Wat is er nieuw

Aqualantis splendid ultra 120x50 van Floki

Een explosieve uitbraak van hydra’s kan ook voorkomen bij overvoeren of voer dat blijft liggen op plekken waar de vissen niet bij kunnen.

Over hoe hydra’s kunnen belanden in bak is heel bijzonder, onvoorspelbaar en niet altijd te voorkomen

Zelf ook veel hydra’s gehad in een zwaar beplante bak (heb ook garnalen) maar door de doorstroming te verbeteren en door uitsluitend afgewogen hoeveelheid te voeren zag ik ze steeds minder.

Inmiddels is dat alweer anderhalf jaar geleden, ze zijn er echt nog wel omdat ik er heel af en toe eentje zie.

Hun aanwezigheid accepteer zolang hun aantallen niet explosief toeneemt

Een explosieve uitbraak van hydra’s kan ook voorkomen bij overvoeren of voer dat blijft liggen op plekken waar de vissen niet bij kunnen.

Over hoe hydra’s kunnen belanden in bak is heel bijzonder, onvoorspelbaar en niet altijd te voorkomen

Zelf ook veel hydra’s gehad in een zwaar beplante bak (heb ook garnalen) maar door de doorstroming te verbeteren en door uitsluitend afgewogen hoeveelheid te voeren zag ik ze steeds minder.

Inmiddels is dat alweer anderhalf jaar geleden, ze zijn er echt nog wel omdat ik er heel af en toe eentje zie.

Hun aanwezigheid accepteer zolang hun aantallen niet explosief toeneemt
Ik heb zelf het vermoeden dat ik ze per ongeluk mee heb gekregen met levend voer. Normaal voer ik diepvries en afwisselend granulaat of vlok maar dacht ze eens te verwennen. Had wel het water weg laten lopen via een netje maar wellicht niet goed genoeg geweest.😓
Overvoeren denk ik zelf niet, of ben er in iedergeval niet bewust van als dat zo zou zijn want neem er juist altijd wel de tijd voor.
De betta kreeg eerst een paar vlokjes daarna kregen de barbelen en kardinalen hun voer en als die klaar waren voor de nacht nog een beetje voor de snowball.
Ik vind het maar gemene dingen en er naar uit zien die hydra's. 😖

Hoi allemaal.😀
Weer een tijdje geleden dus tijd voor een update denk ik.
De hydra was gelukkig in de aqualantis minimaal en was met een kleine dosis bestreden.
Ondertussen zijn er 3 amano garnalen uit de jewel verhuisd naar de aqualantis en hebben we sinds een week,nog wel vrij jonge, rasbora espei zwemmen, 20 stuks.
Ze doen het heel goed zover en er is geen piekje nitriet gekomen.
Op de foto zijn ze nog wat fletser maar ik had net water ververst dus ze waren even wat gestrest nog.
De planten beginnen nu ook aan te slaan, de vallenseria gaat nu hier en daar de hoogte in dus de lelijke smeltfase lijkt achter de rug.😅
Belgisch groen hier en daar ook wat getopt en wat toppen bijgeplaats.
Verlichting stond op 40% intensiteit die heb ik nu naar 50% gezet daar het belgisch groen wat sprieterig werd,en ga ik nu elke week met 30 min verlengen tot ik aan 8 branduren kom minus zon op en ondergang.
Verder toch besloten er nog een groep vissen bij te gaan doen🫣, de zwarte phantoom zalmen. Ze staan gereserveerd voor zaterdag 5 mannen en 10 vrouwen.
Daarna voorlopig weer even in de wacht.
Foto van vandaag, let niet op de zielige varentjes dat ging niet goed met splisen en toen had ik dat nog maar over.🫣😅
Ik hoop dat ik zo weer goed onderweg ben.🙂

Groetjes,
Moniek

Bijlagen

• 20260915_144144.jpg
    20260915_144144.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 24
Ik zit overigens nog altijd te twijffelen over de spiderwood, het is een haat liefde gevoel.
In het echt vind ik het leuk staan, meer denk ik ook omdat ik nu gewoon nog hoogte vulling mis, zie ik de foto dan meh en neig ik er meer naar een mooie grote amazone zwaardplant of iets er neer te zetten.🫣

Zou de zwaardplant tussen de twee stukken hout zetten, vult het midden mooi op met grootte groene plant en lijkt dat het hout een groot geheel is.
Ziet er leuk uit !

Ik zit overigens nog altijd te twijffelen over de spiderwood, het is een haat liefde gevoel.
In het echt vind ik het leuk staan, meer denk ik ook omdat ik nu gewoon nog hoogte vulling mis, zie ik de foto dan meh en neig ik er meer naar een mooie grote amazone zwaardplant of iets er neer te zetten.🫣
Ik persoonlijk vind een aquarium zonder hout niet mooi🙈
Wat je nu gedaan hebt vind ik echt heel mooi! Je kan natuurlijk altijd meer plantjes toevoegen, wat blupgup zegt, er mooi tussenin.

Dat takje helemaal rechts doet het geheel wat raar ogen ja. Ik denk als je die afbreekt dat 't al een stuk scheelt, maar planten doen ook veel met zulks.
Fijn dat je aquarium weer stabiel lijkt te draaien 🙂 Hou je oog wel op de stengelplantjes, sommige hebben nul bladeren onderin wat betekent daar te weinig licht komt. 🙂

Dank jullie wel voor alle feedback.🤗
Ik had idd het kleine rode lotusje tussen de 2 stronken staan maar omdat ik hem graag laag wil gaan houden en meer de breedte in heb ik die verhuisd zodat hij meer ruimte krijgt. Ik wil meer schaduw plekjes creeeren zeg maar.🙂
Vandaar die varentjes nu ook op die stammen in hoop dat het een donker doorkijkje wordt.🫣
Voor nu laat ik het takje maar staan en kijk wel hoe het wordt als de planten ingroeien, het idee ermee was meer dat hij wat weg zou vallen in de achtergrond met hoge planten en er een beetje tussendoor zou komen zeg maar.😅
De stengel planten heb ik inderdaad in het oog, dank je wel voor de waarschuwing.😊
Mijn verlichting stond nog erg kort en de intensiteit op 40% om algen te voorkomen.
Dat ben ik, nu de planten aangeslagen lijken, aan het opschroefen.
Licht is sinds gister ochtend naar 50% intensiteit en belichting is nu 6 uur op deze sterkte, dat ga ik nu iedere week met 30 min verlengen om de "sweet spot" te zoeken.🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan