Aquarium isolatie voor winter tijden


Tinoush

Well-known member
Lid geworden
24 september 2012
Berichten
359
Locatie
Amstelveen
Beste leden,
Met komst van winter wil ik mijn aquarium (30c water) beter isoleren tegen koude kamer temperatuur van 19c. Ik zie dat mensen onder, achter en een zijkant van aquarium met isolatie platen bedenken. Ik wil EPS platen gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Zal we mooie besparing zijn met huidige energie prijzen.
 
meeste warmte gaat nog door je deksel naar buiten.
Maar wat hoogwaardige isolatie is nooit een slecht plan, alle beetjes helpen.
Maar zorgen dat het aquarium niet op de tocht staat helpt ook flink
 
meeste warmte gaat nog door je deksel naar buiten.
Maar wat hoogwaardige isolatie is nooit een slecht plan, alle beetjes helpen.
Maar zorgen dat het aquarium niet op de tocht staat helpt ook flink
Nee het staat niet in de tocht. Alleen ik merk hoe vaak wel niet de verwarming aan slaat in de winter tijden. En aangezien ik over wil gaan stappen naar een 2 meter aquarium, kan ik voordat ik het in ga richten, eerst met EPS platen bedekken. Hopelijk gaat dit toch een beetje helpen. Tijd voor zonnepanelen lol
 
Screenshot_20220803-194357.jpg
Ik trek met een dag als vandaag net zo veel al de hele maand december.
 
Met zo'n hoge temperatuur kan ik me de wens om te isoleren goed voorstellen.
Ik ben het er mee eens dat de zonnepanelen het probleem niet gaan oplossen, net als bij elektrische verwarming. Nodig wanneer je de minste opbrengst hebt.

Maar hier zijn de cijfers wat minder somber qua verschil. De 4 wintermaanden leveren hier evenveel als een goede zomermaand. 400kWh in de 4 wintermaanden, en ook zoiets per maand tussen april en oktober ongeveer.

Maar zolang de saldering er nog is (de komende jaren zeker) heb je daar niets mee te maken en is elke kW die de panelen geven goed. Zeker wanneer je huidige prijzen moet betalen.
 
Honderd jaar geleden stond mijn meterbakkie op mijn onverwarmde slaapkamer.
Ik had er, zoals een goede inrichting in die jaren betaamde, een eikenhouten omkasting omheen.
Met scharnierend deksel.
Tussen de kast en het aquarium paste precies piepschuimplaat.
En ook in de deksel had ik het aangebracht. (En geleerd dat Bison Kit piepschuim opeet 😬. Maar dat terzijde)

Of het hielp weet ik niet.
Maar weet wel dat ik het lampje in mijn good old Rena thermostaat, zo'n compleet NIET waterdichte ⚡met los verwarmingselement, slechts zo af en toe maar een minuutje of zo aan stond.

Ik zou zeggen: probeer het gewoon.
Iets zal het zeker doen.
Warmte die er niet uitgaat hoef je er niet meer in te stoppen.
Of je het ook in je portemonnee gaat merken weet ik niet.
Ik betwijfel het.
Ik bespaar al jaren op van alles en kom gewoon aan het eind van de maand als vanouds geld tekort.😅
 
Water neemt snel de omgevingstemperatuur op. Dus wanneer je bak in een kamer staat waar het zo'n 19 graden is lijkt isolatie niet nodig. Staat de bak in een omgeving waar het aanzienlijk koeler is dan kan isolatie wel iets doen maar ik denk dat ook dan de bescherming niet veel uithaalt.
 
Water neemt snel de omgevingstemperatuur op. Dus wanneer je bak in een kamer staat waar het zo'n 19 graden is lijkt isolatie niet nodig. Staat de bak in een omgeving waar het aanzienlijk koeler is dan kan isolatie wel iets doen maar ik denk dat ook dan de bescherming niet veel uithaalt.
Maar als je 25 graden wilt word dat wat lastiger
Honderd jaar geleden stond mijn meterbakkie op mijn onverwarmde slaapkamer.
Ik had er, zoals een goede inrichting in die jaren betaamde, een eikenhouten omkasting omheen.
Met scharnierend deksel.
Tussen de kast en het aquarium paste precies piepschuimplaat.
En ook in de deksel had ik het aangebracht. (En geleerd dat Bison Kit piepschuim opeet 😬. Maar dat terzijde)

Of het hielp weet ik niet.
Maar weet wel dat ik het lampje in mijn good old Rena thermostaat, zo'n compleet NIET waterdichte ⚡met los verwarmingselement, slechts zo af en toe maar een minuutje of zo aan stond.

Ik zou zeggen: probeer het gewoon.
Iets zal het zeker doen.
Warmte die er niet uitgaat hoef je er niet meer in te stoppen.
Of je het ook in je portemonnee gaat merken weet ik niet.
Ik betwijfel het.
Ik bespaar al jaren op van alles en kom gewoon aan het eind van de maand als vanouds geld tekort.😅
Vroeger toen we nog moesten overleven ipv leven :LOL:
Maar op de energie rekening zie je het wel, dat het op gaat aan andere dingen veranderd niet idd..
Maar m’n aquarium temperatuur van 26,5 naar 25,5 brengen heeft me al flink wat bespaard bijvoorveeld
 
Het is soms snel zeggen dat iets niet (voldoende) helpt om stroom/kosten te besparen, maar zeker bij een gewenste temperatuur van 30 graden lijkt het me zinnig.

Ik weet dat snel wordt gezegd hobbies kosten geld, maar als ik zie dat wij hier met wat we besparen door naar een kleiner aquarium met led te gaan, ons water kunnen verwarmen met 2 boilers, dan vind ik dat toch best wel wat. En dan hoeven wij er niet of nauwelijks voor te betalen, maar toch.

Bij isoleren van daken lees ik wel eens wat over pir-platen. Ook pif-folie. Zelf geen ervaring met beide.

Voor de vijver hebben we hier het materiaal van dak isolatie gebruikt maar dat is lastig te krijgen, isofolie. Een soort plastig laagjes met lucht en aluminiumfolie er tussen.
Piepschuim lijkt mij ook een goede optie.

Succes ermee.
 
Volledig luchtdicht inpakken met isolatie en dan een dubbele voorruit! Dat wil wel denk ik. Mijn koude bak staat (nu nog onverwarmd) in de garage. Als het wat kouder wordt ga ik ook wel wat aan isolatie werken. Ik denk dat dekruiten het meest gaan opleveren. Is er nog een argument om een klein tochtgaatje over te laten of zou je het 100% dicht kunnen maken (niet dat dat lukt😃)?
 
Je kunt in de avond/nacht/ochtenduren, wanneer je verwarming nog niet aan staat in huis, bijvoorbeeld een fleecedeken over je bak (op de deksel) leggen. Dat scheelt wat afkoelen, en fleecedekens zijn niet zo zwaar.
 
Maar als je 25 graden wilt word dat wat lastiger

Vroeger toen we nog moesten overleven ipv leven :LOL:
Maar op de energie rekening zie je het wel, dat het op gaat aan andere dingen veranderd niet idd..
Maar m’n aquarium temperatuur van 26,5 naar 25,5 brengen heeft me al flink wat bespaard bijvoorveeld
'T Ja, isolatie kan warmte vasthouden maar warmte toevoegen wordt met alleen isolatie wat moeilijker, denk ik.;)
 
Dat is zo, maar 6 graden verschil maken kost energie.
En die hoeveelheid kun je inperken bv met isoleren
Misschien begrijpen we elkaar verkeerd maar ik reageerde op de eerste post van van Ts.
Beste leden,
Met komst van winter wil ik mijn aquarium (30c water) beter isoleren tegen koude kamer temperatuur van 19c. Ik zie dat mensen onder, achter en een zijkant van aquarium met isolatie platen bedenken. Ik wil EPS platen gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Zal we mooie besparing zijn met huidige energie prijzen.
In deze situatie zal het water de kamertemperatuur van 19 graden aannemen, wordt het kouder in die kamer kan isolatie in beperkte mate deze temperatuur nog vasthouden. (Zie ook mijn eerste reactie) Wat dan ook weer afhangt van hoeveel het kouder wordt. Moet de bak warmer dan de kamertemperatuur worden ontkom je inderdaad niet aan warmte toevoeging, isolatie of niet.
 
Misschien begrijpen we elkaar verkeerd maar ik reageerde op de eerste post van van Ts.

In deze situatie zal het water de kamertemperatuur van 19 graden aannemen, wordt het kouder in die kamer kan isolatie in beperkte mate deze temperatuur nog vasthouden. (Zie ook mijn eerste reactie) Wat dan ook weer afhangt van hoeveel het kouder wordt. Moet de bak warmer dan de kamertemperatuur worden ontkom je inderdaad niet aan warmte toevoeging, isolatie of niet.
Nee want het water word op 30 graden gehouden.
Ook dat staat in de openingspost
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
De besparing die je met isoleren haalt is, wanneer je aquarium in een verwarmde ruimte staat, minder dan je op het eerste gezicht denkt, zeker met de huidige gasprijzen. De warmte die het aquarium aan de ruimte afgeeft hoeft je CV installatie niet te leveren, je gebruikt weliswaar meer stroom maar ook iets minder gas.
PIR platen kun je prima gebruiken voor de isolatie, waar je wel op moet letten is dat de plaat ook echt goed tegen het glas zit zodat er geen lucht tussen de isolatie en het aquarium zit. Dan krijg je convectie en wordt de isolatie grotendeels teniet gedaan. Verder heeft warmte de gewoonte om op te stijgen, de grootste klap met isoleren haal je dan ook door de bovenzijde te isoleren. Dekruiten doen niet zoveel, de isolatiewaarde van glas is bijzonder slecht. Gebruik je een potfilter, dan is het slim om die samen met de leidingen ook van een warme jas te voorzien. Juist omdat hier veel stroming is wordt er ook veel warmte afgegeven. De isolatie hoeft ook niet eens zo heel dik te zijn, de grootste klap maak je in het verschil tussen wel en niet geïsoleerd, ga je dikker dan is de extra winst relatief klein.
Verder ben ik bezig met ontwikkelen van een solar verwarmingssysteem dat gebruik maakt van een warmtewisselaar. Ik zal hier tzt wel een apart topic over openen wanneer daar belangstelling voor is.
 
Tja, het lijkt me lastig te realiseren, maar dubbel glas is wel heel effectief. Misschien iets met een voorzetraam? De bodem zou moeten kunnen door hem op polystyreen plaat te zetten. De kap is inderdaad lastiger. Die zijn vaak vrij dun en laten dus veel warmte door.
 
Tja, het lijkt me lastig te realiseren, maar dubbel glas is wel heel effectief. Misschien iets met een voorzetraam? De bodem zou moeten kunnen door hem op polystyreen plaat te zetten. De kap is inderdaad lastiger. Die zijn vaak vrij dun en laten dus veel warmte door.
Door de bodem zal niet veel warmte verloren gaan, meestal staat een bak al op een dikke houten plaat met daarop polystyreen. Daarbij zit er een dikke zandlaag in die ook isoleert.
 
Tja, het lijkt me lastig te realiseren, maar dubbel glas is wel heel effectief. Misschien iets met een voorzetraam? De bodem zou moeten kunnen door hem op polystyreen plaat te zetten. De kap is inderdaad lastiger. Die zijn vaak vrij dun en laten dus veel warmte door.
Maar door het volume wel redelijk te isoleren.
Alleen zit je dan weer met de warmte ontwikkeling van je lampen
 
Die warmte zou je op een of andere manier moeten kunnen benutten.... Water
gekoelde armaturen???
Die bestaan wel. Ik heb ze al wel gezien. Al worden discussen meestal niet te fel belicht geloof ik.
 
Die warmte zou je op een of andere manier moeten kunnen benutten.... Water
gekoelde armaturen???
Watergekoelde leds bestaan.
Maar ik weet niet in hoeverre de aluminium armaturen oxideren en aluminium in het water brengen.
Ook koper lijkt mij minder geschikt als koelleiding.
En kunststof zit je weer met de isolerende werking van kunststof
 
Heel erg bedankt voor meedenken iedereen. Ik zal paar dingen gaan proberen en bekijken. De achterkant wordt zwart geverfd met Blackboard verf en zal deze ook als bindmiddel gebruiken om EPS platen erop te plakken. Geen lucht tussen dus. Een zij ruit ook. De slangen van buitenfilter met isolatie schuim buizen bedekken. Heel misschien ook EPS op Eheim pro plakken. Wordt gebruikt voor verwarming pijpen. En moet wat bedenken voor boven deksels. Denk gewoon platen eronder plakken. Moet een lijm vinden die niet giftig is en EPS mee niet smelt.
 
Heel erg bedankt voor meedenken iedereen. Ik zal paar dingen gaan proberen en bekijken. De achterkant wordt zwart geverfd met Blackboard verf en zal deze ook als bindmiddel gebruiken om EPS platen erop te plakken. Geen lucht tussen dus. Een zij ruit ook. De slangen van buitenfilter met isolatie schuim buizen bedekken. Heel misschien ook EPS op Eheim pro plakken. Wordt gebruikt voor verwarming pijpen. En moet wat bedenken voor boven deksels. Denk gewoon platen eronder plakken. Moet een lijm vinden die niet giftig is en EPS mee niet smelt.
Niet heel slim dat er geen lucht tussen zit, lucht isoleert juist (waarom denk je dat er bij dubbel glas een ruimte tussen de 2 glasplaten zit)

Wat je m.i beter kan doen is piepscuimplaat 5 cm dik kopen en die verven met zwarte latex en dat tegen de achterkant zetten (niet plakken)
 

Terug
Bovenaan