Wat is er nieuw

Aquarium 200x60x60 op Ikea Metod kast?

• Onderwerp starter Onderwerp starter hydroloog
  • Startdatum Startdatum
H

hydroloog

Guest
Ik zit al even te puzzelen voor een onderstel voor mijn volgende aquarium.

Ik dacht al aan houten balken van 44x94. Hier een geraamte van te maken, multiplex plaat erop en dan die aquarium.
Mbv deuvels lijm je alles stevig aanmekaar vast.
Ja maar dan? Aangezien dit aquarium in de woonkamer komt te staan moet je het ook netjes bekleden. Met beukenmultiplex of mdf, schuren, aflakken etc etc.
Verder moeten de deuren ook netjes sluiten of erin schuiven of wat dan ook?

Maar waarom kan je dit niet andersom doen?
Ikea maakt mooie afgelakte keukenkasten, met push en pull deuren erin, netjes afgewerkt. Ik heb in de keuken zelf 2 kasten met laden erin gezet met een massief houten plaat erop.

Voor 2 meter bak, heb je 2 kasten van 60cm nodig en een van 80cm in het midden.
Je neemt dan geen pootjes en plinten. Dus het rust op de onderplaat.
Uiteraard gebruik je genoeg houtlijm om alles extra stevig te maken.
Verder komt er een massief eiken houten plaat erop van 38mm dik. Zo n werkblad.
Deze is gelamineerd denk ik.

De kasten koppel je nog goed metelkaar en de achterwanden van de kasten maak je nog met 1 plaat goed vast.
Daardoor zal het niet vervormen. Scheluw staan.
Vervorming is gewoon het grootste gevaar bij het bezwijken van een constructie.

Uiteindelijk heb je volgens mij een stevige doosconstructie uit.......spaanplaat? Lol
Nu komt het waar ik dit berichtje mee begon. Je kan nog houten balken/ staanders, aanbrengen tussen de dikke plaat boven en de onderplaat. Deze lijm je mbv deuvels aan de wanden van de kasten.
Balkjes van 44x44 mm bv.
Daardoor draagt deze het aquarium en blijft ook gewoon rechtop staan.
Eventueel kan je nog 1cm ps op de bovenplaat leggen en dan het aquarium erop.

Hoe denken jullie erover? Zijn er hier voorbeelden van?
Op internet zag ik wel een plaatje van grote aquarium op de zgn malm kasten.

Met vriendelijke groeten
Fred

Ik zou er idd wel extra balkjes in doen en dat in iedere hoek van de kasten (12 dus) alles bij elkaar kom je bijna aan 1000 Kg, dat zou ik niet op 6 verticale spaanplaten durven zetten.

Laatst bewerkt:
Je bak is 700l water, plus het gewicht van de bak zelf, en nog wat spullen. Ruim 800kg schat ik zo.

Daar hoort een stalen frame onder. Ik zou het niet met Ikea kasten durven doen.
Grootste risico is er als er zijdelings krachten op komen. Het is dan de achterwand die vermijdt dat het simpelweg in elkaar klapt.

Ja de achterwand moet alle zijwaartse kracht opvangen, als je een deftige plaat gebruikt moet het kunnen, en extra balken in de kasten ook natuurlijk, daar schroef je dan ook de achterplaat tegenaan.

Als je er 12 balkjes in plaatst, hoeven de balken per stuk maar 70 of 80 kilo te houden, dat kan makkelijk.

Die kasten van de ikea zijn hol: (daarom zijn ze zo dik)

Bijlagen

• hardboardhoneycomb.jpg
    hardboardhoneycomb.jpg
    87.1 KB · Weergaven: 172
Sommige kasten wel ja, maar de keukenkasten zijn van spaanplaat.

persoonlijk zou ik voor je 1e idee gaan, skelet maken van hout en afwerken met... plaatmateriaal, steigerhout, tuinhout... van mij part met een rol riet.
heeft er wel mee te maken dat ik niet durf te zeggen hoe en wat met die keukenkastjes.. zijn die platen inderdaad hol?
afijn als ik t zelf zou bouwen, weet ik hoe t in elkaar steekt en dat het t aankan.

Je bak is 700l water, plus het gewicht van de bak zelf, en nog wat spullen. Ruim 800kg schat ik zo.

Daar hoort een stalen frame onder. Ik zou het niet met Ikea kasten durven doen.
Grootste risico is er als er zijdelings krachten op komen. Het is dan de achterwand die vermijdt dat het simpelweg in elkaar klapt.

daar hoort een stalen frame onder.... de meubels van de grootse bakken van aqualantis ect zijn ook van plaatmateriaal gemaakt.
zou ik een meubel maken voor een 2000L bak? dan zou ik die gerust van hout maken.
mits het een goede constructie is kan ook hout ijzersterk zijn.

dat zeggende ken ik deze keukenkastjes niet, en vind het moeilijk om er een oordeel over te vellen.
in dat opzicht zou ik het liever zelf maken.

Deze kasten zijn inderdaad keukenkasten en van spaanplaat.
De kasten van bv Juwel zijn dat ook, maar ik ben blij met jullie commentaar. Dat feedback is wel goed.
In feite zou dan de draagconstructie de balken van 44x94 mm moeten zijn, met die massieve blad van 38 mm dik erop.
Ik denk er nog over na, bedankt in ieder geval

Belangrijkste wat je over het hoofd ziet bij de juwel kasten is dat het aquarium een eigen bodem frame heeft wat het wat meer stevigheid geeft.
Niet dat een MASSIEVE plaat van 38mm veel gaat doen maar als dat ook spaanplaat is met een sticker zoals het meeste niet holle kastmateriaal van Ikea zou ik er minder vertrouwen in hebben denk ik.

Anyhow, 3 keukenkastjes koppelen middels een achterplaat en dan een plaat hout erop klinkt wel redelijk als een plan, zolang alles maar recht is en je aquarium overal goed ondersteund is er niks aan het handje lijkt mij

Thanks Tuinkabouter.

Ik heb even uitgezocht.
Het wordt een technisch verhaal (ik heb technisch achtergrond)
Maar uiteindelijk jouw conclusie. Lol

Vurenhout heeft een druk sterkte van 2N/mm2 loodrecht op de vezelrichting, dus voor een balkje van 44x44 mm ca 350kg.
Dan heb ik wel de laagste kwaliteit aangehouden. Dus met 12 staanders 44x44 mm kan je dus theoretisch 4500kg dragen.
Maar! Nu komt het. Dat hout mag niet gaan buigen, vervormen, scheef gaan staan want dan komen er horizontale krachten op. De zgn buigsterkte en dan is het hout veel zwakker.
De staanders moeten zuiver verticaal blijven staan.
Logisch, een boom kan flink buigen in de wind. (Buigkrachten) Terwijl het gewicht van zo n boom vertikaal makkelijk gedragen kan worden.

En nu spaanplaat. Deze kan ca 1N/mm2 dragen. Dus in mijn geval 6 schotjes van 18mm (denk ik?) dik geeft dit. 6480kg.
Voor die kastje van juwel bv 40cm beed: 2880kg. Echter wanneer zo n plank gaat buigen dan breekt het heel snel.
Daarom zijn die kasten voor aquaria vaak van spaanplaat. Ze kunnen wel wat hebben maar de platen moeten wel loodrecht blijven staan. Dit gebeurt oa dmv plaat aan achterzijde en een plaat erbovenop.
Gebruik dan ook houtlijm.

Conclusie: Inderdaad, kwa sterkte kan het aan maar maar er mag niks gaan buigen, scheefstaan, overhellen etc.

Nu ben ik echter van plan om een aquarium van 70cm diep te gaan nemen en ik neem gewoon balken van 44x94mm of 69mm voor de staanders. Gelijmd en verbonden dmv houtdeuvels.

Thanks

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan