Wat is er nieuw

Aquarium 2 verdiepingen naar beneden verhuizen, hoe pakken jullie dat aan?

• Onderwerp starter Onderwerp starter lelberse
  • Startdatum Startdatum
L

lelberse

Guest
Hoii,
Ik heb op mijn slaapkamer (zolder) een 80cm aquarium staan die ik graag naar beneden naast mijn 60cm wil verhuizen. Dit omdat dit vooral met verversen vele malen praktischer is. Ik regel dan 2 sterke kerels om hem naar beneden te tillen maar hoe zouden jullie dat verder aanpakken?
Zouden jullie het hele aquarium leeghalen of alleen de vissen en het water? zodat de planten kunnen blijven staan en de bodem erin blijft.
Of een laagje water erin laten zitten zodat ook de vissen erin kunnen blijven. Of is dit niet slim.
Ik wil graag jullie mening of eventuele ervaringen horen!
Groetjess

Het visbestand is momenteel:
9x Corydoras Aneus
10x kardinaal tetra
2x otocinclus (ja ik weet te weinig, ze staan al op marktplaats voor een beter huisje)
..x anatoma helena
en 5x endler gup

en nog enkele garnalen ;P

Leeg halen, als er iets gaat schuiven en tegen het glas "knalt".........+ tilt ook makkelijker, ze kunnen hem dan "scheef" houden

Tja.. leeghalen is gek*t, maar wel het veiligst inderdaad, met name voor de dieren, een beetje scheef houden en de dieren klotsen tegen de randen aan 😉
Bodem kun je er in laten, planten misschien ook, maar de dieren en de bulk van het water eruit.

Leeghalen inderdaad. Wat je zou kunnen doen is een grote speciekuip halen bij een bouwmarkt. Dat kost je enkele euro's. Grootste past volgens mij 60 liter in. Zoveel mogelijk water daar in doen met de vissen en planten. Daar kan je ook je filter en verwarming indoen. Dan gaat er niks aan bacterie cultuur verloren. Bodem eventueel in emmers. Dan kan je in enige rust je bak naar beneden tillen en alles weer overzetten.

Zelf zou ik de stenen en hout en mogelijk andere sterke materialen eruit halen, water laten zakken tot op het minimum en naar beneden tillen.

Ligt natuurlijk ook aan wat voor soort trap je hebt, met een rechte zou ik het erop wagen bij een trap met veel bochten wordt het al gauw lastiger.

Dan voor alle veiligheid ook de vissen eruit en in het oude water apart verhuizen.

Qua tilwerk moet dit geen probleem zijn. Wel zou ik het aquarium helemaal leeg halen om vervelende krassen op het glas te voorkomen.

Een leeg aquarium til je het gemakkelijkst met de bodem omhoog. Je hebt dan houvast aan de binnenkant van het aquarium waardoor het tillen gemakkelijker wordt. Zo hebben we hier ook menige bak naar zolder getild ( en ik heb er 40)

Zuignappen aan de zijkant van het glas is natuurlijk ook prachtig maar met dit aquarium is dat een beetje teveel van het goede.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ja het zijn 2 trappen met bochten erin. Ik heb maar 1 steen en verder geen hout in de bak. Dus als ik mijn filter en die steen eruit haal, en verder de vissen. dus de bodem en de planten erin laten moet het lukken.
Ik heb op het moment een grind bodem maar als ik die hele bodem eruit moet halen dan kan ik beter gelijk een zandbodem plaatsen misschien.
Maar toch zou het wel schelen als de bodem erin kon blijven natuurlijk

Ooit gedacht aan een enorme vervuiling in het water door het woelen van de bodem? Zal niet de eerste keer zijn dat er daarna problemen door ontstaan. Mijn advies: leeghalen en opnieuw opbouwen.

@ jos: goeie tip voor het tillen dat omdraaien

Daarom eerst het water eruit, vissen eruit en dan de rest..

Maar als de bodem erin blijft zitten en je het water er zachtjes weer in laat lopen dan woel je toch niet zoveel in de bodem?
En dat omdraaien als ik dat nu zo in me hoofd zie ziet dat er eigenlijk niet zo praktisch uit of heb ik dat mis?

lelberse zei:
Maar als de bodem erin blijft zitten en je het water er zachtjes weer in laat lopen dan woel je toch niet zoveel in de bodem?
En dat omdraaien als ik dat nu zo in me hoofd zie ziet dat er eigenlijk niet zo praktisch uit of heb ik dat mis?

Door het klotsen van het water, zal vuil uit de bodem zich gaan mengen met het water wat je hebt laten zitten voor je vissen.

In een beerput stinkt het niet, maar roer er eens in.... :O

Ja dat is waar maar als de vissen eruit gaan en eigenlijk al het water, en de bodem blijft er dan in dan is dat niet het geval toch? Want dan klotst het water niet

We hebben het over een 80cm bak die met 2 man getild gaat worden? Gewoon alles er in laten zitten dan, als je gewoon rustig doet gaat dat echt wel lukken zonder klotsen, wel een groot deel water eruit 😉

Denk er wel aan dat als je je bodem er in laat zitten met een klein beetje water, dat als je de bak iets schuin houdt je hele bodem met een beetje pech naar 1 hoek schuift. Glijdt makkelijk heen en weer. Ik weet niet hoe sterk glas is, maar ik zou het niet riskeren met een grindbodem die dan in eens door je glas breekt 😳

Daar gaat je glas echt niet van breken hoor. Met 2 man weegt zoon bakkie helemaal niks joh.

Die bodem grint gaat zeker naar een kant schuiven. Daarom is het gemakkelijker om het grint er uit te halen. Die bak kan je waarschijnlijk wel alleen twee trappen naar beneden tillen. Zo zwaar zijn ze ook weer niet.
Als je dan de helft van het grint goed schoon wast en dat over de rest uit spreidt heb je nog flink wat bacteri�n over en beperk je het stofvuil bij het herinrichten. Je hebt namelijk met het wassen ook flink wat vuil uit de bodem weggespoeld.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan