Aquarium houden.


R

Robin99

Guest
Beste forumleden,
Allereerst, ik vond het lastig om een geschikte categorie te vinden voor deze post en doe hem daarom maar hier. Ik wil nu (echt?) gaan beginnen met aquarium houden. Vroeger als kind wel eens een aquariumpje gehad met wat guppen erin. En nu al een geruime tijd een nano bakje met een betta.
To de point..
Ik ben van plan om een bak te kopen van zo'n 80cm en zo een 100/ 125 liter. Ben mij hier nu al een tijdje over aan het inlezen, en de basics ken ik. En heb ik best wel wat eissen voor mezelf/ de bak. Zo zou ik graag neocaradina's houden, corydoras, (misschien een kleiner blijvend L-nummer? Heb mij hier nog niet zo goed over in gelezen, gaat die de garnalen en cory's in de weg zitten?) Een leuk scholenvisje (roep gerust als je wat leuks hebt 😁) en nog iets voor in de bovenlaag.
Vraag 1: kan wat ik voor ogen heb?
Vraag 2: algemene tips wat er wel, en juist niet moet gebeuren? (Basics ken ik maar nogmaals herhalen kan nooit kwaad 😁)
Vraag 3: wat voor bak raden jullie aan? Dacht zelf aan een juwel rio 125 oid.?
Etc.
Alvast bedankt!
 
Corydoras hebben absoluut een zandbodem nodig, ga nu niet enthousiast bij de Gamma zand kopen want veel soorten zijn ongeschikt, beste is om filterzand te nemen (De Wildkamp verkoopt dat ook) en ga niet teveel lezen op internetwebsites/youtubefilmpjes, want iedere amateur kan een website/filmpje maken zonder ook maar enige gedegen kennis te hebben, en het word een chaotische bende aan informatie waarbij je al snel d eweg kwijtraakt, dus hou het bij 1 informatiebron
De meeste L-nummers moeten toch wel vrij warm zitten (minimaal 26 graden) en besef dat L-nummers nachtdieren zijn dus zal je ze weinig tot nooit zien, dan kun je beter eens naar een ancistrussoort kunnen kijken, zijn aanzienlijk minder lichtschuw en kunnen vrijwel altijd op 24 graden gehouden worden.
Garnalen zijn absoluut niet makkelijk om te houden en vele malen gevoeliger dan vissen, ik zou dna ook niet als nieuweling starten met garnalen maar pas over minimaal een half jaar als je bak probleemloos al geruime tijd draait de garnalen toevoegen.
Een leuk scholenvisje die goed samenkan met genoemde soortjes en niet meteen je garnalen sloopt is een rasborassoortje (de keuze is reuze)

Belangrijkste tip: meten=weten dus koop een gedegen testset (GEEN teststrips want die wijken meer dan 50% af, ook die zogenaamde jbl proscan dus niet want die werkt ook met teststrips en daar heb je ook nogeens met lichtinval te maken)
 
Betrouwbare YouTube vloggers (?) zijn aquarium Sunshine valley en Nickey Vis.

Dit forum vind ik natuurlijk ook erg fijn 😁

Uiteraard wel zelf blijven nadenken, want iedereen heeft een andere visie/mening/ervaring.

En wat Nicolientje hierboven heeft vermeld👍🏻
 
Laatst bewerkt:
@Nicolientje-W @LaLizzerd
Bedankt voor jullie reactie! Het youtube kanal van nickey had ik al gevonden. Inderdaad een fijne manier van infromatie vergaren! Ik was er inderdaad van op de hoogte dat corydoras enkel op een zandbodem moesten. Wel zat ik nog even te kijken welk zand, maar hoor hier dus wederom dat filterzand een goede optie is. Dan ga ik daar maar eens naar kijken! Ook ga ik even kijken naar een ancistrus in plaats van die l-nummers.
Had inderdaad een beetje last van heel veel bronnen met tegenstrijdige informatie.. ik zal me dan nu vooral focussen op informatie die ik hiervandaan haal en de genoemde youtube kanalen. Ook ben ik opzoek naar wat langzaam groeiende planten, al heb ik geleerd dat die juist moeilijker te onderhouden zijn? Iemand nog wat tips hiervoor?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
80cm is een fijne maat om mee te starten. Niet te groot, maar groot genoeg om een beginnersfoutje op te kunnen vangen (ja, van die foutjes die je allemaal wel eens maakt).
Mocht je de keuze hebben, zou ik gaan voor de ferplast dubai 80. Persoonlijk meer fan van dan de juwel bakken en wel door de stevigheid van de kappen. Kan je wel een foto sturen als je wilt, beide hier staan.

Leuke soort voor in de middenlaag:
Rasbora espei/hengeli (voorkeur voor de espei vanwege de kleur)
Rasbora kubotai is ook een leuke
Axelrodia riesei, heb ik hier in de lido zwemmen en eenmaal op kleur ook een prachtige vis.
Neontetra (paracheidon innesi) of de valse neon (paracheidon simulans)
Rasbora galaxy blijven ook prachtig, kans wel dat ze wat schuwer zijn

Aan het oppervlak zou je kunnen kijken naar een schooltje
bijlzampjes, zowel de gemarmerde (carnegiella strigata), als persoonlijk de wat kleinere C. marthae of myseri) zijn leuk
Ringbandsnoekje (epiplatys annulatus), al hebben die volgens mij tegenwoordig ook een andere wetenschappelijke naam
Of halfsnavelbekjes (dermogenys pumillus)

Verstandig om er eens over na te denken, bij de LFS (local fish store) te gaan kijken wat je leuk vind en hier om advies te vragen. Veel winkels kijken meer naar omzet dan vissenwelzijn. Stel hier een mooi bestand samen en haal dat dan. www.ruinemans.com is een grote leverancier in nederland. Kijk ook eens op hun site wat ze kunnen leveren, hun aanbod wisselt wel enorm. De LFS moet dat dan meestal wel kunnen bestellen voor je, als je een soort wil die niet zo standaard is of je lfs niet op voorraad heeft.

Goed bezig door je al in te lezen, heb je alleen maar meer plezier van straks. Je zou ook eens kunnen kijken in topics van anderen, bijvoorbeeld de fotoalbums. Wat hebben andere leden als bestand en inrichting? Veel leden hebben hun aquarium(s) ook als handtekening onderaan een bericht. Mocht je die op je telefoon nou niet kunnen zien, draai deze dan eens een kwartslag in de liggende stand. Dan komen ze ook daar tevoorschijn
 
@Killerfish
Heel erg bedankt voor je reactie. De rasbora galaxy vind ik zelf er het mooiste uitzien. Maar je zegt dat die schuw kunnen zijn? Dus niet echt het leuke schoolvisje waar ik wel een beetje naar opzoek ben?
De bijlzalmpjes, Ringbandsnoekjes en halfbeksnaveltjes vind ik allemaal heel leuk! Een combi van meerdere van deze zal wel niet kunnen?
 
Zou zelf gaan voor 1 school per laag. Mooie groep galaxy's is zeker niet verkeerd, wil er van mijn groep een stuk of 15 overhouden, denk dat het een mooi aantal is.

Door 1 soort per laag te houden, ga je ook natuurlijker gedrag creëeren en gaan vissen zichtbaarder zijn in je bak
 
Had inderdaad een beetje last van heel veel bronnen met tegenstrijdige informatie..
Niet om je te ontmoedigen, maar dit is een probleem dat je zult blijven houden. :) Ook hier op het forum strijden Ridders Der Waarheid regelmatig om de erkenning van hun visie. (Ik zal mijn eigen bijdrage daarin niet ontkennen.)

Voor algemene do's en don'ts hoef je je daar niet druk om te maken. Gewoon de gangbare adviezen volgen en lekker bezig gaan met je nieuw te kopen bak.

Zoals je wel al gemerkt hebt is deze hobby rijk aan zienswijzen. Naargelang je je kennis verder opbouwt zul je merken, juist vanwege alle tegenstrijdige info, dat het (voor wat betreft de meetbare/beredeneerbare aspecten) een goed idee is om je op betrouwbare bronnen te baseren. Soms betekent dat tegen de stroom in zwemmen.

Geen enkele informatiebron is perfect. Maar dat plaats je t.z.t. allemaal wel in perspectief.

Enkele aanraders naar mijn bescheiden mening:
- Algemene info voor vissenhouders: Aquarium Co-op (youtube)
- Profielen van vissoorten: seriouslyfish.com, fishbase.se
- Een kritische blik op de hobby: aquariumscience.org (je kunt het oneens zijn met die man (en soms ben ik dat zelf ook) maar qua kennis kunnen weinigen tegen hem op)
 
Laatst bewerkt:
Om te beginnen: geweldig dat je begint met betrouwbare info te zoeken, nog voordat je de bak koopt!
Ik zou willen dat iedereen zo'n slimme start maakt. Dat zou veel vissen en andere dieren onnodig leed besparen!

Eerst dan maar de bak zelf, want daar begint het allemaal mee.
Je geeft al aan dat je denkt over 80 cm en 100 tot 125 liter, vooral groter dan wat je nu hebt.

Ten eerste zou ik in het algemeen zeggen: hoe groter, hoe beter.
Want hoe groter het watervolume, hoe kleiner de gevolgen van kleine veranderingen. Het rotten van een plant of een vergeten wortelstok, iets te veel voeren, een verkeerd planten- of vissenbestand, het heeft in elk aquarium consequenties. Maar hoe meer die consequenties verdund worden, hoe minder ingrijpend ze zullen zijn. Naar mijn ervaring zijn aquaria van 100 cm of meer makkelijker te beheersen dan kleinere.
Ten tweede (want je kunt je nou eenmaal niet willekeurig welke afmeting in je interieur veroorloven): als de grootte van je bak praktisch beperkt is, zou ik eerder naar een hogere dan naar een langere bak kijken.
Sowieso qua inrichting: de meeste aquariumplanten in de handel worden òf hooguit 15 cm hoog òf 30 cm hoog of hoger. Dus bij een hoogte van 30 tot 40 cm zul je heel veel planten heel regelmatig moeten terugsnoeien. En dan moet je vaak het mooiste er van af knippen.
En bovendien hebben veel vissen (en andere aquariumdieren) een voorkeur voor een bepaalde waterlaag. Dat betreft dan de bovenlaag (het wateroppervlak en de 30 cm daaronder), de onderlaag (de bodem en de 30 cm daarboven) en het midden. In een aquarium met een hoogte van 30 cm is dat dus één en hetzelfde deel van het aquarium.

En dan "ten derde", nu ik het toch over de waterlagen heb dient zich het aan: het vissen- / dierenbestand.
Je geeft vrij nadrukkelijk aan dat je in het aquarium in ieder geval garnalen (en zelfs de wat kleinere Neocaridina's) wilt gaan houden. Dat kan natuurlijk, maar het verwijdert wel gelijk de talrijke soorten die Neocaridina's héérlijk vinden van de keuzelijst. Vrees niet, er blijft genoeg over. In ieder geval zou ik er dan wel voor zorgen dat jonge garnaaltjes genoeg schuilplaatsen hebben (veel oudere zullen namelijk worden opgegeten). Dus: voldoende planten op de bodem en in de middenlaag.
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor 1 of hooguit 2 blikvangers (ècht opvallende vissen) en verder 1 soort in de bovenlaag, 1 soort in de middenlaag en 1 soort in de onderlaag (naast de garnalen. Niet al te grote soorten, zodat je garnalen een goede overlevingskans hebben.
En zoals eerder al werd opgemerkt: de keuze is reuze!

En dan ook nog maar ten vierde: Hoe kies je dan? Van welke informatie ga je uit? Wat is betrouwbaar en wat niet?
Om met de deur in huis te vallen: dit is internet. Iedereen kan alles hier plaatsen, en niets is dus zeker. En wie wil verkopen beveelt zijn waar aan.
Op deze site vind je vrijwel geen importeurs, kwekers of detailhandelaren. En waar dat wèl zo is, wordt het aangegeven. De info op deze site is dus vrij betrouwbaar, hoewel successen in de bakken van andere liefhebbers natuurlijk geen garantie geven voor succes in jouw bak.
Vrij betrouwbare informatie over vissoorten vind je verder op www.http://aquavisie.retry.org , www.seriouslyfish.com of www.fishbase.com.
Maar het allerbelangrijkst is het een viswinkel in jouw buurt te vinden die verstand van zaken heeft en dienovereenkomstig haar levende have verkoopt. Daar kun je namelijk binnen lopen, de situatie in jouw bak uitleggen en vragen naar de mogelijkheden.
Daarover bestaat een subforum, maar als je hier je woonplaats noemt kunnen wij je ook een betrouwbare verkoper in jouw buurt voorstellen. Aangezien je dat tot nu toe niet doet kan ik dat tot op heden niet .....
 

Terug
Bovenaan