Aqualantis van AquariusTropical


A

AquariusTropical

Guest
Beste mensen,

Vandaag is, na lang wachten, eindelijk m’n nieuwe aquarium geplaatst.
In dit foto album ga ik mijn voortgang met jullie delen.

Hieronder wat informatie om mee te beginnen:

Aquarium:
-
Aqualantis Elegance Expert 120 (kleur: zwart)
- Aqualantis Meubel W/2 Deur Elegance Expert (kleur: zwart)
- Afmeting bak: LBH 120-40-60

Techniek:
- Aqualantis easy led 2.0
- BioMaster Thermo 600
- Dennerle Co2 600 Space Special Edition
- Dennerle PH controller
- Sera Co2 reactor

Planten:
- Cryptocoryne Parva
- Hygrophila Corymbosa Thailand
- Lobelia Cardinalis Dwarf
- Ammania Gracilis
- Microsorum Pteropus
- Anubias

Hieronder een aantal foto’s gemaakt een aantal uur na het vullen van de bak.
Alle foto’s zijn gemaakt met een Samsung Note 9.

NOTE: Foto’s zijn gemaakt tijdens de ‘avond verlichting’ hierdoor lijkt het grind witter als dat het is.

BD7F342F-BBF3-4C64-A5AE-15AC52F98698.jpeg


597F5419-EA2B-4A4E-A20A-AFD20926EF5A.jpeg


D4565E58-060E-4FB2-AF84-F03DBA7FF89E.jpeg
 
Dank voor alle reacties!

Mooie bak.
Hoe doe je de planten voeding?
Ik heb nog 2 doosjes Dennerle SystemSet 3 Component Fertilization liggen die ik heb gewonnen met een loterij bij m’n lfs.
Deze wil ik gaan uitproberen om te zien of dit bevalt. De tijd zal dit leren =)
Ook zitten er GrowCaps in de bodem daar waar nodig.

Vandaag zitten de planten ongeveer 24 uur in de bak, leuk om te zien dat de eerste planten al de rode kleuren beginnen te laten zien.
Ik kijk uit naar de aankomende weken, ben zó benieuwd hoe de planten zich gaan ontwikkelen!
A022BEB1-86BD-4503-B68E-CEB0FAED1391.jpeg
 
UPDATE WEEK 1

Het eerse weekje zit er alweer op, wat gaat de tijd snel als je het naar je zin hebt.
De plantjes groeien lekker, vandaag ben ik begonnen met het toevoegen van de Dennerle SystemSet 3 Component Fertilization.
Wel twijfel ik een beetje over het wel/niet doen van waterwissels tijdens het indraaien van de bak.
In het plantenvoeding instructieboekje wordt gesproken over ‘’wekelijks gedeeltelijk verversen’’.
Ik gok dat ze dan tussen de 25-50% bedoelen.

Toegevoegd aan het aquarium:
- 1st. Oase StreamMax Pump Controller
- 2st. Oase StreamMax Premium 2000

1 week update foto:
518E6DC0-DA43-4B7B-80AB-4E49C86BCC46.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf ververs ik niet tijdens het indraaien want zo haal je ook weer voedsel voor de bacterien weg die je graag juist wilt hebben. Leuke bak overigens hoor en nu maar genieten ervan.
 
Zelf ververs ik niet tijdens het indraaien want zo haal je ook weer voedsel voor de bacterien weg die je graag juist wilt hebben. Leuke bak overigens hoor en nu maar genieten ervan.
Dank! In eerste instantie was ik dit ook niet van plan, tot dat ik in het boekje van de plantenvoeding las dat ‘’wekelijks gedeeltelijk verversen’’ nodig is bij gebruik van de planten voeding. Dit is natuurlijk in een al draaiende bak incl vissen. Dit is bij mij niet het geval.
Voeg je tijdens het indraaien van je bak ook plantenvoeding toe? Wat zijn je ervaringen?
 
Ja ik start altijd gelijk met alle voeding en bij de grote bakken ook met co2. Planten hebben ook bij de opstart voeding nodig dus dat kan prima. Je zou voor je de vissen erin zet nog een grote wissel kunnen doen.
 
Bakje draait vandaag 13 dagen en dus begin ik veranderingen aan de plantjes te zien.
Ook lijkt er een beetje algroei te ontstaan.

Hygrophila Corymbosa Thailand
Plantje groeit snel, ook komen er veel nieuwe bladeren aan.
Sinds 2 dagen groeit er een soort bruine aanslag op de bladeren, deze is er makkelijk vanaf te halen.
Heeft dit temaken met de omgang van de planten? Of komt dit door iets anders?

78521F7E-75C5-4DF8-BD84-6C529C07BACF.jpeg


Cryptocoryne Parva
Plant kreeg vrij snel bruin/ gelige bladeren.
Is dit ook een normaal verschijnsel? Moet het plantje gewoon wennen?
De plant groeit niet/nauwelijks maar ik las dat dit normaal is omdat de plant sws erg langzaam groeit.

CBC21D47-2475-4C5F-A399-B9DD778B2395.jpeg


Ammania Gracilis
Plant lijkt het goed te doen. Veel gegroeid en kleurt mooi rood.
Wel vind ik de bladeren erg kwetsbaar. Ik ben er niet helemaal over uit of dit normaal is of niet.
Op internet vind ik veel verschillende plaatjes van deze plant, de één heeft veel en kleinere bladeren, en de ander heeft juist wat minder bladeren die dan wel een stuk groter zijn.
Ik ben van plan om deze van de week te snoeien.

Lobelia Cardinalis Dwarf
Plantjes lijken het goed te doen, groeien mooi en laten een prachtige kleur zien.
Voor alsnog mijn favoriete plantje in de bak.

ABC3A354-90F6-4B46-AFAE-61A4DA835B5B.jpeg


Echinodorus Bleheri
Plantje heeft sinds 2 dagen een soort doorzichtige stippen op de bladeren.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat hiervan de oorzaak is?
Hopelijk gewoon kwestie van het omschakelen naar submerse?

038A3866-BD85-4393-9730-132447F84A15.jpeg


Draadalg op ruit??
Opvallend is dat ik sinds ongeveer een week last heb van een soort draadjes die aan mn ruit blijven plakken.
Ik denk dat dit draadalg is? Ik heb het ook al een keer aan een plantje zien zitten, dit heb ik toen direct weggehaald.
Ook zit het soms op de bodem.
Heeft dit temaken met stroming? Misschien een te harde stroming? Deze staat namelijk op mn vooruit gericht.
Aangezien de bak aan het indraaien is had ik wel wat algen verwacht, maar nu het zo ver lijkt te zijn hoop ik toch wat extra informatie te kunnen krijgen :)

C2908998-0F07-4D6C-8C68-46A6A92902BF.jpeg


Wat extra informatie, de verlichting staat dagelijks aan van 13:00 uur tot 20:00 uur. Op 55% (Aqualantis Easy Led).
Co2 wordt toegevoegd door middel van een PH Controller, dropchecker is mooi groen.
In de bodem zitten GrowCaps, ik voeg wekelijks vloeibare plantenvoeding toe. (Hier ben ik vanzelfsprekend pas net mee begonnen)
Week 1:
Dennerle S7 VitaMix
Dennerle V30 Complete
Week 2:
Dennerle S7 VitaMix
Dennerle E15 FerActiv
Week 3:
Herhaling week 1
Week 4:
Herhaling week 2

Hopelijk kunnen jullie mij jullie ervaring delen, ik weet dat ik nog aan het indraaien ben, en dat de plantjes waarschijnlijk gewoon moeten wennen.
Maar navragen kan nooit kwaad!

Alvast bedankt!
 
Mooi hoor! Ben heel benieuwd wat t wordt op lange termijn, goed begin! De plantjes hebben echt wel even tijd nodig om zich aan te passen aan jouw omstandigheden, dus ik zou me niet teveel zorgen maken over wat slechte bladeren.
Die bruine aanslag (op wellicht meer plekken) heb je vaak in het begin, dat zijn diatomeeen ofwel kiezelwieren, gaat als er evenwicht is vanzelf weg.
Die draadjes op je ruit herken ik niet, ook niet als draadalg.
 
UPDATE WEEK 2

Weer een weekje verder, dus weer tijd voor een vooruitgangs foto.
Niet onwijs veel te vertellen.
De plantjes groeien goed, wel beginnen ze nu, zoals in de post hiervoor aangegeven, om te schakelen naar submerse.
Ook de kiezelwieren zijn steeds meer aanwezig, maar zoals @Plankje zei is dat volkomen normaal :) gelukkig maar!

Over de Cryptocoryne Parva links voorin ben ik helemaal niet tevreden, ik laat ze er voor nu in staan maar uiteindelijk wil ik ze verwijderen en omwisselen voor een ander plantje. Heeft iemand misschien een leuk idee? Een niet al te lastig, laag blijvend plantje.
De Ammania Gracilis groeit erg snel en heb ik gister gesnoeid. Langzaam maar zeker wordt het 1 geheel.

2 week update foto:
44CC5DB8-DBD2-4F9A-B656-7F6378D31FE1.jpeg
 
UPDATE WEEK 4

Aquarium heeft ondertussen 4 weken ingedraaid (met filtermateriaal uit een andere bak).
Waterwaardes afgelopen weken getest en het was zo ver, de visjes konden erin.

Toegevoegd aan het aquarium:
15x roodkopzalm
10x panda cory
8x otto

Mooi om te zien dat 2 dagen na het toevoegen van de visjes alle plantjes weer helemaal schoon zijn :)

4 week update foto:
FA5E2AE8-6A5C-419B-8544-B48EDC50BE34.jpeg


Foto’s van de vissen volgen later, daarvoor moet even een betere camera geregeld worden!
 
Prachtige bak!

ik snap alleen het nut van de stromingspompjes niet? werken die elkaar ook niet tegen op deze manier?
 
Prachtige bak!

ik snap alleen het nut van de stromingspompjes niet? werken die elkaar ook niet tegen op deze manier?

Dankje!
Pompjes had ik nog 2 van liggen, ze zitten er in maar staan op het moment uit. Heb er in het begin mee getest maar heb voldoende flow ook zonder de pompjes.
Ik zet ze aan voor/tijdens een waterwissel, evt achter gebleven vuil tussen de planten stuift dan op en wordt meegezogen, maar is meer een luxe dingetje. Geen natte armen.
 
Erg fraai hoor en ik zou inderdaad die pompjes niet samen laten draaien behalve dan waarvoor je zelf al aangeeft.
 
Super bak, nu wil ik hetzelfde aquarium als u kopen. Heeft u misschien een foto van het hele aquarium inclusief meubel?
 
Goede avond,

Het is alweer een tijd geleden dus tijd voor een update.
Afgelopen maanden wat last gehad van baardalgen.
Een vervelende, en als je het mij vraagt erg lelijke alg :(
Na het veranderen van mijn waterwaardes is gelukkig de alg afgenomen, helaas nog niet helemaal verdwenen maar dat komt uiteindelijk ook wel goed.

Vorige week heb ik m‘n bak leeg gehaald en opnieuw ingericht.
Alles moet nog ingroeien, maar hopelijk wordt het een wat natuurlijker ogende bak.

Totaal shot:

EE77E3AD-7AC8-48C3-919C-2B31E7D26486.jpeg


Vanavond ook een beetje met m’n camera zitten rommelen, hierbij wat kiekjes:

AEDB5221-3ED7-46A4-9A3F-5B4FD3806024.jpeg


ABFE1134-D5D5-4831-892A-60D5E3510DC9.jpeg


EEE21839-4639-485B-BCC3-3BE92B7F48EF.jpeg


220668ED-1D00-4909-AF6A-EA0903D3D961.jpeg
 
Wauw.
Hoeveel l/h geven die stromingspompen.

En ik zie regenboogvissen, misschien kan je in het topic helpen:

Dit zijn de Oase Stream Max Premium 2000.
Ze hebben een max van 2000 liter per uur per stuk.
Bij mij staat alleen het rechter pompje aan(10% dus ongeveer 200 l/h). De linker gaat alleen aan als ik waterwissel aan het doen ben zodat ik eventueel achtergebleven vuil omhoog blaas.

Wat betreft die regenboogvissen zou ik graag helpen alleen is dat mijn eigen topic ;)
Afgelopen kerst als verassing een koppel gekregen van mijn vrouw.
Echter wist ze niet meer wat het was.

:oops:
 
Helaas.... de alg problemen leken achter mij te liggen maar niks is minder waar.
Baardalgen op de planten en bodem zijn weer vollop aanwezig.

2 maanden geleden ben ik voor dit probleem langs mijn LFS gegaan, water laten meten en kreeg het volgende advies mee:
Het volgende is letterlijk overgenomen van mijn kassabon.
Waterwaardes gemeten door LFS:
No2 = 0
No3 = 5-10 (10-25)
Po4 = 0 (0.2-0.8)
PH = 6.8
KH = 7
Po4 laag waardoor plantengroei stil kan staan en hogere kans is op baardalgen.
Advies: Po4 toevoegen in verhouding nitraat.

Ik heb een flesje Easy Life FOSFO meegnomen en ben begonnen met het doseren ervan.
Ook werd mij aangeraden om ipv 1x per week 50% waterwissel te doen, dit te veranderen in 1x per 2 weken. Volgens m’n LFS kon het zo zijn dat ik teveel voeding verloor tijdens de waterwissel.
Dit heb ik een kleine 2 maanden gedaan, maar zonder definitief resultaat.
Daarom bij deze aan jullie vraag wat jullie mij zouden adviseren:help:.
Hieronder nog wat recente informatie:

Waardes kraanwater:
PH = 7.5
GH = 9
KH = 5
No2 = <0.01
No3 = 1
Po4 = <0.5
Nh4 = <0.05
Sio2 = 5.0
Fe = <0.02

Waardes aquarium water:
PH = 6.8 (geregeld door PH controller)
GH = 9
KH = 6
No2 = <0.01
No3 = 1
Po4 = 0.2
Sio2 = 2.5
Fe = 0.05

Co2 wordt toegevoegd door middel van een PH controller.
Afgelopen week m’n drop checker op verschillende plaatsen in de bak gehangen, overal is deze mooi groen.
De flow door de bak lijkt mij ook goed, alle planten bewegen goed mee met het water.

Plantenvoeding gebruik ik de Dennerle Perfect Plant System Set.
S7 Vitamix - 5 pompjes per week (elke zondag)
V30 Complete - 5 pompjes per maand (elke 30e van de maand)
E15 FerActiv Tabletten - 2.5 tablet per maand (elke 15e van de maand)
Deze manier van toevoegen werd aangeraden in de gebruiksaanwijzing van het product.

Aangezien dit mijn eerste plantenbak is heb ik voor deze voeding gekozen. Ik heb gedacht aan de EI methode maar ik vond het redelijk ingewikkeld allemaal. Om het niet teveel te laten worden in 1x heb ik dus voor Dennerle voeding gekozen. Daarnaast ben ik ook echt geen held in het berekenen en meten van de parameters, als ik daar eventueel EI poedertjes op zou moeten afmeten wordt het mij al snel veel te ingewikkeld allemaal.
:oops:

Wat betreft verlichting heb ik de standaard led verlichting die bij deze bak geleverd wordt (Easy Led 2.0).
Deze staat aan van 12:00uur tot 20:00uur op 65%.

De planten groeien, echter lukt het mij niet om rode plantjes ook echt daadwerkelijk rood te krijgen.
Maar daarvoor zou ik denk ik eerst mijn alg problemen onder de knie moeten krijgen.

DA7E571C-1488-4FA5-BE7B-4B13CA855E3B.jpeg


Heel graag hoor ik jullie advies!
Want van die algen op m’n bodem wordt ik echt niet vrolijk! ;-)

Vriendelijke groet,

Joey
 

Bijlagen

  • 2A7F4396-C7A4-4762-8343-4DC683144BC9.jpeg
    2A7F4396-C7A4-4762-8343-4DC683144BC9.jpeg
    76.3 KB · Weergaven: 75
  • 3C92C274-1225-49E5-A65F-EB910CF48EF9.jpeg
    3C92C274-1225-49E5-A65F-EB910CF48EF9.jpeg
    61.3 KB · Weergaven: 80
Je hebt zowat niks van nitraat en fosfaat. Ik denk dat je daar de oorzaak moet zoeken. Je hebt een voeding nodig met de macro elementen!
 
Je hebt zowat niks van nitraat en fosfaat. Ik denk dat je daar de oorzaak moet zoeken. Je hebt een voeding nodig met de macro elementen!

Dank voor je reactie.
Misschien moet ik me dan toch aan de EI methode wagen? Ik heb afgelopen uurtjes wat zitten lezen op het forum en kom dan bij de EI Index Kit van Planted-Box of de EI van AquariumBemesting.nl uit.
Volgens mij zijn beide wel oke?

Wat zijn jullie ervaringen met deze producten? Is het beginner proof? ;-)
Ook voor iemand die niet alles van waardes etc afweet? :engel:
 

Terug
Bovenaan