Wat is er nieuw

Aquarium in Lundia kast

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas Quariaan
  • Startdatum Startdatum
B

Bas Quariaan

Guest
Hallo,

Binnenkort wordt mijn zoontje James 8 en ik ga hem verassen met een aquarium. Als ik de fora die er zijn zo lees, dan gaat hij dit vast leuk en leerzaam vinden.

Het plan is om het aquarium in te bouwen in een lundiakast. De afmetingen zijn ca. 76 cm breed, 38 cm hoog en 30 cm diep. Zie ook de foto:

photo.php

Mijn vraag is: is dat een goed idee?

1.) De lundia kast heeft zijn gezicht naar het zuiden, in een lichte kamer met veel ramen maar er komt nooit direct zonlicht op de plek waar het aquarium zou moeten komen (de lege plek op de foto). Gaat dit problemen opleveren of kan dat wel?

2.) Is het wateroppervlak mogelijk te klein t.o.v. de hoogte? En zo ja, zou het mogelijk zijn om een extra dikke grindlaag op de bodem te leggen om dit te ondervangen?

3.) Hoe kan ik alle techniek in de bak zelf wegwerken? De bak wil ik op maat gaan laten maken en het wordt een zoetwater aquarium.

Ps. wat betreft het gewicht heb ik met mijn pa alles al bekeken en daar hebben we een goed idee voor met 4 steunen, 2 in elk zijstuk. Daarop de lundiaplank en daarop het aquarium dat ca. 80 kg. gaat wegen. De kast staat al aan de muur vast.

Groeten, Bas

2 hoeksteunen, alu.L voor l en r echts vast schroeven..onder de plank.

2 lengtes L voor onder de plank in de lengte voor doorzakken.

Zou een pomp onder op plaatsen.
Geen extra grintlaag doen. zwemruimte houden.

Wat zijn de afmetingen van de ruimte zelf? lijkt mij zelf heel onhandig namelijk.
Met de afmetingen die je opgeeft heeft de bak al een inhoud van ongeveer 85 liter (=kg) en daar komt nog het gewicht van het glas en bodembedekking bij.

Wat Seabait zegt: 80kg kan nooit, alleen het water in je aquarium gaat al meer wegen.

Waar je ook even goed over na moet denken is de ruimte die je overhoudt boven het aquarium: is echt heel onhandig met schoonmaken enzo als je daar niet goed bij in kunt...

En ik neem aan, dat als je inderdaad de kast zo stevig hebt dat die het aan kan, dat die wel aan de muur verankert is tegen omvallen?

Hoi, dank voor de reacties!

De kast staat verankerd aan de muur, dus dat zit goed.

Over gewicht glas en bodembedekking had ik niet nagedacht. Hoeveel zou dat ongeveer zijn?

Ik ga goed bij de bovenkant kunnen want de boekenplank die er bovenop komt te liggen, kan ik er zo af halen (lundia). Dan zit de keuken ook om het hoekje dus waterkraan en afvoer op 1 meter afstand.

De ruimte waar het aquarium inkomt is ca 40 m2 met nog een open keuken daar aan vast van 12 m2. @ Seabalt: waarom lijkt het jou een onhandige plek?

Groet, Bas

De dracht op de zijkanten is sterk genoeg. desnoods de dracht vergroten, met L profiel. wat ik al zei.

Hij zal in het midden door gaan zakken. daar dus ook profiel, of een lat.

Zal totaal een 100 kg zijn.

Bas Quariaan zei:
Hoi, dank voor de reacties!

De kast staat verankerd aan de muur, dus dat zit goed.

Over gewicht glas en bodembedekking had ik niet nagedacht. Hoeveel zou dat ongeveer zijn?

Ik ga goed bij de bovenkant kunnen want de boekenplank die er bovenop komt te liggen, kan ik er zo af halen (lundia). Dan zit de keuken ook om het hoekje dus waterkraan en afvoer op 1 meter afstand.

De ruimte waar het aquarium inkomt is ca 40 m2 met nog een open keuken daar aan vast van 12 m2. @ Seabalt: waarom lijkt het jou een onhandige plek?

Groet, Bas

Sorry voor het misverstand maar bedoelde de plek zelf in de kast ivm ruimte maar je geeft al aan de plank bovenop los te kunnen halen.

@ bertus, dank voor je advies, ga ik toepassen!

dank allemaal voor de adviezen, ik ga me orienteren en dan een bak op maat laten maken!

De druk die op de bodem en de ruiten van een aquarium staat wordt maar al te vaak onderschat. Daarom is het van groot belang dat het aquarium over zijn gehele bodemvlak wordt ondersteund. Het volle gewicht van het water en de bodemsamenstelling staan loodrecht op de bodem. Deze moet dus op een vlakke ondergrond geplaatst zijn. Het is ook uitermate belangrijk dat de ruiten van het aquarium dik genoeg zijn, want de druk op een aquariumruit is niet gering.

Daarom die profielen, of latten.

Hi Bertus, dank nogmaals. Het exacte plan is: de lundia plank plaatsen via de gewone ijzeren lundia pinnetjes in de zijkant vd kast en met de juiste kant van de plank naar boven. (Op de foto rust de plank op de dorpels van de kast, maar ik ga ze op de pinnetjes laten rusten, dat is sterker). Dan die plank extra ondersteunen met 4 L profielen zoals door jou geadviseerd. Die schroef ik in de 4 poten van de kast. Op de plank komt dan het aquarium, die wordt dan dus volledig ondersteund. Die lundia plank is dik en stevig en massief hout. N.a.v. jouw advies wil ik dan nog twee latten op de lundiaplank leggen en daar op de bak, of is dat niet nodig aangezien de bak al op de lundiaplank staat? Mijn gevoel zegt dat dat zo is, ik hoop het, maar graag nog je advies. Dank! groet, bas

Dan kun je beter de latten eronder schroeven
Overeind danwel

Dat is een goed idee, dank 1982! Bedoel je met "overeind" dat de latten onder de plank wel moeten steunen op de dragende delen van de zijkanten van de kast? Zoiets als: ze moeten reiken tot over het einde vd plank? wat er dan staat als "overeind danwel"?

@ bertus: je schrijft dat de dikte van het glas heel belangrijk is ivm druk op de ruiten. Welke dikte zou je adviseren voor het geplande aquarium?

Je zou 6-8 mm. kunnen nemen.

Maak de bak 70 cm. Kan je opzij eventueel slangen door de 3 cm vrije ruimte maken.

Uiteraard Moet de latten eronder. dan heb je dracht.

Kan je op het L profiel laten dragen.

Moeilijk te vertellen wat ik bedoel

Niet plat eronder
Maar op zijn kant

Dan heeft hij veel meer kracht

Dat is wat ik zeg.

Latten 2 x 4 cm. rechtop.

aha. dank beiden voor de waardevolle tips!

Inmiddels ben ik op zoek gegaan naar een op maat aquarium en kwam bij Holgen terecht in Amsterdam. Hij attendeerde me toen ook op de advance led 60, want die past bijna precies: 30 diep, 34 hoog en 60 breed. Goeie tip want dat scheelt flink in de kosten en het gaat me ook zeker een hoop tijd besparen. Even zoeken bleek dat deze er ook is in de 60+ versie, die is 38 cm hoog. Dus het op maat aquarium dat ik zocht, is eigenlijk een bestaand model 🙂 De 60+ heeft wel een levertijd van 4 weken, want bijna niemand koopt die + versie, maar voor mij is hij perfect. Ik zal tzt nog een foto plaatsen van hoe het er uit ziet in zo'n lundia kast met planken van 30cm diep.

http://aquatlantis.com/index.php?id=94&tbl=registos

Het mooie van deze stellingen is wel dat je ze vrij makkelijk zelf kunt versterken natuurlijk.

Het is nu 3 maanden later en het aquarium in de Lundia staat! Zie hieronder het resultaat en de constructie waar ik uiteindelijk voor gekozen heb. De steun in het midden is van praxis en bedoeld voor zware belasting. Alu L-profielen zitten ook tegen de achterwand. En nog wat alu plaatmateriaal om het allemaal passend te maken (mijn muur bleek niet waterpas...)Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met die aquatlantis led 60+ want het past perfect en scheelt een hoop geld in vergelijking met als ik hem op maat had moeten laten maken. Alleen stukje ruimte over aan de zijkant op de plank, maar dat neem ik voor lief.

Twee tips kwam ik onderweg tegen:

1. Juwel achterwand poster kun je het beste bevestigen terwijl de bak vol zit met water, dan zie je elk bubbeltje superscherp en kun je hem perfect gladstrijken.Op een van de foto's hieronder zie je nog het resultaat met bubbels toen ik hem na een uur strijken,en zeker wetend dat er geen bubbels waren, had laten vollopen.

2. Mos vastmaken op steen of hout kan heel makkelijk met secondenlijm. Ik heb dupla plant fix gebruikt, maar op youtube video's zag ik gasten gewoon superglue gebruiken en die vertelden dat daar precies dezelfde component in zit. Dat lijkt ook zeker zo te zijn nu ik het gebruikt heb, lijkt precies hetzelfde spul maar in andere veel grotere tube die 16 euro kost. Ook wel handig dat je dan niet met zo'n enorme tube zit die je dan wss toch weer weg moet gooien.

De planten die ik er sinds vandaag in heb zitten: Flame Moss Taxiphyllum sp. (op de bonsai); Vesicularia species (mos onder de bonsai, zit op platte stenen gelijmd die in het grind liggen); Ammania gracilis (linksachter); Lilaeopsis (groene graspollen links en rechts). Als iemand tips heeft voor goede vissen in deze bak, houd ik me aanbevolen! Ga volgende week een paar testvissen kopen, Colombo startersset gebruikt (met bacterien) en staat nu kleine week.

bas_bonsai_aquarium.jpg

bas_lundia_aquarium_zijkant.jpg

bas_lundia_aquarium_zijkant_30_cm.jpg

bas_lundia_aquarium_constructie.jpg

bas_juwel_poster_met_bubbels.jpg

Leuk dat je nog foto's post,bakje is leuk in gericht.
Zou alleen niks voor mij zijn om elke keer weer de plank boven het aquarium omhoog te moeten doen.

Dank!

Dat van die plank dacht ik ook dat het mss irritant zou zijn, maar het is echt een fluitje van een cent. Zo'n Lundia plank haal je er heel makkelijk af, waarbij het natuurlijk helpt dat er alleen een paar foto's op die plank staan. Binnen 1 minuut is het gedaan. Echt no problem!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan