Aquaria rustgevend en verbeterde concentratie?


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
1585580051799.png

Er zijn een hoop artikelen die beweren dat "visjes kijken" goed is tegen stress en ontspannend werkt. Hoe ervaren jullie dat? Klopt deze bewering? En wat zou dat kunnen betekenen voor onze manier van leven? Of voor onze hobby?

Even wat bronnen ter ondersteuning van de bewering en wat achtergrond informatie:
In 1990 werd er een onderzoek gedaan naar het observeren van een aquarium en het effect op de bloeddruk. De Universiteit van Maryland voerde een onderzoek uit waarbij men het aquarium houden als hobby introduceerde bij 22 bejaarden en een vergelijking maakte met twee andere referentiegroepen ieder ook 22 personen groot. Er kwamen duidelijke voordelen naar boven voor de eerste groep. Ten eerste was er een verlaging waarneembaar van de bloeddruk. Verder nam de sociale interactie van de groepsleden met een aquarium toe.
"Effects of Watching Aquariums on Elder's stress", Mary M. DeSchriver, Carole C. Riddick, Anthrozoos,1990, Vo1.4 (1) 44-48 (bron)

Tevens werd aangetoond dat het zien van vissen een kalmerende werking heeft op kinderen die aan ADHD of een andere hyperactieve afwijking leiden.
thesprucepets.com, S. Sharpe, 2005.

Zij baseert deze conclusie zeer waarschijnlijk op een onderzoek van Perdue University, waar in 1999 een onderzoek zou hebben plaatsgevonden naar de invloed van aquaria op ADHD patiënten? Helaas kon ik de bron niet terugvinden, enkel een aantal verwijzingen. De onderzoekers van Perdue zouden laten zien dat 15 min per dag naar een aquarium met vissen kijken een positief effect heeft omdat het de serotonine stimuleert wat leidt tot een toename van endorfine. Endorfine is het stofje in ons lichaam dat ons een gelukkig / prettig gevoel geeft en gevoelens van angst verminderd.

In het onderzoeksblad "Journal of Attention Disorders" wordt vastgesteld dat de aandacht en concentratie van kinderen met ADHD verbeterd na een wandeling in een park t.o.v. een stedelijke omgeving. Onderzoekers suggereren dat het toevoegen van natuurlijke elementen, zoals bomen, bloementuinen, aquariums helpen om de concentratiespanne van leerlingen met ADHD te verbeteren.
"Children With Attention Deficits Concentrate Better After Walk in the Park", Andrea F. Taylor, Frances E. Kuo, 2008 (bron)

Een theorie die deze gezondheidseffect wellicht kan verklaren is die van de "Biofilie" hypothese (letterlijk "het houden van het leven") door Wilson. Wilson beweerd dat als een gevolg van de menselijke evolutie, mensen een innerlijke drang hebben om zich te concentreren op leven en levenachtige processen. Wanneer we worden blootgesteld aan gevaarlijke dieren levert dit angst en spanning op (Fight or Flight respons). Mensen zouden "klimbare" bomen met een breed bladerdak aantrekkelijker vinden t.o.v. niet klimbare bomen en mensen kijken liever naar groene vegetatie, water en bloemen dan gebouwen van beton en staal.
"The Biophilia Hypothesis", Stephen R. Kellert, Edward O. Wilson, 1993.
En een soortgelijk, meer recent onderzoek naar Biofilie:
"The Biophilia Hypothesis and Life in the 21st Century: Increasing Mental Health or Increasing Pathology?", Eleonora Gullone, 2000, Journal of Happiness studies, 293-322 (bron)
 
Laatst bewerkt:
mijn oudste zoon gaat als hij boos is ( lees : zijn zin niet krijgt ) naar zijn aquarium op zijn kamer kijken ( 10 bijlzalmen, 15 B. Brigittae, 2 helena slakken ) kijken,
hij zegt dat hij 10 min kijkt maar soms komt hij pas na een uur terug. En uitermate kalm !!
 
Interessant! Het werkt voor mij zeker rustgevend. Al is het ook een afleiding voor me, ik vergeet ook regelmatig wat ik aan het doen was doordat ik ga zitten kijken.
 
Het kan erg rustgevend zijn maar ja als er iets in de bak niet goed loopt zoals bv met algen dan moet ik zeggen dat ik het minder rustgevend vindt hoor.
 
Ja ik kan dat beamen. Ik heb ADHD en (hoogfunctionerend) autisme en als het mentaal niet lekker gaat ga ik met een stoel voor mijn aquarium zitten en kom ik sneller tot rust. Hoe het op lange termijn effect zal hebben weet ik nog niet want ik heb mijn aquarium nog niet zo lang.
 
Rust ja, verbeterde concentratie... kan het me niet zo goed voorstellen.

Rustgevend is natuurlijk ook relatief & verschillend, als je een bak met Tropheus uit het Tanganyika meer hebt geeft dat geen rust... althans bij menig persoon niet.
maar toch zal de ene zal meer rust (lees de gedachten elders plaatsen) vinden door afgeleid te worden in een druk aquarium, de ander zal meer rust vinden door te kijken naar wat maanvissen die heen en weer scharrelen en apistogramma's die af en toe is een hapje zand verplaatsen.
 
Het kan erg rustgevend zijn maar ja als er iets in de bak niet goed loopt zoals bv met algen dan moet ik zeggen dat ik het minder rustgevend vindt hoor.
Klopt wat je zegt, maar je haalt wel twee dingen door elkaar, het kijken naar visjes kan heel rustgevend zijn, betekend dan niet direct dat je in de stress hoeft te schieten door een niet goed draaiende bak.
Bakken die bvb in verzorgenstehuizen staan kunnen rustgevend zijn voor de bewoners maar een drama voor het personeel :DD
 
Ik heb Traps, een zeldzame auto-immuunziekte waardoor ik een verslechterde afweer heb een ook een slechte conditie. Daarom ben ik vaak heel moe. Ik merk toch dat ik misschien zelfs iets sneller uitrust als ik voor mijn aquarium zit. Concentratie weet ik niet, want hij staat wel achter mijn bureau waar ik huiswerk maak :DD
 
Rust ja, verbeterde concentratie... kan het me niet zo goed voorstellen.

Is concentratie niet ook verbonden aan rust? Dat wanneer iemand rustig is, hij/zij zich ook beter kan concentreren op dingen?
Als dat klopt vind ik de conclusie niet zo ver gezocht dat mensen die moeite hebben zich te concentreren hierdoor rustiger worden en zich beter kunnen concentreren.
 
Nou, je ziet steeds meer aquaria in verzorgingshuizen enzo. die worden door aquariumzaken geplaatst en onderhouden onder de noemer zorgaquaria. All in concept om ze te leasen.
 
Is concentratie niet ook verbonden aan rust? Dat wanneer iemand rustig is, hij/zij zich ook beter kan concentreren op dingen?
Als dat klopt vind ik de conclusie niet zo ver gezocht dat mensen die moeite hebben zich te concentreren hierdoor rustiger worden en zich beter kunnen concentreren.


Concentratie gaat vaak gepaard met rust, dat moet ik je meegeven. Ik vind zelf beweging zeer interessant, en laat dat nou net gebeuren in een aquarium. Afleiding is voor mij het gevaar van een aquarium als concentratie vereist is. Dit zal voor iedereen anders liggen, maar voor mij is het geen sterke combi : )
 
O ik kan ook rustig een uur of anderhalf door een LFS lopen en vissen kijken; word ik ook altijd heel rustig van. Thuis hetzelfde effect zij het minder overweldigend omdat ik natuurlijk nu maar 1 bak(je) heb. Straks in 't nieuwe huis komt er een aquariumhoek met zitelement om heerlijk relax naar de bakken te kunnen kijken.
 
mijn oudste zoon gaat als hij boos is ( lees : zijn zin niet krijgt ) naar zijn aquarium op zijn kamer kijken ( 10 bijlzalmen, 15 B. Brigittae, 2 helena slakken ) kijken,
hij zegt dat hij 10 min kijkt maar soms komt hij pas na een uur terug. En uitermate kalm !!


rustgevend toch?:S
 

Bijlagen

  • 20200331_194818_686906202058404.mp4
    12.3 MB
Onze dochters zetten we eerder als baby’s ook wel eens voor het aquarium als ze aan het huilen waren en dan werden ze lekker rustig van het visjes kijken.
Moet wel zeggen dat ze nu aantal jaartjes later nog steeds enthousiast naar de visjes kijken en graag samen met papa de visjes voeren.
 

Terug
Bovenaan