Aquarium aankoop


Josio_01

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2020
Berichten
123
Leeftijd
23
Beste,
Ik ben sinds kort opzoek naar een nieuw aquarium. Momenteel heb ik een bak van 40x25x25 en zou graag een upgrade willen maken. Ik heb al gezocht naar enkele opties en daar kwamen onderstaande links uit voort. Gelieve niet op de site zelf te letten, maar puur op het aquarium.



Nu is mijn vraag of:
1. Iemand al ervaring heeft met een van deze aquaria. En zo ja, hoe deze ervaring was/is. Wat zijn plus- en minpunten?

2. Iemand een ander aquarium weet aan te bevelen van ongeveer dezelfde maat (het liefst rond de 60cm in lengte voor het bijbehorende aantal liters), dezelfde prijsklasse (het liefst maximaal rond de €100) en ik ben verder erg op zoek naar een complete set/kit met alle toebehoren in één.

Ik hoop dat dit niet teveel criteria zijn en dat iemand mij hiermee zou kunnen helpen. Bij voorbaat dank!
 
Aqualantis 60 led is een goede bak!
 
Ik heb ook die Kjell noemt gehad en was er tevreden over en ze zijn goed betaalbaar (Hornbach).
 
In de 60cm klasse zijn er wel een paar leuke opties maar ze lijken wel allemaal enorm op elkaar.

Juwel - Primo 60 LED

Aquatlantis - Aquarium Advance LED

Ciano - Aqua 60 LED

Dit zijn wat mij betreft alle drie prima starter aquaria.
 
Zo mogelijk zou ik proberen een bak te vinden waar geen intern filter gebruikt wordt, maar direct een Hang On Back filter of een extern filter bij zit. Dat laatste zal waarschijnlijk lastig te vinden zijn. Vaak is de filtercapaciteit van een intern filter maar matig, en het schoonmaken er van is een stuk gemakkelijker. Ook is de overstap naar een extern filter vanaf een HOB een stukje makkelijker. Van de bovengenoemde opties heeft het Ciano pakket een HOB als ik het goed zie.

Edit: geen van allen heeft een HOB filter helaas :(
 
Zo mogelijk zou ik proberen een bak te vinden waar geen intern filter gebruikt wordt, maar direct een Hang On Back filter of een extern filter bij zit. Dat laatste zal waarschijnlijk lastig te vinden zijn. Vaak is de filtercapaciteit van een intern filter maar matig, en het schoonmaken er van is een stuk gemakkelijker. Ook is de overstap naar een extern filter vanaf een HOB een stukje makkelijker. Van de bovengenoemde opties heeft het Ciano pakket een HOB als ik het goed zie.

Edit: geen van allen heeft een HOB filter helaas :(
Inderdaad ook die Tetra EasyCrystal is een intern filter. In dit formaat aquaria is het eigenlijk nooit zo dat er een extern filter bij zit, helemaal niet als je onder de 100 euro wilt blijven. Een beetje extern filter heeft voor dit formaat aquaria dezelfde prijs als de bak zelf. Ben het wel met je eens dat een extern filter handiger is en meer filter vermogen biedt.

Mocht TS toch voor een extern filter willen gaan dan zou ik aanraden:

Eheim classic 250 (2213). Lekker veelzijdig filter die bij mij al zeker 15 jaar mee gaat en kun je alle kanten mee op.

JBL e702 - Ook een prima veelzijdig filter. Is wat moderner met mandjes en wellicht in onderhoud iets gemakkelijker. Op de lange termijn in mijn ervaring niet zo betrouwbaar als een Eheim.

SuperFish Eco-Flow 120 - Als je niet veel geld wil uitgeven is dit SuperFish extern filtertje wat mij betreft prima. Niet zo goed als de twee bovenstaande filters maar daar is de prijs ook naar. Ik heb hier zelf een review over geschreven.
 
Zo mogelijk zou ik proberen een bak te vinden waar geen intern filter gebruikt wordt, maar direct een Hang On Back filter of een extern filter bij zit. Dat laatste zal waarschijnlijk lastig te vinden zijn. Vaak is de filtercapaciteit van een intern filter maar matig, en het schoonmaken er van is een stuk gemakkelijker. Ook is de overstap naar een extern filter vanaf een HOB een stukje makkelijker. Van de bovengenoemde opties heeft het Ciano pakket een HOB als ik het goed zie.

Edit: geen van allen heeft een HOB filter helaas :(
Zijn er eigenlijk wel aquarium sets met een hang-on-back filter?
 
Zijn er eigenlijk wel aquarium sets met een hang-on-back filter?
Ik kan er geen bedenken. In Nederland en volgens mij de rest van Europa zijn die niet zo populair want vaak heb je er eigenlijk ook een 'rimless' aquarium voor nodig en die zie je hier gewoon wat minder. Je ziet ze wel veel aan de overkant van de oceaan in de USA. Wil je perse een HOB filter? Los kun je ze via amazon of zelfs aliexpress natuurlijk wel bestellen.
 
Ik kan er geen bedenken. In Nederland en volgens mij de rest van Europa zijn die niet zo populair want vaak heb je er eigenlijk ook een 'rimless' aquarium voor nodig en die zie je hier gewoon wat minder. Je ziet ze wel veel aan de overkant van de oceaan in de USA. Wil je perse een HOB filter? Los kun je ze via amazon of zelfs aliexpress natuurlijk wel bestellen.
Niet per se hoor, vroeg het me meer af vanwege de tip hierboven. Bedankt iig!
 

Terug
Bovenaan