Aquaria & domotica


Joost123

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2020
Berichten
279
Ik krijg regelmatig een berichtje met de vraag hoe ik de waterdichte thermometer in mijn nieuwe aquarium heb gemaakt. Uiteraard wil ik dat wel met jullie delen.

Allereerst wat algemene informatie van mijn andere hobby: Domotica. In en rondom mijn huis heb ik veel geautomatiseerd, zoals:
  • als het buiten donker is en ik de voordeur open doe gaat de lamp in de hal automatisch aan
  • rolluiken gaan automatisch dicht indien:
    • het meer dan 24 graden buiten is óf
    • bij zonsondergang
  • als ik de keuken inloop gaat de verlichting op 75%, na 10 minuten zonder beweging wordt de verlichting terug gedimd naar 10%
  • als ik de filterpomp in het aquarium uitzet (bv. voor onderhoud) dan wordt de pomp na één uur automatisch weer aangezet (voor het geval ik het zelf vergeet)
  • verwarming wordt aangezet indien ik op het werk weg rij en het binnen kouder is dan x graden
  • etc. etc.
Er zijn nog veel en veel meer toepassingen, maar dat is teveel om nu allemaal te benoemen. Qua hardware gebruik ik als basis:
  • Raspberry 3B (inmiddels meerdere in gebruik, maar ooit met één begonnen)
  • SSD drive (SD-kaartje kan ook, maar is veel minder betrouwbaar)
De Raspberry heb ik voorzien van Raspberry Pi OS Lite (heette voorheen Raspbian Buster) en Domoticz.

auqa domotica.JPG
 
Op de printscreen in bovenstaande post zie je dat ik gebruik maak van een aantal switches, bv. om de filterpomp automatisch weer aan te zetten na x minuten of om de verlichting automatisch in- en uit te schakelen. Hiervoor heb je fysieke switches nodig, die een protocol hebben waar Domoticz mee om kan gaan. Er zijn verschillende protocollen, ik zal er een paar noemen:
  • 433Mhz: de devices voor dit protocol zijn over het algemeen erg goedkoop, maar ook het minst betrouwbaar, aangezien er geen terugmelding opzit. Dit wil zeggen: als ik op mijn computer, telefoon of via een script aangeef dat een switch aan of uit moet wordt het commando wel verstuurd, maar je kunt niet zien of het commando ook goed is aangekomen. Voor 433Mhz heb je een vrij dure RFXCom of (een goedkopere) RFLink interface nodig. 433Mhz zal ik bij levende wezen zeker nooit adviseren i.v.m. de onbetrouwbaarheid.
  • Z-Wave: over het algemeen erg betrouwbaar, maar ook duur. De interface kost een euro of 50 en losse devices (zoals een switch) beginnen vanaf 20 EUR (op Ali) of 50 euro in Nederland. Op dit protocol zit wél terugmelding en ook wordt er een mesh-netwerk opgebouwd door alle devices dit niet op een batterij werken.
  • Zigbee: qua betrouwbaarheid eigen gelijk aan Z-Wave, maar over het algemeen een stuk goedkoper. De interface (Conbee II) kost een kleine 40 EUR en de devices zijn op AliExpress te koop vanaf 7,50 EUR. Dit is het protocol dat ikzelf het meeste gebruik. Als losse switches heb ik veel de Blitzwolf bw-shp13 (in de aanbieding op Ali of Bangood ongeveer 20 EUR voor 3 stuks). Bij het aquarium gebruik ik een Useelink Zigbee stekkerdoos (4 poorten + 2x USB) op Ali vaak te koop voor 30 EUR of de Zigbee stekkerdoos van de Lidl (alleen te koop in bepaalde actie weken).
Er zijn nog meer protocollen, maar dit zijn de meest voorkomende. Ik heb het al een keer aangehaald, maar wil het punt nogmaals benoemen: automatisering én levende dieren kan prima samengaan, maar weet wat je doet! Als je iets verkeerd doe kan het zomaar zijn dat de filterpomp niet mee aangaat of dat de verlichting bv. de hele nacht blijft branden. Weet wat je doet, lees je in, stel vragen!

De waterdichte thermometer die ik heb maakt gebruik van het simpele WiFi-protocol. Hiervoor hebt je dus geen van bovengenoemde interfaces nodig en je kunt ook eigenlijk niets verkloten. Wat je nodig hebt is:
  • De basis-set van een Raspberry 3B (ouder model kan ook best), SSD drive, voorzien van Raspberry Pi OS Lite en Domoticz.
  • NodeMCU v3 (of soort gelijk bordje), ong. 2 EUR.
  • DS18B20 thermometer, ong. 2 EUR.
  • Dupont female to female kabels (3 stuks), paar cent
Hoe ik de thermometer heb gemaakt (en gekoppeld) kun je hier (grotendeels) lezen. Indien er extra uitleg nodig is zal ik die uiteraard geven.
 
In een ander topic werd de vraag gesteld hoe je een melding op je telefoon kunt krijgen indien de temperatuur hoger/lager is dan X graden. Hieronder een kort stappenplan:
  1. Raspbian installeren op een Raspberry Pi
  2. Domoticz installeren
  3. PHP installeren (niet noodzakelijk, maar wel handig voor scripting)
  4. Telegram bot installeren
  5. DS18B20 thermometer maken
  6. Scriptje schrijven om een melding te krijgen indien temperatuur lager/hoger is dan X graden

Uiteraard gebruik ik de Raspberry Pi voor veel meer doeleinden:
Aquarium:
  • verlichting automatisch aan/uit
  • pomp uitzetten voor onderhoud van aquarium. Na X minuten gaat de pomp automatisch weer aan (je kunt dus nooit meer vergeten om de pomp aan te zetten na onderhoud
  • magneetventiel gaat automatisch om X uur aan en om Y uur uit
  • ....
Huis:
  • Rolluiken gaan bij zonsondergang dicht, bij zonsopkomst open
  • Rolluiken gaan automatisch dicht indien de temperatuur binnen/buiten hoger is dan X graden
  • Buitenlamp gaan bij bij zonsondergang aan, bij zonsopkomst uit
  • Lamp in de hal gaat automatisch aan als ik de voordeur open doe en na 15 minuten automatisch uit
  • Lamp in keuken gaat automatisch aan als ik de keuken inloop, na 10 minuten wordt het licht gedimd tot 15% indien er geen beweging meer is
  • 's Ochtends krijg ik op m'n telefoon een melding indien de reistijd naar kantoor groter is dan X minuten, tevens zie ik direct de snelste route
  • Melding op telefoon indien temperatuur in de koelkast/vriezer hoger is dan X graden.
  • .....
Zomaar een paar voorbeelden, heb in totaal een kleine 100 scripts draaien die alles in en rondom huis het leven aangenamer maakt.
 
knap allemaal hoor, je moet het maar kunnen, oor mij is dit nog ver van mijn bed show.
 
Dat was het voor mij ook toen ik er aan begon, maar stap voor stap is het goed gekomen :)
 
Dat was het voor mij ook toen ik er aan begon, maar stap voor stap is het goed gekomen :)
Gelukkig is dat met bijna alles zo :p

Zoals m’n aquarium er nu bij staat had ik ook nooit op dag 1 zo gered..
En zo heeft @benvo zelf een aquarium controller gebouwd vanaf 0 om maar een voorbeeld te noemen
 
In een ander topic werd de vraag gesteld hoe je een melding op je telefoon kunt krijgen indien de temperatuur hoger/lager is dan X graden. Hieronder een kort stappenplan:
  1. Raspbian installeren op een Raspberry Pi
  2. Domoticz installeren
  3. PHP installeren (niet noodzakelijk, maar wel handig voor scripting)
  4. Telegram bot installeren
  5. DS18B20 thermometer maken
  6. Scriptje schrijven om een melding te krijgen indien temperatuur lager/hoger is dan X graden

Uiteraard gebruik ik de Raspberry Pi voor veel meer doeleinden:
Aquarium:
  • verlichting automatisch aan/uit
  • pomp uitzetten voor onderhoud van aquarium. Na X minuten gaat de pomp automatisch weer aan (je kunt dus nooit meer vergeten om de pomp aan te zetten na onderhoud
  • magneetventiel gaat automatisch om X uur aan en om Y uur uit
  • ....
Huis:
  • Rolluiken gaan bij zonsondergang dicht, bij zonsopkomst open
  • Rolluiken gaan automatisch dicht indien de temperatuur binnen/buiten hoger is dan X graden
  • Buitenlamp gaan bij bij zonsondergang aan, bij zonsopkomst uit
  • Lamp in de hal gaat automatisch aan als ik de voordeur open doe en na 15 minuten automatisch uit
  • Lamp in keuken gaat automatisch aan als ik de keuken inloop, na 10 minuten wordt het licht gedimd tot 15% indien er geen beweging meer is
  • 's Ochtends krijg ik op m'n telefoon een melding indien de reistijd naar kantoor groter is dan X minuten, tevens zie ik direct de snelste route
  • Melding op telefoon indien temperatuur in de koelkast/vriezer hoger is dan X graden.
  • .....
Zomaar een paar voorbeelden, heb in totaal een kleine 100 scripts draaien die alles in en rondom huis het leven aangenamer maakt.
Zo heb ik mijn aquarium automatisering op basis van een Arduino gemaakt. Verlichting inclusief dimming en opstart met morgen licht, overdag licht en avondlicht. De temperatuur werd verzorgt en de CO2 volledig geautomatiseerd. Hierbij werd er nooit iets afgesloten maar alleen CO2 toegediend wanneer nodig. Ook had ik een 4 kanaals bemesting op basis van een Arduino waarbij elke dag exacte hoeveelheden bemesting werden toegevoegd. Om te flessen bemesting die achter de bak stonden te controleren op hoeveelheid werd ook dit op het scherm getoont. Tenslotte maakte ik een systeem welke op warme dagen mijn bak koelde. Daarvoor draaien fans, al of niet, op een snelheid aangegeven door metingen van het water. Wat voorbeelden op basis van een ander bordje als die van jouw. Verder heb ik gebruik gemaakt van Nextion schermen. Jouw voorbeelden vind ik overigens ook erg leuk.
 

Bijlagen

  • IMG_20200212_134425.jpg
    IMG_20200212_134425.jpg
    320.1 KB · Weergaven: 131
  • IMG_20190929_122534.jpg
    IMG_20190929_122534.jpg
    251.1 KB · Weergaven: 129
  • IMG_20190929_122540.jpg
    IMG_20190929_122540.jpg
    176.3 KB · Weergaven: 129
  • IMG_20190929_122550.jpg
    IMG_20190929_122550.jpg
    184.6 KB · Weergaven: 123
  • VID_20200909_115636.mp4
    25.9 MB

Terug
Bovenaan