Aquariaan David, reporting for duty!


D

dlombart

Guest
Goeiedag meesters van het aquarium!

Ik ben David, een 38-jarige beginnende aquariaan uit het zuiderse België (Hoboken). Van kleinsaf was ik dolverliefd op aquaria en hun bewoners, en ben nu eindelijk -mede dankzij een duurbevochten zege op het vrouwtje- overgegaan tot het realiseren van m'n life long dream: een eigen aquarium bezitten en een onderwaterwereld creëren, beheren en verzorgen in m'n eigen huis!

Omdat ik al menige malen dit forum heb gebruikt om informatie te vergaren, en omdat ik dit nog ongetwijfeld menig menige malen zal blijven doen, vond ik het niet meer dan normaal me te registreren, voor te stellen en jullie te bedanken voor alle aanwezige en vrijwillig aangeboden kennis. Bij deze, allen bedankt!

Meer dan waarschijnlijk zal binnenkort ergens op dit forum een topic over m'n specifiek aquarium verschijnen met een ganse resem aan vragen en smeekbedes om hulp. Hou jullie vooral niet in om hierop te antwoorden ;) en me met de nodige constructieve kritieken de weg te wijzen binnen deze prachtige hobby!

M'n aquarium draait momenteel in, en de bedoeling is dat dit een aquarium zonder CO2-toevoeging blijft, zonder voedingsbodem.

Nogmaals bedankt en hopelijk tot gauw!
 
Welkom David

M'n aquarium draait momenteel in, en de bedoeling is dat dit een aquarium zonder CO2-toevoeging blijft, zonder voedingsbodem.
Dat kan prima maar hou wel je licht wat matig.

Met name blackwater bakken kunnen prima zonder co2.
 
Welkom, ik heb ook geen co2 en voedingsbodem of andere plantenvoeding en ook hier groeien de planten goed, kwestie van de juiste planten nemen en niet de moeilijke soortjes
 
Wat zijn de maten van je vak en welk soort vissen of biotoop wil je gaan realiseren?
Welkom
 
Welkom, ik heb ook geen co2 en voedingsbodem of andere plantenvoeding en ook hier groeien de planten goed, kwestie van de juiste planten nemen en niet de moeilijke soortjes

Da's hoopgevend :thumbs:
In de tank zitten voorlopig waterpest, vallisneria asiantica, de braziliaanse waterklimop, javavaren, enkele anubias nana petite, naaldgras en javamos. Wat ik erover gelezen heb, zijn dit allen plantjes die het goed doen met niet al te veel co2 en voedingsbodem. De meeste kwamen toch voor in top 5, 8 of 10 lijstjes voor beste planten voor beginners. Ook zit er een rode tijgerlotus in. Deze kwam voor in het lijstje van Nicky, en wou wel een rood plantje erin. Deze doet het vrij goed: na thuiskomst bleek het plantje redelijk beschadigd bij aankoop, waarop het onmiddellijk de stengel afbrak. Ondertussen staan er al drie mooie blaadjes erop. Heel content ermee!
Ik zou graag nog Cryptocoryne Willisii, wendtii, amazone kikkerbeet en echinodorus ozelot aan toevoegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zijn de maten van je vak en welk soort vissen of biotoop wil je gaan realiseren?
Welkom

Bedankt!
Ik heb me een standaard beginnerstank aangeschaft: Juwel Primo 110 Led (hoewel de inhoud maar zo'n 95L (78x32x38) is, itt wat de site vermeldt). In m'n zoektocht doorheen het net (veel Aquainfo en wat youtube-kanalen), vond ik de Betta Smaragdina. Deze zou m'n pride and joy moeten worden. Als medebewoners dacht ik aan de pareldanio (Danio Margaritatus), vuurgarnaaltjes en 1 ancistrus (L144). The Dutch Aquarist vermeldde in één van z'n video's dat hij een betta samen met pareldanio's zitten had, dus ik hoop dat het werkt. Vond de pareldanio ook terug als tankgenoot op andere lijstjes. Maar uiteindelijk zal het van het karakter van de betta afhangen.
 
Ik gok dat die betta op die vuurtjes gaat jagen.
Maar dat kan iemand anders beter zeggen want betta is niet mijn ervarings gebied.
Ook de Danino waarschijnlijk.
 
Ik gok dat die betta op die vuurtjes gaat jagen.
Maar dat kan iemand anders beter zeggen want betta is niet mijn ervarings gebied.
Ook de Danino waarschijnlijk.

Bedankt voor de raad. Ik ga 'ns polsen in het Labyrinthvis forum!
 
Goeiedag meesters van het aquarium!

Ik ben David, een 38-jarige beginnende aquariaan uit het zuiderse België (Hoboken). Van kleinsaf was ik dolverliefd op aquaria en hun bewoners, en ben nu eindelijk -mede dankzij een duurbevochten zege op het vrouwtje- overgegaan tot het realiseren van m'n life long dream: een eigen aquarium bezitten en een onderwaterwereld creëren, beheren en verzorgen in m'n eigen huis!

Omdat ik al menige malen dit forum heb gebruikt om informatie te vergaren, en omdat ik dit nog ongetwijfeld menig menige malen zal blijven doen, vond ik het niet meer dan normaal me te registreren, voor te stellen en jullie te bedanken voor alle aanwezige en vrijwillig aangeboden kennis. Bij deze, allen bedankt!

Meer dan waarschijnlijk zal binnenkort ergens op dit forum een topic over m'n specifiek aquarium verschijnen met een ganse resem aan vragen en smeekbedes om hulp. Hou jullie vooral niet in om hierop te antwoorden ;) en me met de nodige constructieve kritieken de weg te wijzen binnen deze prachtige hobby!

M'n aquarium draait momenteel in, en de bedoeling is dat dit een aquarium zonder CO2-toevoeging blijft, zonder voedingsbodem.

Nogmaals bedankt en hopelijk tot gauw!

Een hele goedemorgen David. Graag heet ik je van harte welkom op dit prachtige forum! :petjeaf:
Er is hier inderdaad enorm veel informatie te vinden en mocht je er niet uitkomen, voel je dan altijd vrij om een topic te openen of je vraag in de chat te stellen. Vaak krijg je binnen de kortste keren uitgebreid antwoord op je vragen. Leuk om in je opening te lezen hoe enthousiast je bent en hoe je ernaar uitkijkt om aan de slag te gaan. Dat enthousiasme is waardevol en gaat je goed van pas komen.

Ook ben ik erg benieuwd naar jouw bakken, je mag er altijd een foto topic over openen zoals je zelf al aangeeft. Ook wij kijken graag naar jouw foto's! :foto:
Het lijkt op dit moment misschien wat onzinnig om al een topic te openen. Maar aan de hand van wat foto's kun je ook nu misschien al wat tips en tricks krijgen.

En zoals hierboven aangegeven een bak zonder CO2-toevoeging is heel goed te doen hoor. Je moet er alleen wel even rekening mee houden hoe je de rest gaat vormgeven.

Nogmaals van harte welkom!
 

Terug
Bovenaan