Aquarium in boekenkast


MandyND

New member
Lid geworden
3 oktober 2021
Berichten
1
Leeftijd
32
Hallo!

Wij hebben een prachtige boekenkast staan in onze woonkamer. Deze is door de vorige bewoners speciaal gemaakt en staat vast aan de grond, muur en het plafond. Omdat we de woonkamer nog niet willen verbouwen blijft deze boekenkast dus nog wel een paar jaar staan.
Maar omdat we ook al jaren graag een aquarium terug willen, zitten we toch eens te kijken of het mogelijk is om in die kast een aquarium te plaatsen.

We hebben een ruimte over van 90(b)x35(d)x40(h). Het is helaas dus niet heel erg hoog, waardoor de werkruimte voor jezelf erg beperkt is. We zaten daarom te denken aan een bak van max 30cm hoog. Stukken hout ed kunnen dan ook niet groot zijn, of 1x erin dien en nooit meer eruit halen haha.

Om toch wat ruimte over te laten voor slangen en andere techniek dacht ik dat de bak beter niet groter kan zijn dan 80cm breed en 30 diep. We kunnen eventueel via de achterkant een gat maken naar een dichte kast er onder voor het filter. Er moet wel een afdekplaat op met losse verlichting, of een kap ivm condensvorming in de kast.

Toch twijfelen we of dit allemaal wel kan, daarom wat vragen.
Als we een afdekplaat met verlichting er boven plaatsen, is dat dan voldoende verlichting? Of gaat er toch nog wat verloren door de plaat?

Iemand überhaupt ervaring met een aquarium in een kast met zo weinig werkruimte er boven?

Wellicht dat we toch beter voor een 60x30x30 bakje kunnen gaan? Dat is nog redelijkerwijs te tillen indien er echt iets in of uit moet wat te groot is.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele tips!
 
Mijn inziens veel te krap en onwerkbaar; nog los van draagvermogen van de kast / gewicht van gevuld aquarium.
Je hebt ook shallow aquaria van zeg 18-20cm hoog (excl mat die je er nog onder moet plaatsen), dat geeft iets meer ruimte voor jezelf maar minder voor levende have. Is leuk voor garnalen een betta zeg maar. Dan nog is het gewoon niet praktisch qua onderhoud in een boekenkast, je kunt nooit over je bak buigen of normaal werken bij onderhoud/planten/etc.
 
Je kan het aquarium op een lade zetten die je eruit schuift voor onderhoud, moet je alleen sterke geleiders hebben die goed vast zitten
 
Ik heb destijds mijn kast om het aquarium heen laten bouwen. Dwz de bak stond op dat moment nog leeg aan de andere kant van de kamer. De meubelmaker heeft er wel een stalen frame ingebouwd, en ik heb in het ontwerp voldoende werkruimte boven de bak ingepland, met een inspringende plank erboven voor de aquariumspullen en de electra. Alles afgesloten met een rolluik. Kijk maar in mijn albums voor foto’s😀
 

Terug
Bovenaan