Wat is er nieuw

aquarium afvoermaken (schematische voorsteling)

• Onderwerp starter Onderwerp starter L3ct3r
  • Startdatum Startdatum
L

L3ct3r

Guest
ik wil een afvoer op mijn leeg aquarium bouwen om zo het verversen in de toekomst te vergemakkelijken.

ik heb een schematische voorstelling gemaakt, het zou fijn zijn mocht er reactie op komen want het is de eerste keer dat ik zo iets probeer.

521183_0_82_afvoer.jpg

de rechthoek bovenaan is de externe filter, pijlen geven de richting van het water aan.

de rode cirkels zijn open/dicht kraantjes.

op de afvoer kan ik een tuinslang aansluiten die naar het putje gaat om water te vervangen
op het onderste kraantje kan ik de kraan van beneden aansluiten om vers water toe te voegen
middelste kraantje dient om te wisselen tussen verversen, afvoeren en pompen.

heb ik iets over het hoofd gezien of klopt deze voorstelling

grtz

Kan zo zeker maar vind het een soortje zonde dat het water wat naar de afvoer gaat eerst door al het filtermateriaal gaat dus voor niks wordt gefilterd.
Ik zou die dus zelf op de leiding van de aanzuiging doen maar is misschien een wat overdreven idee van me 😉

[size](Je hebt natuurlijk gelijk, maar het zal er meer van afhangen waar de kranen in praktijk het best geplaatst kunnen worden.)[/size]

Verbetering

Je kan de afvoer niet voor de pomp plaatsen omdat het de aanzuigkant is.
Indien de darmen lager dan de bak lopen moet het nog gaan als hevel. Maar anders gaat het niet. Op de perskant van de pomp heb je die problemen niet

Jb Malawi

het is de eerste keer dat ik een afvoer maak, ben niet helemaal mee met de 'druk' die je bedoeld.
ik heb hier alvast geen rekening mee gehouden bij mijn ontwerp...

ik heb het bij de uitstroom gepakt omdat wanneer het water 'in' de bak zit is het ook reeds gefilterd is, je kunt niet enkel 'ongefilterd' water afhevelen toch?

ik vond het ook praktischer afvoer en bijvullen in elkaars buurt te hebben met een kraan ertussen zodat ik vers water niet in de tegengestelde richting mijn pomp in duw.

hier even een foto van het geheel, zodat het misschien duidelijker is , standaard setting met de spraybar.
opgelet: is nog niet gelijmd, perspectief klopt dus idd niet 🙂

892375_0_82_10817315_4870388253960_324730369_o.jpg

de bovenste horizontale kraan is vers water
de onderste horizontale is afvoer aquarium water
de verticale (middelste) is voor switchen tussen alle mogelijkheden:
afvoer, bijvullen, gewoon filteren

onderkant kan ik mijn pomp op aansluiten.

het is zo ineen gestoken dat ik alles los krijg

edit: ik heb 2 pompen, maar 1 heeft een afvoer, andere is gewoon uitstroom

Omdat je pomp in het midden vanje systeem staat heb de aanzuigzijde van de pomp
en de uitstroomzijde van je pomp

Als je de aftakking maakt aan de aanzuigzzijde dan moet jij je pomp stil zetten voordat je het water kan afhevelen.

Als je langs de uitstroomzijde je kranen plaatst kan je de kracht van je pomp gebruiken om het water uit je aquarium te duwen.
Nadien even stil om het aquarium terug te vullen

Jb Malawi

vond het op die manier idd het meest logisch (gelukkig 😛)

bedankt voor de info

Zal best in orde komen zo

Creatieve oplossing!

Ik ben benieuwd hoe en hoe gemakkelijk het in de praktijk gaat werken. Let me know!

wat heb ik na een week geleerd:
-genoeg lijm gebruiken
-als je zoals mij met een tuinslang werkt zijn 2 kraantjes eigenlijk voldoende

tenzij ik iets 'permanent' maak een nog een tweede tuinslang ergens in een putje kan hangen, maar op het moment staat er eigenlijk 1 kraan te veel op

Bedankt voor het delen, hoeven wij dit niet meer te leren :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan