Aquaria van Lalizzerd


Geen aquarium update dit keer, maar een terrarium. Zo'n 15/16 jaar geleden heb ik luipaardgekko's gekocht. Mijn ex wilde toen het terrarium en de gekko's houden (en je moet compromissen sluiten dan).
Vandaag heb ik het terrarium en de overgebleven gekko terug gekregen.

Inmiddels is het terrarium schoon, ontsmet (was echt heel vies) en zit de gekko weer in de bak. Helaas is ze enorm vermagerd 😢 Gelukkig had ze wel eetlust. Ik zag dat ze niet meer zo goed kon jagen, dat is waarschijnlijk de reden waarom ze zo mager is. Nu de komende weken goed voeren en hopen dat ze er bovenop komt 💪🏻

Ook heb ik een ander 'lampenkapje' nodig 🤣
 

Bijlagen

  • IMG-20210626-WA0004.jpg
    IMG-20210626-WA0004.jpg
    107.8 KB · Weergaven: 108
  • IMG-20210626-WA0006.jpg
    IMG-20210626-WA0006.jpg
    86.8 KB · Weergaven: 118
  • IMG_20210626_184855850.jpg
    IMG_20210626_184855850.jpg
    217.3 KB · Weergaven: 113
Woaw wat een bijzonder verhaal en wat fijn dat hij terug bij jou is. Daar gaat hij zo te horen beter verzorgd worden dan zijn laatste verblijfplaats. Mooi beestje die gekko je had toen ook al smaak hoor! :petjeaf:
 
Voorzichtig positief over Gek. Ze eet goed, tot nu toe alleen nog maar wasmotlarven. Maar vandaag wilde/kon ze er zelfs een stukje voor lopen.
Ik merk wel dat ze regelmatig mis grijpt (zicht niet meer zo goed, of gewoon de leeftijd). Ze pakt nog geen krekels, ook niet vanuit het pincet. Buffalo wormen (vroeger was ze er dol op) pakt ze ook nog niet. Misschien ziet ze die niet omdat ze zo klein zijn. Binnenkort maar eens meelwormen proberen.

Ik heb het idee dat ze wat meer helder is/ uit haar ogen kijkt ☺️
 

Bijlagen

  • IMG_20210706_215740246.jpg
    IMG_20210706_215740246.jpg
    189.2 KB · Weergaven: 96
  • IMG-20210706-WA0020.jpg
    IMG-20210706-WA0020.jpg
    109.5 KB · Weergaven: 101
Mooi beestje om te zien Lizzy.
Dankjewel. Vind ik ook, ondanks dat dit een beetje een stumpertje is geworden. Normaal hebben ze een mooie volle staart, ik denk dat deze een keer eraf gevallen is (ze kunnen de staart afwerpen bij gevaar).

En ook moet ik aan de slag met de tenen (daar zit nog oude huid op).
Nu ze wat meer energie heeft en iets minder fragiel is durf ik weer wat meer te doen/ haar te hanteren.
 
Het blijft jammer dat je haar zo moet oplappen maar je doet volgens mij enorm je best en het is mooi om te zien dat het langzaam maar zeker zijn vruchten begint af te werpen! :petjeaf:
Heel erg leuk om zo op de hoogte te blijven!
 
Het blijft jammer dat je haar zo moet oplappen maar je doet volgens mij enorm je best en het is mooi om te zien dat het langzaam maar zeker zijn vruchten begint af te werpen! :petjeaf:
Heel erg leuk om zo op de hoogte te blijven!
Ja, het is schandalig. Als je niet meer voor een dier wilt/kunt zorgen dan moet je iets anders regelen.

Laten verhongeren is gewoonweg dierenmishandeling.

Nu ik twee weken verder ben en ik zie dat ze weer wat dikker wordt durf ik wel met zekerheid te zeggen dat de problemen komen door verhongering.

En dan is er het kip en ei verhaal.

De vitamine en calcium die ik bij haar kreeg waren dezelfde potjes die ik 3,5 jaar geleden heb achter gelaten daar (ja, wel gemeld dat er een houdbaarheid aan zit). Dus die waren 3 jaar over datum.

Dan is de vraag: Kon ze niet meer jagen door gebrek aan goede vitamine en komt dit mogelijk nog terug? Of is het echt omdat ze al wat ouder is en ziet ze daarom niet meer goed🤔

Van de week heb ik haar in bad gedaan en alle velletjes rond haar tenen eraf gehaald. Een badje zorgt ervoor dat de huid weer zacht wordt en makkelijker verwijderd kan worden. Echt heel zielig, maar het moet wel. Ik zag al wat aangetaste puntjes op de tenen (necrose) en niet alle nageltjes hebben het gered.
Ze heeft me niet één keer proberen te bijten tijdens het hele uur dat ik bezig ben geweest. Ondanks dat het soms pijn gedaan moest hebben 😢
Die andere gekko had me al lang gebeten, maar Gek was altijd al de liefste.

Ik zie haar nu veel vaker actiever, ook meer interactie met mij (voor zover reptielen dat hebben.. zal waarschijnlijk meer met het eten te maken hebben dan met mij persoonlijk 😂). Ik zag gisteren voor het eerst overal door de hele bak voetspoortjes in het zand, dus snachts is ze wel de boel aan het verkennen/ aan het rond struinen.

Een foto van Gek in bad (ze vond het niet heel leuk 😅)
 

Bijlagen

  • IMG-20210707-WA0004.jpeg
    IMG-20210707-WA0004.jpeg
    136.9 KB · Weergaven: 85
Mooie eigenwijze uitstraling.
Haha ja echt. Een beetje teleurgesteld ook. Al is dat natuurlijk de menselijke emotie die wij aan ze geven 😋

Maar ik ben blij met die blik/uitstraling. Heel anders dan toen ze hier net was.
 
Wat zielig dat ze zo is verwaarloosd en wat een vechtertje is het dan nog zeg
Ja, ik vind het ook heel zielig. Ben echt blij dat ze bij me terug is. Ik denk dat ze anders ook verhongerd was.

Ik sta er versteld wat reptielen soms kunnen hebben. En ik ben blij dat ze inderdaad nog levenslust heeft! ☺️
 
Ja, het is schandalig. Als je niet meer voor een dier wilt/kunt zorgen dan moet je iets anders regelen.

Laten verhongeren is gewoonweg dierenmishandeling.

Nu ik twee weken verder ben en ik zie dat ze weer wat dikker wordt durf ik wel met zekerheid te zeggen dat de problemen komen door verhongering.

En dan is er het kip en ei verhaal.

De vitamine en calcium die ik bij haar kreeg waren dezelfde potjes die ik 3,5 jaar geleden heb achter gelaten daar (ja, wel gemeld dat er een houdbaarheid aan zit). Dus die waren 3 jaar over datum.

Dan is de vraag: Kon ze niet meer jagen door gebrek aan goede vitamine en komt dit mogelijk nog terug? Of is het echt omdat ze al wat ouder is en ziet ze daarom niet meer goed🤔

Van de week heb ik haar in bad gedaan en alle velletjes rond haar tenen eraf gehaald. Een badje zorgt ervoor dat de huid weer zacht wordt en makkelijker verwijderd kan worden. Echt heel zielig, maar het moet wel. Ik zag al wat aangetaste puntjes op de tenen (necrose) en niet alle nageltjes hebben het gered.
Ze heeft me niet één keer proberen te bijten tijdens het hele uur dat ik bezig ben geweest. Ondanks dat het soms pijn gedaan moest hebben 😢
Die andere gekko had me al lang gebeten, maar Gek was altijd al de liefste.

Ik zie haar nu veel vaker actiever, ook meer interactie met mij (voor zover reptielen dat hebben.. zal waarschijnlijk meer met het eten te maken hebben dan met mij persoonlijk 😂). Ik zag gisteren voor het eerst overal door de hele bak voetspoortjes in het zand, dus snachts is ze wel de boel aan het verkennen/ aan het rond struinen.

Een foto van Gek in bad (ze vond het niet heel leuk 😅)
Je hebt absoluut gelijk. Als het niet meer gaat om er voor te zorgen moet je een waardig alternatief kunnen bieden. De laksheid in de verzorging van dieren (dan doel ik op jouw voorbeeld van de potjes vitamine en calcium die over de datum zijn) kwam ik toevallig laatst tegen bij mijn broertje die de tuin probeert te verzorgen. Je adviseert een hoop en met een heel klein deel wordt wel iets gedaan. Ik moest tegen mijzelf toen ook heel vaak zeggen "er is dus een deel dat wel is bijgebleven. Het is niet alleen maar negatief". Fijn dat ze je niet heeft geprobeerd te bijten. En nog beter hoe je zo je best aan het doen bent! :r

Mooie eigenwijze uitstraling.
Ze zeggen toch ook wel eens dat dieren op hun baasjes beginnen te lijken na een tijdje. Of was het nou andersom? :juggle: :DD
 
Inmiddels is Gek ook al een keer verveld. Ze zocht zelf het vochtige huisje op. Nu dat er weer is maakt ze er dankbaar gebruik van.

Vervelling is goed gegaan, hoefde bijna geen oude huid om haar tenen te verwijderen 😄
 

Bijlagen

  • IMG-20210712-WA0001.jpeg
    IMG-20210712-WA0001.jpeg
    252.7 KB · Weergaven: 74
  • IMG_20210712_101444128.jpg
    IMG_20210712_101444128.jpg
    245.1 KB · Weergaven: 71
  • IMG-20210712-WA0010.jpeg
    IMG-20210712-WA0010.jpeg
    239.4 KB · Weergaven: 80
Zo een poging tot snoeien gedaan. Komt weer een beetje licht op de bodem 😄

Van de week heb ik groot onderhoud gedaan aan het filter, een oase biomaster 850. Purigen vervangen, sponzen onderin even wat uitgespoeld, drek uit het overige filtermedia geschud, slangen en filterkop weet schoon. Wat een hoop extra stroming weer in de bak!

Ook de CO2 fles voor de zekerheid vervangen voor de vakantie.

Het viel me op dat het filter wat meer geluid maakte als anders (voor het onderhoud). Ook viel me het, eerder op dit forum genoemde, probleem van het lucht in het filter op. Ik heb nu extra tijd besteed aan het weer goed in elkaar stapelen van de mandjes. Het viel me nu op dat die mandjes heel makkelijk iets scheef gestapeld kunnen worden zonder dat dit enorm opvalt. Nu dus goed gedaan en ik hoor het filter ook niet meer zo brommen. Ook sindsdien geen last meer gehad van lucht. Dus was ik even opgelucht.
 

Bijlagen

  • IMG_20210820_150554682.jpg
    IMG_20210820_150554682.jpg
    469 KB · Weergaven: 74
Zo een poging tot snoeien gedaan. Komt weer een beetje licht op de bodem 😄

Van de week heb ik groot onderhoud gedaan aan het filter, een oase biomaster 850. Purigen vervangen, sponzen onderin even wat uitgespoeld, drek uit het overige filtermedia geschud, slangen en filterkop weet schoon. Wat een hoop extra stroming weer in de bak!

Ook de CO2 fles voor de zekerheid vervangen voor de vakantie.

Het viel me op dat het filter wat meer geluid maakte als anders (voor het onderhoud). Ook viel me het, eerder op dit forum genoemde, probleem van het lucht in het filter op. Ik heb nu extra tijd besteed aan het weer goed in elkaar stapelen van de mandjes. Het viel me nu op dat die mandjes heel makkelijk iets scheef gestapeld kunnen worden zonder dat dit enorm opvalt. Nu dus goed gedaan en ik hoor het filter ook niet meer zo brommen. Ook sindsdien geen last meer gehad van lucht. Dus was ik even opgelucht.
Nog steeds schitterend. Dit heb je zo te zien met beleid gedaan 👍🏻
 

Terug
Bovenaan