik vertrouw er wel op dat dit echt gewoon pech is.

Vandaag de bak leeg gehad (filter in een emmer met aquarium water laten draaien)en de stronken op zijn plaats gezet.
Helaas was de verkeerde folie geleverd, toch maar erop gedaan en kijken hoe het opdroogd, balen.
Ik zag op gegeven niets meer door de witte waas dus morgen verder, takjes en stenen nog wat verplaatsen.
Dan de plantjes goed zetten.😅
Van de week de bestelling voor de rest van de planten doen, Belgisch groen, crypto's nog wat buce (weet de volledige naam niet😅) en een lotus.
Javavaren en anubias heb ik nog wat van staan.

Bijlagen

• 20260823_132424.jpg
    20260823_132424.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 16
Bucephalandra bedoel je. 😊

Stapje verder

Bijlagen

• 20260824_124001.jpg
    20260824_124001.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 14
mooi hoor!, welk plantje heb je op het hout links voor (gelijmd?)

Dank je wel. 🙂 Het is een gevlekte anubias, soort naam weet ik niet meer, stond in de jewel maar deze heeft in tegenstelling tot andere anubias meer licht nodig vandaar nu bovenop, in hoop dat zijn witte vlekken weer wat terug komen.🙂

• Leuk
Waarderingen: Anne
Alle plantjes gisteren geplaatst, weet nog niet of het zo blujft staan maar laat alles nu eerst maar weer met rust en bijkomen.

Bijlagen

• 20260829_123746.jpg
    20260829_123746.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 27
ziet er mooi uit

Goede morgen allemaal.
Sinds 3 dagen blijft de amoniak en nitriet op 0 het aquarium is / was voorzicht aan ingedraaid.
We wilde vandaag starten met de eerste visjes maar helaas ging het gisteren helemaal mis.
Ik had een hydra uitbraak in de jewel en dit behandeld met flubenol. Floki onze Betta ging na 2 dagen ineens op de bodem liggen en was schrichterig, zwom nog wel naar de oppervlakte en at nog maar was duidelijk helemaal zichzelf niet.
Hem overgezet naar een tijdelijk ziekenhuis bakje om tot rust te komen want doordat hij duidelijker zwakker was als normaal gingen de kardinalen hem treiteren, nog easy life vloeibaar filter medium bijgevoegd voor hem.
Hierna verslechterde hij rap verder, waterstand verlaagd naar 15 cm zodat hij bij kon komen en makkelijk kon ademenen.
Gisteren trof ik hem ineens met schimmel aan en lag hij op zijn zij, Ik heb nog esha2000 gelijk toegediend maar kort hierna overleed hij.😭
Hierna keek ik in de nieuwe bak nog en ja hoor... ook hydra.🤬
Dus ook hier nu flubenol ingegooid en nog maar afwachten.
De vijfband barbelen en de kardinalen hebben overigens nergens last van in de jewel dus wat het bij Floki is geweest ik weet het niet.😟

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan