Aquarium 60L nieuw visbestand samenstellen?


Leeman108

New member
Lid geworden
29 maart 2024
Berichten
3
Leeftijd
21
Hallo,

Een collega van mij had geen ruimte meer voor haar 60L aquarium en moest het kwijt. Ik heb het overgenomen omdat het mij wel leuk leek, maar ik ben een totale newby als het gaat om vissen...Toen ik de Bak kreeg zal het vol met alg. Op het internet heb ik lopen rondneuzen hoe ik dit kan oplossen. Door 2x per week waterwisselingen uit te voeren met bodemzuiger en een cleaning ball + flesje met vloeistof tegen alg en zijkanten + achterkant beplakt om licht van buiten te verminderen, heb ik het aquarium weer super mooi helder en schoon gekregen. De bodem heb ik vervangen van grind naar zwart zand. Het aquarium loopt nu al z'on 2,5 maanden zonder algvorming. Temperatuur stond op 26 graden en heb ik verlaagd naar nu 23. Nu volgt het volgende 'probleem', volgens mij is de hele visbestand van dit aquarium niet juist als ik het internet lees. Het volgende zit nu in het aquaroium:
- 3 zebra slakken
- 4 neon tetra (moeten met veel meer wegens schoolvis toch?)
- 3 corydoras, de vorige eigenaar wist niet meer welke soort maar ik denk de albino/pantser als ik google. deze schijnen te groot te zijn? zijn al wel 2 jaar oud volgens haar en zijn nog best klein?
- 1 clown pleco (ik lees op het internet verschillende minimum aquariumgrootes tussen de 60 en 80L. Deze is denk nu z'on 4 a 5 cm van mond tot punt van zn staart )

Er zat nog een betta in maar deze is bij haar overleden.
Mijn vraag is wat ik het beste kan doen met deze samenstelling, moet er echt iets weg of kan ik er nog wat van maken? Ik hoor graag jullie advies!
Ps heb een foto bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • 20240329_103633.jpg
    20240329_103633.jpg
    4.1 MB · Weergaven: 25
4 is inderdaad (veel) te weinig voor een scholenvis. Maar voor de meeste scholenvissen geldt wel dat het niet per se soortgenoten hoeven te zijn. Hier bedoel ik mee te zeggen dat als jij op een ander soortje wil overstappen, de overgebleven tetraatjes gezellig met de nieuwe soort mee scholen en dat je niet voor de rest van je leven aan neons vast zit.
Voor corydorassen geldt ook: hoe meer zielen hoe meer vreugd. Ik weet zo niet of je bak voor deze soort groot genoeg is, dat laat ik aan anderen over, maar ik weet wel dat cory's graag met meer zijn.

In feite is de vraag, wat wil JIJ met je bak en hoe zijn jouw wensen met de wensen van de vissen te verenigen?
 
Dankjewel!

Ik vind de cory's die er nu in zitten wel erg leuk, zeker op het zwarte zand komen ze er mooi uit. Dus het liefste houd ik deze soort, maar als het aquarium echt te klein is, vind ik dat oneerlijk voor ze.
Wat betreft de neon's ik vind ze wel leuk maar een andere schoolvis vind ik ook wel leuk, zo zag ik de rasbora galaxy voorbij komen, die zien er erg leuk uit. Is het dus ook mogelijk dat ik een schooltje van die haal en deze neons er gewoon bij laat? Verder vind ik de slakken en pleco die er nu in zitten ook erg leuk en mogen wat mij betreft lekker blijven zitten, maar dan moet dat wel kunnen natuurlijk! Dus als iemand daar nog adviezen over heeft hoor ik dat graag! Ik vind dat er veel verschillende maten van minimum aquariumgroote op het internet staat bij veel vissoorten, dat maakt het wel lastig haha!
 
Dat klopt, vooral amerikaanse sites willen nog weleens een stuk kleiner zitten dan wat hier in NL(Europa?) als acceptabel wordt gezien.
Wat je hoe dan ook in de gaten moet houden is de temperatuur waar de visjes in gehouden moeten worden. Ik dacht (maar dat moet je echt even checken) dat neons een duidelijk hogere temperatuur willen dan rasbora's.
Maar er zijn heel veel heel mooie scholenvisjes die samen met de neons kunnen en dezelfde temperatuur willen. Je kunt bij het zoekfilter van AquaInfo https://aquainfo.nl/zoekfilter/ de temperatuur in stellen en kiezen voor scholenvis. Dan krijg je een heel assortiment, waar je nog steeds kritisch naar moet kijken of het in je bak kan, maar wie weet brengt het je op ideeën. En je kunt natuurlijk ook altijd nog proberen de neons te herplaatsen.
 
Dankejwel voor de site, die is er handig inderdaad. Daar zie ik dat zowel de neon als rasbora tussen de 20 en 25 graden kunnen dus dat zou wel mogelijk zijn. Dan ga ik gewoon een scholtje rasbora's halen denk ik en dan nog 2 of 3 corydoras erbij, dan zitten er wel weer genoeg vissen in. De pleco is nu nog klein mocht die vergeven moment toch te groot worden dan kan ik die en evt de neon idd proberen te herplaatsen
 

Terug
Bovenaan