Wat is er nieuw

aquarium aansluiten op randaarde wel of niet

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 14272
  • Startdatum Startdatum
Ik heb als elektricien zijnde wel een elektrode in mijn bak hangen. Nooit een pomp gezien waarvan het met hars gevulde huis gescheurd was? Daar hoeft namelijk geen kortsluiting van te komen. Kan wel je bak onder spanning zetten en dat merk je dus pas als je er met je handen in zit en je ze er niet meer uit krijgt. Niet alleen een pomp maar ook andere apparaten kunnen gaan lekken of scheuren bijvoorbeeld.
Veiligheid voor alles!
Een aarde heeft dus altijd zin ook al lijkt het vaak van niet.
 
Niet geheel.
Het kan alsnog gaan lekken naar de waterkolom en vervolgens via jou afvloeien naar aarde.
Klopt wat je zegt maar dan ben jij de aard pen en niet het randaarde stopcontact
Ik heb als elektricien zijnde wel een elektrode in mijn bak hangen. Nooit een pomp gezien waarvan het met hars gevulde huis gescheurd was? Daar hoeft namelijk geen kortsluiting van te komen. Kan wel je bak onder spanning zetten en dat merk je dus pas als je er met je handen in zit en je ze er niet meer uit krijgt. Niet alleen een pomp maar ook andere apparaten kunnen gaan lekken of scheuren bijvoorbeeld.
Veiligheid voor alles!
Een aarde heeft dus altijd zin ook al lijkt het vaak van niet.
De enige manier waar er spanning in de bak kan komen is via direct contact me de stroom bron lijkt me dus een verwarmings-element bv maar dan is er sprake van kortsluiting zekering lost dat op
Dan nog iets ie iedere beschrijving van pomp of verwarmings-element voor onderhoud steker uit het contact nemen geld net zo goed voor werk in de bak als aan de apparatuur
 
Dan nog iets ie iedere beschrijving van pomp of verwarmings-element voor onderhoud steker uit het contact nemen geld net zo goed voor werk in de bak als aan de apparatuur

maja, wie doet dat? Ik in ieder geval niet, sterker, ik heb het zo ingericht dat alles 100% kan doordraaien bij een verversing...
 
maja, wie doet dat? Ik in ieder geval niet, sterker, ik heb het zo ingericht dat alles 100% kan doordraaien bij een verversing...
Nou ik als ik zelf de bak in moet met handen.
Bij verversen hoeft dit mij niet kwestie van kunststof kraan open en dicht zetten geen seconde spijt gehad van de aanleg daar van😀😀
 
Jaap, doe ermee wat je wilt. Een installatie hoort ten alle tijden veilig te zijn voor iedereen. Stel dat iemand anders in een onbewaakt ogenblik zijn hand in jouw bak steekt terwijl er spanning op het water staat? Dan denk je aan mijn woorden.
Omdat het al jaren goed gaat bij jou wil niet zeggen dat er nooit iets kan gebeuren.
Bij een defect apparaat hoeft er niet altijd sprake te zijn van kortsluiting. Dat zou je moeten weten als we dezelfde opleiding hebben gehad.
Altijd fijn als mensen open staan voor andere inzichten :thumbs:
 
Wellicht kun je ons uitleggen hoe je die electrode in je aquarium hebt gemaakt. Ik vind het een mooi idee, zo aard je alles in je aquarium in een keer maar hoe maak je dat? Waar aard je die electrode op, gewoon op de aarde draad in een stopcontact vanuit de muur? Waar haal ik zo'n electrode die bijvoorbeeld niet gaat roesten. Vragen genoeg 🙂
 
Wellicht kun je ons uitleggen hoe je die electrode in je aquarium hebt gemaakt. Ik vind het een mooi idee, zo aard je alles in je aquarium in een keer maar hoe maak je dat? Waar aard je die electrode op, gewoon op de aarde draad in een stopcontact vanuit de muur? Waar haal ik zo'n electrode die bijvoorbeeld niet gaat roesten. Vragen genoeg 🙂
Zie linkje van Wouter hierboven met een titanium aarde ding.
 
Daniël,
Zo’n electro kun je gewoon bij AliExpress voor weinig bestellen. Ze zijn van rvs. Daar monteer je een soepele draad aan. Ik heb een kast gemaakt waar de bedrading van de verlichting in samenkomt en daar de aarde uit gehaald. Als je dat niet hebt is de makkelijkste optie om een stekker met randaarde te nemen en de draad op het aardcontact aan te sluiten. Dan heb je wel een geaard stopcontact nodig natuurlijk.
De elektrode hang je gewoon ergens in een onopvallend hoekje in je bak.
 
Ah ik had het bericht van wouter even gemist, mooi ding en weinig moeite om even te doen. Ik moet ook aan de gang zie ik 😉
 
uhu.
toch nuttig geweest dit topic.

ik gooi er eentje in mijn bioloog denk ik.
Boven in de bak zit niks aan techniek of zou het water met de stroom van de opvoerpomp mee geleiden naar boven net als hoe je piest op een schrikdraad dat het auw doet?
 
Boven in de bak zit niks aan techniek of zou het water met de stroom van de opvoerpomp mee geleiden naar boven net als hoe je piest op een schrikdraad dat het auw doet?
Dat verwacht ik wel ja, zal gewoon geleiden tot in je aquarium zelf. Over pies gesproken, daar zit ook ammoniak in 😉
 
Nu heb ik in mijn woonkamer geen geaarde stopcontact.
Nu zit er weel vlak bij een verwarming.Zou ik daar de aard pen kunnen vast zetten?
Of is de verwarming in de huiskamer niet geaard?
In de badkamer zie ik wel een aardkabel zitten aan de verwarming.

Mvg ronald
 
Tot je opvoerpomp uit gaat en er geen rond gaande flow meer is
Dat is het mooie aan een bioloog waar al je apparatuur in verstopt zit 😉
Je bak zelf zou dan (minus de verlichting en eventuele wavemakers) geïsoleerd moeten zijn van je bioloog.
 
Nu heb ik in mijn woonkamer geen geaarde stopcontact.
Nu zit er weel vlak bij een verwarming.Zou ik daar de aard pen kunnen vast zetten?
Of is de verwarming in de huiskamer niet geaard?
In de badkamer zie ik wel een aardkabel zitten aan de verwarming.

Mvg ronald
Die van mij niet.
Die komt namelijk via kunststof slangen vanuit de vloer.

Dat oude spul waar bij de buizen van metaal zijn in het zicht die zijn geaard. Op zo'n buis kan je een aard klem zetten. Alleen zou ik dat persoonlijk niet doen.

Check effe net als wat ik heb gedaan of er een gele aarddraad in je plafond loopt van de woonkamer. Met een trekveer trek je dan vanuit de stopcontact naar de centraaldoos een extra draad en vervang je alleen de stopcontact. Geel draad strippen en in een lasklem naast de andere gele draad duwen en dat is alles.
Bij mij loopt geel via de woonkamer naar de tuin en schuur.
 
Het enige geaarde stopcontact....is in de bijkeuken.
En die zit niet in de buurt

Mvg ronald
 
Het enige geaarde stopcontact....is in de bijkeuken.
En die zit niet in de buurt

Mvg ronald

Het gaat er niet om waar stopcontacten zitten.
Bij mij zitten ze ook niet in de buurt van de woonkamer.
Maak eens een lamp in je plafond los en kijk wat daar allemaal in loopt.
als er een geel/groen draad in loopt heb je geluk en anders pech.

Heb je een tuin of balkon grenzend aan je woonkamer en is je huis na 1988 gebouwd dan moet er wel een aarde lopen.
 
Huis van 1978.....en gekeken in plafon.......geen aarde draad.

Mvg ronald
 
Huis van 1978.....en gekeken in plafon.......geen aarde draad.

Mvg ronald
Tja.
Misschien heb je dan ook een houten vloer met kruipruimte eronder?
Kan je misschien een grond kabel doorheen trekken naar bijkeuken of groepenkast?

Dan heb je ook ouderwetse cv zoals ik eerder beschreef met metalen buizen.
Het is een optie maar ik weet niet of dat gevaarlijk is.
Misschien dat Wouter dat weet?
 
Als je onder de vloer kan, kan je gelijk je aquarium op een aparte groep maken als je er genoeg verstand van hebt. Wel afzekeren op een aardlekautomaat dan.
CV met stalen leidingen is in principe altijd geaard door de stekker van de ketel en in de badkamer ook.
 
Dacht dat er een paar posts terug werd gezegd dat aarden op leidingwerk tegenwoordig niet meer mag.

Maar je aquarium op een B16 ALA zetten is nooit een slecht idee.
Als je waterkoker een aardfout maakt blijft je aquarium draaien, zal niet de eerste zijn dat je terug komt van vakantie in een donker huis 😉
 
Ik heb alle berichten gelezen, ik denk dat er veel verschillende situaties zijn en verschillende installatie in de huizen zijn. Natuurlijk zekerheid voor het geval. Altijd stekkers uit bij werkzaamheden in de bak, en hopen dat ik de lichten er niet in laat vallen. Een aardpunt in de bak is goed tuurlijk. Natuurlijk gaan we er van de apparaten goed zijn en geen sluiting veroorzaken. Maar, als en apparaat kapot is/of sluiting veroorzaakt heb ik pech of het of het een radio of ander apparaat is of een pomp of staafverwarming is. Heb ik het is? Zullen de gevolgen voor mij zelf een beetje afhangen van de installatie in huis?
 
Wouter,
Aarden via de CV mag inderdaad niet maar een doe het zelver zou ik het niet afraden om te doen voor alleen zijn aquarium als er geen andere optie is.
 
Wouter,
Aarden via de CV mag inderdaad niet maar een doe het zelver zou ik het niet afraden om te doen voor alleen zijn aquarium als er geen andere optie is.
Sorry hoor, zo op het eind van jaar vind ik dat ik echt een domme zin. Dat werkt schijn veiligheid in de hand!
 
Het mag wel of niet lijkt me. Als het niet mag werkt het schijn veiligheid in de hand.
 
Ik denk dat het niet werkt wanneer de CV op een andere stroomgroep zit dan het aqua. Mogelijk meer de aardlek het dan niet goed.

Dat klopt niet. Een aardedraad wordt nergens onderbroken (mag ook niet) alle aardedraden uit de installatie in komen in de groepenkast samen en zitten daar op dezelfde rail aangesloten. Een aardlekschakelaar heeft daar verder weinig mee te maken.

Het mag wel of niet lijkt me. Als het niet mag werkt het schijn veiligheid in de hand.

Officieel mag het niet omdat je de CV installatie niet als aarde mag gebruiken. De leidingen mogen geen spanning voeren.
Maar het kan wel. Als dit de meest veilige optie is om een bak te aarden zou ik het doen. De beste opties zijn bekend.
 
Ook niet dat de leidingen van kuststof zijn. Maar het mag niet dus. Dus ook niet voor de voor de zelver.
 
Op wat, een B16 ALA ????? Ik ben maar een simpel ventje hoor.
Een 16 ampere AardLekAutomaat met een B karakteristiek.
C karakteristiek schakelt later uit en een A karakteristiek sneller.
Heeft te maken met de maximaal toelaatbare stroom per uur.

Verschil tussen een “normale” zekering en een ALA is dat als je een aardfout hebt met een normale zekering de aardlekschakelaar eruit gaat en je dus nog (maximaal) 3 andere groepen uitschakelt.
Een ALA is een “normale” zekering en aardlekschakelaar in 1 kastje waardoor de rest van je installatie niet aangetast word als je een aardfout hebt.

Is trouwens ook handig om je schuur of buitenverlichting etc mee te zekeren..
 
Een 16 ampere AardLekAutomaat met een B karakteristiek.
C karakteristiek schakelt later uit en een A karakteristiek sneller.
Heeft te maken met de maximaal toelaatbare stroom per uur.

Verschil tussen een “normale” zekering en een ALA is dat als je een aardfout hebt met een normale zekering de aardlekschakelaar eruit gaat en je dus nog (maximaal) 3 andere groepen uitschakelt.
Een ALA is een “normale” zekering en aardlekschakelaar in 1 kastje waardoor de rest van je installatie niet aangetast word als je een aardfout hebt.

Is trouwens ook handig om je schuur of buitenverlichting etc mee te zekeren..
Dank voor de reactie, dan de groepen in mijn huis elke een normale ALA en 2 aardschakelaars dat weet ik dat.
 
A, B C, karakteristiek.
ALA
(Mili) Ampères.
B16
Kunststof / stalen leidingen.....

Je zal hier een vraag stellen zeg, ik zou er allang spijt van hebben.:stars:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan