tuinkabouter
Well-known member
Niet geheel.Och zo lag je geen randaarde stekkers hebt op je apparatuur niets aan het handje
Het kan alsnog gaan lekken naar de waterkolom en vervolgens via jou afvloeien naar aarde.
Niet geheel.Och zo lag je geen randaarde stekkers hebt op je apparatuur niets aan het handje
Klopt wat je zegt maar dan ben jij de aard pen en niet het randaarde stopcontactNiet geheel.
Het kan alsnog gaan lekken naar de waterkolom en vervolgens via jou afvloeien naar aarde.
De enige manier waar er spanning in de bak kan komen is via direct contact me de stroom bron lijkt me dus een verwarmings-element bv maar dan is er sprake van kortsluiting zekering lost dat opIk heb als elektricien zijnde wel een elektrode in mijn bak hangen. Nooit een pomp gezien waarvan het met hars gevulde huis gescheurd was? Daar hoeft namelijk geen kortsluiting van te komen. Kan wel je bak onder spanning zetten en dat merk je dus pas als je er met je handen in zit en je ze er niet meer uit krijgt. Niet alleen een pomp maar ook andere apparaten kunnen gaan lekken of scheuren bijvoorbeeld.
Veiligheid voor alles!
Een aarde heeft dus altijd zin ook al lijkt het vaak van niet.
Dan nog iets ie iedere beschrijving van pomp of verwarmings-element voor onderhoud steker uit het contact nemen geld net zo goed voor werk in de bak als aan de apparatuur
Nou ik als ik zelf de bak in moet met handen.maja, wie doet dat? Ik in ieder geval niet, sterker, ik heb het zo ingericht dat alles 100% kan doordraaien bij een verversing...
Zie linkje van Wouter hierboven met een titanium aarde ding.Wellicht kun je ons uitleggen hoe je die electrode in je aquarium hebt gemaakt. Ik vind het een mooi idee, zo aard je alles in je aquarium in een keer maar hoe maak je dat? Waar aard je die electrode op, gewoon op de aarde draad in een stopcontact vanuit de muur? Waar haal ik zo'n electrode die bijvoorbeeld niet gaat roesten. Vragen genoeg 🙂
Dat verwacht ik wel ja, zal gewoon geleiden tot in je aquarium zelf. Over pies gesproken, daar zit ook ammoniak in 😉Boven in de bak zit niks aan techniek of zou het water met de stroom van de opvoerpomp mee geleiden naar boven net als hoe je piest op een schrikdraad dat het auw doet?
ik gooi er eentje in mijn bioloog denk ik.
Dat is het mooie aan een bioloog waar al je apparatuur in verstopt zit 😉Tot je opvoerpomp uit gaat en er geen rond gaande flow meer is
Die van mij niet.Nu heb ik in mijn woonkamer geen geaarde stopcontact.
Nu zit er weel vlak bij een verwarming.Zou ik daar de aard pen kunnen vast zetten?
Of is de verwarming in de huiskamer niet geaard?
In de badkamer zie ik wel een aardkabel zitten aan de verwarming.
Mvg ronald
Het enige geaarde stopcontact....is in de bijkeuken.
En die zit niet in de buurt
Mvg ronald
Tja.Huis van 1978.....en gekeken in plafon.......geen aarde draad.
Mvg ronald
Sorry hoor, zo op het eind van jaar vind ik dat ik echt een domme zin. Dat werkt schijn veiligheid in de hand!Wouter,
Aarden via de CV mag inderdaad niet maar een doe het zelver zou ik het niet afraden om te doen voor alleen zijn aquarium als er geen andere optie is.
Sorry hoor, zo op het eind van jaar vind ik dat ik echt een domme zin. Dat werkt schijn veiligheid in de hand!
Ik denk dat het niet werkt wanneer de CV op een andere stroomgroep zit dan het aqua. Mogelijk meet de aardlek het dan niet goed.Want?
Ik denk dat het niet werkt wanneer de CV op een andere stroomgroep zit dan het aqua. Mogelijk meer de aardlek het dan niet goed.
Het mag wel of niet lijkt me. Als het niet mag werkt het schijn veiligheid in de hand.
Een 16 ampere AardLekAutomaat met een B karakteristiek.Op wat, een B16 ALA ????? Ik ben maar een simpel ventje hoor.
Dank voor de reactie, dan de groepen in mijn huis elke een normale ALA en 2 aardschakelaars dat weet ik dat.Een 16 ampere AardLekAutomaat met een B karakteristiek.
C karakteristiek schakelt later uit en een A karakteristiek sneller.
Heeft te maken met de maximaal toelaatbare stroom per uur.
Verschil tussen een “normale” zekering en een ALA is dat als je een aardfout hebt met een normale zekering de aardlekschakelaar eruit gaat en je dus nog (maximaal) 3 andere groepen uitschakelt.
Een ALA is een “normale” zekering en aardlekschakelaar in 1 kastje waardoor de rest van je installatie niet aangetast word als je een aardfout hebt.
Is trouwens ook handig om je schuur of buitenverlichting etc mee te zekeren..
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.