Aquarium Computer V2


Denk dat je teveel op de bus hebt en daardoor teveel packets die botsen of vermist raken waardoor alles in mekaar stuikt

De I2c bus wordt steeds vrij gemaakt. Heb ook de snelheid van de bus al teruggebracht maar zonder succes. Maar je zou gelijk kunnen hebben hoor.

Heb nog een kennis met een oscilloscoop dus ga daar even naar toe om de kwaliteit van de bus te kunnnen zien.
 
Heb je trouwens een bus controller?
1 controller die aangeeft wie wanneer mag praten?
Soort van juf in een klas kakelende kinderen zegmaar, zonder de juf kakelen ze maar een eind heen en komen ze nergens

Maar zou het ook instraling kunnen zijn van je 230 kabels?
 
Bedankt voor je input tuinkabouter, zie het nu pas eerlijk gezegt.
Ja, 1 arduino is de master en zorgt voor de communicatie middels Wire library dus dat zit wel snor (denk ik zo.....hoop ik zo....).
230kabels....hahaha, het is nog wel een zooitje inderdaad maar heb op advies zoveel mogelijk "shielded" kabel gebruikt en hopelijk is dat voldoende.

Probleem is wel opgelost en luisterde nogal nauw.
Nu precies de goede pull-up resistor voor de I2C bus en heel mooi signaal.
Ribbon kabel gaf wel degelijk problemen maar niet iets wat ik zomaar verander.
Zit nu een pull-up resistor op het main board zoals het moet maar ook een pull-up na de ribbon kabel.
Dit is niet zoals voorgeschreven maar enige manier dat ik een goed signaal kreeg.
Ook door het plaatsen van extra capacitatoren op de 5V rail veel ruis verwijderd.
Door beide gaat het tot nu toe prima maar even afwachten want je weet het nooit.

Systeem draait nu voor het eerst pas echt "volledig" dus best spannend.
Mis alleen nog de hoohoog niveau bescherming op het aquarium zelf en de pers flow meter van de opvoer pomp maar dat mag de pret niet drukken.

PH probe gecalibreerd maar is nog wat onrustig en weet niet waar dat door komt.
Deze wil nog wel een 0.10 / .15 verspringen wat zou kunnen komen door de verlengde BNC kabel of door een slechte probe.
Ga morgen nogmaals calibreren en heb alvast een ander type PH probe besteld.
PH communiceerd nu wel goed met het stopcontact waar straks het CO2 relais op komt.
PH laag gaat stroom er op en PH hoog gaat stroom er netjes van af.
Door het schommelen van de PH was hij wel steeds aan het schakelen dus heb een dode tijd ingesteld van 30sec en een dode band van 0.1 om pendelen tegen te gaan.
Logischerwijs kan ik dat pas echt testen als het CO2 systeem bij staat....en er water in de bak zit :)

Feed timer werkt ook en pompen gaan netjes uit op ingestelde timer van 10min.

Automatisch bijvullen is toch een beetje een eng ding maar dit uivoerig getest en werkt perfect.
Ook de spoel sequence werkt en hij schakeld pas van riool naar aquarium als temperatuur goed is +- 1°C.

Verversing knoppen werken ook goed,
Heb nu maar even 1% ingevoerd bij 500liter voor het testen.
Straks komen daar natuurlijk de vaste waarden in maar dan moet ik de netto inhoud van het systeem eerst weten.
Wilde een kort filmpje maken van wat sequences maar dat lukt niet zonder statief.
Omdat ik toch wat wilde delen maar een paar foto's van de "refresh sequence" gemaakt.
De vraag waaroom alles in het engels is zal ik alvast antwoorden want die vraag krijg ik vaker maar is simpel.
Indien ik hulp nodig heb bij de code is het wel makkelijk als deze in het engels is zo dat iedereen snapt (of juist niet snapt) wat ik aan het doen ben.


Het standaard scherm met info en opties.
T is het gemiddelde van de 2 temperatuur sensoren.
PH spreekt voor zich.
Flow meters doen het nog niet want 1 pomp is niet aangesloten en 1 flow meter moet ik nog binnen krijgen.
Onderste zijn de opties voor het water verversen.
De meeste informatie komt straks ook op een tablet te staan maar dit is wel makkelijk voor als het inet het niet doet...ofzo
Qqn4A9iwtQWmC8TiCCXtdUKlHe0Pj5rL.jpeg



Input 1% gegeven.
Hier nog de opties om te annuleren indien verkeerde keuze geselecteerd
Qqn4A9iwtQWmC8TiCCXtdUKlHe0Pj5rL.jpeg



Tellen tot 5 en dan stopt deze automatisch.
De flow is de huidige hoeveelheid water naar het aquarium vanaf de kraan.
Zie nu pas dat daar 'Total x l/hr' staat en dat kan natuurlijk niet...
Dat ga ik gelijk aanpassen naar liter :)
Bugs.... overal bugs! ;)
Qqn4A9iwtQWmC8TiCCXtdUKlHe0Pj5rL.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op dit moment, omdat ik er zelf ook mee bezig ben, voel ik met je mee. Overigens hou ik het vooreerst op mijn verlichting. Maarre, wel al stiekum plannen voor meer...
 
Ph meter opnieuw uitvoering gekalibreerd en is al een hele verbetering.
Van het laboratorium op het werk ph buffer gekregen en mijn oude buffers waren duidelijk niet goed meer.
In de PH buffer is uitslag volledig stabiel maar in de bioloog blijft deze onrustig.
Weet haast wel zeker dat dit komt door de hoge stroomsnelheid.
PH sensor is nu geplaatst in een tussenkamer maar misschien niet de ideale positie maar wel erg praktisch.
Hij pakt nu 10metingen en geeft hiervan het gemiddelde weer.
Dit komt neer op 1 uitslag per 5sec.
Het gemiddelde is wel constant dus dat kan ook gewoon een optie zijn.

Het laboratorium gaat voor mij een professionele mobiele PH meter regelen die ik dan mag lenen voor een dag.
Is wel een luxe want dan kan ik pas kijken of alles echt klopt.

Heb wel ook een ander type PH probe besteld dus ben ook benieuwd wat die gaat doen.

Wordt vervolgd dus.
 
Laatste onderdeel is binnen.
Heeft heel lang geduurd want 1x is het pakketje kwijt geraakt.

Opvoerpomp flow meter.
Wilde hier geen restrictie dus een maat groter genomen.

1.5" en tot 150l/min.
Daar kan ik wel even mee vooruit.
Verlopen was wel een uitdaging.
Ga nu van 1.5" naar 50mm naar 32mm.
Straks installeren en testen.

eaURbsPJSW8tfr4TRlMqddRxyULxp9sk.jpeg


eaURbsPJSW8tfr4TRlMqddRxyULxp9sk.jpeg


eaURbsPJSW8tfr4TRlMqddRxyULxp9sk.jpeg
 
Ik ben er echt wel achter dat een 3pin jack een hele slechte keuze was voor de aquarium computer.
Ook het gebruik van drie arduino's is leuk bedacht maar niet heel praktisch.

Ik ga deze wel afmaken want het werkt wel maar niet zo soepel als ik dacht.
Ga dan ook een V3 maken da is natuurlijk extreem veel werk want alles moet overnieuw.
Spullen zijn besteld dus over aantal weken ga ik beginnen.

Komende tijd ga ik deze nog afmaken dus hou jullie op de hoogte!
 
Vandaag aan het debuggen geweeest en goede stapen gemaakt.

Moest ook nog de overloop bescherming maken dus dat ook gedaan.
Had nog een een vochtigheid meter ligggen die je in de aarde kan stoppen.
Heeft een keer bij een kit gezeten maar doe ik toch niks mee.

AUds4ahhujU6rHfHB8ykbMuR2qWDhRB3.jpeg


De pootje afgebroken en in het midden heb ik stukje van het geleidend materiaal weggehaald met een mesje.
Even dubbel gecontroleerd met de multimeter dat de verbinding echt weg was.

Beide zijden een draad gesoldeerd.
1 draad is 5V en de andere draad gaat naar Analog In.
Hierna aleen de Analog In waarde caliberen en klaar was kees.

Maak nog wel een keer netjes een houdertje denk ik maar nu is een stukje tape voldoende.

Zit er 1 op het aquaurium en 1 op de bioloog.


AUds4ahhujU6rHfHB8ykbMuR2qWDhRB3.jpeg
 
Ik ben er echt wel achter dat een 3pin jack een hele slechte keuze was voor de aquarium computer.
Ook het gebruik van drie arduino's is leuk bedacht maar niet heel praktisch.

Ik ga deze wel afmaken want het werkt wel maar niet zo soepel als ik dacht.
Ga dan ook een V3 maken da is natuurlijk extreem veel werk want alles moet overnieuw.
Spullen zijn besteld dus over aantal weken ga ik beginnen.

Komende tijd ga ik deze nog afmaken dus hou jullie op de hoogte!

Kocht ik mijn spulletjes tot nu toe graag in China vanwege de prijs stuitte ik op deze site.€ Wij wonen er vlakbij en ik ben er eens een kijkje gaan nemen. Hier ga ik dus voortaan shoppen! Leuke prijzen niet wachten én goed spul. Zo zag ik een originele Arduino Uno voor 13,95 euro! Misschien ook wat voor jou?

http://www.eproto.nl/index.php
 
Bedankt voor de tip!
Ga zeker eens even rond speuren.

Ikzelf toevallig ook pas een Nederlandse site gevonden:
http://www.vanallesenmeer.nl/Elektronica

Heb al besteld en kwam snel binnen.

De tijdwinst is inderdaad de ietwat hogere kosten wel waard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een navulbare PH electrode voor 14, 95 vond ik ook wel een leuk prijsje. Overigens dit is een man die zelf ook weet waar hij over praat, zo merkte ik vanmiddag!
 
De tijdwinst is inderdaad de ietwat hogere kosten wel waard.

Ja, daar heb je helemaal gelijk in .. Heb van de week ook even ' local ' support ingeschakeld ..:thumbs:

Ga binnenkort met m'n 5e feed aan de gang om een stroommeting toe te voegen..
 
Je flow sensor is 1/2", nu vraag ik me af; zijn de verloopstukjes om naar metrische maten te gaan makkelijk te krijgen bij de bouwmarkt of moet je daar stad en land voor aflopen?
 
Vijver-stunt of pvc-stunt heeft ze.
En anders pvcvoordeel zou ze ook wel kunnen hebben.

Fysieke winkel denk ik dat je slagingskans het grootst is bij hornbach.
 
Druk pvc is inderdaad vrij lastig te krijgen.
Normale bouwmarkten hebben dit simpelweg niet in het assortiment.

Als fysieke winkel weet ik alleen wildkamp en ik haal het bij Welkoop. Die laatse heeft hoop winkels in Nederland.
 
Na heeeeeeel lang wachten (6 weken ofz) zijn eindelijk de thermowells binnen gekomen.
Kwaliteit is boven verwachting en ben er super blij mee!

De hoes (krimpfolie) van de DS18B20 past er precies in dus kon echt niet beter.
Het mag ook wel eens mee zitten :)

Heb de holtes volgestopt met thermo pasta en de thermokoppels reageren nog net zo goed als voor de plaatsing in the thermowells.
Allemaal positief dus!

Vanwege de manier van installere had ik een lange en korte thermokoppel nodig:

abtheo.jpg


cFTFPlxGmT6qmdMJiBwa8KBnYYoJjK1K.jpeg



Voor het eerst draait de gehele aquarium computer.
De flow meters geven nog niet correct aan dus daar moet ik nog wat mee maar waarschijnlijk gewoon calibreren.
 
Mooi dashboard :thumbs: Ga je ook zoiets gebruiken voor je kleppenmodule of ga je dat via knoppen en je LCD besturen / uitlezen ?

Bedankt, gaat toch best veel tijd in zitten voor een leek maar ben er best trots op.
De ene hobby loopt over naar steeds meer en meer andere hobby's.....

De waterverversing (kleppen module) gaat nu inderdaad via de LCD en een paar knoppen.
Aanvullen van het water bij laag niveau gaat logischerwijs automatisch.

Heb er wel aan zitten denken maar dan niet de aansturing want dit wil ik altijd lokaal doen.
Als ik bewust water ga verversen wil ik zien wat het resultaat is want vind de vissen er altijd prachtig op reageren.

Wat ik nu wel mis is het bijhouden van de verversingen.
Wanneer en hoeveel water "handmatig" is ververst.
Wanneer en hoeveel water er automatisch is aangevuld.
 
voor iemand die aangeeft I am not a programmer and knew nothing about electronics. :petjeaf:af hoor
zowel project en website ziet er zeer goed uit.
volg het met veel interesse en net via de link in benvo zijn post het 1 en ander besteld oa een ph probe en een Arduino Uno besteld
om eens te kunnen experimenteren

ben benieuwd of ik ook zo ver kom :juggle:

groet

jaap
 
voor iemand die aangeeft I am not a programmer and knew nothing about electronics. :petjeaf:af hoor
zowel project en website ziet er zeer goed uit.
volg het met veel interesse en net via de link in benvo zijn post het 1 en ander besteld oa een ph probe en een Arduino Uno besteld
om eens te kunnen experimenteren

ben benieuwd of ik ook zo ver kom :juggle:

groet

jaap

Bedankt Jaap maar echt geen woord van gelogen.

Het is maar net hoeveel tijd je er in wil en kan steken.
Ga de website zo proberen te maken dat iedere amateur iets kan maken met wat wil een doorzettingsvermogen.

Aquarium project is bijna klaar dus kan ik mooi daar mijn vrije uurtjes in steken.

Heel leuk dat je ook wat wilt proberen.
Indien je vragen of hulp nodig hebt hoor ik het wel. Sterker nog, heb al gezien dat er hier op het forum zat slimmere koppen zijn dan ik.

Moet goes komen dus!
 
Bedankt, gaat toch best veel tijd in zitten voor een leek maar ben er best trots op.

Ja, dat problem heb ik ook. Heb zelf een kleine monitor gemaakt en standard dingen die werken meestal wel,
maar zodra je zelf iets wil toevoegen gaat er een hoop tijd zitten in testen en uitproberen..

Als ik bewust water ga verversen wil ik zien wat het resultaat is want vind de vissen er altijd prachtig op reageren.

Verversen doe ik ook nog altijd handmatig.. Wil dat zelf nog ff in de hand houden..
 
voor iemand die aangeeft I am not a programmer and knew nothing about electronics. :petjeaf:af hoor
zowel project en website ziet er zeer goed uit.
volg het met veel interesse en net via de link in benvo zijn post het 1 en ander besteld oa een ph probe en een Arduino Uno besteld
om eens te kunnen experimenteren

ben benieuwd of ik ook zo ver kom :juggle:

groet

jaap
Vast Jaap, gaat je dit lukken. Voor een paar maanden terug had ik zelfs nog nooit gehoord van een Arduino. Nu snap ik er meer en meer van. Vooral doordat ik bestaande programma's probeer te ontcijferen leer ik hoe de sketches in elkaar zitten en hoe ze werken. Het resultaat is dat ik een mooie lichtcontroller heb waar ik nu bezig ben om temperatuurmeting bij in te zetten. Het werkt én het is leuk om te doen!
 
Vast Jaap, gaat je dit lukken. Voor een paar maanden terug had ik zelfs nog nooit gehoord van een Arduino. Nu snap ik er meer en meer van. Vooral doordat ik bestaande programma's probeer te ontcijferen leer ik hoe de sketches in elkaar zitten en hoe ze werken. Het resultaat is dat ik een mooie lichtcontroller heb waar ik nu bezig ben om temperatuurmeting bij in te zetten. Het werkt én het is leuk om te doen!
bedankt Benvo en Redeque van elektronica gelukkig wel kaas gegeten (buizenversterker radio tv video reparatie) is wel een tijd terug maar das weer op te poetsen
nog veel onderdelen uit die tijd liggen dus das het probleem niet zeg ik hoop vol :D
wat de rest betreft tijd zal het leren
kreeg net wel binnen de Raspbery pi en arduino complete startersgids binnen van oa computertotaal dus eerst eens inlezen:deal:
en wachten op de spullen:D

groet

jaap
 
bedankt Benvo en Redeque van elektronica gelukkig wel kaas gegeten (buizenversterker radio tv video reparatie) is wel een tijd terug maar das weer op te poetsen
nog veel onderdelen uit die tijd liggen dus das het probleem niet zeg ik hoop vol :D
wat de rest betreft tijd zal het leren
kreeg net wel binnen de Raspbery pi en arduino complete startersgids binnen van oa computertotaal dus eerst eens inlezen:deal:
en wachten op de spullen:D

groet

jaap
Hoe is het hier inmiddels mee, Jaap? Vordering naar wens?
 
helaas benvo nog niet alles binnen en even te druk met andere dingen

groet

jaap
 
te
dus hou jullie op de hoogte!

Bij deze ook ff een indruk van mijn project en een ander spoor .. en als uitbreiding wil ik nu ook beginnen aan een extra slave..

7K-KmCWsg3t9PmXEkVNuhhagdMBzS-0a.jpeg



Als het gaat om de hardware kan ik deze ook wel op bestelling maken voor anderen .. De software wordt dan ook Open source..

T2 is de temperatuur onder de heatsink..

Output 1 is bedoeld als trigger voor een licht-routine.
Output 2 schakeld nu een powerled-voeding van een tweede groep via een relais.
Output 3 komt waarschijnlijk op een bodemvoeding.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
te

Bij deze ook ff een indruk van mijn project en een ander spoor .. en als uitbreiding wil ik nu ook beginnen aan een extra slave..

u3d0xReoQEK9Qg5y08vPc65GMRJw3qnh.jpeg



Als het gaat om de hardware kan ik deze ook wel op bestelling maken voor anderen .. De software wordt dan ook Open source..

T2 is de temperatuur onder de heatsink..

Output 1 is bedoeld als trigger voor een licht-routine.
Output 2 schakeld nu een powerled-voeding van een tweede groep via een relais.
Output 3 komt waarschijnlijk op een bodemvoeding.
Ik volg het, met je goedvinden, graag Tom! In dit soort zaken ben ik zeer geïnteresseerd!
 
Is goed .. In mijn geval heb ik bijna alle voorbeelden van Ada fruit's IO gecombineerd op een NodeMCU..
 
Van het weekend de flow meters gekalibreerd en daar nu zeer tevreden over want klopte van geen kanten.
Voor de rest heeft het systeem zich bewezen en zijn alle bugs er uit. :cool:


De all-in-one voeding die ik gebruik heeft zich bewezen dus nu bezig met een doseersysteem met roerplaat.
Tevens bezig met het maken van een weegschaal (load-cell) voor mijn CO2 fles.


In V2 kan ik geen waarden veranderen (zoals het PH setpoint) zonder computer en dit is vervelender dan ik dacht.
Nu moet ik dus steeds de behuizing openmaken, aansluiten, uploaden en weer dichtmaken.

Nu dus aan het rommelen met een menu met Rotary encoder.
Deze ga ik als eerste gebruiken (lees, testen) of de doseer unit.
Als het goed werkt dan uitbreiden voor computer V3.


Straks heb ik dus al 4 losse systemen:
- Hoofd unit
- Schakel unit (voor de 230V schakelingen)
- Doseer unit
- CO2 meet unit
Spoedig eens testen of ik alles aan kan sturen vanaf de hoofd unit via een 2.4Ghz netwerk.
Zou wel mooi zijn als ik bijvoorbeeld de doseer hoeveelheid draadloos kan veranderen middels de Rotary encoder (en menu) van de hoofd unit.

Alles kan natuurlijk, maar eens kijken of het mij ook lukt. :c
 

Terug
Bovenaan