Wat is er nieuw

AquaLegoland in een Rio 240 MadDragon)

• Onderwerp starter Onderwerp starter MadDragon
  • Startdatum Startdatum
Re: AquaLegoland in een Rio 240

Het blijft wel een 300kg op een kastje waar volgens Ikea de max. belasting 20 kg per horizontaal oppervlak is. Het is eerlijk gezegd een beetje een gokje. Zal de inboedelverzekering nog even nakijken. Wel heb ik de kastjes aan de muur en aan de kastjes links en rechts bevestigd. Ik heb in het midden nog 2 verticale balkjes bevestigd als extra steun en deze worden tot op heden nog niet belast(0,1 mm speling). Dus de kast buigt nog niet door waar ik wel bang voor was. Het blijft wel Ikea natuurlijk(spannend)... Verder past het aquarium goed zodat er het gewicht door het hele kastje wordt gedragen en niet alleen op 1 punt.

In het echt lijkt het hout wel meer op hout 😛. Ik sta wel open voor tips en ook commentaar hoor. Ik verwacht als straks het hout voor een deel met javamos bekleed wordt dat het anders lijkt. Zo niet dan verbouwen we de bak weer een keer, maar vooralsnog wil ik proberen eraf te blijven.

Er zitten stiekem 8 Hockeysticks in. Ze hebben het tot nu toe wel naar hun zin. Ik vond dat het kleine aquarium te vol was en de Hockeystick waren erg territoriaal.

Het artikel wat je aanbeveelt Peter had ik inderdaad gelezen voordat ik de Carbo Plus kocht voor �34,95 dus geen grote investering. Het zou volgens dat artikel positief zijn voor mijn bak en mijn vissen, maar dat is in theorie... Als straks mijn visjes op de kop drijven is het uiteraard een ander verhaal.

Ik zou het er niet op wagen, met dat kastje.
Verzekeringen keren ook niet zo maar meer uit tegenwoordig h�. Als blijkt dat jij 300 kg op een kastje hebt gezet wat max 20 kg kan dragen, dan krijg jij geen stuiver uitbetaalt.
En terecht ook....
Je zult stevige balken moeten gaan gebruiken om een geraamte te maken die de draagkracht van het kastje gedeeltelijk overneemt.
Het hoeft niet per se langzaam aan door te buigen. Misschien valt het gewoon in 1 keer in elkaar.
Daarnaast is het ook drama voor je vissen, als zoiets zou gebeuren....

De onderdelen voor de LED waren vandaag allemaal binnen. Ik heb alles volgens de instructie elders op dit forum in elkaar gezet. Dit is het resultaat:
787156_0_82_led2.jpg
261575_0_82_led3.jpg
451139_0_82_led1.jpg

Alles verder aangesloten en boven het aquarium gehangen. De eerste foto daarbij staan alle kanalen op 100%. Ik heb nu een programma aanstaan waar de warme kleur wit wat meer overheerst. Dit zie je op de tweede foto.
334676_0_82_led4.jpg
511779_0_82_led5.jpg

Ik heb de programma's niet zelf bedacht, maar hier gevonden http://www.lum-light.de/usb-16a-download.html en vervolgens op mijn eigen dagritme aangepast. Dus als mijn wekker gaat om 6:45 uur komt ook langzaam de zon op bij de visjes. Daarnaast heb ik dus een warm witte Led toegevoegd op kanaal 5 van de programma's en deze 20% sterker gezet dan de koud witte op kanaal 4. Dit vindt ik persoonlijk een fijne tint licht in de bak welke qua kleur redelijk overeenkomt met de TL-verlichting die nu op zolder ligt.

Jammer dat al het werk voor nu even klaar is...

Nu nog even wachten tot er meer vissen in komen. De planten groeien al wel goed. De planten rechtsvoor in het aquarium zijn al een 5 cm gegroeid en komen nu boven de Carbo Plus uit. Ik heb deze trouwens sinds vandaag aanstaan op een 40%, maar zie nog niet veel verandering bij de Dennerle CO2 continuetest(ook niet na 2 uur wachten). Deze blijft blauw. Wel komen er hele kleine belletjes vanaf dus de Carbo Plus werkt wel. Ik probeer hem gewoon hoger te zetten(60%) en dan goed kijken wat er gebeurt met name met de visjes.

531935_0_82_carbo1.jpg

MadDragon zei:
Het blijft wel een 300kg op een kastje waar volgens Ikea de max. belasting 20 kg per horizontaal oppervlak is. Het is eerlijk gezegd een beetje een gokje.

Die 20 kg lijkt meer op een puntbelasting. Anders zou je er nog geen stapelboeken op kunnen leggen.

Als er in het midden nog een plank rechtop staat (of balken) en het kastje kan niet schranken (horizontaal bewegen)zal er niks mee gebeuren. Kijk wel of er in het midden een steun onder de kast staat, anders aanbrengen.

Eventueel fixeren aan de muur.

Er staat inderdaad nog een plank rechtop in het midden. Deze heb ik ook nog verstevigd met 2 balkjes. Links en rechts is de kast vastgeschroefd aan de andere kastjes en ook aan de muur. Daarnaast heb ik links en rechts nog een extra steun geplaatst. Er liggen ook gewoon planken in het kastje. Het kastje kan volgens mij geen meer kant op.

De 60W bodemverwarming doet zo goed zijn werk dat de temperatuur vandaag op 28,5 graden stond. Ik had gelukkig al een STC1000 besteld en deze er gelijk maar tussen gezet.

828391_0_82_stc1000.jpg

Ik heb de bodemverwarming nu zo ingesteld dat de verwarming uit gaat bij 26 graden en weer aanslaat bij de 24 graden. Ik heb deze temperatuur gebaseerd op mijn huidige vissenbestand. Als ik het goed gelezen heb dan is deze temperatuur geschikt voor al mijn vissen.

1 Antennebaarsje
10 Roodkopzalmpjes
8 Hockeysticks
2 Dwerg-Algeneters
2 (zie er al een week maar 1) Japonica Garnaal
1 Anatome Helena Slak

Alles m.u.v. de 8 Hockeysticks zitten nog in het 60cm aquarium.

898722_0_82_rio_12_dagen.jpg

Even een update.

Het aquarium is nu al een 10 dagen gevuld. De plantjes doen het goed. Met name de plantjes rechts vooraan groeien snel en de witte waas is zo goed als weg. Er ligt nog wel een soort van witte olievlek op het water, maar dat kan geloof ik geen kwaad. De waterwaardes meet ik nog elke dag. Ik merk wel dat de waarden langzaam veranderen. De NO2 en NO3 lopen langzaam iets op. Door de Carbo Plus daalt de GH, KH en PH waarde. Dit zijn de waarden van vandaag.

NO3 = 10-15
NO2 = 1-2
GH = 6-7
KH = 8-10
PH = 6,8-7
Cl2 = 0

De test is op basis van een snelle 6 in 1 strip van Tetra dus lang niet zo nauwkeurig als een drupppeltest. Ik denk niet dat een hele testkoffer mijn ding is. Ik heb daarom aan de Sint een JBL Pro Scan gevraagd. Dit is voor mijn gevoel beter dan hoe ik nu test en nauwkeurig genoeg om problemen op tijd te signaleren.

Vandaag is het precies 3 weken geleden dat het aquarium is opgestart. Alle vis zit er nu ongeveer een week in. Het hout(dode beest) blijft nu ook liggen zonder steen erop. De meeste planten groeien redelijk goed alleen de plantjes midden vooraan(rechts voor het stuk hout) gaat niet heel goed. Veel dode bladeren en de plant lijkt heel slapjes. Ik denk dat ik deze ga vervangen binnenkort. Het zelfde geldt voor de plantjes links achterin. Hier wil ik iets van een mooie hoge grassoort. De plantjes rechts vooraan groeien zo hard dat ik morgen ook maar een snoeischaar moet gaan halen.

Ik heb vandaag de oude pomp eruit gehaald en nu draait alleen de nieuwe nog. De waterwaarden zijn gelijk aan vorige week. Ik controleer deze nog dagelijks.

Morgen komen er wat nieuwe bewoners bij. Ik heb hiervoor vandaag een paar holen gemaakt met leistenen. Er komen nog 5 roodkopzalmpjes bij en een harem Appistogramma Cacatuoides triple reds.

472435_0_82_3weken.jpg

Nice

Ik vind het echt een super leuke bak! Vind het wel wat hebben de lego erin!

Hierbij ook nog wat foto's van 2 van de 4 nieuwe holen.

726178_0_82_hol1.jpg

634595_0_82_hol2.jpg

en een foto van de voorste plant die het niet al te goed doet.

629223_0_82_plant1.jpg

Bedankt voor de reacties!

Ik zat net even bij je Ferplast Capri 50 link te kijken en denk dat ik morgen ook maar eens naar de Staurogyne spec. Porto Vehlo ga kijken. Wat een mooie plant zeg. Ook een mooie bak trouwens. Ik heb ook nog 3 nep planten liggen, maar nog nooit gebruikt. In een opwelling in China besteld voor weinig.

Dank je wel! Ja ben heel blij met die plant, de andere ook trouwens, morgen ga ik aan de gang. Ik heb hem bij de Intratuin gehaald, wij hebben een fantastische aquariumafdeling! De laatste nepplant die er nu nog inzit gaat er morgen uit, ik dacht makkelijk, die hebben geen onderhoud nodig, maar ik vind het veel te leuk al die plantjes! Volgende week nieuwe foto's!!

Wauw Wat een leuke bak heb je zo.
En die Lego stoort mij eigenlijk niet, terwijl ik normaal niet van de 'rommel' ben..

Leuk idee met die Lego. Dat zie je niet zo vaak.

Bedankt voor de leuke reacties. Wat de ��n mooi vindt vindt een andere minder of niet mooi. Zou houdt ik ook van een bak met veel planten terwijl een ander misschien meer voor kale rotsen gaat.

Ik moet eerlijk zeggen dat in de oude bak van 54l dezelfde Lego stond en dan is het wel een beetje druk. Onze jaarkaarten van Legoland zijn net afgelopen week verlopen dus het is wel een beetje een hobby in ons gezin. Dus het aquarium is een combi van 2 hobby's.

Ik was me net wat aan het inlezen over die EI methode. Ik heb het gevoel dat de planten niet voldoende hebben aan de voedingsbodem alleen voor een optimale groei. Ik denk dat ik eerst straks een flesje plantenvoeding haal bij de Intratuin en me eerst nog iets meer ga verdiepen in de materie voordat ik de EI methode ga proberen.

584323_0_82__mg_2752.jpg

Ik heb me toch laten verleiden door een Antennebaarsje(blijf ze zo leuk vinden).

De fotograaf heeft nog een close-up gemaakt met zijn Canon.

Hieronder het resultaat.

726963_0_82__mg_2857.jpg

677751_0_82__mg_2869.jpg

Onze duikboot spotte nog een nieuwe bewoonster en zo te zien was ze niet alleen gekomen.

988472_0_82__mg_2783.jpg

Een harem bestaande uit 1 man en 2 vrouwtjes Appistogramma Cacatuoides.

592728_0_82__mg_2941.jpg
972143_0_82__mg_2943.jpg
793867_0_82__mg_2932.jpg
797129_0_82__mg_2895.jpg

Daarnaast nog een kleine aanvulling op het bestaande groepje. Een 6-tal Roodkopzalmpjes zijn erbij gekomen waardoor het totaal op 16 visjes komt en er zijn nu als het goed is 11 Japonica garnalen. De laatste zijn de hele dag lekker druk aan het poetsen.

525249_0_82__mg_2906.jpg
522387_0_82__mg_2911.jpg

heeey

wat een erg gave bak
hoe is de bak nu mooi vol gegroeid ?

is de verlichting voldoende die er in zit
ik denk dat het 5 strips zijn van 1,20 meter ?

De strips zijn 1,0m, maar ik heb wel het idee dat er voldoende licht is.

De meeste planten groeien wel goed. Ik heb al wel de planten rechts voorin flink gesnoeid. Daarnaast heb ik de waterpest verplaatst en een nieuwe grasplant links achterin geplant. Ik ben nog op zoek naar een mooie plant die ik ipv de waterpest op de voorgrond kan zetten. Bij voorkeur iets middelhoog met mooie rood/bruine bladeren die niet te moeilijk zijn voor beginners als ik.

Aanbevelingen zijn welkom!

877138_0_82_legorio_24_dagen.jpg

Ziet er goed uit.
Misschien een mooie rode lotus op de plek van de waterpest?

Rode lotus was ook mijn eerste ingeving. Mooie makkelijke rood bruine plant. Precies wat je wilt, toch?

Bedankt voor goede de tip!

Ik heb net even de Rode Lotus bekeken op internet en het lijkt me inderdaad de perfecte plant voor mijn aquarium.

Ik heb een paar Alternanthera's gekocht. Ook rood achtig. Maar een lotus is ook prachtig.

Leuke plantjes zijn dat!
Zorg wel dat ze genoeg licht krijgen.

Ik heb net even gekeken naar de Alternanthera, maar schijnbaar heb ik die er al inzitten alleen is het echt een klein plantje. Ik heb niet het idee dat deze ook al iets gegroeid is in die paar weken. Op de foto's zijn het inderdaad schitterende planten allen bij mij nog niet zo zeer. Ik zal een kijken op ik deze misschien wat kan oppeppen en opzoeken of er nog special behoeften zijn. het plantje is nu zo'n 7 cm hoog ofzo.

121365_0_82_alternanthera.jpg

Is het wel een echte trouwens?

Het zou een Althernanthera rosefolia moeten zijn.

Ik keek zojuist even weer in het aquarium en zocht naar de Cacatuoides. Vindt ik een mannetje en vrouwtje samen in 1 buisje van de garnalen flat???? Ik was nog wel zo druk geweest met holen bouwen van leisteen. Ik hoop niet dat ze straks vast komen te zitten.

448127_0_82__mg_2975.jpg

Ik lees overal dat de Alternanthera inderdaad vrij veel licht nodig heeft.

Ik moest de verlichting toch nog op wintertijd instellen.

Ik heb gelijk in het programma de lichtintensiteit verhoogt gedurende de dag en een wolkje minder geprogrammeerd.

Daarnaast de Carbo Plus hoger afgesteld naar 70% ipv de 40% waar deze op stond.

Nu maar eens afwachten of het effect zal hebben.

762788_0_82__mg_2997.jpg

Na vanmiddag is de kleur van het vrouwtje die romantisch in het de "garnalen-love-crib" zat met het mannetje bijzonder mooi fel geel geworden.

Ze bewaakt het holletje nogal goed... Zouden er dan nu al eitjes kunnen zijn? Ik denk(kan me ook inbeelden) dat aan de bovenkant van het specifieke holletje ook een licht kleurige gloed is.

Moet ik met straks daar ook nog in gaan verdiepen, maar dat is de hobby!

Ik heb een getracht met een macro-extender op mijn 50mm canon lens een beter beeld te krijgen. Ik moest hiervoor ook het statief gebruiken omdat er nog best wel een lange belichtingstijd nodig was om een beetje zicht te hebben in het donkere hol.

Ik had het toch goed gezien!

Dit is zo gaaf... De Cacatuoides hebben we pas 3 dagen geleden gehaald. Sorry, ik ben een beetje enthousiast omdat dit de eerste keer is voor ons.

941497_0_82__mg_3033.jpg

Wat kan ik nu het beste doen? Ik zat er al aan te denken om zo'n kweekbakje te halen waar ik de garnalenflat in zijn geheel in zet samen met mama of misschien niets doen en zien hoe het gaat? Ik zal in ieder geval al moeten uitzoeken hoe het zit met voer en voeren. Ik las al wat over artemia jongen of cyclops en voeren met een speciale spuit. Als ik het goed begrepen heb duurt het in ieder geval nog een paar dagen.

Dat is helemaal leuk!
Weet ff niet wat je het beste kan doen helaas maar zal vast wel iemand gouden tips hebben.

Niks doen,laat de natuur zijn gang gaan.Caca moeders zijn erg beschermend,blijft vast iets van over.

Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik inderdaad jouw advies opvolg Mondeo door niets te doen. Het viel me op dat het andere vrouwtje samen met het mannetje ergens onderin het hout stiekem ook nog een holletje hadden gevonden. Ik heb haar gisteren maar 1 x gezien. Ik denk wel dat ik voor de zekerheid wat Cyclops ga halen. Daarnaast heb vrij veel gelezen over Artemia kweken gisteren. Ik heb ook nog wel een zuurstofpompje liggen, maar ik weet niet of het wat voor mij is.

MadDragon zei:
Ik heb net even gekeken naar de Alternanthera, maar schijnbaar heb ik die er al inzitten alleen is het echt een klein plantje. Ik heb niet het idee dat deze ook al iets gegroeid is in die paar weken. Op de foto's zijn het inderdaad schitterende planten allen bij mij nog niet zo zeer. Ik zal een kijken op ik deze misschien wat kan oppeppen en opzoeken of er nog special behoeften zijn. het plantje is nu zo'n 7 cm hoog ofzo.

121365_0_82_alternanthera.jpg

Is het wel een echte trouwens?

Het zou een Althernanthera rosefolia moeten zijn.

Is het geen Lobelia cardinalis?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan