Aquamedic 1000 reactor toch veel bellen in aqaurium


Halsiemp3

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2012
Berichten
174
Goede middag heb er toch voor gekozen om mijn aquamedic er weer tussen te plaatsen Sera had nog veel te veel verlies in mijn ogen en veel lawaai.
Nu heb ik een groter filter gekocht jbl1502 op 120 liter en mijn aqua medic er weer tussen gezet.
Tot mijn verbazing komen er heel veel belletjes uit de uitstroom? Maar de stroming is niet veel veranderd ten opzichte van hiervoor.
Los te reactor dan ook niet alles op? Of moet het misschien nog even inlopen allemaal?

bpm is ongeveer 60
 

Bijlagen

  • 59335621819__DA7BD9B4-AE40-458E-B3A6-3FA116EF1460.MOV
    468.5 KB
En dan ook gewoon rechtstreeks tussen je filter of heb je een bypass
 
Oké ik vermoed dat het van mijn huidige setup misschien lucht is van de nieuwe filter en dat hij moet inlopen.
Bij de Sera werd de co2 gewoon naar beneden geblazen Als ze kleiner eerder en verdwijn in het aquarium
 
Ja dat weet ik zeker aanvoer boven retour aquarium onder
 
Denk dan toch dat het te maken heeft met het aantal liters per uur dat je door je reactor jaagt.
Je zou dan met een bypass kunnen gaan werken eventueel.
Of Wilfred haan een berichtje sturen voor een overmaatse reactor
 
Hoe gaat dat in zijn werk met een bypass?
Krijg je dan ook 2 uitstromen in je aquarium?
Staat er er ergens een instructie hoe een bypass in zijn werkt
 
Met een Y of T stuk maak je een aftakking met een kraan erin, dan gaat een deel van het water door de reactor en een deel erlangs.
Daarna kan je ze weer samen voegen of niet.
NA-Advanced-co2-Reactor_keyWhite__10011.1563382593.1280.1280.jpg
 
Dus als ik het dan goed begrijp dan plaats je als Je hem weer samen wil voegen naar 1 slang nogmaals een t of y stuk zodat het weer 1 slang word? En dan zou die 2e T stuk zonder kraan kunnen toch?
 
Waar ik zoon T/y stuk met kraan krijgen?
Aantal gekeken kan niet vinden tot nu toe
 
Zorgt een bypass voor extra stromings verlies?
Elke extra bocht zorgt voor een beetje verlies.
Maar als je iets bypassed heb je daar zelfs een heel klein beetje minder weerstand.
Als je kan, dan zou ik de kraan in de bypass zetten, en de reactor zo dat het water zo veel mogelijk rechtdoor kan stromen, want daar wil je toch een groot debiet.
 
Bestaan er t-stukken met kraan?
Laat de boel eerst nog even indraaien miss word het nog iets beter.
 
Of plaats je dan eerst een t-stuk vervolgens een kraan?
Zoals dit prenciepe
785237B3-21EF-4F9B-B196-78EC788BA2CA.jpeg


of heeft iemand een ander schema?
 
Laatst bewerkt:
Wat zit er in je AM reactor, gewoon de originele bio ballen? Zitten de ballen klem, of draait alles een beetje rond in de stroming binnen in de reactor? Heb je het al eens geprobeerd met een vulling van siporax (of equivalent)?

Kan mij bijna niet voorstellen dat je flow te groot is, unit is ontworpen om minimaal 1000 liter per uur doorheen te blazen......
 
De originele ballen zitten erin.
deZe zitten redelijk vast.
Hij zit op een JBL 1502 aangesloten.
Je zit de belletjes er aan de onderkant weer uit geblazen worden.
Heb ook zonder inhoud geprobeerd maar dan gaat er helemaal veel verloren.

ander materiaal nog niet geprobeerd was aan het verdiepen in een bypass nu
 
Evt. de slang anders leggen waar de bellen uitkomen, zodat ze langs de wand naar boven stijgen en niet direct in de stroming komen en dan worden meegenomen? Het is maar ff hardop denken, maar ik blijf erbij dat de flow in principe geen probleem zou moeten zijn. Een 1501 zal ongeveer netto 700 liter doen, dat kan de AM echt makkelijk aan normaliter.

edit Met de eheim duwde ik er ook netto dik 700 liter door, maar nooit bellen eruit gehad.
 
Meedenken word gewaardeerd.
Ik heb de slang al helemaal ingekort en de bellen beginnen boven in de reactor.
Zodra ze kleiner zijn gaan ze mee met de stroming geen idee of ik het kan filmen zal het morgen eens proberen.
 
De slang hoort helemaal niet ingekort, en nu is de weg van beneden naar boven (oplossing) dus ook verkleint. Nu zijn de bellen misschien zo groot dat ze door de stroming worden meegenomen, is wederom maar ff een gedachtenspinsel.

Zorgen dat er precies 1 bal (klem) zit voor het inlaatgat zorgt natuurlijk ook dat de stroming heel sterk gebroken wordt.......

IMG_20191023_210110.jpg
IMG_20191023_210036.jpg
IMG_20191023_210100.jpg
 
De slang hoort helemaal niet ingekort, en nu is de weg van beneden naar boven (oplossing) dus ook verkleint. Nu zijn de bellen misschien zo groot dat ze door de stroming worden meegenomen, is wederom maar ff een gedachtenspinsel.

Zorgen dat er precies 1 bal (klem) zit voor het inlaatgat zorgt natuurlijk ook dat de stroming heel sterk gebroken wordt.......

nee ik weet dat het officeel niet ingekort hoort maar dit had ik ook nog gelezen als advies wat eventueel een oplossing zou kunnen zijn.
hij was voorheen wel gewoon tot aan de onderkant.
ik ga hem de volgende keer dat k onderhoud moet doen weer even vervangen voor een langere slang.
ik wacht nog heel even af misschien dat de reactor nog even in moet lopen had ik ook ergens gelezen en anders ga ik toch aan een bypass sleutelen denk ik.
vind het wel vreemd want kan me niet herinneren dat ik in oude aquarium ook bellen over hield maar kan ook komen dat het moeilijker te zien was omdat ik daar een spraybar gebruikte.
 
Zojuist heb ik 2 t-stukken en een kraan van eheim besteld.
Als ik het dan goed begrijp en ik sluit hem aan zoals de tekening dan gaat er water door de reactor stromen als je de kraan iets dicht draait?
 
Ben benieuwd of dat het dan echt gaat helpen :) zodra het binnen is en heb het aangesloten zal ik het laten weten.
Nu staan de bellen nog vrij hard om
Hem groen te krijgen en komt er toch zeer geregeld bellen uit de uitlaat :)
 
goedeMiddag,
Heb de bijpas op het aquarium aangesloten en wat een verschil! De stroming is vele malen sterker in het aquarium en de co2 wordt nu perfect opgelost!
Heb nu tijdelijk 2 drop checkers er in hangen en beide kleuren mooi groen en voeg minder co2 toe!
Bedankt voor jullie hulp!
 
Ga je met zo'n bypass dan niet juist stroming verliezen omdat water de weg van de minste weerstand kiest en dus langs de reactor gaat.
 

Terug
Bovenaan