Aquarium computer, wie komt er met de oplossing.....

Discussie in 'Overige techniek' gestart door Aqua-Leon, 10 sep 2018.

View Users: View Users
  1. Aqua-Leon

Aqua-Leon

Lid geworden:
    14 jul 2013
    Beste allemaal,

Opdist moment ben ik bezig met het ontwerp van een nieuw aquarium. Als ik de spullen binnen heb en aan de slag kan zal ik dit delen op een ander deel van dit forum.

Waar ik tegenaan loop is dat ik mijn verlichting(T5), ph,temperatuur etc graag zou willen automatiseren.
    Een profilux kopen is natuurlijk de weg van de minste weerstand, maar dat kost ook een flinke duit.

Wat mij opvalt is dat er op ons forum diverse hobbyisten zijn die bijvoorbeeld met een Arduino zelf een systeem bouwen. Ik ben dan ook vaak onder de indruk van de mogelijkheden en bijvoorbeeld de grafische weergave en verzameling van data.

Wat ik me nu afvraag, want zo handig ben ik zelf nou ook weer niet, is er op het forum niet iemand op het idee gekomen om een product als dit te maken voor mede- hobbyisten, of verder nog, iets te ontwikkelen wat zelfs in de winkel terecht zou kunnen komen?

Ik heb sterk het idee dat slim bouwen van zoiets kan leiden tot een concurrerende computer t.o.v. Bijvoorbeeld de profilux.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
    groet,
    Leon

Apisto vindt dit leuk.
  2. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Robo-tank.ca

Daar heb ik mijn controller vandaan en ben er best tevreden over

3. TS
    TS
    Aqua-Leon

Aqua-Leon

Lid geworden:
    14 jul 2013
    Robo-tank heb ik bekeken en dat ziet er goed uit!
    Ik heb wel het idee dat je hier veel meer mee kan dan ik uiteindelijk nodig heb.

Ik kwam ook tegen de Profilux light. Betaalbaar en voor de verlichting volgens mij een goede oplossing. Daar kan geen ph of temperatuuur mee worden gelezen of aangestuurd, maar de CO2 kan ook met een aparte CO2 regelaar.

Heeft iemand ervaring met de Profilux light?

4. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Zover ik het begrijp kan je met beide genoemde oplossingen geen t5 schakelen laat staan dimmen heb je zo en zo aparte schakeling vsa voor nodig

5. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Klopt, maar dat zou ook kunnen met een profilux of apex.

Maar met de huidige hardware van de robo-tank heb je geen extra kastjes en toestanden nodig om dimmen mogelijk te maken.

Wel worden er geen sensoren of printen bijgeleverd voor ph meting etc.

Maar om T5 te dimmen heb je sowieso al dimbare EVSA nodig..

6. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Dit is de mijne, gebaseerd op Arduino (Mega) en een Nextion scherm. Licht, temperatuur en PH aansturing.

7. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Je zou in een Arduino omgeving wel T5 TL kunnen dimmen. Dit omdat een Arduino PWM signalen kan sturen maar ook analoge signalen, lees; voltages. In samenhang met een dimbaar voorschakelapparaat is dit dus te ontwikkelen.

8. TS
    TS
    Aqua-Leon

Aqua-Leon

Lid geworden:
    14 jul 2013
    Dit ziet er erg goed uit Ben, is dit iets wat je zelf gebouwd hebt?

9. TS
    TS
    Aqua-Leon

Aqua-Leon

Lid geworden:
    14 jul 2013
    Lastig, lastig, lastig....

Omdat het dimmen met een controller op T5 toch wel een onderneming lijkt, toch maar weer eens de blik op LED gezet.
    Grote voordeel is natuurlijk dat het mooi te programmeren is. Nadeel wellicht toch de lichtopbrengst t.o.v. een T5.

Deze kwam ik tegen, redelijk betaalbaar. Iemand ervaring met de producten van www.aquariumverlichtingkopen.nl ?
    En als iemand dit toepast, welke samenstelling van balken heb je dan gekozen?

groet,
    Leon

10. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Inderdaad zelf gebouwd. De schermen zijn getekend met Inkscape, een gratis tekenprogramma.
    Het werkt met een Arduino Mega en een Nextion scherm. E.e.a. is geprogrammeerd in C.

11. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Allereerst de vraag; hoe groot is je bak? Wat zijn je uiteindelijke bedoelingen? Wil je een plantenbak? Welke planten of een ongelimiteerde keuze? Of ga je voor totaal iets anders?
    Zelf adviseer ik altijd om te gaan voor kwaliteit, dit om te voorkomen dat er later weer gekocht moet worden omdat de aanschaf teleurstelde. Bij de door jou aangehaalde voorbeelden is niet te zien welke kwaliteit leds er gebruikt worden. Er worden alleen kleurmogelijkheden aangegeven zonder iets te vertellen over de gebruikte leds, soort, intensiteit mogelijkheden etc.
    Bij kwaliteits merken zal je deze gegevens altijd vinden.

12. TS
    TS
    Aqua-Leon

Aqua-Leon

Lid geworden:
    14 jul 2013
    Het gaat om een aquarium van 160 x 50 x 50, waterhoogte zal ca 45cm. zijn. Het wordt een doorkijkaquarium waar aan weerszijde een hoge begroeiing komt, naar het midden toe steeds lager blijvende planten. Het zal wat kleur betreft ook variƫren, dus wil er zeker ook rood in. Valt denk ik niet onder de categorie zwaar beplant, maar zoals je al zegt Ben, ook ik wil gaan voor kwaliteit.

13. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Wanneer er rood in komt is veel licht noodzakelijk! Dan moet ik toch adviseren om te kijken naar bijv. HVPGold, JMB, Daylight etc. Wordt het toch wat duurder...
    Zelf gebruik ik trouwens JMB. Ook ik heb een plantenbak met nogal wat rood. Zie mijn fotoboek.

14. TS
    TS
    Aqua-Leon

Aqua-Leon

Lid geworden:
    14 jul 2013
    Prachte bak Ben!
    Heb je fotoboek gezien. Mooi stuk techniek ook, echt aandacht voor alles!

Ik ben inmiddels ook aan het kijken naar HVP en JMB.

Het blijft lastig, misschien toch wat ik gevonden had en bij tegenvallende resultaten achteraf nog 2 x T5 bijplaatsen. Ik woon in Zuid- Frankrijk en met de zomertemperaturen hier is T5 i.v.m. de hoge temperatuur eigenlijk alleen toe te passen als ik de bak in de zomer ga koelen. Met LED verwacht ik dat een kortstondig wat te hoge temperatuur nog wel te doen is, desnoods met een zelf gefabriceerde koeler met PC- ventilatoren om het iets te temperen. Met T5 weet ik zeker dat ik serieus moet gaan koelen.

In ieder geval bedankt voor je tips en hulp.
    Als ik een keuze heb kunnen maken dan laat ik dat hier nog weten. Later zal ik een ander topic openen om de opbouw van mijn nieuwe aquarium hier te delen.

groet,
    Leon