Wat is er nieuw

Aquarium blijft te warm

D

Dayday

Guest
Goedeavond, hier een redelijke leek...
Ik ben sinds een maand weer begonnen met vissen houden. Ik had nog spullen van mijn oude aquarium en deze dus ook gebruikt bij het opstarten, alles goed en wel klaar, verwarmingselement op 24 en verder niet naar gekeken omdat hij het altijd goed heeft gedaan.... gisteren konden eindelijk de vissen erin (70 liter) 5 platy's 5 guppen en 1 algeneter (ancistrus soort?) sorry ben die naam echt even kwijt. Toen heb ik tegelijk de thermometer erbij gehangen en jawel 29-30 graden. Heb hem kunnen koelen naar 28 met klep open en lamp uit maar nu gaat hij toch weer richting 29. Ventilator heb ik op het moment niet, iemand een idee hoe schadelijk deze temperatuur is en hoe ik dit het beste kan oplossen?

Een deel water verversen voor de afkoeling, zorgen dat de omgevingstemperatuur niet te hoog is en even je heater controleren.

Een deel water verversen voor de afkoeling, zorgen dat de omgevingstemperatuur niet te hoog is en even je heater controleren.
Ga ik doen! Omgevingstemperatuur is hier nu binnen rond 22. Verwarming staat hier nu ook nog niet aan, bedankt voor je antwoord

Met de heater uit zou je temp niet zo hoog mogen oplopen. Wellicht is deze defect.

Ik denk dat je heater kapot is, waarschijnlijk in het grijze verleden uit je bak gehaald zonder hem eerst een tijd in het water te laten met de stekker eruit waardoor die dus is doorgebrand (een heater verwarmd altijd nog een tijd door als de stroom eraf is, dat komt omdat de spiraal loeiheet is en die heeft tijd nodig om af te koelen, doe je dat niet en haal je hem meteen uit het water dan brandtie door)

Ik denk dat je heater kapot is, waarschijnlijk in het grijze verleden uit je bak gehaald zonder hem eerst een tijd in het water te laten met de stekker eruit waardoor die dus is doorgebrand (een heater verwarmd altijd nog een tijd door als de stroom eraf is, dat komt omdat de spiraal loeiheet is en die heeft tijd nodig om af te koelen, doe je dat niet en haal je hem meteen uit het water dan brandtie door)
Maar als de heater kapot is zou het water toch juist moeten afkoelen? Ik heb net gekeken maar hij doet het wel, zover dat ik kan zien... heb net een deel water ververst maar temp staat nu nog op 27,5

Mijn ervaring is dat de ingebouwde thermometer van zo'n verwarming vaak na verloop van tijd erg onbetrouwbaar wordt. Zelf gebruik ik ze alleen nog met een losse thermostaat er voor zoals bijvoorbeeld de Inkbird ITC 306-t of ITC 308 en zet dat de thermostaat maximaal en regel de temperatuur verder met een aparte probe. Je kan ook proberen de temperatuur van de verwarming nu op 18 te zetten en kijken wat het dan werkelijk wordt maar wat doet zo'n ding in de toekomst weer vraag ik me dan af.

Maar als de heater kapot is zou het water toch juist moeten afkoelen? Ik heb net gekeken maar hij doet het wel, zover dat ik kan zien... heb net een deel water ververst maar temp staat nu nog op 27,5
Als de thermostaat van je heater kapot is kan hij ook altijd open blijven staan en dus altijd blijven verwarmen. Het kan ook dat hij denkt dat het 24 graden is terwijl het werkelijk 29 is, dat zal je dus even moeten testen in een emmer met water oid.

Ik ga in ieder geval meteen een nieuwe heater aanschaffen, moest toch al gebeuren. Ik hoop dat dit voor de visjes nu niet te vervelend is?

Ik ga in ieder geval meteen een nieuwe heater aanschaffen, moest toch al gebeuren. Ik hoop dat dit voor de visjes nu niet te vervelend is?
Misschien wel voor je visjes, maar vaak kan dat geen kwaad (geen idee wat voor vissen je hebt en hoe groot de bak is), als de temperatuur nog te hoog is meer verversen met koud water.

Misschien wel voor je visjes, maar vaak kan dat geen kwaad (geen idee wat voor vissen je hebt en hoe groot de bak is), als de temperatuur nog te hoog is meer verversen met koud water.
Ik heb op dit moment een 70 literbak met 5 guppen 5 platy's en een kleinblijvende algeneter, ben daarvan dus de naam kwijt iets met ancistrus. Omdat ik net pas weer ben begonnen heb ik juist voor dit soort dingen makkelijke vissen genomen. Even doorleren voordat ik met het echte werk begin haha.

Die vissen overleven dat wel hoor.

ik zou de heater nu gewoon uitschakelen, morgen na het werk/school even langs de LFS om een nieuwe te kopen en aan te sluiten.

Is de thermometer wel goed? Zou ook weer niet in 1 dag van 30 naar 22 graden gaan terug brengen. Dat zullen visjes ook niet fijn vinden.

ik zie een aquarium niet in 1 dag van 30 naar 22 graden terugvallen... of denk ik dan verkeerd?

maar de thermometer kan een gigantisch foute waarde aangeven natuurlijk... dat is een hele goede :deal:

ik zie een aquarium niet in 1 dag van 30 naar 22 graden terugvallen... of denk ik dan verkeerd?

maar de thermometer kan een gigantisch foute waarde aangeven natuurlijk... dat is een hele goede :deal:
Nou als je flink ververs met koud water wel wat de eerdere tip was om af te koelen

Nou als je flink ververs met koud water wel wat de eerdere tip was om af te koelen

Oooh wacht ff nou volg ik je :juggle:

dat zou ik dus niet doen! gewoon nu die heater uitschakelen en verder niks doen.
29 is ook weer niet zo extreem hoog, maar wel hoog.

Laatst bewerkt:
Ik zie daar niet veel problemen in, we zijn sinds het starten van dit topic al weer anderhalf uur verder, de 1e verversing gaf nog niet voldoende resultaat dus een 2e zijn de vissen weer op een normale temperatuur, veel mensen verversen met koud water en krijgen ook geen problemen, wat overigens mee valt, mogelijk worden de waarden een graad of 5 terug gebracht.

De heater zal wel werken maar de thermostaat misschien niet meer?

Ik zie daar niet veel problemen in, we zijn sinds het starten van dit topic al weer anderhalf uur verder, de 1e verversing gaf nog niet voldoende resultaat dus een 2e zijn de vissen weer op een normale temperatuur, veel mensen verversen met koud water en krijgen ook geen problemen, wat overigens mee valt, mogelijk worden de waarden een graad of 5 terug gebracht.

Bedoel ook niet dat de tip afkoelen met koud water niet goed is, dit doe ikzelf ook.

Ik heb de heater eruit gehaald en de kap eraf, thermometer geprobeerd in glas koud water, werkt gewoon goed. Nu met heater eruit en kap eraf de temp wat laten zakken. Heb nog een heater gevonden in de kelder vrij nieuw. Is alleen te klein voor dit aquarium denk ik. Straks even nieuwe halen

Ik ben benieuwd wat het nu wordt zonder een heater maar ik denk dat het wel daaraan ligt.

Hoeveel watt is deze?
Dat is een superfish nano eco heater 50 watt. Niet genoeg dus voor dit aquarium maar tot ik een nieuwe heb wat vandaag of morgen zal zijn prima, denk dat het niet eens echt nodig is er een vervangende in te hangen als ik vandaag een nieuwe haal. Temp is gedaald naar 26 na extra verversing.

50 watt moet wel genoeg zijn, de bak hoeft niet zo heel warm namelijk 22 a 23 graden is genoeg

Kraan water is nog niet zo koud dus zul je een flinke water wissel moeten doen om een behoorlijke temperatuur val te krijgen
Trouwens de voorgetelde Inkbird ITC 306-t of ITC 308 is wel een aanrader wat mij betreft ( zijn ook goedkopere oplossingen voor via ali expres)
Heb er zelf sinds kort ook 1 en heb mijn sluimer verbruik behoorlijk zien dalen die temperatuur controle van het verwarmings-element zelf stelt dus niet zo veel voor

Laatst bewerkt:
15 graden is dat ongeveer, dus als je de helft ververst zit je al op 22,5
Maar of de vissen dat fijn vinden....... gewoon van nature af laten koelen, dat is het beste.

Proberen kan geen kwaad, mijn 60 liter bak heb ik warm (23 graden) kunnen houden met een 25 Watt heater.
In mijn grote bak (200 liter) zit een 150 Watt heater.

...iemand een idee hoe schadelijk deze temperatuur is en hoe ik dit het beste kan oplossen?
Tot 30 graden hoef je je niet direct enorm grote zorgen te maken. Het is dan wel echt tijd om in te gaan grijpen als je het mij vraagt. Vanaf 30 graden stoppen de planten met groeien en gaat het zuurstofgehalte in het water enorm teruglopen waardoor er een grote algengroei kan gaan plaatsvinden. Vissen kunnen ook niet zonder zuurstof dus ook zij zullen hier last van ondervinden.
Bij een dermate hoge temperatuur zou ik je wel aan raden om het water te verversen aan te vullen met kouder water. Let wel, geen koud water, maar kouder water dan de temperatuur in het aquarium.

Bij langdurige hoge temperaturen zou ik zoals hierboven al beschreven is de heater controleren en eventueel vervangen. De omgevingstemperatuur controleren. Het aantal uren licht eens bekijken. (Led geeft minder warmte af dan TL, dus is de invloed kleiner). En tot slot kun je de kappen van het aquarium open zetten zodat de warmte beter weg kan.

Nee, een kapotte heater kan ook blijven verwarmen terwijl de ingestelde temperatuur al reeds bereikt is. Je stelt de heater bijvoorbeeld in op 23-24 graden maar hij blijft doorverwarmen tot 29 graden. In dit geval zou ik adviseren om de heater te vervangen en niet te gaan spelen met de instellingen. Hij is tot slot onbetrouwbaar geworden.

Het is een grote verandering. Die zal niet vanzelf plaatsvinden. Maar bij een flinke waterwissel van bijvoorbeeld 50% kun je dit voor elkaar krijgen als je de bak weer vult met kouder water en alle bovengenoemde maatregelen treft.

Bedankt voor al jullie reactie's en meedenken! Het blijft raar, heater is er sinds vanochtend uit klep staat ooen en temp is nog steeds 27. Thermometer werkt echt aangezien ik deze heb getest in koud water heet water etc. Ik ben al wel blij dat het nu 27 is en geen 30 meer. Maar ik denk dat ik vannacht de heater die ik nog heb en wilde proberen er nog even uitlaat en morgenvroeg kijk of de temp nog iets is gezakt. Is dit uberhaupt een goed idee?

Ja kunt de ''nieuwe'' heater alvast op 23 graden zetten en in de bak hangen, dan zakt de temperatuur iig niet verder dan dat.

Test m van te voren wel even, of weet je zeker dat ie goed is?

Wat voor vissen houd je? Misschien heb je geen verwarming nodig.

Ik heb drie aquaria en in geen enkele zit meer een verwarming. Scheelt weer stroom.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan