Wat is er nieuw

Aquarium 180l voorstellen? (beginner)

Nelerst

New member
Lid geworden
8 juli 2025
Leeftijd
28
Dag iedereen,

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van aquaria en heb onlangs een Juwel-aquarium van 180 liter aangeschaft. Ik heb me al wat ingelezen, maar voel me eerlijk gezegd een beetje overweldigd door alle keuzes op websites – van bodembedekking tot planten, vissen en allerlei essentiële accessoires.

Ik zou graag wat meer structuur en begeleiding krijgen. Heeft iemand misschien een concreet voorstel of voorbeeld van hoe ik dit aquarium mooi en evenwichtig kan inrichten? Bijvoorbeeld:

Welke bodembedekking is geschikt?

Welke planten zijn makkelijk voor beginners?

Wat zijn goede combinaties van vissen voor dit formaat?

Wat heb ik echt nodig qua techniek en verzorging?

Alle tips zijn welkom! Alvast heel erg bedankt.

Welke bodembedekking is geschikt?

Dit ligt een beetje aan de bewoners en aan je eigen smaak.
Wil je bijvoorbeeld grof grind dan kun je bijvoorbeeld beter geen corydoras soortje of andere zand happende vis nemen.
Gewoon goedkoop (filter) zand houdt dus een hoop opties over.

Welke planten zijn makkelijk voor beginners?

Anubias, waterpest, bucephalandra etc zijn vrij simpel te houden.
Zie hier een mooi overzicht van vrij makkelijker planten: https://aquaforum.nl/threads/plante...oevende-planten-zonder-co2-toevoeging.175106/

Wat zijn goede combinaties van vissen voor dit formaat?

Corydora's op de onderlaag, iets van een tetra op de middenlaag en wat bijlzalmen boven in.
Maar er is veel meer mogelijk, ga rustig eens naar de LFS (Local fish store) puur om vissen te kijken.
Maak een selectie van vissen die je mooi vind en doe wat onderzoek naar ze.
Je moet toch minimaal 4 weken wachten voor je de eerste vissen er in zet vanwege de opstart.

Wat heb ik echt nodig qua techniek en verzorging?

Druppel test kit, Aquarium, filter, lamp, plant bemesting, netje, hevelslang/stofzuiger, emmers, visvoer en water.
Daar komt vanzelf meer bij om het makkelijk te maken.
Dingen als een lange slang voor water wissels, snoei scharen, pincetten en veel meer.

Alle tips zijn welkom! Alvast heel erg bedankt.

Koop geen magische bacterien in een potje waardoor de opstart sneller gaat of filtermedium etc.
Zijn niet nodig en meer een verkoop praatje dan iets wat echt nodig is, weggegooid geld dus.

verder gewoon aan beginnen en als je vragen hebt stel ze gerust.

Welkom en ik denk dat je in de secties van bv inrichting, bodems en planten genoeg info kan vinden of evt. zelf een topic kan openen.

Welkom,

Eigenlijk moet je nu eerst even nagaan wat je qua vissen e.d. wil. Aan de hand hiervan kun je verder borduren. Afhankelijk van je bestand maar ook van jouw wensen moet je besluiten of je tevreden bent met de meegeleverde techniek of dat je toch bijvoorbeeld een ander filter wilt. Zoals je aangeeft ben je nog echt een beginner dus ik zou zeggen hou het redelijk simpel, hiermee vergroot je de kans dat je er ook plezier in blijft houden en kun je naar ervaring altijd gaan upgraden met bijvoorbeeld moeilijkere planten, vissen. Afijn ik zal je hieronder nog wat specifieke tips geven, heb zelf overigens ook een Rio180.

Vragen en tips:

Techniek:
  • Staat de bak goed waterpas en niet in direct zonlicht? Misschien overbodige opmerking haha...
  • Achterwand ja of nee? Zolang de bak nog leeg is kan dit gemakkelijk gedaan worden. Persoonlijk vind ik het wel ruimte innemen dus heb het er bij mezelf weer uitgehaald.
  • Filter, indien je het visueel geen probleem vind en je niet al te grote vervuilers in je bak neemt volstaat naar mijn mening het interne filter van Juwel prima. Wel heb ik in de onderste cassette een extra Cirax gedaan. Dit vergroot het bacteriële oppervlak in je filter. Je kunt het uiteraard ook vullen met een goedkoper ander poreus alternatief. Vind je het filter helemaal niks dan kun je hem verwijderen en vervangen voor een extern potfilter.
  • Verlichting: kijk even wat je ervan vind. Persoonlijk vind ik de Juwel Led day die meestal meegeleverd is te fel en zorgt naar mijn idee sneller voor alg.
  • Thermometer
  • Tijdklok is ook handig, voor de verlichting.
Planten:
  • Ga voor makkelijke planten die zonder Co2 systeem het prima doen. Kijk hier zelf even wat je mooi vind. Op de sites staan meestal ook wel moeilijkheidsgraden vermeldt.
  • TIP: wil je geen slakken in je bak? Behandel dan je planten even voor of koop in-vitro planten (wel duurder) Ikzelf doe dit met aluin wat je bij de drogist kan halen. Paar uurtjes erin, afspoelen en je hebt nooit meer slakken.
  • Afhankelijk van plantkeuze, voedingsbodem ja of nee? Alternatief wat ik zelf prefereer is klei en voeding sticks bij de wortels plaatsen ipv gehele voedingsbodem.
Vissen:
  • Kijk wat je mooi vind, ga bijvoorbeeld inspiratie opdoen in de LFS. Ook hier staan vaak moeilijkheidsgraden bij.
  • TIP: Let wel op levendbarenden zoals platy's en guppen. Deze kunnen nogal fokken waardoor je al snel een overbevolkte bak krijgt, zeker als je geen rovers erin hebt zitten.
  • Als je wat vissen op het oog hebt, check dan of deze qua gedrag maar ook qua waterwaarden op elkaar aansluiten. Wil je het simpel houden, dan zou ik vissen nemen die op kraanwater kunnen.
  • Ga bij scholenvissen voor grotere groepen van één soort ipv heel veel soorten willen in mindere aantallen. Uiteraard een persoonlijke keuze.
  • Voor bodemvissen is de bodembedekking belangrijk, dus geen scherpe steentjes, grind bij meervallen als Corydoras e.d.
Rest is al benoemd.

Succes

Gr
Stefan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan